Bianchi Aria Aero vibrationer.

Aria_Aero

Medlem
Hej,
Köpte helt ny Bianchi Aria Aero disc för nån månad sen.
Väldigt nöjd med cykel,väldigt stabil i höga farter mm ,dock hände det något väldigt ovanligt idag ,något som aldrig hänt tidigare.
Hela cykel i stort sett började skaka,vibrera i strax över 60 km/h.
Det försvann i stort sätt direkt efte att jag passerat bron,jag bromsade aldrig utan lät cykel rulla iväg.
Det kom på en bro där det blåser en del men har aldrig upplevt det förut när det blåste ännu kraftigare.
Upplevde mer förut att man fick kämpa för att hålla cykel rakt men aldrig upplevt vibrationer.

Det var väldigt läskigt ,och nu känns det inte alls lika kul att cykla i alla fall snabbt :(
Nån som har varit med om liknande ?

Vad kan detta bero på ?
Tacksam för svar.

Gissar att du exciterade någon av cykelns egenfrekvenser alternativt att asfalten slitits som ett tvättbräda just över bron.

För säkerhets skull är det nog ändå bra att gå igenom cykeln och se att alla skruvar är dragna och ekrarna är spända osv.

Jodå, det sitter till stor del i skallen. I högre farter blir cykeln känsligare för cyklistens skakningar och kan resultera i vobbling. Den stund cyklisten känner sig osäker och spänner sig ökar risken för vobbling. Glada tankar, älska farten och problemet försvinner.

Hej,
Tack för era svar.
Nyttiga inlägg!
Har bokat service som kommer att ske nästa fredag.
Kan vara så att vissa komponenter behöver efter dras enligt sportson vilket kan vara orsak till varför det hände.
Det jag märkte är bara att det finns lite glapp i bakhjulet.
Mvh Kemal K

Glapp i feljusterade eller slitna lager kan ge sånna fenomen. Gör som @GoranS sa om det händer och kolla sedan igenom cykeln efteråt för att förhoppningsvis hitta orsaken.

Cyklar man fort är saker som är triviala i lägre fart viktiga. Underhåll cykeln och respektera att det är (lite) farlig(are) när det går fort.

Tillbaka
Topp