Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du menar att Merida på ngt sätt skulle ha en andel i firman? Vad jag ser så äger Bike Fixx i Norge Bike Fixx i Sverige.Är det vanligt att tillverkare driver egna butiker på det där sättet?
Som Specialized Concept Store?Är det vanligt att tillverkare driver egna butiker på det där sättet?
Kan vara samma (juridiska?) person som äger aktiemajoritet i båda bolagen?Ngt oklar koppling möjligen. Men visst finns det gemensamma intressen. Även ordförande är samma i båda bolagen.
Visa bilaga 735983
Slutkonsumenten ska till exempel kunna få ett SMS med påminnelsen ”Nu är det dags att byta till vinterdäck”,
Har Specialized startat någon egen butik än?Förr i tiden fick ju cykelbutikerna inkomster från reservdelar. Nu köper ju alla reservdelarna på nätet och butiken förväntas leva på att sälja hojar och mecka. Då blir det problematiskt när cykelmärken som Specialized slår upp egna butiker och konkurrerar med sina egna underleverantörer. Det blir bara meckande kvar. Det är därför det kostar skjortan att få något gjort på cykeln. Jag skulle aldrig ha råd att cykla om jag hela tiden lämnade in alla hojar.
Men det är någon form av franchise, eller hur?Specialized Concept Store ägs inte av Specialized
Gick förbi den i nordstan häromdagen och blev förvånad över att en cykelbutik kunde ligga där. Men såg ut att vara mest elsparkar där inne.Den i Nordstan till exempel, den öppnades väl bara för ett par månader sedan?
Du får nog gå tillbaka ett par år till.Sedan jag börjat ha koll på Merida i Sverige, ca 2020, så har märket sålts av andra. Möjligt att det bara var XXL innan dess men det låter lite märkligt att låsa sig vid en butikskedja? En lågpriskedja dessutom när det ofta handlar om "premiumcyklar".
Då är det nog många butiker som importerat Merida själv för det har funnits i andra butiker för bra mycket längre sedan än så. XXL var ju inte ens en grej här nere i Malmö/Skåne förrän typ 4-5 år sedan. Nog gick det att köpa Merida innan dess.Du får nog gå tillbaka ett par år till.
Min vän köpte Merida på XXL 2016, då var det många som trodde det var 'XXL's egna märke'. Mig veterligen fanns de inte i någon annan fysisk butik under de åren.
Köpte en Merida (instegs-HT) någon gång runt 2009-2011. Inte på XXL, kommer inte ihåg exakt var; men det var antingen på Bikeplace (numera Trek Store Göteborg), eller det som numera är Cykelhuset på Axel Dahlströms torg; var i alla fall och tittade på den på båda ställen.Du får nog gå tillbaka ett par år till.
Min vän köpte Merida på XXL 2016, då var det många som trodde det var 'XXL's egna märke'. Mig veterligen fanns de inte i någon annan fysisk butik under de åren.
Jupp, stämmer. Riktigt tråkigt att de gått dit många andra gått de senaste...
Ja absolut, att placera om butiken från centrum till Mölndal var kanske inte så lyckat trots allt.Tråkiga nyheter. Jobbar ju trevligt folk i butiken.
Dessutom inte särskilt centralt i Mölndal. Det var inte utan GPS man fick cykla dit när ordern hade kommit in. :)Ja absolut, att placera om butiken från centrum till Mölndal var kanske inte så lyckat trots allt.
NopeMen det är någon form av franchise, eller hur?
Killgissning: auktoriserade återförsäljare får nyttja varunamnet inom vissa gränser så länge de uppfyller vissa krav gällande produktkuskap, marknadsföring, butiksplanering, inte ägnar sig åt gråimport osv. Jämför renodlade Apple-handlare som MacForum o dyl.Hur får de tillgång till trademark och branding då?
Haha, och båda producerade av Merida....Köpte en Merida (instegs-HT) någon gång runt 2009-2011. Inte på XXL, kommer inte ihåg exakt var; men det var antingen på Bikeplace (numera Trek Store Göteborg), eller det som numera är Cykelhuset på Axel Dahlströms torg; var i alla fall och tittade på den på båda ställen.
Besöket på Bikeplace var en udda upplevelse, de hade en liknande Trek med sämre komponenter för en tusenlapp mer som de hellre ville sälja, med argumentet "Men det är ju en Trek!". Jag var inte särskilt förvånad när det sedan blev en ren Trek-affär.
Trek (förr i alla fall) hade en idé att fördela 50/50 mellan de båda.Hörde att, för länge sedan i varje fall, så var det Giant som tillverkade bl a Trek-ramar.
Härligt att de även servar "Akustiska cyklar"...Och just när Gbgs största(?) cykelverkstad lägger ner så ska nå't nytt öppnas. Väldigt nära Bike Fixx och Meridas gamla lokaler?
Hehe, ja dom tar väl alla uppdrag dom kan få antar jag. Kan väl inte bli så fett annars.Härligt att de även servar "Akustiska cyklar"...![]()
Varför skriver du saker som inte stämmer, ibland är det bättre att inte skriva något om man inte har koll. Merida har sålts i en mängd olika butiker i Sverige sedan tidigt 90-tal, först genom Grahns i Motala som då hade agenturen för Merida i Sverige, och sedan 2009 tog Stians Sport AS över distributionen och startade Merida Sverige AB.Du får nog gå tillbaka ett par år till.
Inte så sent som 2009, Merida har producerat för Scott och GT bland annat också, men långt tidigare. Men idag producerar fabriken "bara" Merida och Specialized.Haha, och båda producerade av Merida....