Bianchi, Focus el Nishiki...

yabubata

Medlem
Tänkta bara kasta ut en fråga om det är någon som har erfarenhet av Bianchi Doss 6600, Focus Black Raider Ltd och Nishiki Team? För och nackdelar, svagheter? Funderar nämligen på att införskaffa nån av dom...

Skriver
efter så blir det såhär.

fo_BlackForest_ret06.jpg

Köpte min Focus på TCM. Första gången jag handlat där, trevlig kompetent personal. KAn rekommenderas.

Jag har 2 mån erfarenhet av en Nishiki Team. Den har inte gjort mig besviken en sekund, bara positivt överraskad. Roligare att cykla MTB än vad jag hade trott. (Och jag hade rätt höga förväntningar)

Det verkar som både Focus och Nishiki har schyssta hojjar... får väl kolla av om det går att förhandla om priset på dom, om det går... tack för tipsen!

Jag köpte en Black forest i början av februari iår, har gjort 100 mil i sadeln så här långt och cykeln fungerar klanderfritt. Köpt på TCM precis som "Rog", tror inte du kan pruta på priset för cykeln, alla Focus handlare har samma priser, men du kan säkert få ett bra pris på eventuell kringutrustning.

//A

Köpte min Nishiki Team nu i lördags, -06:an dvs. Min första mtb, så har ju inget direkt att jämföra med, men tycker den känns riktigt bra. Dock har jag insett att det är vansinne att ge sig ut på hårdare terrängturer utan SPD, så det står högst på önskelistan just nu.

Vad jag förstått är cykeln ifråga prisvärd om man ser till komponenterna man får ut; http://www.nishiki.se/MTB/TEAMspec.htm vägt mot 9000 kr.

Ett hett tips om du är intresserad av cykeln ifråga, är att börja kolla runt snarast, då den dels inte tillverkas längre, samt på många håll är slutsåld. Ringde runt till halva Norrland för att få tag på min 17", vilket slutade med en trevlig utflykt till Umeå (Umääää).

Lycka till,
/J

Jag har varit och tittat på en Team 17 som dom har i en butik här, och en Focus i Small, verkar vara min storlek, är 172. Jag för nog ta och bestämma mig snart om det ska bli en Focus eller Nishiki... Bra tips från alla, schysst!

Jag har haft min Nishiki i ett år nu och är helnöjd. På årets modell har jag sett att det är skivbromsar och en bättre gaffel och det gör den ju bara bättre.

Den var också fin... men jag gillar mest grusvägar/lättare stigar så heldämpat verkar lite "overkill" för mig, men är nybörjare så det är inte lätt att införskaffa en ny hoj hehehe såg också en Cube hos Häggs, Cube Acid Disc, verkar också intressant...

yabubata skrev:
-------------------------------------------------------
> Den var också fin... men jag gillar mest
> grusvägar/lättare stigar så heldämpat verkar lite
> "overkill" för mig, men är nybörjare så det är
> inte lätt att införskaffa en ny hoj hehehe såg
> också en Cube hos Häggs, Cube Acid Disc, verkar
> också intressant...

Ärinte Bianchi Doss 6600 heldämpad?

Är det värt att uppgradera gaffel och hjul i framtiden om man slår till på en Nishiki? hörde att Focusen har bättre ram från en säljare, men...
Stort tack för alla inlägg!

yabubata skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det värt att uppgradera gaffel och hjul i
> framtiden om man slår till på en Nishiki? hörde
> att Focusen har bättre ram från en säljare,
> men...
> Stort tack för alla inlägg!

Vad jag vet är Nishikin hyfsat tung i jämförelse med vissa andra cyklar. 17" Team:n väger in nånstans strax under 13.5 kg. Inte för att jag upplever den som tung, men vad jag vet finns det lättare XC-cyklar. Tycker dock den är riktigt rapp och smidig i skogen, på de sträckor jag kört hittils. Är 170 cm och kör en 17", och det känns som att den passar.

Cykeln.JPG

Bilden visar min cykel med den sadelställning jag har just nu. Har även sänkt styret något sen idag.

Språkade även med Hägg innan Nishiki-köpet, rörande just Cube Acid Disc som verkar vara en riktigt bra hoj den med. Antagligen hade jag cyklat på en sån idag, ifall jag hittat någon i butik dvs - vilket jag inte gjorde. Är mycket skeptisk till att beställa måttberoende varor utan att först ha prövat dem. Så därför blev det Teamen som jag kunde provcykla i olika storlekar innan jag slog till.

Good luck, have fun
/J

Tack för allas inlägg,detverkar som om Nishikin OCH Focusen är bra cyklar, så det får väl bli den som finns inne och som känns skönast helt enkelt!

Tillbaka
Topp