Bianchi frågor..

Spikethebike

Ny medlem
Bianchi frågor..
Nu är det så att jag har lite frågor här angående 3 olika Bianchi modeller och hur dem står sig mot varandra, pga det kommer blir ett köp av någon utav dem inom snar framtid, bör tilläggas att jag aldrig cyklat racer förut men att jag har en gammal tant cykel som jag drar några mil i veckan med, inte bara till och från jobbet nu.

Dessa 3 modeller är det jag kikat in och jag har lite frågor om dessa, jag vet att det är skillnad på pris med det hör inte hit.

Bianchi Sempre Pro

Bianchi Vertigo

Bianchi Impulso

All 3 är utrustade med vxl shimano 105,
-Men hur värt är att dra till med en cykel med kolfiber ram direkt? Verkar bara som man sparar 1kg i vikt jämfört med en cykel som har aluminium ram.

-Jag har fastnat lite för modellen Vertigo. Men den finns bara i storlek 51 eller 54? :S
Medans dem andra 2 finns i storlek 53 som passar mig annars, var hos cykeln handlaren och kollat detta
Men han har ingen utav dessa modeller hemma utan bara Intenso och Via Nirone.
Är 173 så vilken storlek skulle bli bäst på en vertigo för mig 51 eller 54? :S
Och varför finns inte Vertigo i 52 eller 53?

-Sen till Sempre Pro den ramen verkar inte vara lika kupad som Impulso och Vertigo är, utan den verkar ha lite mer rakare och "aggresiv" ram, hur är det ur komfort synpunkt när man drar en runda på några mil flera dagar i veckan?

- Har också hört rykten om att Bianchi har dåliga däck för övrigt, men det är väl inget man behöver uppgradera direkt eller? Har ju ändå kört på en tant cykel.

Ja det är väl mina frågor så länge om Bianchi, skulle vara tacksam för ett svar eller fler :P

Bianchi frågor..
Infinito från Bianchi är min våta dröm.

Har nu en Via Nerone i strl 50 till mina 173 cm, funkar bra.

Köpte en Canyon Ultimate AL häromsistens i strl 53, funkar också bra.

1 cm, gör nog ingen större skillnad. Kör på 54:an (eller välj en Infinito i strl 53).

Bianchi frågor..
Tittade på Via Nirone först men eftersom jag vet att jag är ganska inbiten i sporten så tänkte jag, att jag kan gå upp någon prisklass till så kanske man slipper byta cykel så ofta.

Oh Oltre XR2 är min Bianchi dröm och den får nog bara bli en dröm ;)

Du säger att stl 50 funkar till dina 173? För när jag var och testade så passade 53 mig väldigt bra :S
Men kanske borde köra på 51? Undra om det är markant mindre än 53?
54 borde väl inte vara så jätte stort? :S
Vertigo modellen har lite knepiga stl jämfört med resterande tycker jag.

Är inte så sugen på intenso.

Men vad tror vi om sempre pro?

Bianchi frågor..
Spikethebike skrev:
-------------------------------------------------------
> -Men hur värt är att dra till med en cykel med
> kolfiber ram direkt? Verkar bara som man sparar
> 1kg i vikt jämfört med en cykel som har
> aluminium ram.

Nja, i bästa fall "sparar" du 500g, men ibland kan även dyra kolfiberramar vara tyngre jmf med bra, men billigare, alu-ramar. Åtminstone om man tittar bortanför Bianchi-horisonten.

> -Jag har fastnat lite för modellen Vertigo. Men
> den finns bara i storlek 51 eller 54?
....
> Är 173 så vilken storlek skulle bli bäst på en
> vertigo för mig 51 eller 54?

