Bianchi, vad håller dom på med?

Obed

Aktiv medlem
Är det dessa hojarna som ska rädda ansiktet på svensk cykelindustri?

Här är några som är ämnade för oss skogsåkare. Var så god och njut.

bianchiwww.bianchi.com23150F474x282.jpg

bianchiwww.bianchi.com23155F474x282.jpg

bianchiwww.bianchi.com23157F474x282.jpg

De har ju köpt in sig på NRS systemet så det har ju nått som bör funka. De där var ju inte direkt snygga, de ser lite fel ut men det kanse funkar.

Det där var nog bland de värsta jag sett på länge..
Visst, funktion före utseende, men det här var väl ändå att ta i? :P

Utséendet är inte allt men nog är marknaden så hård att design är nödvändigt.
Spana in det skumma staget på skivsidan. Ser ut som det skulle kunna vara staget till flytande broms. Ganska innovativt på detta segment. Men stuket på den sista hojen övertygar inte med lång styrtam åt fel håll och en kortslagig bakdämpare. Bianchi har även heldämpade för XC som är identisk med NRS.

Aaahrgh, nu högg det till så där i bröstet igen.

Som sagt, funktion före design - men nån jädra ordning måste det väl finnas. Den här är ju i Pininfarina-klass. Salvatore G får en svart kamel av mig.

Känns ju seriöst med ett stag mellan det böjda ramröret där dämparen sitter och styrhuvudet.
Och för tusan, bara en enkel åtgärd hade kunnat gjort den lite mer estetiskt tilltalande.
Bianchi.JPG
Ursäkta hafsverket, men ni fattar.

Men man ska prompt vara annorlunda, trots att man i andra änden koppat NRS:en.
Nej, ska CycleEurope supa bort sig så fullständigt så blir man ju mörkrädd. Ska man nu nischa Crescent som ett lågprismärke får man väl ändå se till att de dyrare Bianchihojarna är snyggare än något som man annars kan hitta på www.cykellagret.se....

Hjälp vilket oharmoniskt utseende. De ser... baktunga ut, estetiskt sett alltså.

Framförallt mittenhojen får mig att tänka på amerikanska lowriders. Sätt på ett aphängarstyre och en limpasadel så blir den mer rätt med sin baktunga look.

Jag varken inbillar mig lr överdriver här, men båda av de sista hojjarna av de tre första har till och med flackare gaffelvinkel än min gamla hoj med Marzocchi Super Monster (30cm slaglängd!) ...helt seriöst nu! Det där är inte normalt!

Aprilskämt?!

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag varken inbillar mig lr överdriver här, men
> båda av de sista hojjarna av de tre första har
> till och med flackare gaffelvinkel än min gamla
> hoj med Marzocchi Super Monster (30cm slaglängd!)
> ...helt seriöst nu! Det där är inte normalt!

Det har du rätt i, tänk sedan när man sätter sig och bakdämparen sagar lite.
Det är ju knapt går att styra skiten efter det. :P

> Aprilskämt?!

Troligtvis.

Är det någon som vet om detta är prototypbilder lr kommer cyklarna faktiskt att se ut enligt dessa modeller? ...tragiskt att ett av världens i särklass mest anrika cykelmärken gräver sin egen grav på detta vis - på lika vis som det är tragiskt att crescent har förpassats till storvarhus-hojjar!

Det känns lite som att dom två sista hojjarna av de tre första bilderna får en extremt flack gaffelvinkel tack vare för kort bakdämpare, drar denna slutsats utifrån att jämföra BB-höjden på dessa två med den första cykeln - det ser ju ut att skilja åtminstone 4-5 cm i höjd! Detta MÅSTE vara några slags prototypbilder?!

Obed skrev:
> Är det dessa hojarna som ska rädda ansiktet på
> svensk cykelindustri?
>
> Här är några som är ämnade för oss skogsåkare. Var
> så god och njut.
>

Men visst fanns inte dessa på mässan, Obed? Jag kunde då inte se några sådana skapelser..

Riktigt fula. Sen är väl inte Bianchi svensk cykelindustri bara för att det ägs av ett svenskt företag eller? Är Volvo och Saab amerikanska bilar då?

Cycleeurope äter syra. Ser ut som min hund har designat cyklarna. Kan inte nån vänlig själ lägga in ett par Crescen-hojar i den här tråden också. Sen kan Jomper låsa den...
/J

Obed skrev:
> Spana in det skumma staget på skivsidan. Ser ut
> som det skulle kunna vara staget till flytande
> broms.

Men varför skulle man behöva/vilja ha det på en hoj med horst-länk?

Angående utseendet säger jag bara en sak: drickheroinet sprider sig...

Jämför längden på dämparna på den första bilden och de två nästa. Den första är mycket längre och hojen ser ut att ha normal geometri. Klantigt.

