"Big trail" eller enduro

"Big trail" eller enduro
Hej happy forumet, det här blir första och troligtvis inte sista tråden här då det verkar vara väldogt glada och positiva personer som hänger här.
Nu till frågan.
Jag står i valet och kvalet om att uppgradera cykel , i dagsläget kör jag en merida one twenty 9.600 (instegs fulldämpad trailcykel) och har nyss besökt järvsö bikepark med tanken att återvända föer gånger nästa år.
Min merida kändes väldigt klen i både bromsar och dämparna så jag kika på lite värre cykel.
Då kom den eviga frågan, vilken slags mtb passar mig?
Kör mycket stig hemmavid med en del stökiga utförslöpor men även mycket klättring och långa transportsträckor.
Är sugen på antingen en Santa cryz hightower då den är kraftigare än min nuvarande och ser jä*ligt frän ut, eller en Nukeproof Mega då den är så sjukt snygg och verkar vara en väldigt prisad modell.
Kort och gott, nån som har liknande erfarnheter av dessa två eller likvärdiga cyklar?

Mvh Micke

"Big trail" eller enduro
Fungerar din merida bra på dina hemmastigar?
En stor enduro som en Mega blir lätt för mycket cykel om man bara cyklar naturstigar hemmavid.

"Big trail" eller enduro
Tallboy kanske är ett vettigare SC alternativ om du bara besöker parken några gånger. Om du vill ha mera slag, så hade jag kollat på en trampeffektiv lång(ish)slagig cykel ala Ibis Ripmo eller Orbea Occam. Nått sånt med två uppsättningar hjul duger nog för 95% av stig/enduro cykling i Sverige.

"Big trail" eller enduro
Nu har jag inte speciellt stor erfarenhet, har precis uppgraderat från 120/115 -> 140/130 (fuel ex 8 2020) och den är fortfarande helt okej att klättra med samtidigt som den är mer kapabel än vad jag är. Det låter dock som du vill lägga dig någonstans över, 150/140 har jag ingen erfarenhet av men jag misstänker att gränsen för vad du tycker är kul på vanlig stig och uppför går där någonstans. Finns nog en stumpjumper som kommer med 150/140.

"Big trail" eller enduro
Fungerar din merida bra på dina hemmastigar?
En stor enduro som en Mega blir lätt för mycket cykel om man bara cyklar naturstigar hemmavid.
Ja den fungerar hemmavid men känns som att den får mer stryk än vad den klarar ganska många gånger.
Blir den väldigt tung åh trög? Är mest ute efter en cykel som klarar järvsö ca 10-15 gånger per år men ändå klarar av stigarna hemma ?

"Big trail" eller enduro
Tallboy kanske är ett vettigare SC alternativ om du bara besöker parken några gånger. Om du vill ha mera slag, så hade jag kollat på en trampeffektiv lång(ish)slagig cykel ala Ibis Ripmo eller Orbea Occam. Nått sånt med två uppsättningar hjul duger nog för 95% av stig/enduro cykling i Sverige.
Ska kika på dem, tack för svar ? lutar lite mer åt något åt det hållet faktiskt ?

"Big trail" eller enduro
Nu har jag inte speciellt stor erfarenhet, har precis uppgraderat från 120/115 -> 140/130 (fuel ex 8 2020) och den är fortfarande helt okej att klättra med samtidigt som den är mer kapabel än vad jag är. Det låter dock som du vill lägga dig någonstans över, 150/140 har jag ingen erfarenhet av men jag misstänker att gränsen för vad du tycker är kul på vanlig stig och uppför går där någonstans. Finns nog en stumpjumper som kommer med 150/140.
Exakt, siktar på nånstan mellan 140/160 då jag förbrukar all slaglängd på nuvarande 120/130 ?

"Big trail" eller enduro
Har testat Hightower över en helg och tycker den är för tråkig på stig, det är en utpräglad enduro-hoj i min mening som fungerar bäst när det blir fart utför. Finns mer allround och trampvänliga cyklar.

"Big trail" eller enduro
Nukeproof Reactor. Jag kör en 290 expert (2020). Skaffade längre airshaft till 150mm och tycker det är en väldigt kapabel hoj som funkar för det mesta beroende på vilka däck du slänger på.

