bikefit - lodning

Mariella

Medlem
bikefit - lodning
Jag har läst om lodning och tänkte prova det när jag cyklar. En fråga. Om jag har ena foten kvart över och parallellt med golvet och hänger tråden från strax under knät, var ska det hamnat då över foten? Mitten på foten, över stortå, någon särskild vinkel? Hur vet man att det blir rätt, tycker det kan bli lite vad som beroende på hur jag håller foten också...

bikefit - lodning
Det verkar finnas lite olika åsikter om lodning, det dyker upp som en enkel variant för att få till sadelposition men jag har aldrig riktigt fått det att gå ihop för mig.

Om man tänker sig att det man vill åstadkomma är en viss vinkel på knät, så borde det rimligen vara knävinkeln som är viktigare, för lodlinjen kommer ju kunna skilja en del mellan olika cykelgeometrier. Exempelvis blir det väldigt konstigt på en liggcykel, även om knävinkeln till sist kanske är samma som för en vanlig cykel.

Testa, se om det känns bra, känns det bra så är det nog tillräckligt för de flesta av oss dödliga. Jag fick aldrig riktigt till det och gick efter vad som kändes bekvämast istället. Finns säkerligen andra med bättre koll här i forumet. :giggle:

bikefit - lodning
Det råder väl lite delade meningar om hur användbart lod är vid bike fit och vad som egentligen är rätt placering av foten på pedalen. Det finns visst telefon-appar som kan göra video-analys av trampandet, borde bli bättre att titta på knä- och höftvinklar istället för lodlinjer (har inte provat själv dock).

bikefit - lodning
Vill minnas att anledningen till lodning är att skaderisken är minst om knäet är rakt över pedalaxeln i det läget när kraften är som störst. Har dock inte hört mycket om det de senaste 10-15 åren.

bikefit - lodning
Klossar som sitter "fel" i längsled är en av de saker som jag har svårast att cykla med. Alltid ett fipplande att hitta det skönaste läget när man köper nya skor. Har man låg float är ett litet "fel" på vinkeln också obekvämt.

Gissar att det är svårt för någon annan att se hur långt bak man ska ha klossen. Vinkeln kanske de har lättare att se vad som bör kunna passa skapligt.

bikefit - lodning
Vill minnas att anledningen till lodning är att skaderisken är minst om knäet är rakt över pedalaxeln i det läget när kraften är som störst. Har dock inte hört mycket om det de senaste 10-15 åren.
Jag ställde frågan för två år sen och fick besked på att det var alls ikke modernt. Inte på MTB i alla fall.
Men ja, knä till pedalaxel.

Sen dess har jag flyttat tillbaka klossarna en bit. Så ligger nog lite närmare lod, modernt eller inte.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp