Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
HI-TEN sa:
Trevlig RR! Vad är det för märke på "sadelväskehölstret"?

Jag har designat och sytt alla väskorna själv (och de mesta av kläderna). Kommer börja sälja senare under våren.
IMG_5992.JPG

Men den sadelväskan är nog den jag är minst nöjd med men så är det version 1.0 också. Den väskan som min flickvän har på bilderna som sitter fast monterad fungerar betydligt bättre. Fick hem en ny industrisymaskin igår efter att min gamla maskin börjat krångla lite så förhoppningsvis så blir nästa version klar den här eller nästa vecka beroende på om det blir nån ny övernattningstur den här helgen eller inte :)

Bikepacking
Kanske ska vara i tråden "frågor man inte vågar fråga egentligen", men jag tyckte det passade bättre här.

Är bikepacking = packa PÅ cykeln? Själv har jag funderat lite på att cykla med cykelvagn till sommaren... Hur ställer ni er till det?

Bikepacking
Ok, frågan är om inte jag testar vagn nästa gång. Tyckte jag fick med lite för lite sist... Men det kanske beror mer på för lite väskor och för stort tält iofs :) men vagn har jag och med den slipper jag kompromisser!

Bikepacking
desmo sa:
sikkel sa:
edvin_m hur mycket kostar en formsydd ramväska att kosta? (till en white Fat3 M)

//Ulf

349:-
Om du inte har några speciella önskemål som väskan inte uppfyller.
https://www.xxl.se/white-frame-bag-3fat-rammonterad-cykelvaska/p/1115666_1_style

Dom har två i lager i min lokala xxl butik enligt "Datan" men dom hittar ingen.
:-(
De ligger nerpackade sen i höstas och alla sommargrejor är inte uppackade än.Säljs ej på webbshoppen heller.
Jag går dit och tjatar på dom med några dagars mellanrum.

//Ulf

Bikepacking
sikkel sa:
desmo sa:
sikkel sa:
edvin_m hur mycket kostar en formsydd ramväska att kosta? (till en white Fat3 M)

//Ulf

349:-
Om du inte har några speciella önskemål som väskan inte uppfyller.
https://www.xxl.se/white-frame-bag-3fat-rammonterad-cykelvaska/p/1115666_1_style

Dom har två i lager i min lokala xxl butik enligt "Datan" men dom hittar ingen.
:-(
De ligger nerpackade sen i höstas och alla sommargrejor är inte uppackade än.Säljs ej på webbshoppen heller.
Jag går dit och tjatar på dom med några dagars mellanrum.

//Ulf

Har du inga speciella krav skulle jag vänta till de på XXL blir uppackade, mina kommer kosta ca 5 gånger XXL's pris men då får du regntätt (rullstängning och tätade sömmar), betydligt bättre material, tillverkning i Sverige samt att den blir specialsydd efter din ram och med lite fler färger än svart att välja på :)

Bikepacking
Edarion sa:
Kanske ska vara i tråden "frågor man inte vågar fråga egentligen", men jag tyckte det passade bättre här.

Är bikepacking = packa PÅ cykeln? Själv har jag funderat lite på att cykla med cykelvagn till sommaren... Hur ställer ni er till det?

Spelar väl egentligen ingen roll vad man kallar det, men jag tänker att bikepacking är väskor som tål/gör det möjligt att cykla mer i terräng. Och att det finns lite lättpackningsfilosofi över det.

Men om det går att cykla med vagn och man vill ha med sig mycket saker är det väl bara att köra på det...

Bikepacking
Följande definition oavsett utrustning kanske? (Utrustningen lär skilja sig åt av praktiska skäl ändå)
Terräng/stig -> Bikepacking
Väg/cykelbana -> Touring

Bikepacking
Vad många utanför den engelsktalande världen inte känner till är att touring, precis som randonné i franskan, kan innefattar många typer av rekreationscykling. Det kan vara allt från en eftermiddagtur, semester resor på racer med helpension till oassisterade resor coast-to-coast över amerikanska kontinenten. För att skilja ut dom som kör långturer och "packar" utrustning och mat på cykeln började man på 70-talet använda termen "bikepacking". Den slog dock inte igenom över allt så när cykelboomen ebbade ut på 80-talet förekom den allt mindre i media. Hur bikepacking-termen sedan kom att beteckna cykelturer med lättpackning i ramväskor är nog inte helt klarlagt. Men vad jag som "tourat" sedan 70-t kunnat utröna är den inte specifik för cykling i terräng/stig!

edit: glömde tipsa om att "lättpackarprofilen" Jörgen Johansson på Fjaderlatt.se håller föredrag och visar lätta friluftsprylar på Sörmlandsledens dag i Björkhagen (hufvudstaden) söndagen 24 april med början kl 10.00: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=749563#post749563
Kunde vara kul om det även dök upp lite cyklister!

