Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Och man kan cykla långt på dem också, som fattig student pendlade jag ett tag på en sådan 5 mil enkel väg :)
Det är riktigt bra jobbat! Så tuff är inte riktigt jag, men jag har funnit min militärcykel förvånansvärt trevlig att cykla på. På papperet kanske det inte låter så kul, en 27kg tung och otymplig klump av stål. Visst, när det börjar luta alltför mycket uppför är det tungcyklat. Men på fina grusvägar känns den fantastisk och det var bara njutningsfullt att få vara ute och cykla lite på den, även om jag äger cyklar som är betydligt bättre på de flesta vis.

Bikepacking
Det är riktigt bra jobbat! Så tuff är inte riktigt jag, men jag har funnit min militärcykel förvånansvärt trevlig att cykla på. På papperet kanske det inte låter så kul, en 27kg tung och otymplig klump av stål. Visst, när det börjar luta alltför mycket uppför är det tungcyklat. Men på fina grusvägar känns den fantastisk och det var bara njutningsfullt att få vara ute och cykla lite på den, även om jag äger cyklar som är betydligt bättre på de flesta vis.
Läste in ganska mycket på egen hand så pendling var bara några dagar i veckan, inget märkvärdigt. Men i en annan tråd var det en som cyklade lopp på en militärcykel, Vätternrundan, 315 km klarades på 12.47 så dagsturer på trettio mil skall inte vara något problem med cykeln om man själv har kapaciteten.

Precis, den är tung och den upprätta körställningen är inte den mest aerodynamiska men det har andra förtjänster och ett lugnare tempo som bikepacking är när man vill uppleva landskapet är det inte fel :)

Sen är det något speciellt med att cykla på en enklare cykel, blir mera avslappnat på något sätt tycker jag och en cykel är ju i sig en väldigt enkel konstruktion så det känns liksom mera rätt..

Bikepacking
Bikepacking med militärcykel? Absolut, det går jättefint.

Jag slängde upp liggunderlag, tält och sovsäck på pakethållaren och drog iväg igår kväll klockan nio. Rutten gick på allt från asfalterade vägar, till lösa grusvägar, till vandringsstigar.
Visa bilaga 627074Visa bilaga 627075Visa bilaga 627076
Visa bilaga 627095Visa bilaga 627096Visa bilaga 627097Visa bilaga 627098Visa bilaga 627099Visa bilaga 627100
Visa bilaga 627101
Klockan halv elva var jag framme efter två mils cykling, övernattningsplatsen fick bli en ekdunge på en halvö ute i Mälaren. Jag reste tältet, la mig för att sova och sov som en stock i typ elva timmar.
Visa bilaga 627102
Sedan slängde jag upp allt på cykeln igen och cyklade hem samma väg idag.

Jag hade det hur trevligt som helst, men som synes så skulle min utrustning kunna uppgraderas.

Sovsäcken jag använder är min morsas som hon hade i Scouterna på 90-talet. Det är verkligen inte en ultimat sovsäck, packstorleken är enorm och det krävdes underställ och skidstrumpor för att överleva 4 grader i den. Vad jag ska köpa istället har jag inte kommit fram till, men jag vill ha något som klarar 0-gradigt väder och har liten packstorlek. När det kommer till sovsäckar märks det att man får det man betalar för, för under 2000kr har jag svårt att finna något som låter vettigt och jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än så på en sovsäck.

Mitt självuppblåsande liggunderlag införskaffat på Lidl förra veckan är av förklarliga skäl inte heller så bra. Letar efter ett liggunderlag som kan användas året runt, gärna R-värde över 4 och som har liten packstorlek. Jag har funderat på Big Agnes Rapide SL.

Får se vad det blir i slutändan och uppskattar förstås förslag på utrustning.
Pakethållare är underskattat. Ibland komiskt att se vilka krumelurlösningar man uppfinner för att undvika en bakmonterad pakethållare.

Bikepacking
Bikepacking med militärcykel? Absolut, det går jättefint.

