Bib-shorts storlek?

Bib-shorts storlek?
Tackar för svar.

Blir de flesta shorts slappare med tiden? Provade ett par Assos, storlek Medium. Dom stramade en del i grenen när man står upprätt, samt runt låren, men det kanske är så det ska vara?

Bib-shorts storlek?
Jag vet inte om detta är Happy-Korrekt beteende... Men jag letade efter en tråd om shorts / bib , sökte på detta och hittade en massa olika, så jag lånar nu en gammal utav dom för att spara lite på trådskapandet. (om detta är fel, så skapar jag gärna en ny tråd :) )

Jag undrar om det finns något märke eller modell utav cykelbyxa som är lite större i storlekar?
Jag är 170cm lång med lår som är 67cm.
Cyklar MTB och har aldrig haft några cykelkläder innan (har dock haft kläder när jag cyklat) , men efter att ha cyklat 7h i helgen och spätt på en årlig förkylning så tänkte jag att det kanske är dags att kolla på någon tröja/tshirt i material som andas lite och en byxa med dämpning för röven.

Om det ska vara BIB eller Shorts vet jag inte, det kanske är svårare att hitta BIB som passar?

Har läst några inlägg där det sägs att BIB är bäst för det inte kasar ner, men antar att det är ganska personligt vilket som föredras?

Bib-shorts storlek?
Klart du ska ha bibs (baserat på att du verkar vara en seriös cyklist eftersom du cyklar så pass mycket).

Några fördelar med bibs:
1) De sitter skönare på kroppen.
2) Cykelbyxorna är oftast tunnare, andas oftast bättre och är oftast mer funktionella om du svettas mycket.
3) De är snyggare och du slipper se ut som en förvuxen skolpojke.
4) Du framstår som en seriös idrottsman som väljer rätt utrustning för ändamålet. Fotbollsspelare som tar fotbollen seriöst har riktiga fotbollsbenskydd och inte hockeybenskydd. Seriösa cyklister har riktiga cykelbyxor och inte shorts.
5) Du slipper få in grenar och annat otyg mellan byxan och benet om du kör i lite snårig terräng.
6) Du slipper se galen ut om du väljer en tight tröja på överkroppen.
7) Du kommer känna dig som en riktig cyklist och inte som någon som BARA är ute och cyklar.

Nackdelar med bibs:
1) En del kan tycka att det ser fult ut om du inte rakar benen (har du lite hår eller hår som inte syns så kan du nog komma undan).
2) Är du feg och kör med knäskydd så kommer du se helt galen ut. Ungefär som om du skulle köra downhill med en hockeyhjälm med galler istället för en full face-hjälm.
3) Ska du bara latcha runt i skogen utan att svettas speciellt mycket så kan bibs vara lite overkill. Ungefär som att köpa ett helt golfset om du bara ska stå på driving ranchen och slå bollar.

Du får ta ovanstående med en liten nypa salt. Det finns cyklister som inte håller med om ovanstående eftersom de:
a) ännu inte har börjat använda bibs
b) de har ännu inte utvecklats tillräckligt mycket som cyklister så att de känner sig bekväma med bibs.

Nej, skämt å sido. Glöm allt ovanstående. Åk till en välsorterad cykelbutik och prova några olika bibs. Det är stor skillnad mellan olika märken. Vad som fungerar bäst är olika från person till person. Personligen gillar jag Specialized BG bibs eftersom de har rätt mängd stoppning på rätt ställe. Av någon konstig anledning kör jag ändå med Castelli bibs.

Om du väljer bibs så välj ett par med hängslen. Varför det finns bibs utan hängslen är ett mysterium för mig.

Bib-shorts storlek?
Utan hängslen är det inga bibs.

Lite boroende på hur du cyklar så kan det ju vara värt att nämna att många som kör MTB av lite mer teknisk karaktär kör med cykelkalsonger och löst sittande shorts utanpå istället för tighta cykelbyxor. Det går ju visserligen att lyxa till det med bibs och shorts utanpå också vilket borde vara optimalt rent komfortmässigt.

Vad gäller storlekar och olika märkens passform så får du nog prova. Antingen gå till en välsorterad butik eller beställ hem ett gäng olika och skicka tillbaka det som inte passar.

Bib-shorts storlek?
Tack för svar!

Jag kan tillägga att jag ganska nyligen köpt cykeln och dom 7h i helgen var fördelade på 3rundor. När jag skrev bib så menade jag hängselvariantetn, Cykelkalsonger och shorts låter rätt schysst med, då skulle man ju kunna ha ett par kompressionstights över som man kanske även kan ha på gymet om nu det skulle bli aktuellt (tränat i 12år men ännu inte vant mig vid tanken att träna i tights).

Men ja jag får bege mig till en butik och se vad som finns, det var mest så att man sitter vid datorn och får en snilleblixt och just nu är ju butiken stängd men happy öppet :)

Bib-shorts storlek?
Med shorts över menar jag baggyshorts. Dels för utseendet (framförallt i kombination med knäskydd) men också för att det skyddar bättre mot skrubbsår att ha två lager tyg som kan glida mot varandra.

Ska du ha tigha kläder är det bibs du ska ha, inget snack om saken.

Bib-shorts storlek?
Man vänjer sig rätt snabbt med att bära tighta kläder på cykeln. I början är det dock inte helt ovanligt att ens mentala självbild inte matchar spegelbilden.

Prova på du och köp det som du gillar bäst.

Tillbaka
Topp