"Big trail" eller enduro
Fuel Ex som ngn föreslog är ett säkert kort. Jag gillar även Trek Remedy som är hur poppig som helst men då är det 27-tumshjul.

Av de lite "större" cyklarna jag har testat så tycker jag Propain Spindrift är kul och nya Spesh Enduro är hysteriskt poppig men ingen av dom är väl speciellt rapp på stig kanske.

"Big trail" eller enduro
Min mega lever som allt-i-allo-cykel. Dock en äldre lite mer "stigig" modell med 150/160 slag (monarch/pike). Men vettigt inställda dämpare och mer lättrullade däck funkar den fint för stig hemmavid. Rätt brötigt här omkring dock. Reactor ser ju fin ut också, samt att som nån annan skrev Propain gör fina saker, Tyee kanske skulle passa dig (frun kör en äldre sån som allt-cykel).

Har man bara platta otekniska stigar hemmavid kanske man inte vill gå över 140/150 slag dock. Men hur du än gör kommer det ju bli kompromisser =)

"Big trail" eller enduro
Nukeproof Reactor. Jag kör en 290 expert (2020). Skaffade längre airshaft till 150mm och tycker det är en väldigt kapabel hoj som funkar för det mesta beroende på vilka däck du slänger på.
[URL

Den har faktiskt dykt upp några gånger , har du kört den i bike park med lite värre däck ? För om det funkar bra är den absolut intressant ?

"Big trail" eller enduro
Fuel Ex som ngn föreslog är ett säkert kort. Jag gillar även Trek Remedy som är hur poppig som helst men då är det 27-tumshjul.

Av de lite "större" cyklarna jag har testat så tycker jag Propain Spindrift är kul och nya Spesh Enduro är hysteriskt poppig men ingen av dom är väl speciellt rapp på stig kanske.
Spesh enduro har jag kikat på men det är budgeten som säger stopp där ?
Ska kolla lite på Trek cyklarna ?

"Big trail" eller enduro
Min mega lever som allt-i-allo-cykel. Dock en äldre lite mer "stigig" modell med 150/160 slag (monarch/pike). Men vettigt inställda dämpare och mer lättrullade däck funkar den fint för stig hemmavid. Rätt brötigt här omkring dock. Reactor ser ju fin ut också, samt att som nån annan skrev Propain gör fina saker, Tyee kanske skulle passa dig (frun kör en äldre sån som allt-cykel).

Har man bara platta otekniska stigar hemmavid kanske man inte vill gå över 140/150 slag dock. Men hur du än gör kommer det ju bli kompromisser =)
Hur upplever du mega, är den trampvänlig eller sväljer den mycket kraft där ? ?

"Big trail" eller enduro
Den har faktiskt dykt upp några gånger , har du kört den i bike park med lite värre däck ? För om det funkar bra är den absolut intressant ?
Jag har kört några gånger i bikepark. Just nu kör jag den typ som en ren enduro. Spinner sakta upp för att sedan köra stök ner. Har dh-däck på, mest för tryggheten och hur skönt det är med dämpade däck . När jag tröttnar på detta och söker mig ut på mer vanlig stig lär jag byta däck.

"Big trail" eller enduro
Tack för alla snabba svar, känns som att det lutar mer åt 2 cykel hållet ? en enduro och en stig/xc hoj kanske ?

Det är ju det bästa. Det sliter ju också med bikepark. Beroende på hur du har det hemmavid kanske det till o med funkar med en billigare hardtail och en enduro för BP.

"Big trail" eller enduro
Jag har kört några gånger i bikepark. Just nu kör jag den typ som en ren enduro. Spinner sakta upp för att sedan köra stök ner. Har dh-däck på, mest för tryggheten och hur skönt det är med dämpade däck . När jag tröttnar på detta och söker mig ut på mer vanlig stig lär jag byta däck.
Tack för infon, hmm nu känns det mer som att det står mellan reactorn och megan ?