Jag slängde upp liggunderlag, tält och sovsäck på pakethållaren och drog iväg igår kväll klockan nio. Rutten gick på allt från asfalterade vägar, till lösa grusvägar, till vandringsstigar.
Visa bilaga 627074Visa bilaga 627075Visa bilaga 627076
Visa bilaga 627095Visa bilaga 627096Visa bilaga 627097Visa bilaga 627098Visa bilaga 627099Visa bilaga 627100
Visa bilaga 627101
Klockan halv elva var jag framme efter två mils cykling, övernattningsplatsen fick bli en ekdunge på en halvö ute i Mälaren. Jag reste tältet, la mig för att sova och sov som en stock i typ elva timmar.
Visa bilaga 627102
Sedan slängde jag upp allt på cykeln igen och cyklade hem samma väg idag.

Jag hade det hur trevligt som helst, men som synes så skulle min utrustning kunna uppgraderas.

Sovsäcken jag använder är min morsas som hon hade i Scouterna på 90-talet. Det är verkligen inte en ultimat sovsäck, packstorleken är enorm och det krävdes underställ och skidstrumpor för att överleva 4 grader i den. Vad jag ska köpa istället har jag inte kommit fram till, men jag vill ha något som klarar 0-gradigt väder och har liten packstorlek. När det kommer till sovsäckar märks det att man får det man betalar för, för under 2000kr har jag svårt att finna något som låter vettigt och jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än så på en sovsäck.

Mitt självuppblåsande liggunderlag införskaffat på Lidl förra veckan är av förklarliga skäl inte heller så bra. Letar efter ett liggunderlag som kan användas året runt, gärna R-värde över 4 och som har liten packstorlek. Jag har funderat på Big Agnes Rapide SL.

Får se vad det blir i slutändan och uppskattar förstås förslag på utrustning.

Tack för din anspråkslösa och tänkvärda RR! Bästa prylarna är ju dom man redan har.

Bikepacking
gärna R-värde över 4 och som har liten packstorlek
Jag köpte en DownMat för länge sedan för någon vinterhajk som min sambo nu svär vid. Om det inte är +25° på natten så väljer hon den över allt annat. Det är en DownMat 7 eller 9 UL LW, som numer helt har utgått. Jag tror att ersättaren heter Ultra 7R. Jag har även ett gäng Synmat 7 UL, och de tror jag har ett R-värde på strax över 3 och jag tycker fan att det är svalt när det pekar ned under nollan, då åker gärna ett vanligt cellunderlag med också.

På sommaren räcker det med ett mumieformat underlag, men om du ska ha samma för vintern så tycker jag att de fyrkantiga är bättre så du inte ramlar av och blir blöt.

Ju mer isolering ju större packar de ned, såklart. Och väger mycket mer. Ett oisolerat underlag väger typ 300g, och det i dun 800g och tar mer än dubbelt så stor plats.

Bikepacking
En stor fördel med annat är pakethållare är ju att volym och vikt hålls nere. Det finns helt enkelt inte plats att packa ned massa onödigt bråte. Och det är inte bara en hitte-på-stil heller, @Raemoe som har cyklat en del bytte från sidoväskor till just bananer

Bikepacking
En stor fördel med annat är pakethållare är ju att volym och vikt hålls nere. Det finns helt enkelt inte plats att packa ned massa onödigt bråte. Och det är inte bara en hitte-på-stil heller, @Raemoe som har cyklat en del bytte från sidoväskor till just bananer

Det stämmer, men till sist landade jag i gränslandet med en airy pakethållare och micro panniers som jag snackade om i det inlägget. Det känns som den bästa lösningen för mig och jag var riktigt nöjd när jag lyckades få till det under långresan. Ska nog ta en tur runt några öar i sommar (Åland, Äland och Öland), får se om jag känner likadant fortfarande!

Bikepacking
Det stämmer, men till sist landade jag i gränslandet med en airy pakethållare och micro panniers som jag snackade om i det inlägget. Det känns som den bästa lösningen för mig och jag var riktigt nöjd när jag lyckades få till det under långresan. Ska nog ta en tur runt några öar i sommar (Åland, Äland och Öland), får se om jag känner likadant fortfarande!
Var på Åland i helgen. Blåste en hel del, men det gör det ju enligt uppgift på åtminstone Öland också. Misstänker att Äland har en del vind, men där finns det en del träd som kan skydda iallafall.
Cyklade delar av Lemlandsleden. Kan rekommenderas om du är där med mtb, men det var rätt tekniskt på sina bitar, fick slita rätt hårt med min helstela hoj.

