Bikepackning Dalsland

Qewl

Medlem
Bikepackning Dalsland
Hej.
Planerar en cykelsemester på Västkusten/Dalsland i sommar med gravel-cykel och önskar tips på trevliga sträckor och övernattningar. Tanken är att ta tåget till Strömstad för att gå i mål i Göteborg. Önskad rutt är ungefär österut från Strömstad för att sedan vända söderut via typ Bengtsfors, Dals Långed, Färgelanda och slutligen Göteborg, men är öppen för förslag! Såklart gärna mycket grusvägar men är inte petig så länge man undviker de största motorlederna. Har sneglat lite på Dalslandsleden och funderar på att rulla några mil på den.

Kommer ha tält och sovsäck med men hade också uppskattat tips på trevligt B&B, hotell eller likvärdigt (alla i sällskapet gillar inte att sova vindskydd så jag kompromissar).

Dagsetapper på ca 80-120 km efterfrågas. Totalt antal cykeldagar är 4-5.

Tack!

Bikepackning Dalsland
Startade och gick i mål i Göteborg. Cyklade upp till Bengtsfors via Dalslandsledens västra del och tog den östra delen på vägen hem. Kan varmt rekommenderas att köra sträckor av den. Utöver leden har jag inga större kunskaper av Dalsland. Med tanke på att det är fint efter Dalslandsleden tror jag att det finns fler fina vägar. Inga av de vägar jag trampade på var allt för trafikerade. Jag övernattade på STF:s "hotell" i Bengtsfors, var helt okej för en övernattning och frukost. Ligger fint till men det är ingen lyx, som det sällan är hos STF. Cykeln låstes in på ett säkert ställe, den delen var också bra.

Det finns några fina ställen efter vägen men Håverud med omnejd tycker jag bjöd på den finaste cyklingen.

Hoppas ni får vädret med er, det gör resan mer angenäm.

Bikepackning Dalsland
Kan rekommendera att dra upp längs västra sidan av sjön Lelången upp till Lennartsfors (lite slussar och småbåtsmiljö m.m.) och sen styra tillbaka söderut efter det på östra sidan av Lelången mot Gustavsfors och Bengtsfors.

Bikepackning Dalsland
Hej,
Den här körde vi 2017 https://velonode.cc/tour-de-dalsland/
Fin tur med en sväng in i grannlandet.
Vi startade i Mölndal och tog tåget hem från Vänersborg.
Vi körde mtb och cx. Cx var utmanande på ett par sträckor. Vi hade med tält men bodde i campingstuga och hotell, det fanns en hel del inomhusboende längs vägen.
Mvh Khaleb

Bikepackning Dalsland
Hej,
Vi körde mtb och cx. Cx var utmanande på ett par sträckor. Vi hade med tält men bodde i campingstuga och hotell, det fanns en hel del inomhusboende längs vägen.
Mvh Khaleb
Ser riktigt fint ut! Stort tack! :)

L

Bikepackning Dalsland
Hej,
Mvh Khaleb
Hej! Ser trevligt ut! Kan du skicka gpx-fil? Mvh Mikael

Tillbaka
Topp