Senast ändrad:
Bikepacking
Honom lyssnade jag på för ett gäng är sedan, då för vandring. Hakade på trenden till viss del, men valde att inte gå all - in. Idag är jag nöjd med det. Vad jag lärde mig är dock att välja bort saker när det passar och att ta med mig när jag tycker det är bättre. Testade som sagt cykling med sjukt lätt packning (trots riktigt tält för två då det är vad jag har).

Bikepacking
Ja han har många bra tips för lätt-vandrare som även funkar för oss långcyklister! Fast ibland känns som han snöat in på amerikanska lättpackarforum väl mycket! Ser iaf fram emot att kolla in olika tarp och bivys för mitt 1,7kg tvåmanställt och Trangia Westwind Stove är ju rena stenåldern!

Bikepacking
Är det någon som vet var man kan köpa flaskhållare som går att fästa på gaffelbenen, eller kanske på ramen där det inte finns fästen? Gärna stora som passar 1-liters Nalgene-flaskor, typ, för såna har jag ett par av.
Hur är det förresten med vanliga flaskhållare, finns det några för sådana flaskor? V-O Mojave hittade jag, men jag vet inte riktigt var de går att köpa.

Bikepacking
Kellogg's sa:
Är det någon som vet var man kan köpa flaskhållare som går att fästa på gaffelbenen, eller kanske på ramen där det inte finns fästen? Gärna stora som passar 1-liters Nalgene-flaskor, typ, för såna har jag ett par av.
Hur är det förresten med vanliga flaskhållare, finns det några för sådana flaskor? V-O Mojave hittade jag, men jag vet inte riktigt var de går att köpa.
Det är någon väsktillverkare, typ Alpkit som säljer sådana.

edit: Det var Salsa!
http://salsacycles.com/components/category/accessories/anything_cage

Går garanterat att beställa från bikecomponents.de

Bikepacking
Kellogg's sa:
evirob sa:

Tack, de går väl inte att montera utan fästen dock?

Jag har haft vanliga flaskhållare monterade på gaffelbenen med slangklämmor i lämplig dimension. Funkade bra - i betydelsen att allt satt kvar - med en liter vatten i vardera flaskan, men fjädringsegenskaperna blev klart fishy med två kilo extra odämpad vikt i fram på cykeln. :) Men har man nåt annat, lättare i hållarna, eller kör mest grusväg funkar det säkert bra.

Nu blev jag sugen på att rota fram prylarna igen, har gått på sparlåga de senaste åren pga bebisar mm. :)

För övrigt har jag också en Inbred som bikepacking-cykel, verkar vara en del av uniformen av döma av den här tråden. :)

Senast ändrad:
Bikepacking
Sarvi sa:
Kellogg's sa:
evirob sa:

Tack, de går väl inte att montera utan fästen dock?

Jag har haft vanliga flaskhållare monterade på gaffelbenen med slangklämmor i lämplig dimension. Funkade bra - i betydelsen att allt satt kvar - med en liter vatten i vardera flaskan, men fjädringsegenskaperna blev klart fishy med två kilo extra odämpad vikt i fram på cykeln. :) Men har man nåt annat, lättare i hållarna, eller kör mest grusväg funkar det säkert bra.

Nu blev jag sugen på att rota fram prylarna igen, har gått på sparlåga de senaste åren pga bebisar mm. :)

För övrigt har jag också en Inbred som bikepacking-cykel, verkar vara en del av uniformen av döma av den här tråden. :)

Jag har haft vattenhållare på gaffelbena nån gång när jag kört med min heldämpade cykel, enkelt att få med lite extra vatten om man som jag vägrar att köra ryggsäck men jag tycker att de klart är i vägen om man cyklar stig i område med mycket stenar, över kalhyggen mm. Biltema har några helt ok flaskhållare som funkar bra att spänna fast med slangklämmor. Finns ju tyvärr inga dämpade gafflar än så länge med skruvfästen som Surly, Salsa mf har på sina stela gafflar.

