Bikefit i/nära Göteborg för äldre?

Deew

Medlem
Hallå,

Long story short, är i 40-års åldern och kompisgänget har fått för sig att göra Vätternrundan.
Är intresserad av att göra en bikefit innan jag köper en racercykel så att jag klarar av att ta mig runt hela vägen.

Vet ni nån bikefit i eller i närheten av göteborg som är bra på att göra bikefits för folk som inte är super fit och i 20-årsåldern?
Är inte intresserad av en fit för att få ut optimal power till tour de france, utan att kunna sitta på en en cykel i 16-19 timmar utan att behöva sjukanmäla mig veckan efter.

Tacksam för all hjälp man kan få!

Hallå,

Long story short, är i 40-års åldern och kompisgänget har fått för sig att göra Vätternrundan.
Är intresserad av att göra en bikefit innan jag köper en racercykel så att jag klarar av att ta mig runt hela vägen.

Vet ni nån bikefit i eller i närheten av göteborg som är bra på att göra bikefits för folk som inte är super fit och i 20-årsåldern?
Är inte intresserad av en fit för att få ut optimal power till tour de france, utan att kunna sitta på en en cykel i 16-19 timmar utan att behöva sjukanmäla mig veckan efter.

Tacksam för all hjälp man kan få!
Är det jag som är trögare än vanligt eller är du i både 40-års och 20-årsåldern?

Lasse Tausson på Bike Tyson racercyklar i Kungsbacka??
Ser ut som en ny butik, har du varit där själv och gjort en bikefit?

Är det jag som är trögare än vanligt eller är du i både 40-års och 20-årsåldern?
bikefits för folk som INTE är super fit och i 20-årsåldern?

Specialized Concept Store om det ska vara mitt i Gbg. Vet inte om dom accepterar så pass gamla människor dock.
När jag testade googla om bikefits i göteborg så hittade jag denna och Art-V.
Fick jag en känsla från att googla att det är vanliga arbetar på specialized som mest använder kameror med mätare för att få till "rätt" vinklar.
Och att Art-V är bra på folk som tävlar och vill ha bästa möjliga förutsättningar att vinna.

Men detta kanske inte stämmer?
Om det ändå ska skyfflas iväg 2-3000kr skulle jag välja det bästa, och i Gbg-trakten är väl det Probikefit
Men om målet är att köra VR på 16-19 timmar behövs ingen bikefit alls.
Cyklar en del redan men på min Nishiki Rush. Har funderat på att köpa en road-cykel ett tag. Så kommer garanterat cykla mer på den efter att jag har köpt den. Och vem vet, är VR skoj så kanske man testar göra bättre tid nästa år.

Verkra som detta är nån som har bikefit-verksamhet hemma. Vet du om han har en rig som gör bikefit på iom att jag inte har en cykel idag?
Bara en not; på det här forumet är man inte äldre om man är i 40-årsåldern. Då är man under medelålder. ?
Wtf, är man äldre när man är 40, jag måste vara lastgammal.
?
Då har jag lärt mig nåt nytt idag också :giggle:

Bikefit är säkert bra men kanske inte helt avgörande för hur skönt det är efter 14 h på cykeln?
har aldrig cyklat med t.ex. clipless pedler innan eller cykel med bock-styre.
känns som man kan hamna rätt mycket fel om man inte vet vad man håller på?

Det framstår ju tydligt hur 20 år kom in in ekvationen nu på dagtid, inatt vid 04 not so much?
Adam på Art-V är jag helt nöjd med, kolla med honom om han gör enklare bikefit om du absolut måste, kolla oavsett för han vet mer än ett gäng tjockisar so oss.
Ligger precis på andra sidan motorvägen från Liseberg, jag hade knallat in om jag var du.

Noen tanker fra en utlending.

Bike Fit er kanskje fint, men du tar jo med deg sykkelen du allerede har.
Om du ikke har syklet landevei på noen år, kanskje du skal velge en sykkel med litt mer oppreist sittestilling.
For det høres ut som om 25mm dekk and everything carbon ikke er det beste valget her.

