bikes on a plane

bikes on a plane
Det blev en spontant beslut att åka hem till Kanada nästa vecka och jag tänkte ta med mig cykeln.

Någon har erfarenhet av transport väskor med sin älskad cykel på flygget? Har en HT med lite större gaffel, som jag helst vill att den kommer fram med samma antal delar som när den lämnar mina händer.

Fungerar en mjuk väska, typ :
http://www.jarlacykel.se/produkt.php?pid=858

eller måste man ha en hård väska när det är flygbolagets bagage gubbar inblandad?

Tips och erfarenhet mycket uppskattad!!

bikes on a plane
Mjuk väska har funkat bra för mig (iaf 6-7 ggr). Tar lite längre tid att packa eftersom jag slår in allt i bubbelplast. Trampor, styre och hjul ligger lösa. På hjulcenter brukar jag fästa frigolit med kartong ovanpå. Råkat få nån lackskada på ovanliga ställen men det är allt (tror det var styret som hackat i). Fast min väska är ännu enklare, den har bara fack för hjulen, inget fluff.

Om man nu ska slänga sig ut från ett berg eller stöka runt i bland stock och sten på en cykel, så hoppas jag den klarar att kastas runt i en väska av några gubbar...

bikes on a plane
Tack för tipset! Hade lite funderingar över bubbelplast själv..

> Om man nu ska slänga sig ut från ett berg eller
> stöka runt i bland stock och sten på en cykel,
> så hoppas jag den klarar att kastas runt i en
> väska av några gubbar...

Jå det är klart. Men om/när jag gör sönder mina grejar, so vet jag vilken träd det var som inte flyttade på sig.;)

om det har fungerat 6-7 gånger för dig, så ska det säkert fungerar för mig med. :)

bikes on a plane
en kartong från din lbs funkar kalas. bättre skydd och billigare än en väska. å andra sidan så kommer väl din cykel stå på heathrow i någon vecka, så det spelar nog inte så stor roll. (jag är inte bitter...)

bikes on a plane
Hade i princip bestämt mig för att packa ner cykel och åk, när jag tänkte jag kanske skulle dubbel kolla reglarna ifall hemsidan inte var helt rätt....

Biljeten är med Air Canada, men eftersom först delen är med SAS, så gäller SAS regler när det gäller bagage o.s.v. med incheckning.Så är det alltid tydligen. Detta var jag informerad av den trevliga dansken som var ansvariga för Air Canada i Norden.

När det gäller att flyga till Nord Amerika, så räknas inte en cykel som en cykel (enligt SAS), utan som "övervikt bagage", och då är det totala mot på väskan(L+B+H) som bestämmer vad det kostar.

Enligt SAS, en rimligt pris för en väska som överstiger 203cm totalt, är 580.

Canadian Dollars.

altså 3401.81 svenska kronor.

Men Luftansa verkar också vilja ha typ, 250 Euro.

Air Canada vill ha $50 för en cykel vart du en flyga i hela värden om du bara har 2 väskor.

Herregud vad glad jag är att jag inte bara dök upp på flygplatsen med hojen!! Det är en tredjedel av biljettkostnaden frfnn!

Vad är så djävligt bekymmersamt med cyklar som frakt??? Man får köpa en heldämpad som går att plocka isär och ha i en vanligt väska....

bikes on a plane
Så länge du får ner hojjen i en låda som överrensstämmer med maxmåtten för en resväska kan de ju inte klaga, men som sagt det kan bli knepigt med en HT. Så gjorde i alla fall jag för att slippa åka på extra avgifter när jag flög till USA.

Försökte få fram klara uppgifter vad som gällde men fick dubbla budskap och vågade inte chansa...

bikes on a plane
Jag har en kompis i Oz som fick hojjen förstörd i en "lbs kartong". Något vasst och tjockt hade åkt rätt igenom väskan och haft av ena karbonstaget bak.
Men ett fall av ett bevisar inget men med tanke på hur min väska, som är hård, ser ut, den har spruckit på flera ställen, så skulle jag själv inte skicka en cykel jag gillar i en kartong. Såndär mjukväska med padding kanske, jag har en hård väska för hoj, det går utmärkt, men reglerna för vad du betalar är konstiga.

Jag tänkte ta med hoj på semester i Sverige från Oz, det skulle kosta mig över 10k kronor. Helt skadat.

Finns det något sätt att få ner en hoj i en golbag?

Kitesurfarna har väskor som ser ut som golfbagar, då blir det billigt.

Tillbaka
Topp