Bike fit

Bike fit
Vilka butiker är det i stockholm som kör med Specialized Bikefit? Var tvungen o avboka min tid imorrn @ cykelcity så jag blivit sjuk (typiskt va?) och nästa tid dom hade var i mitten av nästa månad.

Bike fit
cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cyklariskogen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Miss Lycka skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Vinnare behöver ingen Bike Fit. De vinner
> > > ändå.
> > >
> > > Du menar att vinnarna inte ställer in cykeln
> > så
> > > att den passar optimalt för dom själva?
> >
> > De verkar ha bättre koll på vad de håller
> på
> > med än många andra.
>
> vad betyder det? att vinnare aldrig tar hjälp av
> andra?

De tar hjälp om det behövs innan dom vinner.

Bike fit
Kört ett par veckor efter bike fit enligt Specialized BG-religion utförd av CC.
Jag är mycket nöjd.

Liksom många andra tyckte jag att jag min kroppsposition på cykeln innan "var väl bra".
Detta efter egen bike-fit:ing på inrådan av diverse internetgurus som på sajter har mätsystem som magiskt spottar ut ex. sadelhöjd och andra mått.
Trots detta har jag haft problem med domningar och stel nacke som jag inte hittat orsaken till.
Därav beslut om hjälp.

Såhär efter har jag lärt mig att det är en kombination av bike-fit och kunskap om sittposition som ger bästa resultat. Dessa båda komponenterna spelar tillsammans och hittas under bike-fit:en. Personligen fick jag idelt tjat om "håll in armbågarna" och "upp med blicken" samtidigt som sadelpositionen sakta trimmades in.

Mina resultat efter bike-fit:en är;
-Inga mer domningar i tår
-Inga mer domningar i händer
-Fräsch nacke efter varje tur

Summering är att med en rätt inställd cykel och vetskap om hur du bör sitta minimeras riskerna för onödigt ont.

Bike fit
Jag får faktiskt värk lite fortare i ryggen efter min bg-fit hos CC, men jag har bara kört två korta rundor så jag hoppas att det blir bättre när kroppen vänjer sig :) Kortare styrstam med lite mer vinkel uppåt, sadel längre fram, nytt styre och ilägg i skorna blev min dom.. Hade vissa av dessa saker på känn men nu har jag det på pränt. Jag tyckte iaf att de gjorde ett bra intryck på CC. Ska bli spännande att se hur det känns efter Siljan i helgen!

Bike fit
Vilket är klokast om man som nybörjare och solskenscyklist funderar på att köpa sin första riktiga racer och bor långt bort från bra cykelbutiker?

A.
Att noga mäta upp sina mått själv och knappa in dem på olika kalkylatorer på nätet för att få en uppskattning vilken ram som passar bäst. Därefter köpa den cykeln man gillar bäst i lämplig storlek på nätet/valfri butik och sedan göra en bikefit.

Eller om det är möjligt:

B.
I förväg göra en bikefit i butik för att få sina mått och rekommendation av ramstorlek och sedan köpa den cykel man gillar och passar bäst i valfri butik/nätet

A eller B och varför?
Hur snett kan det gå?

Bike fit
svalgis skrev:
> Brukar man verkligen göra en bikefit för att
> avgöra ramstorlek?

Bra och koncis sammanfattning på min fråga. Det är just detta jag funderar på. Exempelvis Veloposition erbjuder så kallad "Frame fit" för att få fram rätt ramstorlek. Givetvis låter detta som ett ultimat sätt att gå tillväga vid köp av ny cykel. Men är det verkligen nödvändigt för en vanlig motionär utan tävlingsambitioner? Det borde finnas enklare sätt att avgöra rätt ramstorlek utan tidigare referenser.

Bike fit
svalgis skrev:
> Brukar man verkligen göra en bikefit för att
> avgöra ramstorlek?

Nej, men i många fall borde man borde nog göra det.

Bike fit
Hejnrik skrev:
> Men är det verkligen
> nödvändigt för en vanlig motionär utan
> tävlingsambitioner? Det borde finnas enklare
> sätt att avgöra rätt ramstorlek utan tidigare
> referenser.

Det är väl just när du är nybörjare som du behöver hjälp. Även om ambitionsnivån är låg. Den kommer ju troligen att bli ändå lägre om du inte trivs på cykeln.

Har man hållit på ett tag vet man oftast vilken storlek man behöver, då handlar det mer om att finjustera sittpositionen.

Bike fit
Kan inte se att det har besvarats tidigare så: kan man göra bikefit för flera cyklar (ex cx och racer) eller blir det dubbel avgift? Hur gör ni som gjort bikefit annars med era andra cyklar?

Tillbaka
Topp