"Big trail" eller enduro
Jag kör på en Trek Slash 8 både i bikepark och stig här hemma, kanske lite tyngre vid transport men det ger ju bättre träning ?
Borde rymmas i budgeten om du hittar någon som går att köpa

"Big trail" eller enduro
Ibis Ripmo AF? Finns en i L på köp och sälj. (Full disclosure: jag känner säljaren. Och kör själv en Ripmo V1 i kolfiber som jag tycker är utmärk både på stig och i park. Den är väl lite lättare än AF:en dock.)

"Big trail" eller enduro
Så typ en NP Mega och en Scout ? ??
Det kan jag inte svara på då jag inte provat någon av dem. Men om jag cyklat så mycket park hade jag haft en dedikerad cykel för det.

Jag vill ha en enduro men cyklar för lite park, men i tanken så köper jag en capra. Men det slutar alltid med att jag står över då 2 dgr i järvsö per år inte motiverar 35 tkr på en tredje cykel..

"Big trail" eller enduro
Vilken typ av stigar har du tänkt köra i bike park? Generellt anser jag att en enduro är perfekt i våra bike parks men har själv gått från att ha en cykel med 160/160 till 140/130 för jag inte längre kommer cykla det som kräver så mycket i slag.

Tar specialized segment eftersom det jag har mest koll på just nu. Nya stumpjumper evo är väl den typ av cykel jag skulle kolla på om jag tänkte köra mycket både utanför och i parken, medan deras enduro om jag avsåg köra i princip enbart park och t.ex delta på endurotävlingar. Jag kör nya stumpjumpern (ej evo) men kommer inte cykla mer än blå leder i parken dom få gånger jag beger mig dit. Om det inte är allt för stökigt eller stora hopp så fungerar det bra även när det lutar på med så modern geometri (min stigcykel är både längre och flackare än den enduro cykel jag tidigare hade).

För mycket cykel känns sävligt, för lite känns nervöst.

"Big trail" eller enduro
Vilken typ av stigar har du tänkt köra i bike park? Generellt anser jag att en enduro är perfekt i våra bike parks men har själv gått från att ha en cykel med 160/160 till 140/130 för jag inte längre kommer cykla det som kräver så mycket i slag.

Tar specialized segment eftersom det jag har mest koll på just nu. Nya stumpjumper evo är väl den typ av cykel jag skulle kolla på om jag tänkte köra mycket både utanför och i parken, medan deras enduro om jag avsåg köra i princip enbart park och t.ex delta på endurotävlingar. Jag kör nya stumpjumpern (ej evo) men kommer inte cykla mer än blå leder i parken dom få gånger jag beger mig dit. Om det inte är allt för stökigt eller stora hopp så fungerar det bra med så modern geometri.

Jag kör svart (Kristin, itzybitzy) med min fuel ex utan problem 140/130 men klart man blir lite begränsad kontra om jag haft en typ capra.

Men jag kan enligt min erfarenhet inte komma på ett ställe utanför parken jag har roligare på en enduro än min fuel ex. Så skaffade jag en enduro skulle den stå kvar i garaget alla dgr förutom när jag åker till parken. Dagens trailhojar är ju grymt kompetenta

"Big trail" eller enduro
Fördelen med mer slag är större fuck-up marginal om man kör blint eller inte alltid landar där man tänkt sig. Nackdelen är ju en segare hoj. Sen får man själv försöka placera var man vill/behöver vara på den skalan.

"Big trail" eller enduro
Jag kör svart (Kristin, itzybitzy) med min fuel ex utan problem 140/130 men klart man blir lite begränsad kontra om jag haft en typ capra.

Men jag kan enligt min erfarenhet inte komma på ett ställe utanför parken jag har roligare på en enduro än min fuel ex. Så skaffade jag en enduro skulle den stå kvar i garaget alla dgr förutom när jag åker till parken. Dagens trailhojar är ju grymt kompetenta
Absolut kommer man ner för en svart led på en modern trailcykel också men med lite mindre utrymme för dålig teknik.