Jeg tror Anders på Veloform (De holder vel til i Karl Johans Gatan på Majjjjorna) kan komme med god informasjon og erfaringer rundt det å sykle lange turer.

Art-v Adam funkade bra för mig som 70+. Gör det väl mest med ett tränat öga o kunskap men har även Retül att tillgå .

Finns det inte någon app man kan ladda ned till mobilen som fixar bikefiten?
Tänkte jag skulle prova MyVeloFit men tänkte inte på att man måste ju ha en trainer. Det blir tydligen något knas med videon så den analyserar fel om man har någon annan som håller i cykeln.

Har någon testat den eller ett liknande verktyg?

Probikefit var en del i mitt utvecklingssteg från att bara cykla korta lekrundor till att kunna cykla långt (20-50 mil) där ett stort problem var att jag hade händer som gjorde ont osv. Jag hade hållit på länge med sittpositionen men inte kommit till rätta med det, men Klas löste så att problemen nästan helt försvann.

Sen vet jag inte hur noga jag hade varit med att göra en bikefit redan innan jag ens hade en cykel. Köper du cykeln på rätt ställe kommer du få en cykel som håller sig inom den storlek där du enbart kan laborera med styrstam, styre, sadelstolpe och sadel för att få ordning på positionen. Det kan likaväl vara så att du är en sådan som bara sätter sig och trampar i godan ro utan att någonsin få några besvär. Samtidigt tror jag att det alltid är jobbigt att cykla långt utan att man är van vid det oavsett hur bra man sitter.

Skaffa en hoj och dra igång cyklingen tror jag är det viktigaste för dig!?

Jag vet nu inte vad trådstartaren har för cykelvana så det här blir generellt men alltså bikefit eller inte så måste man enligt mig ge sig ut på en rejäl långtur med cykeln man ska cykla på och känna in vad som händer.

Är det tex så att händerna börjar domna, det blir för mycket tryck någonstans eller att axlarna åker upp? Det märker man inte alltid i början men en del av de sakerna kan man gissa sig till med ett tränat öga.
Men händerna kanske inte domnar av att du just sitter fel, kan vara att man håller för krampaktigt i styret. Det är ju inget en bikefit kan lösa.

Jag tror inte det kan bli så fruktansvärt felaktigt att man råkar köpa en såpass fel ramstorlek att inte byte av tex styrstam kan lösa det, ifall man då mätt ordentligt. Jag hade själv velat göra en bikefit först när jag testat och känner cykeln och mina problemområden.
Man kan säkert få en del bra råd bara av att gå in och prova lite olika cyklar.

Passa på att träna rörlighet och styrka tills dess, det kommer behövas. Ben såklart men även axlar, ryy och bål. Det är lätt att säcka ihop på sin svaga punkt.

En stor fördel med att själv prova ut en bra körställning och lära sig hur och vad som påverkar är att man sen har mycket lättare att justera när saker ändras.

Är det tex så att händerna börjar domna, det blir för mycket tryck någonstans eller att axlarna åker upp? Det märker man inte alltid i början men en del av de sakerna kan man gissa sig till med ett tränat öga.
Men händerna kanske inte domnar av att du just sitter fel, kan vara att man håller för krampaktigt i styret. Det är ju inget en bikefit kan lösa.
Var en tråd för ett tag sedan med en som hade stora problem med domningar i händerna, efter att ha börjat använda hanskar och sänkt trycket i framdäcket försvann problemet helt.

Eller en sådan sak som att man är känslig för drag, ont i och kring nacken är vanligt på långa turer men för mig försvann det helt efter att jag började använda halsduk.

Har du halsduk i juni också? ?
En tunn sådan där elastisk man trär över huvudet och som kan användas som allt möjligt: solskydd för huvudet, halsduk, munskydd om det dammar osv. Den behövs väl inte alltid men skadar inte och jäkligt skönt att inte ha minsta problem eller stelhet i nacken även efter långa heldagscyklingar.

Senast ändrad:
Finns det inte någon app man kan ladda ned till mobilen som fixar bikefiten?

Denna har jag provat. Regnmakaren provad den för tio år sedan, du kan inte gissa vad som hände sedan.

Tillbaka
Topp