BikeFixx i konkurs

waikato

Aktiv medlem
BikeFixx i konkurs
Enligt allabolag.se.
Va inne igår men ingen personal på plats, så anade ugglor i mossen.
Screenshot_20241101_002754_com.android.chrome.jpg

BikeFixx i konkurs
Oj! Var inne och kikade på deras rea av Merida-cyklar förra veckan. Trevlig personal! Hoppas det löser sig för dem.

BikeFixx i konkurs
Oj! Mycket tråkigt!

Undrar om flytten till Mölndal var så bra egentligen? Möjligen mkt lägre hyra men där är knappast ett stråk där man bara slinker in.

BikeFixx i konkurs
Är det samma bolag överallt (d v s Nordstan, Hisingen o s v)?

Edit: Kände först egentligen bara till butiken/verkstaden i Mölndal o Nordstan men ser nu att det faktiskt finns 5 adresser kopplat till samma företag.

BikeFixx i konkurs
Förr i tiden fick ju cykelbutikerna inkomster från reservdelar. Nu köper ju alla reservdelarna på nätet och butiken förväntas leva på att sälja hojar och mecka. Då blir det problematiskt när cykelmärken som Specialized slår upp egna butiker och konkurrerar med sina egna underleverantörer. Det blir bara meckande kvar. Det är därför det kostar skjortan att få något gjort på cykeln. Jag skulle aldrig ha råd att cykla om jag hela tiden lämnade in alla hojar.

BikeFixx i konkurs
Är det vanligt att tillverkare driver egna butiker på det där sättet?
Som Specialized Concept Store? 😉

Vet inte om BikeFixx, som om jag minns upplägget rätt (fick det förklarat för mig av dem en gång) delade moderbolag med bolaget som representerar Merida i Sverige, försökte distansera sig själv lite från tillverkaren på så vis. De var ju även partner åt Bikester vad gällde service, garanti och montering.

Trist oavsett, jag har fått mycket bra hjälp av dem. Alltid trevligt bemötande.

BikeFixx i konkurs
Ur en artikel från 2019.

Norska konceptet Bike Fixx kommer till Sverige när den första svenska butiken öppnar våren 2019. Bike Fixx finns i samma koncern som Merida Sverige/Norge och fokus blir att erbjuda ett en modern kombo av cykelförsäljning och service.

BikeFixx i konkurs
Förr i tiden fick ju cykelbutikerna inkomster från reservdelar. Nu köper ju alla reservdelarna på nätet och butiken förväntas leva på att sälja hojar och mecka. Då blir det problematiskt när cykelmärken som Specialized slår upp egna butiker och konkurrerar med sina egna underleverantörer. Det blir bara meckande kvar. Det är därför det kostar skjortan att få något gjort på cykeln. Jag skulle aldrig ha råd att cykla om jag hela tiden lämnade in alla hojar.
Har Specialized startat någon egen butik än?

SIE: Specialized Concept Store ägs inte av Specialized, kolla bolagsnamnet så får du en bra indikation på de :)

BikeFixx i konkurs
Merida hade ju avtal med XXL innan, där jag förstod det som att XXL fick ensamrätt att sälja Merida cyklar i Sverige.

När detta avtalet gick ut eller bröts så var det nog inte många andra butikskedjor som var sugna på att ta in Meridas cyklar. Även om det ändå är ok cykel för pengarna.

Därav stora investeringar på egna butiker och verkstäder. Det var förvånande hur snabbt dom poppade upp. Den i Nordstan till exempel, den öppnades väl bara för ett par månader sedan?

BikeFixx i konkurs
Sedan jag börjat ha koll på Merida i Sverige, ca 2020, så har märket sålts av andra. Möjligt att det bara var XXL innan dess men det låter lite märkligt att låsa sig vid en butikskedja? En lågpriskedja dessutom när det ofta handlar om "premiumcyklar".

