Bianchi oltre xr4 fälgbroms vs disc ?

Aria_Aero

Medlem
Hej,

Jag kanske är helt ute och cyklar men efter att jag prövat både Bianchi oltre xr4 med fälgbroms och disc så har jag fått den känsla att Oltre xr4 med disc ,kolfiberhjul och conti däck var mer lätt rullad än samma cykel med fälgbroms i orginal utförande med alu hjul ovh Vittoria Corsa däck
Borde det inte vara tvärtom eller gör kolfiberhjul och andra däck så stor skillnad ?

I mitt fall så vill jag ha så lätt rullad cykel som möjligt och har alltid fått höra att det är cykel med fälgbroms.
Det måste dock vara Oltre Xr4 2021/2022

Vad är bästa kombination enligt er ?

Lätt rullad! I vad då?

Vissa särskrivningar är roligare än andra :sneaky:

Men mer allvarligt;
Det är du som skall bli nöjd med den cykel du köper.
Men om möjligt skulle jag försöka jmf med likadana hjul+däck, eller åtminstone likadana däck.
Detta oavsett lättrullad eller lätt rullad.

Vad är bästa kombination enligt er ?
Skit i vad som är bästa kombination för mig eller ngn annan tomte på Internet
Köp den cykel som DU tycker är bästa kombinationen för DIG!

Hej,
Tack för ditt svar.
Med tanke på att det finns flera duktiga cyklister och eventuellt proffscyklister på den här forumet så var min fråga mer riktad på vad får spec man skall ha på en Oltre xr4 för att cykel skall vara så lättrullad som möjligt då i mitt fall är det bara det som är det viktigaste.
Skall det vara en fälgbroms eller disc, kolfiberhjul och andra däck isf vilken spec man skall satsa på isf ?
Precis som du skriver så kanske det bästa vore förstås om man hade använt samma hjulset och samma däck vid test

Förövrigt ,stort tack för du tog tid och gjorde en korrigering kring stavningen.
Man lär sig hela tiden :)

vad får spec man skall ha på en Oltre xr4 för att cykel skall vara så lättrullad som möjligt då i mitt fall är det bara det som är det viktigaste.
Skall det vara en fälgbroms eller disc, kolfiberhjul och andra däck isf vilken spec man skall satsa på isf ?
Om du inte cyklar riktigt fort kommer det troligen vara större skillnad i rull för dig med olika däck jmf med olika hjul o samma däck. Men du kanske är riktigt snabb (>40km/h)?
Och om den enda skillnaden mellan däcken är bredden kommer det bredare däcket att vara mer lättrullat. Men trots det är det viktigaste att däcket är bra, det är ännu viktigare än bredden, de bästa tublessdäcken brukar rulla (lite) lättare än samma(?) modell för slang.
Conti GP5000 finns i upp till 32mm och Schwalbe Pro One Tubeless i upp till 34 och 38mm bredd
Men vilket av dem, eller kanske ngt helt annat, som är mest lättrullat för dig har jag ingen aning om.

Intressant.
Tänkte på att lättare hjulset kan vara fördel vid själva acceleleration upp till ett viss fart ?
Tyvärr är man inte så snabb,ca 34/35 km/h i snitt på 10 mil själv är lagom.

Går i funderingar på handla Dura ace hjulset för 30k men utifrån det jag läser så verkar det bättre att köpa endast däck med lägre rullmotstånd.

Tillbaka
Topp