Det beror inte enbart på din längd utan även på ditt grenmått och hur ihopböjd och utsräckt du vill sitta.
Ett sätt att komma närmare rätt strl är mha stack och reach, läs mer om hur du gör här:
http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2011/page70.html#/71

/Håkan

Bianchi frågor..
HåkanC skrev:

>
> Det beror inte enbart på din längd utan även
> på ditt grenmått och hur ihopböjd och utsräckt
> du vill sitta.
> Ett sätt att komma närmare rätt strl är mha
> stack och reach, läs mer om hur du gör här:
> http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2
> 011/page70.html#/71
>
>
> /Håkan

Rent tekniskt sett skulle alltså 51 passa mig bättre för mätte innerbenslängden och den verkar vara 76,1cm :)

Finns det något ställe i närheten som säljer Eddy Merckx cyklar hört att dem ramarna ska vara riktigt bra.

Men ingen som vet något om Sempre Pro ramen?

Bianchi frågor..
Spikethebike skrev:
> Rent tekniskt sett skulle alltså 51 passa mig
> bättre för mätte innerbenslängden och den
> verkar vara 76,1cm :)

För din längd verkar du ha relativt korta ben,
då är den generella rekommendationen att gå upp i strl
Men det är förstås enbart en generell "tabellrekommendation"

> Finns det något ställe i närheten som säljer
> Eddy Merckx cyklar hört att dem ramarna ska vara
> riktigt bra.

Det finns ALLTID ett ställe i närheten.
Men frågan är väl vilken din närhet är? Dvs var bor du?
Delar av ett test av två nya Eddy Merckx-cyklar att jmf med många andra, finns här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2656931/2658509#msg-2658509
Om inte namnet Eddy Merckx är VÄLDIGT viktigt för dig tycker jag att du bör välja ngt annat märke o modell än åtminstone de två som är med i testet. Men det är jag det.

/Håkan

Bianchi frågor..
Är vikt och kvalitet i kombo en viktig fråga skulle jag välja en premiumram och lite enklare komponenter som 105 eller ultegra. Skiljer mellan tillverkarna vad som är premium eller inte och många modeller finns i olika kvalitetsalternativ. Men det bästa är att få prova sig fram i lugn och ro. Den som är lite tyngre kanske passar dig bättre av olika anledningar.

Bianchi frågor..
Klart du ska ha en Bianchi. Kan varmt rekommendera en Infinito. Den kan du hitta till vettigt pris. Underbar racer med vissa inslag av komfort...

Bianchi frågor..
julgus skrev:
> Klart du ska ha en Bianchi. Kan varmt rekommendera
> en Infinito. Den kan du hitta till vettigt pris.
> Underbar racer med vissa inslag av komfort...

Där var du inte snäll mot mej ;)
Nu blev jag ju ännu mer sugen på en Infinito...

Min billigare, tyngre, sämre utrustade Bianchi upplever jag som en cykel med mera själ än
min dyrare, lättare, bättre utrustade Canyon.

Knäppt? Javisst, men så är det.

Bianchi frågor..
Jag testade min kompis Scott.. en lite bättre version, lätt, finlemmad (tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette). Mjukost. Kallar man Infiniton för komfortracer så är referensramen av särskild karaktär...

Min:
https://lh3.googleusercontent.com/-...AAAI6U/lP4f8gmZOuo/w1228-h691-no/DSC_0521.JPG

Efter att bilden är tagen, sadeln sänkt något, styret lägre men dropsen parallellt med vägen samt Zipp Tangente Speed 24 mm tub monterade. Vilken maskin! Inte lättas, snyggast men BÄST ;-)

Det enda som är dåligt på den är att den är så bra så att jag inte kan motivera ett nyinköp.

;-)

(Skrivet efter en fin Oppigårds Thurbo Double IPA 8.5 %, skål!)

Bianchi frågor..
Det fanns en 55-ram med DI2 utsatt för 40 papp och halva priset på det på Bianchi Café häromdagen. Ingen Oltre men nog en värsting ändå.

Bianchi frågor..
Drog en kaffe där igår och nog är det väl oltre xr2 som hänger där i entren som du menar.

Men den är åt helvete för stor för föraren i det här fallet.

