Bianchi Reparto corse - 2006

Almis

Ny medlem
Jag skulle behöve lite hjälp ang. en lvg racer...

Hojen är en Bianchi Reparto corse från 2006, den skall enligt uppgift
vara handbyggd i italien vilket borgar för bra kvalitet...

Finns det något mer värt att veta om Reparto corse modellerna?

Tack på förhand.

Ja det stämmer Lite alloy står det visst, missade det...

vet inte om det är av intresse men det står även "Profesional cycling team"

Alltså "Bianchi Reparto corse Lite alloy"

Tror fortfarande inte att du är framme vid modellbeteckningen. Lite alloy anger förmodligen bara vilket rammaterial det rör sig om.

Bilder kan säkert hjälpa om du vill ha svar på vad det är men inte kan få fram ett namn.

Hittar den inte i katalogen, den kan vara från 2005 (köptde den beg.)

plan B, här kommer två bilder innan kameran lade pga. batteri...

Hoppas det hjälper.
DSC01002.JPG ht=544
DSC01003.JPG ht=725

Ser ut att vara den modellen piraten pantani susade fram på vägarna med en gång i tiden.I alla fall har den teamfärgen. I mitt tycke inte så snyggt att blanda den fina celestefärgen med gult men en
jäkligt bra cykel har du där Almis. Bara ett tips-byt ut gula(fula) styrtejpen mot celeste vet ja.

Jag ska inte svära på det, men min gissning är att den är från 2004 eller kanske t.o.m. 2003. Jag har ägt en Bianchi från 2005 och vill minnas att den lacken inte fanns då, men där kan jag ha fel.

Vad är det du vill veta, mer specifikt?

Ja, det blir nog en celestefärgad linda istället, det är bara en tidsfråga...

Jag har ändå fått känslan av att det kan en teamcykel eller?

Det jag är på jakt efter är

- Vilket år kommer den ifrån?
- Känns som en gammal teamcykel, kan det stämma?
- Faktiska värdet (fick den billigt..) och om möjligt ca. nypris?

Köpt på blocket va? Jag kikade också på den annonsen.
Vilken campa-utrustning är det? Kan ju ge en ledtråd om vart den låg i sortimentet.
Allt ser ju original ut, så då borde även gruppen vara det. Mavic Open pro fälgar eller, vad är det för nav?

Snygg är den iaf, speciellt om man gillar celeste, klassisk är den i vilket fall

Jepp, köpt på blocket.
Campa veloce 9 delat. Naven är campa, fälgarna är från Bianchi (tror jag).

Färgen är sjukt läcker...

Ramen heter helt enkelt "L" vilket gör den svår att googla på eftersom man då får upp cyklar med den storleken. Kallades väl också "L - Lite Alloy". Jag skulle gissa på att det är årsmodell 2001-2002. Grafiken på ramen är åtminstone inte senare än så (jag har själv en 2004 SL3 med 10-delad Centaur).

Teamcykel tror jag inte det är - dels är Veloce för billigt för det, dels fanns det finare ramar i deras sortiment (XL, EV, EV2) både i aluminium, boron och vad de olika legeringarna nu hette. Däremot är den säkert både lätt och skön att cykla på. Och så är den ju sådär fulsnygg som alla riktiga bianchi. Jag har efter ett par år fortfarande inte lärt mig att helt tycka om min celestefärgade...

Släng upp bilden åt bianchinördarna i den här tråden så får du säkert svar - här är en snubbe som har en likadan ram som din, dock ingen info om årsmodell: http://forums.roadbikereview.com/showthread.php?p=349643#post349643

Senast redigerad av en moderator:
campa-fultysken skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramen heter helt enkelt "L" vilket gör den svår
> att googla på eftersom man då får upp cyklar
> med den storleken. Kallades väl också "L - Lite
> Alloy". Jag skulle gissa på att det är
> årsmodell 2001-2002. Grafiken på ramen är
> åtminstone inte senare än så (jag har själv en
> 2004 SL3 med 10-delad Centaur).
>
> Teamcykel tror jag inte det är - dels är Veloce
> för billigt för det, dels fanns det finare ramar
> i deras sortiment (XL, EV, EV2) både i aluminium,
> boron och vad de olika legeringarna nu hette.
> Däremot är den säkert både lätt och skön att
> cykla på. Och så är den ju sådär fulsnygg som
> alla riktiga bianchi. Jag har efter ett par år
> fortfarande inte lärt mig att helt tycka om min
> celestefärgade...
> Celestefärgen kanske är som whiskey- endera älskar eller hatar man det? Älskar celestefärgen avskyr whiskey.
> Släng upp bilden åt bianchinördarna i den här
> tråden så får du säkert svar - här är en
> snubbe som har en likadan ram som din, dock ingen
> info om årsmodell:
> http://forums.roadbikereview.com/showthread.php?p=
> 349643#post349643

Cykeln är helt enkelt en slarvig replika (replika endast på så sätt att färgen är liknande, men inte exakt samma som teamets vad gäller ram, material, delar, hjul = allt) med sämre delar än teamet hade, inte ens i närheten samma ram osv.