På min Inbred kör jag istället med en stor flaska under ramen med en sån här hållare https://www.rosebikes.se/artikel/m-wave-bottle-cage---for-pet-bottles--/aid:809556. Får plats med en två liters PET-flaska om jag kör helstelt och en 1.5 liter om jag har dämpgaffel på.

IMG_5938copy.jpg

Ang. Inbreden så verkar den helt klart vara rätt vanlig att bygga bikepacking cykel på om man bortser från alla Surlys och Salsa's. Skulle egentligen köpt en annan lite dyrare ram och köra med billigare komponenter när jag byggde min cykel, men sen hade On-One rea så då blev det tvärt om, kass ram men bra komponenter. Ångrar det inte direkt trots trånga drop-outs, kass lack och lite ovanliga dimensioner på sadelrör :) Men det blir nog en ny lite roligare ram så fort jag säger hej då till CSN :)

Bikepacking
Btw. ingen som har förslag på några turer? Skulle gärna ta emot förslag på lite längre turer med mycket lättcyklad stig eller skogsväg. Jag vill ut på fler en vecko turer i sommar med min tjej, och hon har inte cyklat så mycket riktig mtb så vi skulle vilja ha turer som inte är så tekniskt svåra.

Bikepacking
Bikepacking är nice! Jag bikepackade med en helstel singlespeed 29er (dock med en till utväxling som kunde växlas till genom att ta loss hjulet) runt Europa förförra sommaren, 3500km blandat underlag med asfalt, grusväg och singeltrack. Det var grymt att kunna cykla på MTB-leder, det skulle aldrig gått med en vanlig touringcykel.
Ett exempel på en bra dag:
https://2gears.wordpress.com/2014/07/11/day-25-bernina-express/

Desvärre är cykeln (Kona Unit) nu stulen så jag har en Inbred SS nu (som alla andra?)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    148 KB · Besök: 241
Bikepacking
edvin_m sa:
Btw. ingen som har förslag på några turer? Skulle gärna ta emot förslag på lite längre turer med mycket lättcyklad stig eller skogsväg. Jag vill ut på fler en vecko turer i sommar med min tjej, och hon har inte cyklat så mycket riktig mtb så vi skulle vilja ha turer som inte är så tekniskt svåra.

Har du kollat Bergslagen cyclings hemsida? Jag kan inte gå i god för mer än ett par leder uppåt Pershyttan men en fördel är ju att du kan ta cyklarna med på Kinnekulletåget hela vägen från Göteborg till Örebro, sen kanske cykla gamla Svartåbanan till Grythyttan/Ånnaboda. Som du redan märkt stannar det dock vid varje mjölkpall ute i skogen så det tar ju en stund att komma fram, men det kan minimeras genom att välja en avgång som inte gör så många uppehåll.

Bikepacking
Kul att se att det finns folk som cyklar långt med SS, man känner sig inte helt galen då man själv planerar att göra det. :)
För egen del har jag ingen inbred men nog en väldigt liknande stålram. Sitter en Reba på nu medan jag letar efter en bra stel gaffel med konat styrrör. Ramväska och sadelväska ska jag också försöka sy, får se om det blir till något.

Bikepacking
Har tänkt sy en ramväska hela vintern inför sommarens äventyr men prokrastinerat något alldeles, så jag bröt ihop och beställde en Stingray från Alpkit. Ska självklart sitta på en Inbred.

Bikepacking
heffe sa:
Har tänkt sy en ramväska hela vintern inför sommarens äventyr men prokrastinerat något alldeles, så jag bröt ihop och beställde en Stingray från Alpkit. Ska självklart sitta på en Inbred.

Hah! Dags att döpa om den här tråden "Visa den Inbred" :)

Sarvi sa:
edvin_m sa:

Har du kollat Bergslagen cyclings hemsida? Jag kan inte gå i god för mer än ett par leder uppåt Pershyttan men en fördel är ju att du kan ta cyklarna med på Kinnekulletåget hela vägen från Göteborg till Örebro, sen kanske cykla gamla Svartåbanan till Grythyttan/Ånnaboda. Som du redan märkt stannar det dock vid varje mjölkpall ute i skogen så det tar ju en stund att komma fram, men det kan minimeras genom att välja en avgång som inte gör så många uppehåll.

Suttit och spanat lite på dem faktiskt! Gjorde ett försök att plocka ner GPX spåren på alla lederna för några veckor sedan för att lägga ihop och se om det skulle gå att plocka ihop nån nice sträckning. Tåget upp är ju lite segt men det kan man leva med om man ska vara borta en vecka.

