Bidra med träningstips

Bidra med träningstips
Vore kul att höra hur folk tränar både ni som tävlar och ni som tar det lugnare...

Så bjud på era egna teorier ang effektiv träning..
din syn på årsplanering kanske, effektiva enskilda pass eller bara ditt favoritpass eller andra tankar ni har om hur man blir snabb på cykeln!

Vore kul att få igång en tråd i träningsnischen...

Bidra med träningstips
jag kan göra en insats:

måndag, tempo 22 km.
tisdag: 6-7 mil ryckig körning de sista 4 milen i backarna o rätt bra tempo på platten, avslutas med ett spurtpris.
onsdag: lugn träning med motionärer, ca 6-7 mil. 31 km/h i snitt ungefär. nedvarvningsrunda efter måndag o tisdag.
torsdag: strukturerad träning, ibland backintervaller, ibland blir det lagtempo 3-4 st i 4 mil.
fredag: vila.
lördag: LSD-träning (long slow distance) tränar på fettförbränningen, vi kör oftast 11-14 mil inklusive fika. 30 km/h i snitt, lugna långdistanspass förbättrar fettförbränningen och ger en bra grund.
söndag: samma som lördag, fast bara ibland. det händer att man int orkar stiga upp o tar istället en vilodag.

intervaller i olika former i knappt 1 o en halv timme förbättrar rycken o attackerna o man blir snabb. lapskojsträning, d v s 12 mil ganska hårt ger absolut ingen nytta. man ska aldrig blanda aerob med anaerob träning, då får man inget utav det.

Bidra med träningstips
Tränar efter devisen "Bästa träningen är den som blir av", varför jag försöker ha kul och köra det jag känner för och har tid med. Det kan vara "utökad pendling" med antingen landsvägscykeln eller MTBn, en tur i skogen eller grusvägsrally med MTB eller en "vackert väder"-tur på landsvägen. Som småbarnsförälder får man ta tillfällena som bjuds.

Tillbaka
Topp