Bianchi frågor..
Kan inte uttala mig om Vertigo eller Impulso men däremot om Sempre Pro (och Infinito)
Av de som du räknar upp och som jag även tycker du sammanfattat bra så tycker jag beroende på vad du skall ha dem till välja mellan Pro:n eller Infinito.

Infinito:n är byggd efter Bianchis koncept "Coast to coast" (C2C) vilket innebär att den är byggd för komfort även om den har vissa egenskaper som en "tävlingshingst" skall ha. Suveränt skön hoj, jag ha Stijn Devolders gamla hoj (ram) här hemma och är mäkta nöjd med den.
Infiniton har några år på nacken, första året den användes var på Girot 2009 då av Robert Hunter i Team Barloworld, det går att hitta Infinitos rätt så billigt nu för tiden, ca 9000:- beroende på grupp. Titta då hellre på deras serie Infinito CV, även om de (Bianchi) nu smyglanserat uppföljaren till denna modell. Misstänker att med detta så kommer priset på CV sjunka rejält. (se länka vad jag skrivit om denna) http://cykelbloggar.se/bianchi-testade-en-prototyp-pa-fleche-walloone/

Sempre Pro är ur Bianchis "B4P" (Born for performance) och är mer riktad mot de som vill köra snabbt och vill ha en hoj som fungerar både för träning och tävling. För tillfället är Pro:n min favoo, trots ett gäng andra Bianchis hemma. Att köra en 10-20 mil på Pro:n är inga problem enligt min bok, men smaken är ju som baken.

Vertigo och Impulso är också byggda enligt C2C och jag misstänker att dessa, enligt mig, är enklare instegsracers som de har för att kunna erbjuda den stora massan ett alternativ mot de dyrare modellerna. Om du ändå kikar på Vertigo och Impulso skulle jag nog ändå vilja rek deras Intenso som anses vara uppföljaren och lite vassare än Impulson.

Oavsett vad du väljer så kommer du troligtvis vara nöjd. Jag är inte ett dugg objektiv.

Med vänlig hälsning
Fritz

Bilagor

• 10599226_785020244854260_1396129634311902607_n.jpg
    10599226_785020244854260_1396129634311902607_n.jpg
    69.2 KB · Besök: 127
  • Instagram.JPG
    Instagram.JPG
    84.2 KB · Besök: 104
Bianchi frågor..
HåkanC skrev:

>För din längd verkar du ha relativt korta ben,
>då är den generella rekommendationen att gå upp i strl
>Men det är förstås enbart en generell "tabellrekommendation"

>Det finns ALLTID ett ställe i närheten.
>Men frågan är väl vilken din närhet är? Dvs var bor du?
>Delar av ett test av två nya Eddy Merckx-cyklar att jmf med många andra, finns här:
>http://happymtb.org
>Om inte namnet Eddy Merckx är VÄLDIGT viktigt för dig tycker jag att du bör välja ngt annat märke o modell >än åtminstone de två som är med i testet. Men det är jag det.

Jodå så är fallet, visst har jag korta ben för min längd!
Njaae bara hört att ramarna är grymt bra på merckx cyklarna? :S Förutom att Merckx var en grymt bra cyklist på 70-talet så har väl inte namnet någon betydelse i sig.
Jag bor i Borås, men sportson verkar inte ha några cyklar direkt hemma utav Bianchi när man går in där så rekommenderar dem scott iaf när jag pratade med dem och är väl inte lika såld på scott som jag är på Bianchi helt enkelt.. Skulle gärna vilja se modellen innan man klipper till, men funderar dock på beställa över nätet, verkar dock lite risky då det är min första racer överlag ^^

fritz68x skrev:
> Kan inte uttala mig om Vertigo eller Impulso men
> däremot om Sempre Pro (och Infinito)
> Av de som du räknar upp och som jag även tycker
> du sammanfattat bra så tycker jag beroende på
> vad du skall ha dem till välja mellan Pro:n eller
> Infinito.

