Bikepark och ösregn

stigfinnare

Aktiv medlem
Bikepark och ösregn
Brukar bikeparks stänga leder om det har regnat för mycket eller om det blåser mycket? Nån som har erfarenhet av Isaberg i risigt väder? Är det bara att gilla läget isåfall eller kan man få en slant tillbaka på liftkortet om leder är stängda?

Om man kör ändå, har nån tips på kläder, hålla goggles fria från imma, osv? Jag kör i princip aldrig regnkläder vid stigcykling utan cyklar mig varm. Vanlig regnjacka och shorts kanske duger, plus några ombyten av handskar?

Bikepark och ösregn
Isaberg stängde inte sina leder i Okt när vi var där med regn båda dagarna där ena dagen regnade hela dagen relativt mycket.
Däremot blir ju deras flow riktigt läskig när den inte hinner dränera vattnet tillslut men o andra sidan så finns det ju fler leder där som funkar bättre i regn.

Merino närmst huden håller dig varm.
Sen kan det vara skönt att dra på sig någon jacka mot regn/vind beroende på temp ute när man står i liftkön eller sitter i liften.

Då jag själv fryser lätt om händerna så är min favorit kring handskar i regn / eller över nollan Shower Pass Crosspoint Wool, brukar hålla tätt i ca 2h innan membranet släpper igenom men även där så håller man sig varm även fast handsken är blöt och sköna med bra kontroll.

Regn/fukt och glasögon brukar vara knepigt, men brukar ge med sig så fort man börjar rulla.

Bikepark och ösregn
Vi har varit i Isaberg under veckan och fåt ta emot spöregn i stora mängder. Slitaget är högt på alla leder efter 10 veckor utan regn och nu så pass stora mängder helt plötsligt.
Vi fik åka hem onsdag kväll, två dagar före tid, mestadels på grund av vår tält som inte pallade med att hålla vattnet ute, men utan avbrott i cyklingen.
Liften stängs enbart vid risk av åska, inte regn.
På våra sista åk, där ett lokalt skyfall började precis när vi skulle åka, fanns det flera ställen på Pelikan/Albatross som inte dränerade bra och mängden av vatten hade eroderat flera stora sträck på olika platser.
Jag vet trailcrew jobbade hårt, men det är tuffa förhållande pga. vatten mängden.

Men men men, det är bara att köra, för allt blir lite skojigare när det är blött och rått. Dessutom mer plats mellan folk som ändå kör, inte minst på röda och svarta :-D

Bikepark och ösregn
Isabergs stökigare leder är superspännande när det är gyttjefest. Vi var tre lite novisa åkare son föll som käglor senast. Men hade skitkul.

Flowlederna blir ju såklart lite segare, men som sagt senast jag var där i ösregn så var det inga konstigheter med lift. Glesare i kön bara.

Vad gäller kläder brukar jag på sommarn ha kläder som blir blöta snabbt och torkar snabbt, blöt o o skitig blir man hur man än gör tycker jag. Vid kyla är det en annan grej.

Bikepark och ösregn
Har kört vallåsen och kvarntorp i skyfall o liftarna hölls öppna. Det blir lite ensamt när alla fegar ur pga regnet. Kör hårt med vanliga dh-kläder tills jag blir trött sen byter jag till torra och gömmer mig i bilen.

Bikepark och ösregn
Igår kom jag iväg sent, vid 11-tiden.
Hann med liften upp en gång. Vi fick ett jättefint åk ner men liftarna hade stängt när vi kom ner P.g.a. åska. Så....
Lunch.
Gå upp för halva backen.
Ösregn.
Ösregn.
Dagen slut.
"Skulle köpt enkelbiljett kan man ju tänka. Nu blev ett åk upp 395kr.
Har skistar någon policy om "goodwill refund" eller är det "force majure" ?
Ja ja, ingen fick någon blixt i skallen iallafall vad jag vet..
Och detta var ju i Åre ?

Tillbaka
Topp