Bikepacking i Skåne

AnHel

Medlem
Bikepacking i Skåne
Hej,

Jag behöver lite inspiration och råd. Jag planerar en kortare bikepacking weekend i närtid och kommer utgå från Malmö. Just nu siktar jag på en övernattning. Jag söker tips och råd om trevliga ställen där man kan slå upp ett tält, men gärna en plats som är lite avskild och inte en camping. Allt i Skåne är av intresse men även östra Sjælland kan funka.

Bild från Haväng i somras (för att få igång tankarna).

Bilagor

• IMG_5395.jpeg
    IMG_5395.jpeg
    1.2 MB · Besök: 98
Bikepacking i Skåne
Jag har inte cyklat någon av de nedan. Så se de endast som inspiration.

https://bikepacking.com/routes/around-north-denmark/
https://grvl.se/026-skane-344-bikepacking-route/

Bikepacking i Skåne
Det blev en tur till Hovdala. Hittade en fin spot längst upp på en sluttning i en kohage. Det var en del väldigt högljudda kor som var rätt nyfikna och råmade mycket. Dom tystnade framåt kvällen och försvann. Det spelades också en del musik i närheten, någon form av fest. Dom höll på till ca 01.00. Överlag väldigt nöjd och kan varmt rekommendera Hovdala.

Bilagor

• IMG_5803.jpeg
    IMG_5803.jpeg
    1.7 MB · Besök: 93
Bikepacking i Skåne
Delar av Skåneleden är ren vandringsled och av hänsyn till vandrare inte lämpliga att cykla, finns mil efter mil efter mil med fantastisk gruscykling ändå.

Senast ändrad:
Bikepacking i Skåne
Om du är intresserad så ska jag dra ut på ett flertal Skåneturer nu i sommar, tänkte även ge mig på Skåne runt och Bornholm. Jag har skapat hela rutten Skåne runt i Strava, den är uppdelad i 8 delar och utgår från Malmö och slutar där också.

Sektion 1 - 61.2 km [Malmö-Smygehuk]
Sektion 2 - 48.7 km [Smygehuk-Solbacken]
Sektion 3 - 65.17 km [Solkullen-Vitemölla]
Sektion 4 - 111.55 km [Vitemölla-Hjärtasjöbadet]
Sektion 5 - 99.06 km [Hjärtasjöbadet-Västersjön]
Sektion 6 - 77.12 km [Västersjön-Ängelholm]
Sektion 7 - 59.86 km [Ängelholm-Domsten]
Sektion 8 - 83.76 km [Domsten-Malmö]

Senast ändrad:
Bikepacking i Skåne
Snyggt. I sektion sju skulle jag rekomendera att du håller dig i skogen i början, så du inte missar ufo monumentet. Mellan farhult och Jonstorp finns en fin hängbro över Görslövsån som jag också rekomenderar, norr om svartelandsvägen. Kör så det ryker!

Tillbaka
Topp