Fördelen jag märker från att ha gått från pakethållare tillväskor är att jag inte packar med mig lika mycket onödigt. Sen får jag även vikten jämnare fördelad över cykeln, istället för att få allt över bakhjulet, vilket jag märker skillnad på framförallt när man kommer in på lite mer oländig terräng.

Bikepacking
Tipsar om en youtube-kanal som innehåller mycket trevlig cykling, bl.a. ett par turer i Sverige innan covid och brexit.

Spännande nog är huvudpersonen själv, Jethro Jessop, på väg att flytta från England till Sverige.

Jag slänger en kofi-peng åt honom varje månad eftersom jag uppskattar hans klipp och är glad att han håller på, så att jag står ut med ekorrhjulet när jag inte vågar hoppa av och bli sadelstolpeupplösare på heltid.

Bikepacking
Tipsar om en youtube-kanal som innehåller mycket trevlig cykling, bl.a. ett par turer i Sverige innan covid och brexit.

Spännande nog är huvudpersonen själv, Jethro Jessop, på väg att flytta från England till Sverige.

Jag slänger en kofi-peng åt honom varje månad eftersom jag uppskattar hans klipp och är glad att han håller på, så att jag står ut med ekorrhjulet när jag inte vågar hoppa av och bli sadelstolpeupplösare på heltid.

Jag har alltid undrat:
IMG_9887.jpeg

Bikepacking
Har inte använt skdd för tältgolvet innan men med ett helt nytt lättviktstält känns det behövligt. Tänkte göra ett själv av en vanlig lättviktspressenning, 120 gr/m2 eller nåt, kostar typ inget men många köper ju footprints för dyra pengar så en presenning är kanske för klen och skyddar för dåligt mot stickskador?

Bikepacking
Har inte använt skdd för tältgolvet innan men med ett helt nytt lättviktstält känns det behövligt. Tänkte göra ett själv av en vanlig lättviktspressenning, 120 gr/m2 eller nåt, kostar typ inget men många köper ju footprints för dyra pengar så en presenning är kanske för klen och skyddar för dåligt mot stickskador?
När det är lite kallare har jag kört med ett liggunderlag under tältet och förstås ett direkt under sovsäcken.

Bikepacking
Jag körde med press i några år. Funkade fint men klippte inte ner det vilket nog är skönt. Så det har rätt form och inte sticker ut utan att man behöver vika det. Men vet inte hur det funkar att fålla kanterna på en sådan press. I det senaste tältet jag köpte ingick footprint. Fördel med det är att den fäster i tältgolvet och alltid håller sig på plats.

Bikepacking
men med ett helt nytt lättviktstält känns det behövligt
Anser att de flesta tält inte behöver det, även om de är lätta. Mitt tarptent har klarat 60+ nätter utan ett footprint och golvet är bara 30D silnylon. Svårt att se vad som skulle göra att man behöver footprint, det är inte ofta man tvingas sätta upp tältet på dödsgrus eller i kaktusodlingar. Undantaget är det fåtal tillverkare som väljer att göra golvet i typ bladguld för att spara 2 gram.

Bikepacking
Jag har även sett ovana campare sätta upp tält där någon har röjt sly och trampat igenom små träd genom tältbotten. Det är kanske sådant man vill skydda sig mot?

DCF är också något som kan behövas ett underlag för, det slits ganska hårt som golv.

Bikepacking
Footprint för tält kanske är överdrivet, men de 140 gram som mitt tyvek väger har jag inga problem att ha med för att få den sinnesron. Hade polycro innan, men tröttnade på att försöka reda ut en boll gladpack varje kväll.

Footprints är däremot mycket användbart om man skippar tältet och cowboycampar – liggunderlag har jag nämligen punkterat två av och det är inte kul. (Ena punkade totalt med en kall, vaken och väl pysslig natt; det andra läckte långsamt men tillräckligt för att väcka mig till morgnarna, det brottades jag med i badkaret* i flera omgångar innan jag köpte läckagedetektor och äntligen hittade pyspunkan).

* så klart bubbelbad med såpa och Barry White till det.

