Bianchi vs TREK? (Hjälp med val av förstacykel)

kilroy

Ny medlem
Hej,

Jag står lite i valet och kvalet mellan en Bianchi Via Nirone 7 Alu/Carbon och en TREK TCT 5000.
Höstpriset på dessa två är detsamma hos mina lokala handlare (ca. 11´) och vad gäller utrustning så är det i stort sett samma prylar Shimano 105/Ultegra.

Trek har Bontrager Select hjulset medan Bianchin har Shimano RS20, den stora skillnaden är ju att TREK är helt i carbon.
Detta kommer att bli min första racer, vilken skulle ni ha valt? Fördelar resp. nackdelar med carbon vs. alu?

Tacksam för synpunkter.

trek205000.jpg ht=260

alucarbultegra.jpg ht=260

Senast redigerad av en moderator:
du är nog lika snabb på båda....

MEN Helkarbon (och till det priset), märket och utseendet talar sitt tydliga TREK-språk

Kolfibern kan nog ge dig en något vibrationsdämpande effekt

lycka till
C

hammarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Bianchi definitivt! Sån där taiwanplast med
> amerikanska dekaler e väl inge å ha!-:)

Nä, allvarligt talat så skulle jag råda dig att be att få provcykla båda hojarna
för att få känna vilken som känns bäst helt enkelt. Strunta i vilket det är carbon vs alu.

Se upp för den där mintgröna färgen, det är lätt att bli beroende.
Man får hålla emot för att inte beställa en massa mintgröna kläder eller måla garaget mintgrönt.

/Magnus "Celeste" Lumber

3-2 till Trek i denna stund :-)
Som Hammarn säger så borde jag väl provcykla båda innan jag bestämmer mig men det är ju onekligen lockande med helkarbon. Å andra sidan så tycker jag nog att den mintgröna är lite snyggare.. men det är väl kanske inte det viktigaste i detta läge.

Trek är ordentligt nedsatt, tror gamla priset var närmare 20´

Rock:
Fyllde i lite uppgifter på nån site på nätet tidigare och fick fram en del siffror som kunde användas i utprovandet av cykel, funkar detta för att avgöra om TREK passar mig eller skall jag låna cykeln och dra ut nån timme för att känna efter?

Här är vad jag fick fram efter att ha matat in en del mått på mig själv.

Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 58 cm
Overall Reach: 67.25 cm
Saddle Height: 76.38 cm
Handlebar Width: 46 cm

Det kan mycket väl vara så att det finns ramstorlekar som är nästan identiska på två olika cykelmärken och som passar dig på pappret men den ena kanske inte alls känns rätt att åka på medans den andra är helt rätt. Det är inte lätt att bedömma vad någon annan tycker känns bra, provkör provkör provkör....

Sedan är det ju så att är bara cykeln i rätt storlek så att den går att ställa in rätt i alla ledder så kommer du att vänja dig vid vilken du än väljer, men har du möjligheten så är det ju ändå bäst att testa.

kilroy skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är vad jag fick fram efter att ha matat in
> en del mått på mig själv.
>
> Frame Size center-to-center: 56 cm
> Frame Size center-to-top: 58 cm
> Overall Reach: 67.25 cm
> Saddle Height: 76.38 cm
> Handlebar Width: 46 cm

Treken är i storlek 58 exakt 58cm C-T, överröret är 57,2cm, styrbredden är 44cm. Storleken är rätt för dig men du kanske måste byta till en 1cm kortare styrtapp. Styret tycker jag du ska testa med det som sitter på.

Trek gör sina carbonramar i separata delar, undersöker rören så att det inte finns några veck o.s.v. Sedan sätts dom ihop. Riktigt seriöst!!

-Har ju livtidsgaranti på sina ramar så det e ju enligt mig en av de bästa ram/cykeltillverkarna.

Tillbaka
Topp