Men som du säger är nya stigcyklar grymt kapabla. Hade en Giant Reign för ca 10 årsen med 150 i slag och 67,5 grader gaffelvinkel och en storlek för liten, skulle alla dagar i veckan välja min stumpy även om den har mindre i slag om någon tvinga mig ner för 1000 metaren i Åre.
Spesh enduro har jag kikat på men det är budgeten som säger stopp där ?
Ska kolla lite på Trek cyklarna ?

Kolla vad en Stumpy Evo går på och om den ligger inom budget så kan du läsa recensionen på pinkbike som utsåg den till årets hoj.

"Big trail" eller enduro
Jag kör på en Trek Slash 8 både i bikepark och stig här hemma, kanske lite tyngre vid transport men det ger ju bättre träning ?
Borde rymmas i budgeten om du hittar någon som går att köpa
En kompis till mig har också en slash 8 som jag lånat och känner att den inte beter sig så annorlunda på klättringarna jämfört med min men utför så är den stabilare och känns säkrare ? lite därför jag va sugen på en lite mer åt enduro hållet ?

"Big trail" eller enduro

Tar specialized segment eftersom det jag har mest koll på just nu. Nya stumpjumper evo är väl den typ av cykel jag skulle kolla på om jag tänkte köra mycket både utanför och i parken, medan deras enduro om jag avsåg köra i princip enbart park och t.ex delta på endurotävlingar. Jag kör nya stumpjumpern (ej evo) men kommer inte cykla mer än blå leder i parken dom få gånger jag beger mig dit. Om det inte är allt för stökigt eller stora hopp så fungerar det bra även när det lutar på med så modern geometri (min stigcykel är både längre och flackare än den enduro cykel jag tidigare hade).

Kör just i dagsläget bara blåa men kände att dem röda transportsträckorna skakade runt cykeln tillräckligt för att den skulle kännas stum. Även bromsarna "gav" upp, och med dem försvann även säkerheten, därav tanken till enduro då sällskapet jag brukar cykla med kör enduro även på stigarna här hemma ?
Kikat på specialized då min lbs har dem men där sätter budgeten lite stopp ?

"Big trail" eller enduro
Kör just i dagsläget bara blåa men kände att dem röda transportsträckorna skakade runt cykeln tillräckligt för att den skulle kännas stum. Även bromsarna "gav" upp, och med dem försvann även säkerheten, därav tanken till enduro då sällskapet jag brukar cykla med kör enduro även på stigarna här hemma ?
Kikat på specialized då min lbs har dem men där sätter budgeten lite stopp ?
Jag kör Propain Tyee Cf 29” som endacykel och tycker att det funkar utmärkt. Den går som en dröm i parken och funkar bra att cykla stig med så länge man inte tänkt sätta några rekord på Strava.
Du kommer långt med 40’ hos Propain också, borde kunna få in en Hugene om du vill gå lite mer stig.
Annars köpte jag en Cube Stereo 150 till sambon som hon är väldigt nöjd med. Kolfiber, extremt fina hjul och bra spec i övrigt för strax under 40’.

"Big trail" eller enduro
Jag kör Propain Tyee Cf 29” som endacykel och tycker att det funkar utmärkt. Den går som en dröm i parken och funkar bra att cykla stig med så länge man inte tänkt sätta några rekord på Strava.
Du kommer långt med 40’ hos Propain också, borde kunna få in en Hugene om du vill gå lite mer stig.
Annars köpte jag en Cube Stereo 150 till sambon som hon är väldigt nöjd med. Kolfiber, extremt fina hjul och bra spec i övrigt för strax under 40’.
Aha, det va ett väldigt bra tips, ska kolla in dem också ? många märken och modeller som snurrar nu ?

"Big trail" eller enduro
Jag har en Commencal Meta TR 2021 som min enda cykel just nu. 140 bak och 150 fram (går även med 160 fram om man vill). Fungerer riktigt bra på stökig stig och är inte tråkig på XC- eller vanlig skogsstig heller. Jag har inte haft den i park än men den är byggd som en tank så jag kan inte tänka mig att det blir ett problem. Om man vill ha lite mer slag har de också AM som är mera enduro men det blir nog lite overkill för vanlig stig.

Jag vet inte hur deras leveranstider ser ut men det är nog det största problemet.

Tillbaka
Topp