Bikepacking
Footprint för tält kanske är överdrivet, men de 140 gram som mitt tyvek väger har jag inga problem att ha med för att få den sinnesron. Hade polycro innan, men tröttnade på att försöka reda ut en boll gladpack varje kväll.

Footprints är däremot mycket användbart om man skippar tältet och cowboycampar – liggunderlag har jag nämligen punkterat två av och det är inte kul. (Ena punkade totalt med en kall, vaken och väl pysslig natt; det andra läckte långsamt men tillräckligt för att väcka mig till morgnarna, det brottades jag med i badkaret* i flera omgångar innan jag köpte läckagedetektor och äntligen hittade pyspunkan).

* så klart bubbelbad med såpa och Barry White till det.
Nyfiken på det där med läckagedetektor. Vad är det? Brottades med mitt pyspunkade liggunderlag i badkaret igår, utan att hitta pyset.

Bikepacking
Har aldrig använt footprint och då har jag sovit många nätter i tält. En gång har jag fått en liten reva i ett marmottält jag hade för typ 20-25 år sen. Jag tänker att dels är risken ganska låg, dels är konsekvenserna/risk om det sker liten och det är lätt att åtgärda temporärt och laga permanent i efterhand. Nu har jag kört med ganska lätta tält i ett antal år, bl a Terra Nova laser comp, SMD lunar solo och nu Gossamer Gear The One och även de har hittills klarat sig.. (nu kommer jag väl sabba tältet snart bara för att jag skrev det) :)
Vill man ha för extra skydd, så visst men personligen har jag valt bort det. Pratade med Jörgen Johansson ("Vandra Fjäderlätt") om detta och han hade liknande erfarenheter och tankar (med avsevärt fler tältnätter i superlätta tält).

Bikepacking
Kanske något sådant här?

Precis! Man letar alltså bubblor precis som med såpvatten, bara det att den där vätskan bubblar mycket tidigare/synligare.

Senast ändrad:
Bikepacking
Precis! Man letar alltså bubblor precis som med såpvatten, bara det att den där vätskan bubblar mycket synligare.
Aha, tack. Kanske blir ett försök till då, men börjar ruttna på det där liggunderlaget. Fått flera punkor, och fått nytt två gånger på garantin. Tips på lätt och hållbart och bekvämt liggunderlag? Som inte prasslar och gnirkar?

Bikepacking
Aha, tack. Kanske blir ett försök till då, men börjar ruttna på det där liggunderlaget. Fått flera punkor, och fått nytt två gånger på garantin. Tips på lätt och hållbart och bekvämt liggunderlag? Som inte prasslar och gnirkar?
Thermarest Neoair Xlite (det gula) tycker jag är riktigt bra efter att ha legat runt lite. R-värde på 4,3 klarar någon minusgrad, har inte upplevt störande ljud och det har låg vikt. Punkade det en gång, men hittade glas där jag suttit (utan groundsheet ?) så det får man kalla förlåtligt. Deras varmare (silverfärgat) verkar funka bra för kompisen också.

Bikepacking
Jag gillar mina Exped, och jag kanske inbillar mig att jag sover lite mer stabilt med kanalerna gående längsmed. Jag hade problem med en gammal modell där kanalerna slog sig samman till större kanaler, men mina senare modellersom jag sovit många nätter på har jag inte haft problem med.

Men de är inte de absolut senaste som finns nu utan de som hette SynMat och DownMat, och inte de som bara heter sitt R-värde.

Bikepacking
Jag försökte också hitta läckan på mitt uppblåsbara liggunderlag i badkaret flera gånger innan jag gav upp. Men det blir ett nytt försök med såpvattentipset i tråden :)

Bikepacking
Man ska hålla sig undan från denna tråden egentligen... Nu behöver jag tydligen ett nytt liggunderlag!?

Vill ha lätt men tjockt, och efter att ha tittat på video om Thermarest Neoair så har jag kommit på att jag skulle vilja ha längsgående kanaler, där de på sidorna är högre än de i mitten så jag inte ramlar av.

Kör idag med Expeds tjocka och breda liggunderlag efter att ha börjat med tunt och gått mot tjockare och tjockare. Sover fortfarande skitdåligt i tält. Annars har jag aldrig någonsin sovit dåligt utan bara lägger mig ner, somnar, vaknar på morgonen utan att minnas någonting.

