Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Vem jämför äpplen med päron egentligen?

Jag har antagligen dyrare körsträcka fram och tillbaka till TCM än frakten från R2, och då är jag ändå stockholmare.
Svårt val för mig. Ungefär lika långt att köra till r2 men blir rätt dyrt med färjan.
Kanske kan köpa två kedjor och lite pilsner?

smuggelbil.jpg

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Självklart beställer man inte enstaka prylar fr tysken, man gör ju det när man har nåt större på gång och då passar man på att plocka med sånt som alltid går åt som kedjor, kassetter, pedalklossar, etc.
Ett par kedjor och kassetter har man ju alltid på lager, just för att slippa behöva bita i det sura äpplet och betala skjortan lokalt.

Bikester omstartar?
Vet att det diskuterats LBS vs svenska nätbutiker vs tysken tidigare i tråden (med anekdoter om lanthandel osv.).
Jag har rätt nära till TCM och handlar absolut helst hos LBS. Håller med om både snabbhet och pris.
MEN, problemet är att utbudet är sådär hos normala LBS, och specialprylar kan man glömma. I den mån de kan få tag på den där speciella pedalen eller styret man så gärna vill ha så tar det år och dar att få hem det. Och oftast kan de inte ens lösa det då de har X antal distributörer som de handlar allt från.

Entré för stora näthandlar och "tysken". Bikester var en riktigt bra kompromiss: lokal butik, svenskt lager för mycket, gigantiskt lager i tyskland. Bra priser, snabbt och enkelt.

För min del blir det jäkligt svårt att ersätta detta med någon annan butik. Tyskbutikerna är bökigare att handla från (vid reklamationer / byten etc.) och varken TCM eller någon annan butik kommer (av förklarliga skäl) att kunna vara lika snabba och flexibla med det jag vill köpa.

Så, därför sörjer jag lite det som förmodligen händer inom kort. Men bevisligen höll inte affärsmodellen. Trist.
Buy your renewable (cassette, cable, etc...) from your LSB, even if they are more expensive so they can generate some profit and do not need to double their hourly labor rate to keep the shop open (because unless you can do 100% of your bike annual service including suspension (assuming MTB), it will end up cheaper in the long run) and apparel, protection, bike specific and fancy bling item from the online shops.
This said we love what we ride because we are used to it.
For example, I use CB mallet pedals. But if I wanted to support my LBS, I could use other brands as long as they carry something suitable. I am sure I could get used to Shimano to HT would I need to. 10000s do. And CB ones are not better. Just different and I am sure I could adapt after a few rides to the point that I wouldn't care. But we are creatures of habit, we like what we like, and often confuse what we are used to with what is best.
Just read any thread on Happy about someone asking what is best between X and Y?
99% of the answers are an alternative Z and 100% of Z is what the poster rides.

Bikester omstartar?
Ja, om man vill ha tillgång till service så vet jag inte om det verkar logiskt att köpa kassetter med låg eller ingen marginal för handlaren istället för att betala cost plus för det man vill ha.

Bikester omstartar?
Buy your renewable (cassette, cable, etc...) from your LSB, even if they are more expensive so they can generate some profit and do not need to double their hourly labor rate to keep the shop open (because unless you can do 100% of your bike annual service including suspension (assuming MTB), it will end up cheaper in the long run) and apparel, protection, bike specific and fancy bling item from the online shops.

Jag gillar det där i teorin. Men jag har tråkigt inte hittat "Min LBS" än.
Har försökt köpa delar från min närmsta cykelbutik.
Man ringer och frågar om dom har det man behöver, dom ljuger och säger ja, man flexar ut tidigare från jobbet för att hinna dit innan dom stänger, och får besviken gå hem och beställa sen.

Men jag började cykla så pass sent, "LBS-döden" var nog reda ett faktum då.

(köper en del från Cykloteket, men vet inte om man kan räkna dom som LBS direkt)

Bikester omstartar?
For example, I use CB mallet pedals. But if I wanted to support my LBS, I could use other brands as long as they carry something suitable. I am sure I could get used to Shimano to HT would I need to. 10000s do. And CB ones are not better. Just different and I am sure I could adapt after a few rides to the point that I wouldn't care. But we are creatures of habit, we like what we like, and often confuse what we are used to with what is best.
Just read any thread on Happy about someone asking what is best between X and Y?
The LBS is charging between 900 SEK to 1200 SEK per hour
Most reputable LBS has the workshop filled with customer projects.
If the shop cannot make a positive turnover with that hourly rate then its not the fault of the customer but the owners.
All that extra profit on components you are talking about only goes to the owner anyway, regardless if you buy it from Germany or LBS.

And changing brands on components that you like only to support your LBS is silly af. This is why buying from Germany is better as the options are endless. Every LBS carry the same stock because they all buy it from the same place.

