Bibs för en benget?

Idoru

Aktiv medlem
Bibs för en benget?
Jag har letat runt lite, men söker fortfarande det som gör mig 100% nöjd. Med prislappen som sätts på vettiga Bibs känns det för dyrt att fortsätta chansa och prova sig fram. Och varför skulle jag när detta forum finns och frågan är fri?

Med mina 72 kilo fördelat på 193 cm och en ämnesomsättning likt åtgången på bolaget inför midsommar, behöver jag padding.
Första paret jag ägde för några år sen var ett par från Red cyklingproducts med innerbyxa som har gelkuddar. De gav vid dämpning, även om jag främst tittat på lägsta pris när jag köpte de. Klart värt, fram till ena gelkudden sprack efter ett par hundra mil.

Skaffade in ett par långa, fodrade, från DHB för att användas tidigare på året och gillar de, stortrivs med hängsle-effekten, men även med dessa slår det igenom en del. Medium skulle dämpningen vara enligt specs, och materialet något annat än gel.
När värmen äntligen smög sig på blev det ett par GoreWear C5, de ska också vara M i dämpning, men känns bättre för mig än de från DHB.

Främst är det Gravel jag ger mig ut på, gärna långa turer till och från. Vilka är era bästa tips som bevarar både plånbok och benig bakdel från ömmande efterspel?

Bibs för en benget?
Bibsens uppgift är inte primärt att "dämpa". Så om det är det du far efter kommer du aldrig bli nöjd.
Tvärtom kan för stoppade bibs skapa andra problem som domningar för det blir för mycket material som skapar trycker / viker sig / korvar sig mm. Bibsen ska minimera friktion och ge rörelsefrihet (och viss dämpning).

Tycker du det slår för mycket, prov bredare däck, lägre lufttryck, var mer dynamisk på cykeln, byt sadel eller köp en heldämpad :)
Inte vad du vill höra dock.

Är problemet att du har svårt att hitta bibs som är tillräckligt långa och samtidigt tighta så har du formulerat det lite luddigt, och där får någon annan lång-smalis hoppa in i diskussionen. :)

Bibs för en benget?
Mina skönaste bibs är dom som har tunnast och hårdast pad. Använder oftast inte alls cykelbyxor med pads till annat än landsvägshojen.
Tror ditt problem snarare sitter i sadeln. Eller så behöver röven härsdas. ;)

Bibs för en benget?
De bästa padsen tycker jag finns i Assos finaste byxor, de är såklart också de dyraste. Den mest dämpade modellen heter Assos Mille GTO C2. Jag har föregångaren, har glömt vad de heter, och de är riktigt bra.
Annars skulle jag säga som Glitch och Lejon, se över de andra dämpande delarna. Börja med sadeln.

Bibs för en benget?
Inte genvägar till bra bibs tyvärr, Assos, Rapha, Gore. Kika på deras versioner med förlängda ben.
Bibs ska helst vara en storlek ner så de sitter riktigt bra och det är väl lite lurigt med vanliga då om man är lång och smal.

Bibs för en benget?
Precis som de andra säger så är det inte dämpning de är gjorda för, utan för att kunna sitta bekvämare över längre perioder. Jag har också ett par DHB och är nöjd men nu efter sadelbyte så är det nästan bekvämare utan då det känns som att bibsen fördelar vikten till fel ställen. Har aldrig testat något finare men jag skulle gissa att något med hårdare dyna skulle vara bättre, för mig iaf. Har tittat lite på GOREWEAR där man kan få 25% rabatt om man köper tillsammans med ett annat plagg. Gäller inte bara cykelkläderna och behöver inte vara över- och underdel. Blir ändå rätt dyrt dock. Modellen jag tycker är intressant är den nya cargo-modellen(som jag inte kommer ihåg namnet på). Raphas Core Cargo ska också vara bra enligt recensioner. Osäker på hur stor skillnad det skulle göra men enligt det jag hört, nästan uteslutande, så är dyrare bibs värt pengarna.

Bibs för en benget?
Nu kanske jag har missuppfattat allt med medium storlek på dämpning har väl med bred på paden att göra och inte själv dämpningsegenskapen?

Nu är jag lite längre och tyngre än dig men Santinis Karma har jag gillat.

