BikeFixx i konkurs

BikeFixx i konkurs
Boes 1988

Bra koll men på slutet har du fel. Bike Fixx är visst knutet till Merida då Stian A/S står bakom dem båda.
Bike Fixx Sverige ägs av Bike Fixx Norge AS, som i sin tur ägs av Bike Holding. Att Stian äger båda bolagen stämmer bra, men "sanningen" i denna tråden verkar ju vara att det är Merida Sverige som ligger bakom Bike Fixx, och det är direkt fel. Så skulle inte säga att jag har fel i sak. Bike fixx har köpt cyklar av Merida, precis som vilken annan åf som helst som jobbar med Merida, men Merida har aldrig varit involverade i Bike Fixx.

BikeFixx i konkurs
Bike Fixx Sverige ägs av Bike Fixx Norge AS, som i sin tur ägs av Bike Holding. Att Stian äger båda bolagen stämmer bra, men "sanningen" i denna tråden verkar ju vara att det är Merida Sverige som ligger bakom Bike Fixx, och det är direkt fel. Så skulle inte säga att jag har fel i sak. Bike fixx har köpt cyklar av Merida, precis som vilken annan åf som helst som jobbar med Merida, men Merida har aldrig varit involverade i Bike Fixx.
Om samma person är styrelseordförande i båda blir det ju tramsigt delux att beskriva det som att de är relaterade som vilka affärspartners som helst.

BikeFixx i konkurs
Om samma person är styrelseordförande i båda blir det ju tramsigt delux att beskriva det som att de är relaterade som vilka affärspartners som helst.
Det kan man tycka, men det var två olika bolag och organisationsnummer som inte ingår i en gemensam koncern. Och eftersom att det är en trådsanning att det är Merida Sverige som drivit Bike Fixx, när det inte är så. Bike Fixx har varit ett eget bolag, och var en kund till Merida Sverige.

Alla andra kopplingar eller killgissningar är helt ointressant.

BikeFixx i konkurs
Det kan man tycka, men det var två olika bolag och organisationsnummer som inte ingår i en gemensam koncern. Och eftersom att det är en trådsanning att det är Merida Sverige som drivit Bike Fixx, när det inte är så. Bike Fixx har varit ett eget bolag, och var en kund till Merida Sverige.

Alla andra kopplingar eller killgissningar är helt ointressant.
Förstår inte varför du vill hammra det här så hårt. Vad är din relation till bolagen?
Att det är olika bolag är ju givet.
Att de har koppling är också fullständigt uppenbart. Inga killgissningar.

Att påstå att det är trådkoncensus att merida drivit BikeFixx får du nog revidera. Ser bara ett inlägg eller möjligen två som säger något sådant.

BikeFixx i konkurs
I de flesta branscher brukar det åtminstone höjas ett ögonbryn när en person sitter i styrelsen hos såväl leverantör (T ex Merida Sverige) som hos kund (T ex BikeFixx), i synnerhet när leverantören har monopol på marknaden avseende en specifik produkt (T ex Merida-cyklar).

Edit: terminologi för tydlighet

BikeFixx i konkurs
Jag har aldrig påstått att kopplingen inte finns mellan bolagen, men ur ett affärsperspektiv har Bike Fixx varit en kund till Merida, precis som dom varit en kund hos Shimano Nordic, Ecoride, Unicykel och Cycle Service Nordic till exempel.

BikeFixx i konkurs
Äger inte Merida en stor del av Specialized? Dom kanske börjar sälja sina cyklar på SCS nu då när Stian har problem med sina butiker???
Vad tror Happy om detta?
😂

BikeFixx i konkurs
Jag har aldrig påstått att kopplingen inte finns mellan bolagen, men ur ett affärsperspektiv har Bike Fixx varit en kund till Merida, precis som dom varit en kund hos Shimano Nordic, Ecoride, Unicykel och Cycle Service Nordic till exempel.
Och ur ett affärsperspektiv finns det aldrig någon risk för särbehandling när en leverantör råkar sitta i styrelsen hos en av sina återförsäljare (och i den rollen ser alla de andra återförsäljarna som sina konkurrenter)? 🙂

BikeFixx i konkurs
Vet du möjligen vem som köpte de 14 procenten och när det skedde?
Specialized köpte tillbaka, kommer inte ihåg exakt när det var, men här är en relativt ny artikel om ägandeskapet och en finansiell analys av både Merida och Giant.