> Sempre Pro är ur Bianchis "B4P" (Born for
> performance) och är mer riktad mot de som vill
> köra snabbt och vill ha en hoj som fungerar både
> för träning och tävling. För tillfället är
> Pro:n min favoo, trots ett gäng andra Bianchis
> hemma. Att köra en 10-20 mil på Pro:n är inga
> problem enligt min bok, men smaken är ju som
> baken.
> Oavsett vad du väljer så kommer du troligtvis
> vara nöjd. Jag är inte ett dugg objektiv.
>
> Med vänlig hälsning
> Fritz

Jo tänkte ju köpa en instegs modell först a la via nirone eller impulso pga aldrig cyklat racer innan men tänkte detta är inget jag vet att bara kommer prova på för att se om det är något för mig och eventuellt fastna, jag har redan fastnat i sporten liksom. Vet vad jag vill och det är träna stenhårt och vara med i lopp.
Hmm Pro:n känns på något sätt mycket intressant, som sagt målet är ju att träna utav bara den och kunna vara med på några lopp.
Men kikat på Pro:n på nätet verkar bara finnas 2014 års modell, i röd färg för typ 17k, vilket man nästan får en Intenso 2015 modell av. Men har dem inte gjort Pro:n i årets upplaga, var och hämtade en Bianchi katalog från cykelhandlaren men Pro:n och vertigo finns inte med.. :S

Bianchi frågor..
Jag antar att Sempre Pro har utgått till förmån för Oltre XR1 som vad jag förstår är en version av Oltre XR2 med billigare kolfiber (men inte identisk med gamla XR utan siffra, tror jag).

Bianchi frågor..
Varför är det vanligare med Shimano än Campa grejer på Bianchi?

Är Impulson Bianchis "bästa" alu och efter den modellen är det bara carbon cyklar som gäller?

Bianchi frågor..
En fråga om storlek på ramstorlek.

Tänkte beställa hem en Sempre Pro-ram. Men eftersom jag velade så länge fanns min storlek(55) inte kvar. Den enda som finns kvar är en storlek 57. Då är min fråga, kan den passa mig? Jag vet att det är individuellt, men jag tänkte fråga ändå.

Bianchi frågor..
townes sa:

Tänkte beställa hem en Sempre Pro-ram. Men eftersom jag velade så länge fanns min storlek(55) inte kvar. Den enda som finns kvar är en storlek 57. Då är min fråga, kan den passa mig? Jag vet att det är individuellt, men jag tänkte fråga ändå.

Om du är 160 cm är den för stor. Är du 205 är den för liten.

Bianchi frågor..
Skogling sa:
townes sa:

+1

Bianchi frågor..
bellasoda sa:
Skogling sa:
townes sa:

+1

Jag är en 174.

Bianchi frågor..
Jag är 173cm och har Via Nirone 7 i storlek 50, känns inte för liten även om
jag skulle ta en 53:a om jag skulle köpa en ny.
57 är för stor.

Bianchi frågor..
Om du bor i Borås, så hade jag tagit en sväng förbi Henriksson's innan jag beställt ngt som helst. De har visserligen inte Bianchi, men likaväl så har de mer kunskap/större sortiment än Sportson. De har en massa sköna Cannondale & en del Trek hemma.
Såg också att Team Sportia öppnar sin nya butik på Torsdag i Knalleland & eftersom de tagit in Ridley i sortimentet så hade jag nog också kikat där först innan jag köpt Bianchi osett! Kan ju vara att de har ngt schysst erbjudande på Ridley tex, https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bikes/road/aero/noah-sl/4/noah-sl-20-nsl-01bs.html hade inte gjort ont eller ngt erbjudande på Bianchi?
MY2C.

Senast ändrad:
Bianchi frågor..
Hade en Infinito i flera år o det är en mycket trevlig kompis på alla vis........O ingen Bianchi i stallet just nu,för galet :-(. En 53cm blir kanon för dig,Sempre o Oltre är mycket mer som en skrev också,tävlingsinriktade=mindre bekväma helt enkelt........

Tillbaka
Topp