BikeFixx i konkurs
Sedan jag börjat ha koll på Merida i Sverige, ca 2020, så har märket sålts av andra. Möjligt att det bara var XXL innan dess men det låter lite märkligt att låsa sig vid en butikskedja? En lågpriskedja dessutom när det ofta handlar om "premiumcyklar".
Du får nog gå tillbaka ett par år till.
Min vän köpte Merida på XXL 2016, då var det många som trodde det var 'XXL's egna märke'. Mig veterligen fanns de inte i någon annan fysisk butik under de åren.

BikeFixx i konkurs
Min vän köpte Merida på XXL 2016, då var det många som trodde det var 'XXL's egna märke'. Mig veterligen fanns de inte i någon annan fysisk butik under de åren.
Då är det nog många butiker som importerat Merida själv för det har funnits i andra butiker för bra mycket längre sedan än så. XXL var ju inte ens en grej här nere i Malmö/Skåne förrän typ 4-5 år sedan. Nog gick det att köpa Merida innan dess.

BikeFixx i konkurs
Köpte min one-twenty på Fribergs i Trelleborg och de har sålt Merida länge. Likaså sålde väl Stadium Merida för ganska många år sedan. Alla deras "vasacykel"-modeller osv

BikeFixx i konkurs
Köpte en Merida (instegs-HT) någon gång runt 2009-2011. Inte på XXL, kommer inte ihåg exakt var; men det var antingen på Bikeplace (numera Trek Store Göteborg), eller det som numera är Cykelhuset på Axel Dahlströms torg; var i alla fall och tittade på den på båda ställen.

Besöket på Bikeplace var en udda upplevelse, de hade en liknande Trek med sämre komponenter för en tusenlapp mer som de hellre ville sälja, med argumentet "Men det är ju en Trek!". Jag var inte särskilt förvånad när det sedan blev en ren Trek-affär.

BikeFixx i konkurs
Hur får de tillgång till trademark och branding då?
Killgissning: auktoriserade återförsäljare får nyttja varunamnet inom vissa gränser så länge de uppfyller vissa krav gällande produktkuskap, marknadsföring, butiksplanering, inte ägnar sig åt gråimport osv. Jämför renodlade Apple-handlare som MacForum o dyl.

BikeFixx i konkurs
Men Concept store är ju något mer än en återförsäljare. Och internet kallar det för franchise (vilket det brukar vara när fristående handlare driver verksamhet under gemensamt namn)

BikeFixx i konkurs
Och just när Gbgs största(?) cykelverkstad lägger ner så ska nå't nytt öppnas. Väldigt nära Bike Fixx och Meridas gamla lokaler?

Bilagor

• Screenshot 2024-11-07 at 21.00.41.png
    Screenshot 2024-11-07 at 21.00.41.png
    1.2 MB · Besök: 316
Senast ändrad:
BikeFixx i konkurs
Köpte en Merida (instegs-HT) någon gång runt 2009-2011. Inte på XXL, kommer inte ihåg exakt var; men det var antingen på Bikeplace (numera Trek Store Göteborg), eller det som numera är Cykelhuset på Axel Dahlströms torg; var i alla fall och tittade på den på båda ställen.

Besöket på Bikeplace var en udda upplevelse, de hade en liknande Trek med sämre komponenter för en tusenlapp mer som de hellre ville sälja, med argumentet "Men det är ju en Trek!". Jag var inte särskilt förvånad när det sedan blev en ren Trek-affär.
Haha, och båda producerade av Merida....

BikeFixx i konkurs
Varför skriver du saker som inte stämmer, ibland är det bättre att inte skriva något om man inte har koll. Merida har sålts i en mängd olika butiker i Sverige sedan tidigt 90-tal, först genom Grahns i Motala som då hade agenturen för Merida i Sverige, och sedan 2009 tog Stians Sport AS över distributionen och startade Merida Sverige AB.

Sedan startades samarbetet med XXL, men dom hade absolut ingen ensamrätt på varumärket, utan det gick utmärkt att hitta Merida cyklar hos andra återförsäljare i landet. Samarbetet med XXL upphörde för rätt många år sedan nu.

Samarbetet mellan Bike Fixx och Merida var inte heller grundat på något annat sätt än med vilken annan Merida-ÅF i landet.

Tillbaka
Topp