Jag misstänker helt enkelt att de hade knappt någon luft alls i bakdämparna när de tog bilderna. Klantigt, men lätt att fixa.

Det som förvånar mig är att de som ritade ramarna verkar aldrig har cyklat själv i stökig terräng. Hur annars förklarar man så höga toprör och så lite utrymme för att justera sadelstolpshöjden?

Bensinmackscyklar.

Bianchi har en fin tradition när det gäller att låta icke-cyklister som äter LSD och müsli ur djuptallrik till frukost designa MTB-ramar. Någon som minns "Black Widow" från 2001, med SID 100 och XTR och kolfiber, kolfiber, kolfiber?

5600%20ca%20xtr-xt.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Cerro - Jag tycker faktiskt att Motolite är mindre fin än ett flertal andra. Jag lade in det för att det är den minst dyr Horst-link ram som jag har tillgång till, och att den har inte samma problem som Bianchi. Ingenting skulle hindra dem från att kopiera den rent av och sälja den här i Europa. Jag skulle på något konstigt sätt har mer respekt för dem om de gjorde så.

När det gäller kolfiber cyklar ritade av "designers", så är inte alla helt fel:

mojo_1.jpg

Tror de första tre bilderna i denna tråden egentligen är karikatyrteckningar av en MTB, vi borde bränna den italienska flaggan pronto.

Wilier skrev:
> Tror de första tre bilderna i denna tråden
> egentligen är karikatyrteckningar av en MTB, vi
> borde bränna den italienska flaggan pronto.

Där är jag helt med!! Jag känner mig förnedrad och kränkt av hela Italien.
Bränn dem på bål!!
/J

Som jag nyligen postade i en anna tråd så håller Bianchi tydligen på att ta fram en ny lättvikts-FS som Absalon skall kunna tävla på. De verkar dock ha problem med vikten och den kommer nog inte bli klar förrän nästa år.

file=4018.jpg

Rockshox vill vara snäppet värre än Fox, så dom levererar dämparna stuck-down från fabrik!

GT Lobo använde liknande flytande broms, trots länk på kedjestaget. Fungerade väl ok.
Horstlänk är bara 100% effektiv om det sitter en stor, grön ICT logga på ramen... :)

Roger -

Tog jag inte bort dekalen från din ram innan du fick den? Jag minns att det gjorde ont i ögonen på mig iaf.

Johan S, jag såg inte heller Bianchi FS på mässan. Tänkte på mässan; "jaha inga FS, då vill Bianchi inte överleva" :)

*micke*, Vanligtvis brukar flytande bromsar vara länkade till huvudtriangeln. Tror flytande bromsarna kommer starkare nu när virituella länkaget blir vanligare, kanske för att inte påverka det berömda "sweet spot" som VP-systemet bygger på.
Skulle väldigt gärna vilja veta hur Bianchi tänker. Kanske har de kommit på något som vi andra inte har begripit. Eller ännu bättre, kommit på en lösning på ett problem som vi inte visste fanns, men som alla hädan efter måste undvika och köpa just deras produkter.

Daner, jag gillar Motolite. Gillade även den gamla Motoliten med singelpivot.

Helt galet. Jag funderar på hur mycket man måste väga för att kunna sitta på mellan cykeln utan att sadelstolpen går i dämparen. Ordet vridstyv känns ju rätt långt borta (speciellt på den översta av de tre) när man betänker att det enda som verkar hålla ihop framdelen på cykeln med bakdelen är en liten del av bakdämpen. Den bakdelen måste kännas sladdrig som ... Kommer någon ihåg Jaguar S cykeln som jag postade i världens fulaste cykel-tråden? Den ramen var inte *så* olik...

Verkligen helt galet. Man saknar ord.

Men hjälp det där var nästan åtalbart fult!!

Bianchi som är så jäkla bra annars!!!
buhu!!

MVH /Henrik

Alltså.. Den där ramen kommer inte att hålla länge. Eller så är den hysteriskt tung. Rocker-armen har ett jävligt ofördelaktigt läge, den ligger ju i stort sett i linje med länken före. All kraft går ju rakt in i ramen. Men då behöver man iofs inte något speciellt högt tryck i dämparen..

bianchiwww.bianchi.com23150F474x282.jpg

Och den här känns ju oxå sjuk. Sen när började man med racerhöjd på vevlagret på långslagiga mtb's? Helt galet fula..

bianchiwww.bianchi.com23155F474x282.jpg

Troligvis så sitter det fel dämpare (för kort) på dom hojarna med superslack gaffel och überlågt vevparti.

Med det sagt: Köper dom crack i ekomoniförpackning eller? Aha, så det är så "spiken i kistan" ser ut.

Tillbaka
Topp