Bikester omstartar?
Varför i h-e ska jag betala dubbla priset till LBS? De får väl precis som alla andra i samhället effektivisera dig, hitta nya sätt att göra business, osv. Om grossisten är boven, importera själv då! Varor har fri rörlighet inom EU! Som Spacekitty har gett exempel på är det inget problem inom andra branscher, så varför skulle det vara det här? Nä, det här handlar om bekvämlighet och ovilja att anpassa sig till en ny verklighet.

Bikester omstartar?
I LBS-sammanhang så pratar vi ju här om ett antal butiker som har "boutique"-nivå. Den stora massan butiker som servar den stora massans cyklar är ju fortfarande ett LBS-ärende.

Jag menar... Sveriges mest köpta cykel är väl förmodligen en Nishiki-pendlare eller liknande.

Bikester omstartar?
Varför i h-e ska jag betala dubbla priset till LBS? De får väl precis som alla andra i samhället effektivisera dig, hitta nya sätt att göra business, osv. Om grossisten är boven, importera själv då! Varor har fri rörlighet inom EU! Som Spacekitty har gett exempel på är det inget problem inom andra branscher, så varför skulle det vara det här? Nä, det här handlar om bekvämlighet och ovilja att anpassa sig till en ny verklighet.
Riktigt så enkelt är det inte. Leverantörer väljer vilka de vill sälja till (till bra priser eller inte alls). Så att runda en grossist är inte bara att göra. Oavsett hur mycket rörlighet det finns inom EU.

Stalle

Bikester omstartar?
I LBS-sammanhang så pratar vi ju här om ett antal butiker som har "boutique"-nivå. Den stora massan butiker som servar den stora massans cyklar är ju fortfarande ett LBS-ärende.

Jag menar... Sveriges mest köpta cykel är väl förmodligen en Nishiki-pendlare eller liknande.

Ja, Stockholm har riktigt många LBS! Höga prisar har dom också. LBS närmaste mig räknar 250 för slangbyte plus 200 kronor för slangen. Ändå verkar den alltid har jobb.

Så både vanliga LBS och boutique verkar går bra. Problemet är i "entusiast"-segmentet, där folk har koll på tysken. Jag ser ingen marknad för cykeldelar hos LBS där. Kläder kanske. Service borde funka bra och verkar det också göra. Väntetider är riktigt länge i Stockholm i alla butiker.

Bikester omstartar?
Igår skrev Süddeutsche Zeitung att det finns stora intressen för Internetstores Gmbh, som äger Bikester och Addnature. Tillräckligt med kunden. Förväntan är att den snart har en ny ägare. SZ skriver också att butikerna avhandlar beställningar och returer, men med förseningar.

Bikester omstartar?
Ja, Stockholm har riktigt många LBS! Höga prisar har dom också. LBS närmaste mig räknar 250 för slangbyte plus 200 kronor för slangen. Ändå verkar den alltid har jobb.

Så både vanliga LBS och boutique verkar går bra. Problemet är i "entusiast"-segmentet, där folk har koll på tysken. Jag ser ingen marknad för cykeldelar hos LBS där. Kläder kanske. Service borde funka bra och verkar det också göra. Väntetider är riktigt länge i Stockholm i alla butiker.

Min (kill)gissning är att de försöker undvika slangbyten så gott det går, du som har koll på läget och gör det själv på 5 minuter tänker ju inte betala om det inte är akut, de som inte kan betalar med glädje.
Jobbar själv inom handel och ser det beteendet rätt ofta hos företag.

Bikester omstartar?
Min (kill)gissning är att de försöker undvika slangbyten så gott det går, du som har koll på läget och gör det själv på 5 minuter tänker ju inte betala om det inte är akut, de som inte kan betalar med glädje.
Fast säg att var 10e lagning inte funkar, tillräckligt för att bara byta slang för butik, man vill inte ha tillbaka kunder och spendera 20min till

Bikester omstartar?

Om kunder är beredd att betala denna priser, så funkar det såklart. Och de tjänar bra på det, framförallt 200 kr för en slang. Ingen av mina grannar verka kunna laga punka. En granne väntar till hennes far kommer ner från Umeå för att fixa punkor.

Bikester omstartar?
Jag förstår tanken, men man kan väl betala för service vad det kostar?
Ja det känns mycket rimligare. De timpriserna som är där jag lämnar mina dämpare är högre än vad jag som arbetar som konsult på ett av de stora svenska företagen har mot våra kunder, och det betalar jag glatt för de 2 timmar om året jag gör anspråk på kompetensen för dämparservice. Gör enstaka inköp också ibland när jag ändå är där men i huvudsak är det just deras kompetens jag vill köpa.
De verkar ha rätt hyggligt att göra och bytte till större lokaler nyligen så helt dåligt kan det inte gärna gå.

Bikester omstartar?
Vem försöker undvika slangbyten? LBSen?
Nej, med nästan 150kr i marginal på slangen plus 10 minuters jobb med ett slangbyte så är det välkomna jobb och pengar.

Stalle

Bikester omstartar?
De gånger jag behövt hjälp av LBS, så har de ofta inte haft tid på ett par veckor. Lösningen blir då att skaffa rätt verktyg, så man inte hamnar i den sitsen igen. Jarla Cykel har dock expresservice, så man kan betala sig före i kön. Fick hjullager bytta där två dagar före tävling.