BikeFixx i konkurs
Tråkigt iallafall när en duktig ÅF av bra cyklar konkar. Finns det en stark ÅF för Merida kvar?
Tänker också på Giant, där själva importören konkar. Vilka importerar och säljer Giant nu?
Verkar vara svårt i cykelbranschen?

BikeFixx i konkurs
Tråkigt iallafall när en duktig ÅF av bra cyklar konkar. Finns det en stark ÅF för Merida kvar?
Tänker också på Giant, där själva importören konkar. Vilka importerar och säljer Giant nu?
Verkar vara svårt i cykelbranschen?

Är butiken så duktig om den konkar?
Giant säljer direkt till butiker numera så utan distributör som de flesta andra stora märkena jobbar. Med svensk säljare.

BikeFixx i konkurs
Ett sedan länge vedertaget begrepp som används över hela världen vare sig man gillar det eller inte. Vill man reta sig ännu mer så finns även uttrycket amish bikes vilket jag tycker är ett hysteriskt roligt uttryck för analoga (oj, där var ännu ett uttryck) cyklar.

BikeFixx i konkurs
Ett sedan länge vedertaget begrepp som används över hela världen vare sig man gillar det eller inte. Vill man reta sig ännu mer så finns även uttrycket amish bikes vilket jag tycker är ett hysteriskt roligt uttryck för analoga (oj, där var ännu ett uttryck) cyklar.
Ordet cykel är också ett sedan ännu längre vedertaget begrepp för att beskriva en maskin utan motor

BikeFixx i konkurs
Att en annons använder ett skämtsamt nymodigt uttryck verkar röra upp många känslor, får mig att tänka på reaktionen när min göteborgske vän var i Blekinge med sin då fem år gamle son som råkade höra hur lokalbefolkningen uttalade ”korv”: DET HETER JU KÖRRRV PAPPA! KÖRRRRVV!!!”

BikeFixx i konkurs
Branschens försöker flytta normen, när vi hör ordet cykel så ska vi tänka på elcyklar lika mycket som vanliga cyklar.
9njqzb.webp

BikeFixx i konkurs
Jag gissar att eftersom elcyklar har blivit så vanliga så har det uppkommit uttryck för att särskilja vanliga cyklar från elcyklar för att undvika missförstånd. För 10-20 år sedan fanns inte det språkliga behovet på samma sätt.

BikeFixx i konkurs
folketymologin skördar ständigt nya offer. fel blir till slut rätt.

när det gäller att på onödigt tydligt sätt med diverse prefix betona att ett snack handlar om en vanlig gammeldags cykel, anas en nedlåtenhet. typ jag har gått vidare i livet mot mer avancerade lösningar.

liknande är 'linjär tv'. uttrycket underförstår att sånt sysslar inte vi med här....

Senast ändrad:
BikeFixx i konkurs
Är det lönt att sälja lvg/mtb-cyklar eller är det bättre business att bara utföra reparationer/service och eventuellt sälja lite smådelar? Att ha en massa pengar upplåsta i cyklar med dagens prisläge känns riskabelt.

BikeFixx i konkurs
Är det lönt att sälja lvg/mtb-cyklar eller är det bättre business att bara utföra reparationer/service och eventuellt sälja lite smådelar? Att ha en massa pengar upplåsta i cyklar med dagens prisläge känns riskabelt.
Spontant känns det som att ska man ha brett utbud av cyklar bör man även kunna sälja som online.
Vi har en butik nära mig och jag fattar inte hur den kan gå runt. Säljer knappt några mtb utan bara vanliga dam/herr cyklar och några barn cyklar. Har sjukt många olike modeller av dessa. Är kanske för att det bara säljs dam och herr cyklar den går runt. Det är inte så att geometrin och utrustning ändras varje år utan man kan nog sälja en 2022 års modell för full pris.
Min sambo har en gammal monark (9år gammal) som jag helt renoverade i våras inkl om lack. Ingen skillnad alls på den mot senaste modellen mer än nav dynamon.

Tillbaka
Topp