Jag glider runt, ramlar av, får ont i höften och är allmänt grinig kring allt med att sova på luftmadrass.

Tips på liggunderlag med "sidostöd" mottages tacksamt!

Bikepacking
Man ska hålla sig undan från denna tråden egentligen... Nu behöver jag tydligen ett nytt liggunderlag!?

Vill ha lätt men tjockt, och efter att ha tittat på video om Thermarest Neoair så har jag kommit på att jag skulle vilja ha längsgående kanaler, där de på sidorna är högre än de i mitten så jag inte ramlar av.

Kör idag med Expeds tjocka och breda liggunderlag efter att ha börjat med tunt och gått mot tjockare och tjockare. Sover fortfarande skitdåligt i tält. Annars har jag aldrig någonsin sovit dåligt utan bara lägger mig ner, somnar, vaknar på morgonen utan att minnas någonting.

Jag glider runt, ramlar av, får ont i höften och är allmänt grinig kring allt med att sova på luftmadrass.

Tips på liggunderlag med "sidostöd" mottages tacksamt!
Men du kör inte med Exped luftmadrass idag? Utan ett något av de som heter sleepmat? (eftersom du skriver att du har kommit på att du skall ha långsgående kanaler?)

Jag har ett Exped Synmat UL precis om flera andra här, det är det som heter Ultra 3R idag. De yttersta kanalerna lite tjockare för att förhindra att man rullar av. Jag tycker att det är en bra tjocklek för mig som är sidosovare, tunnare så går jag igenom. Det är lite isolerat men fortfarande inte jättetungt eller skrymmande. Så en bra kompromiss mellan komfort, isolering och vikt/volym enligt mig.

Bikepacking
Men du kör inte med Exped luftmadrass idag? Utan ett något av de som heter sleepmat? (eftersom du skriver att du har kommit på att du skall ha långsgående kanaler?)

Jag har ett Exped Synmat UL precis om flera andra här, det är det som heter Ultra 3R idag. De yttersta kanalerna lite tjockare för att förhindra att man rullar av. Jag tycker att det är en bra tjocklek för mig som är sidosovare, tunnare så går jag igenom. Det är lite isolerat men fortfarande inte jättetungt eller skrymmande. Så en bra kompromiss mellan komfort, isolering och vikt/volym enligt mig.
Jo, ursäkta otydligheten. Tror det jag använder heter Synmat 9 och sen två bokstäver. Det är nog 83 cm brett och 9 tjockt, dvs ganska stort. Kanalerna är längsgående men inte högre på sidorna än på mitten.

Tror delvis att mina sovbekymmer beror på att jag "sitter fast" med sovsäck, och att det stör mig på något vis. Skillnad mellan självbild (dvs supermänniska som klarar vad som helst...) och verkligheten (dvs en ömtålig snöflinga som inte kan sova trots att man lagt en månadslön på textilt boende) är ganska stor.?

Bikepacking
Jo, ursäkta otydligheten. Tror det jag använder heter Synmat 9 och sen två bokstäver. Det är nog 83 cm brett och 9 tjockt, dvs ganska stort. Kanalerna är längsgående men inte högre på sidorna än på mitten.

Tror delvis att mina sovbekymmer beror på att jag "sitter fast" med sovsäck, och att det stör mig på något vis. Skillnad mellan självbild (dvs supermänniska som klarar vad som helst...) och verkligheten (dvs en ömtålig snöflinga som inte kan sova trots att man lagt en månadslön på textilt boende) är ganska stor.?
Haha, jag känner igen mig i det där. Men ok Exped kanske tycker att det är så brett att man inte behöver högre kanter ? Sen är å andra sidan kanterna inte sååå mycket högre på mitt synmat (i vanlig bredd), men lite tror jag nog att de gör ändå.

Men till problem nr 2, jag har nu köpt en quilt av just den anledningen. Har också svårt att snurra runt i en säck även om det funkar. Tyvärr inte kommit ut än men förhoppningsvis nästa helg så det skall bli kul att testa. Alternativt har man ännu en grej i onödan

Tillbaka
Topp