Tänkte annars ta en sväng i helgen runt Göteborg, förmodligen nått i stil med den här sträckningen https://www.bikemap.net/en/route/3493646-bikepacking-goteborg5/

Nån som är sugen att hänga på? Antingen fredag kväll -lördag eller lör-sön. Väder prognosen säger några droppar på lördag och lite mer på söndag men det kan ju ändras :)

Bikepacking
Kanske inte så creddiga väskor, men ville ändå tipsa om Decathlon. Inga jättestora väskor, men jag tror de kan vara ganska mångsidiga. Inget för övernattningsturer kanske, men för längre dagsturer när man vill ha med lite extra kläder kanske?
"Frame-bag" http://www.decathlon.se/cykelvaska-for-ram-300-c1-id_8354453.html
Sadelväska: http://www.decathlon.se/sadelvaska-700-vattentat-25l-id_8355079.html
"Överrörs-väska" http://www.decathlon.se/cykelvaska-ram-500-dubbel-2l-id_8349734.html

Någon som använt "Överrörs-väskan" eller liknande? Kändes rätt praktisk, men jag är lite orolig att man kan slå knäna i den när man cyklar?

Bikepacking
desmo sa:
Kanske inte så creddiga väskor, men ville ändå tipsa om Decathlon. Inga jättestora väskor, men jag tror de kan vara ganska mångsidiga. Inget för övernattningsturer kanske, men för längre dagsturer när man vill ha med lite extra kläder kanske?
"Frame-bag" http://www.decathlon.se/cykelvaska-for-ram-300-c1-id_8354453.html
Sadelväska: http://www.decathlon.se/sadelvaska-700-vattentat-25l-id_8355079.html
"Överrörs-väska" http://www.decathlon.se/cykelvaska-ram-500-dubbel-2l-id_8349734.html

Någon som använt "Överrörs-väskan" eller liknande? Kändes rätt praktisk, men jag är lite orolig att man kan slå knäna i den när man cyklar?
Jag skulle högst troligen slå knäna i den när jag står upp!

Några tips på billiga hammockar? Tanken är jag ska ut på tour längs med östkusten i sommar. Lätta och billiga tält fungerar också så klart.

Bikepacking
Vet inte vad du anser med billigt men Alpkit har ju ett 2-manna på 1.3 kg som kostar strax över 2000 kr.
- Billigt för att vara tält
- Ganska lätt
- Rymligt för 1 person - funkar för 2 personer
- Okej sitthöjd

Jag själv kikar runt efter ett litet, lätt 2-manna. Ett annat alternativ är Trekkertent men då går priset upp. Sen finns Hilleberg Z-pack och andra men då går det upp ännu mer.

Bikepacking
När jag tourar runt på sommrarna på fixin så har jag ett tält som brukar dyka upp på lidls sommarkampanj. Det väger 1,1 kilo och tar liten plats. Om man impregnerar det ordentligt så klarar det rätt så bra sommarregn. Jag har haft det i 4 säsonger, kanske 20 nätter och det håller fortfarande. Nackdelen är väl att det är lite omständigt att sätta upp, men vad kan man kräva för 299kr?

På somrarna med cykel funkar det fint, skall man utsätta sig för mer extrema förhållanden skulle jag aldrig lita på det.

MVH
Magnus

Bikepacking
Marmot brukar ha helt ok lätta 1-2 personerstält till klart överkomliga priser (strax under 2kkr) på typ outnorth, addnature och liknande. Visst, dom tål inog nte orkan på fjället, men på låglandet i Sverige är det ju oftast nederbörd och ffa mygg, knott och liknande som prövar tålamodet. Man kan ju köra med pressening och myggnät också men det är tråkigt när knotten kryper rakt igenom myggnätet...

Bikepacking
Jocke77 sa:
Jimel sa:
Knäppetält borde väl inte kosta så mycket ?

Nä, det kan du ju göra ett själv av en presenning och några öljetter :-D

Jag tror nog att det är både lättare, billigare och bättre än en presenning och några öljetter. Eftersom jag bara ger mig ut på touring/ bikepacking på sommaren när det är fint väder så räcker det fint. Precis som marmot tältet för 2000kr så rekommenderas det inte vid orkan på fjället :). Dock har det klarat regnnätter med 6-8 sekundmeter blåst utan bekymmer och torde klara mer.

MVH
Magnus

Tillbaka
Topp