Men trots detta är det en bra cykel, som är snygg att se på om man gillar celeste. Någon teamcykel är det dock inte, annat än till färgsättningen.

Svårt att säga exkat årsmodell när man inte ser växlarna från rätt håll, men så ny som 2006 är den nog inte. Tror jag. Skulle gissa på att den knappast är nyare än 2004, men den kan också vara äldre än så. Dock så kan den ju förstås vara ibruktagen 2006.

Pesch skrev:
> Det här är ju som antikrundan, när folk får
> beskedet att deras dyrgripar är utan värde;-)

Ja, fast här får ju Almis reda på att cykeln antagligen är tre, fyra gånger äldre än han trott - på antikrundan hade ägarna jublat över ett sånt besked... Dessutom är det här kanske inget spekulationsobjekt men cykeln har klart kvar sitt värde som landsvägslok - bara den används!

Cykeln har sitt värde som landsvägslok i allra högsta grad, det skall tilläggas att den
INTE är ett spekulationsobjekt så dessvärre är det svårt att se likheterna Pesch.

Övriga, tack för hjälpen.

Också helt klart ett lok värt att lägga pengar på när drivlinan börjar tröttna. Om vajrarna suttit i sju-åtta år är det kanske läge att byta dem inför nästa säsong - också en bra anledning att slita av den gula lindan och ersätta den med en smutssäker svart (eller celeste om du är duktig på att hålla drivlinan ren - det är inte jag, och min linda är mer grå än grön).

Oj, jag börjar tveka på uppgifterna jag fick från säljaren, dock kan den vara uttagen 06
(som sagt tidigare)det som retar mig är att det sitter en carbon gaffel som ser ny ut på hojen...

Men som sagt spelar ingen roll, skicket är är utmärkt och den kommer att tjänstgöra som lvg lok ett
tag framöver, det kan bara vara kul/bra att veta när den härstammar ifrån.

Ska även kolla över drivlinan, samt posta en bild på bianchiforumet jag fick tips om.

1997 blev record & chorus 9delat, 1998 blev även Veloce & Athena 9-delat, veloce blir 10delat 2004

"Men som sagt spelar ingen roll, skicket är är utmärkt och den kommer att tjänstgöra som lvg lok ett
tag framöver" precis!

Gaffel med innerrör i stål och kolfiberskal blr ha varit standard på bra bianchis runt 2001. Om den är i så fint skick att den ser ny ut är det ju bara ett plus, det tyder ju på att tidigare ägare varit försiktiga med cykeln (eller för lata för att använda den)!

Jag röstar på årsmodell ca 1999, Cyklig i Råsunda sålde år 2000 ut en hel del 99or, ca 10 tusen fick man (jag) ge för en Veloceutrustad Bianchi med andra hjul och gaffel den var lite dyrare än en liknande den på bilden, om jag inte minns fel så var var skillnaden ca 1-2'. Titanvarianten med Record har jag för mig kostade en bit över 20'

Almis skrev:
> Cykeln har sitt värde som landsvägslok i allra
> högsta grad, det skall tilläggas att den
> INTE är ett spekulationsobjekt så dessvärre är
> det svårt att se likheterna Pesch.
>
> Övriga, tack för hjälpen.

Du köper en billig cykel i fel storlek och lägger ut den på blocket ett par dagar senare men den är INTE ett spekulationsobjekt? :)
http://www.blocket.se/vi/17234063.htm?ca=11_s

Nu också med säkerhet "uttagen våren 2006". Lågt, mycket lågt. Well, hoppas du får exakt det pris du gav för den så att en cyklist kan använda den i fortsättningen.

campa-fultysken skrev:
> Nu också med säkerhet "uttagen våren 2006".
> Lågt, mycket lågt. Well, hoppas du får exakt
> det pris du gav för den så att en cyklist kan
> använda den i fortsättningen.

Nästan lika lågt som Glocalnet...? :-)

Edit. Vi får väl hoppas att det var ett felköp...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp