Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Beror lite på land och regler. I tex Tyskland så kan man få en garant som säkerställer fortsatt drift och en insolvens administratör som under tiden söker tex finansiering eller nya ägare. MEN order som inte skickats från innan domstolen beslutat om insolvens skickas ej, dessa pengar används för fortsatt drift med hopp om att det löser sig och då kan man skicka de gamla ordrarna. Ganska frustrerande när webbshoppen man handlat ifrån inte skickar order pga insolvens men om man lägger samma order nu så får man den hanterad.Frenchy skrev några inlägg upp att man inte får skicka när man är insolvent (var så hos Cykelkraft).
Rent praktiskt kommer samtliga leverantörer kräva förskott eller att någon garanterar betalning. Det tar lite tid med både förskott och att fixa garanten.Beror lite på land och regler. I tex Tyskland så kan man få en garant som säkerställer fortsatt drift och en insolvens administratör som under tiden söker tex finansiering eller nya ägare. MEN order som inte skickats från innan domstolen beslutat om insolvens skickas ej, dessa pengar används för fortsatt drift med hopp om att det löser sig och då kan man skicka de gamla ordrarna. Ganska frustrerande när webbshoppen man handlat ifrån inte skickar order pga insolvens men om man lägger samma order nu så får man den hanterad.
Känner till detta pga anledning….
Hur det funkar i sverige vet jag ej.
Bikester Sickla var den butik från City och söderut som mig veterligen hade absolut mest vad gäller DH-skor/skydd/hjälmar osv...
Vad har hänt med Bikester i Sickla? Har de stängt? Har de inget på lager längre?
Nej. Jag frågade bara vad som har hänt med butiken i Sickla, inget annat.För att vara tydlig. Du rekommenderar att man beställer vidare? Gärna att Klarna tar smällen?
Varför tror du att jag postade frågan?Vad har hänt med Bikester i Sickla? Har de stängt? Har de inget på lager längre?
Jag frågade bara för att jag var nyfiken. Det skulle inte förvåna mig om Bikester faktiskt stänger butiken så min fråga är högst relevant kan jag tycka. Speciellt om det låter som att butiken inte finns kvar.Varför tror du att jag postade frågan?
Bolaget har grava ekonomiska problem, och framtiden för butiken känns ganska osäker.
Men visst. Grammatiskt har du rätt. Ingenting har hänt ännu. Jag ber ändå om alternativ då jag inte är speciellt sugen på att handla dyrare prylar från vare sig bikester.se eller butiken förrän jag vet mer om vad som händer.
Fine. Såvitt jag vet är den öppen. Finns säkert en del deals om man är ute efter enklare prylar. Men jag skulle inte lita på öppet köp eller att garanti blir lätt att hantera om SHTF.Jag frågade bara för att jag var nyfiken. Det skulle inte förvåna mig om Bikester faktiskt stänger butiken så min fråga är högst relevant kan jag tycka. Speciellt om det låter som att butiken inte finns kvar.
Fine. Såvitt jag vet är den öppen. Finns säkert en del deals om man är ute efter enklare prylar. Men jag skulle inte lita på öppet köp eller att garanti blir lätt att hantera om SHTF.
bike-discount är superbra. köpte alla minaVart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-Discount ?
bikeVart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-Discount ?
Vart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-D
https://www.bike-discount.de/ har snabba leveranser speciellt om du köper något dyrt. Kläder skor tar längre tid än dyrare saker. Dyrare saker får annan snabbare prioritet. Det är i alla fall så jag upplevt det. Dyra komponenter 3-4 dagar(du beställer då på en söndag). Kläder skor billiga saker 5 dagar eller mer i leveranstid.Vart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-Discount ?
Tips på var i Stockholm man kan köpa gravity-relaterade cykelprylar mottages tacksamt?
Om man vågar köpa 1) från Bikester 2) Nukeproof så hade de iallafall förut en del riktigt vassa Enduro/DH-light-hojar i butiken. Risken är dock stor att man är körd vid behov av garanti / crash replacement.De hade också riktigt många hojar i butiken, men antar att de (ännu) inte har konka-deals.
(Jag vet inte om DH butiker i Stockholm)
Om man vågar köpa 1) från Bikester 2) Nukeproof så hade de iallafall förut en del riktigt vassa Enduro/DH-light-hojar i butiken. Risken är dock stor att man är körd vid behov av garanti / crash replacement.
Grejen med Bikester var ju att de fattade att det fanns ett sug efter DH-prylar även runt Stockholm. Verkade även ha bra omsättning på skor/hjälmar osv. så tror knappast att de ekonomiska problemen beror på detta.
Annars håller jag med @N_sandstrom : merparten av andra butiker verkar tro att MTB cyklas på platten iförd skrik-lycra. Så tips på butiker som förstår önskas fortfarande. :)
Poängen är att Nukeproof också hänger löst. Samma ägare. Oklart hur de kommer påverkas.Garanti/crashreplacement går till tillverkaren när butiken inte finns längre.
Rule 58 has some stuff and the owners are both gravity riders so they can be good advice if needed.Fine. Såvitt jag vet är den öppen. Finns säkert en del deals om man är ute efter enklare prylar. Men jag skulle inte lita på öppet köp eller att garanti blir lätt att hantera om SHTF.
Så...efter lite trams så upprepar jag min egentliga fråga:
Om man vill köpa gravity-orienterade tillbehör i butik - finns det alternativ runt City, helst söderöver? Tips? Tack!
(eller... breddar lite. Öst->syd är väl bäst. Nacka/Tyresö. TCM är ju en grym butik men har typ noll utförsintresse. Trailstore gillar jag, men har inget utbud egentligen - liten firma så helt förståeligt).
Poängen är att Nukeproof också hänger löst. Samma ägare. Oklart hur de kommer påverkas.
Outnorth (https://www.outnorth.se/) och Outdoorexperten (https://www.outdoorexperten.se/) är väl rätt mycket liknande butikerNästan OnT:
Är det någon som har bra tips på onlinebutik liknande Addnature? Köpt ganska mycket frilufts- och klätterprylar på deras webb. Har alltid funkat kanon.
Nope. Kundtjänsten vet ingenting just nu.Nån av er som har en order som är lagd men inte gått iväg som lyckats få nån sorts statusuppdatering?
https://www.bergfreunde.se och https://www.tradeinn.com/trekkinn/ är två shoppar som en kompis brukar handla klättergrejer ifrån. Personligen har jag bara handlat av TradeInn och deras leveranstider är något långsamma så det är kanske inget för den otålige stressnissen.Nästan OnT:
Är det någon som har bra tips på onlinebutik liknande Addnature? Köpt ganska mycket frilufts- och klätterprylar på deras webb. Har alltid funkat kanon.
Outnorth?
Kluven till Naturkompaniet. Bra att de har fysiska butiker, vilket jag rent principiellt vill stötta. Samtidigt ligger de konsekvent alltid högre i pris än andra. Moraliskt dilemma. :)
This is 0% a moral dilemma, 100% a financial one!Kluven till Naturkompaniet. Bra att de har fysiska butiker, vilket jag rent principiellt vill stötta. Samtidigt ligger de konsekvent alltid högre i pris än andra. Moraliskt dilemma. :)
Varför skulle detta vara "halvfult spel"? Varje näringsidkare väljer ju själv vilka varor denne vill slutföra, och till vilket pris.Jag tyckte Fenix Outdoor körde lite halvfult spel förut när det kändes som att de bara sålde sina egna varumärken (Fjällräven, Tierra, Hanwag, Primus) i sina egna butiker (Naturkompaniet) i Sverige utan att det var uppenbart för kunden. Ingen konkurrens = vilka priser som helst.
Inom den kategorin har jag lagt överlägset mest hos Addnature, som jag hoppas kommer finnas kvar.
Ingen tvingar dig att handla på Bikester heller ?Tänkte för skojs skull jämföra min nyköpta order på R2 med priserna på Bikester.
Många av produkterna finns inte ens och samtliga som finns är dyrare än R2 även 2st Terra Speed med 22% på Bikester.
Sluta sörj?
Om man är någorlunda begåvad så slås frakten ut på flera produkter och blir närmast försumbar?Ingen tvingar dig att handla på Bikester heller ?
När jag skulle köpa en ny kedja senast spöade TCMs fysiska butik skiten ur tyskarna (inklusive Bikester) både prismässigt och snabbhet. Nu när jag kollar upp vad kedjan (ICNHG90111116Q) kostar hos R2 är TCM fortfarande brutalt mycket billigare än R2... och snabbare för mig som bor i närheten. 449 kr hos TCM och långt över 600 kr hos R2 med den billigaste frakten. Nu handlar jag nästan alla mina slitagedelar från Tyskland ändå, men det lönar sig att jämföra pris innan så man inte går på myten om att tyskarna alltid är billigast, snabbast och bäst.
https://www.tcmcykel.se/p/drivlina-1/kedjor/shimano-dura-ace-xtr-cn-hg901-11-vxl-116-lankar-kedja
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Dura-Ace-Chain-CN-HG901-11-speed-116-links-with-Chain-Connector
Nu jämför du äpplen med päron. Med det resonemanget blir den där enda produkten jag behövde ha snabbt helt plötsligt väldigt dyr. Eller så får jag vänta tills jag har behov av andra eller dyrare produkter vilket känns rätt korkat om det innebär att jag inte kan cykla under en lång period.Om man är någorlunda begåvad så slås frakten ut på flera produkter och blir närmast försumbar?
Nej, men tysken är inte alltid billigast i alla lägen.Så om man bor granne med TCM och vägrar köpa mer än en grej i taget så finns det en produkt som är billigare att köpa lokalt?
Nu är det ute med tysken!
Vi vet pga att vi inte är idioter. Men tack.Nej, men tysken är inte alltid billigast i alla lägen.
Vem jämför äpplen med päron egentligen?Nu jämför du äpplen med päron.