Bibs för en benget?
Bibsens uppgift är inte primärt att "dämpa". Så om det är det du far efter kommer du aldrig bli nöjd.
Tvärtom kan för stoppade bibs skapa andra problem som domningar för det blir för mycket material som skapar trycker / viker sig / korvar sig mm. Bibsen ska minimera friktion och ge rörelsefrihet (och viss dämpning).

Tycker du det slår för mycket, prov bredare däck, lägre lufttryck, var mer dynamisk på cykeln, byt sadel eller köp en heldämpad :)
Inte vad du vill höra dock.

Är problemet att du har svårt att hitta bibs som är tillräckligt långa och samtidigt tighta så har du formulerat det lite luddigt, och där får någon annan lång-smalis hoppa in i diskussionen. :)
Massa bra tips och förslag här, även om de flesta handlar om annat än tjockare dämpning. Som man frågar får man svar :)

Problemet jag vill lösa är öm bakdel efter längre turer, fyra timmar och mer. Det känns helt enkelt som att sadeln blir i direktkontakt med sittbenet.

Eftersom 2-3 timmar inte ger samma effekt funderar jag efter att ha läst lite av tankarna här om det kanske är mer dynamisk cykling och några fler timmar på gymmet som är rätt väg framåt.

Bibs för en benget?
Jag är 184 cm/67 kg. Och cyklar långt.

Jag har några Gore som jag gillar, de modellerna finns dock inte längre. Nu köpte jag Sigr Riksettan, och de passar bra mellan min sadel och rumpa. Förra helgen 40 mil 19 h utan några större problem. Men visst känns det.

Bibs för en benget?
Verge gör i mitt tycke mycket prisvärda bibs.
La Chemise brukar ha dem inne. De har också webbshop.

Som andra skrivit skulle jag söka sittkomforten i val av sadel och sittställning.

Bibs för en benget?
Dessa är bra

Screenshot_20240518_154227_Samsung Internet.jpg

Bibs för en benget?
Massa bra tips och förslag här, även om de flesta handlar om annat än tjockare dämpning. Som man frågar får man svar :)

Problemet jag vill lösa är öm bakdel efter längre turer, fyra timmar och mer. Det känns helt enkelt som att sadeln blir i direktkontakt med sittbenet.

Eftersom 2-3 timmar inte ger samma effekt funderar jag efter att ha läst lite av tankarna här om det kanske är mer dynamisk cykling och några fler timmar på gymmet som är rätt väg framåt.

Eller fler timmar i sadeln. Men som du är.inne på, att en sadel + bib rumpa kombo funkar i 3 timmar betyder inte att den funkar i 5 eller 10 h.
Men utöver en sadel och bibs som passar behöver man även träna på tid i sadeln och tid man inte spenderar i sadeln genom att t.ex. regelbundet stå upp, gärna uppåt minuten eller mer för att verkligen få igång blodflödet på ytliga blodkärl mm. men även minska tryck.

Bibs för en benget?
Castelli Endurance var bra när det begav sig, men jag är definitivt ingen benget. Pearl Izumi gör sällan fel om man låter bli de billigaste sorterna.
Öm bakdel, skriver du. Är det ryggen, skaver det eller är det muskeltrötthet? Likt ovan gissar jag också på sadel eller position. En dålig byxa säger för det mesta ifrån direkt. Enda undantaget jag vet om är ett par Mavic-byxor jag har, som har något slags "formminne". Med dem må jag vara ute en knapp timme landsväg innan de känns rätt.
Gravelcykling kan jag för litet om. Du kanske kan forska i vad proffsklubbarna använder för grejor, ty är du ute så långa pass är du värd det bästa.

Bibs för en benget?
Tack Happy!

Utifrån tankar och förslag här i tråden har jag testat runt och konstaterade att felet var jag själv.
Skönt, för då var jag ju lösningen med! :)

Nyckelordet för min del var friktion. Visst är det så att jag missförstått funktionen och trott att Bibs är för dämpning.
Nu har jag gjort en hög med mil utan att få samma besvär, vägen dit för min del var ett lager mindre = Bibsen får göra vad de ska + mer dynamisk körstil = undviker problem från statisk belastning.

Grymt community det här!

Tillbaka
Topp