Bikester omstartar?
Om kunder är beredd att betala denna priser, så funkar det såklart. Och de tjänar bra på det, framförallt 200 kr för en slang. Ingen av mina grannar verka kunna laga punka. En granne väntar till hennes far kommer ner från Umeå för att fixa punkor.
Det ät nog mer kopplat till curling.
"Alla" kan väl byta en slang efter instruktion.

Bikester omstartar?
Tips på var i Stockholm man kan köpa gravity-relaterade cykelprylar mottages tacksamt?
...
FL Cycling i Norsborg kanske? De har varit väldigt flitiga sponsorer av Capital Enduro.

Bikester omstartar?
För
Det ät nog mer kopplat till curling.
"Alla" kan väl byta en slang efter instruktion.
Försök instruera nån som inte kan ett skit om hojjar hur personen plockar av ett bakhjul med fotbroms och treväxelnav. Bara det är en bedrift.
Sen laga punka.
Sen montera tillbaks och justera kedjespänning, växlar med mera…

Lycka till! ?

Bikester omstartar?
Om man måste förnedra sig och tigga så räknas det som 25000 i kostnad att ta med i slutsumman?
Ja eller så är produkten billigare även utan rabattkoden. Vi förstår att du inte gillar Bikester men förmågan att jämföra priser är du inte ensam om att ha. Det är vi nog flera stycken som kan.

Bara för skojs skull, plockade första bästa "bästsäljare" från Bikesters förstasida, Schwalbe Aerothan MTB-slang. 2st + frakt = 589:- utan rabattkod eller fri frakt. På r2 bike kostar samma samma över 800:-. 35% dyrare. Även bikesters såkallade ord. pris är billigare

SIGMA SPORT Aura 80/Blaze som ligger på första sidan. Den är däremot lite billigare (ca 70:-) på r2 om man bara beställer den och inget annat och räknar in fraktpris. Så det finns alltså prylar som är billigare och dyrare på Bikester än konkurrenterna. ?‍♂️

Köper jag allt på Bikester utan att jämföra med r2, BD, Bike24 mfl, Nej det gör jag inte. Är Bikester billigast? Ibland, ibland inte. Har Bikester fördelar som andra "tyskar" inte har. Ja, helt klart. Nackdelar? Aven det.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Jag tror som sagt det tippat lite i fördel bikester vad gäller priserna i SEK. Möjligen är fördel fel ord med tanke på hur det gick.
Tidigare skulle jag säga att de varit 10-20% dyrare, minst.

Bikester omstartar?
Jag tror som sagt det tippat lite i fördel bikester vad gäller priserna i SEK. Möjligen är fördel fel ord med tanke på hur det gick.
Tidigare skulle jag säga att de varit 10-20% dyrare, minst.
Det beror på när man tittar in på Bikester, för eller eftermiddag? Blåser det väst eller sydlig vind. En av de drygaste sakerna med Bikester är deras fluktuerande priser. Dag 1 kan en grej vara 20% dyrare än konkurrenten, dag 5 kan den vara sänkt till 20% under, Dag 7 är man tillbaks på priset för dag 1 och på kvällen är det något annat. Har flera gånger funderat på att göra en scraper på min "önskelista" och logga priserna två gånger om dagen. Man hade fått en graf som hade sett ut som värsta intervallpasset

Bikester omstartar?
Ja eller så är produkten billigare även utan rabattkoden. Vi förstår att du inte gillar Bikester men förmågan att jämföra priser är du inte ensam om att ha. Det är vi nog flera stycken som kan.

Bara för skojs skull, plockade första bästa "bästsäljare" från Bikesters förstasida, Schwalbe Aerothan MTB-slang. 2st + frakt = 589:- utan rabattkod eller fri frakt. På r2 bike kostar samma samma över 800:-. 35% dyrare. Även bikesters såkallade ord. pris är billigare

SIGMA SPORT Aura 80/Blaze som ligger på första sidan. Den är däremot lite billigare (ca 70:-) på r2 om man bara beställer den och inget annat och räknar in fraktpris. Så det finns alltså prylar som är billigare och dyrare på Bikester än konkurrenterna. ?‍♂️

Köper jag allt på Bikester utan att jämföra med r2, BD, Bike24 mfl, Nej det gör jag inte. Är Bikester billigast? Ibland, ibland inte. Har Bikester fördelar som andra "tyskar" inte har. Ja, helt klart. Nackdelar? Aven det.
Vilka är fördelarna som andra inte har(om man bor längre ifrån än cykelavstånd)

Bikester omstartar?
My old lbs charged 100kr for a gear cable and 100kr/metre for sp41 housing.
This did not include "end caps" for the housing or the cable. That costs 10kr/each

I find it too hard to justify.
But then again I can't really justify their service prices either and have a hard time to even let a friend go and spend 600kr for a gear adjustment

Bilagor

• IMG_6439.jpeg
    IMG_6439.jpeg
    56.2 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp