Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Frenchy skrev några inlägg upp att man inte får skicka när man är insolvent (var så hos Cykelkraft).
Beror lite på land och regler. I tex Tyskland så kan man få en garant som säkerställer fortsatt drift och en insolvens administratör som under tiden söker tex finansiering eller nya ägare. MEN order som inte skickats från innan domstolen beslutat om insolvens skickas ej, dessa pengar används för fortsatt drift med hopp om att det löser sig och då kan man skicka de gamla ordrarna. Ganska frustrerande när webbshoppen man handlat ifrån inte skickar order pga insolvens men om man lägger samma order nu så får man den hanterad.

Känner till detta pga anledning….

Hur det funkar i sverige vet jag ej.

Bikester omstartar?
Rent praktiskt vill ingen leverantör leverera något på kredit
Beror lite på land och regler. I tex Tyskland så kan man få en garant som säkerställer fortsatt drift och en insolvens administratör som under tiden söker tex finansiering eller nya ägare. MEN order som inte skickats från innan domstolen beslutat om insolvens skickas ej, dessa pengar används för fortsatt drift med hopp om att det löser sig och då kan man skicka de gamla ordrarna. Ganska frustrerande när webbshoppen man handlat ifrån inte skickar order pga insolvens men om man lägger samma order nu så får man den hanterad.

Känner till detta pga anledning….

Hur det funkar i sverige vet jag ej.
Rent praktiskt kommer samtliga leverantörer kräva förskott eller att någon garanterar betalning. Det tar lite tid med både förskott och att fixa garanten.

Bikester omstartar?
Fasen vad synd!

Tycker att både Addnature och Bikester varit bra. Både på distans, men också p.g.a. bra service i butikerna. Trevlig och engagerad personal som själva håller på med det de säljer.

Tips på var i Stockholm man kan köpa gravity-relaterade cykelprylar mottages tacksamt?

Bikester Sickla var den butik från City och söderut som mig veterligen hade absolut mest vad gäller DH-skor/skydd/hjälmar osv...

Bikester omstartar?
Vad har hänt med Bikester i Sickla? Har de stängt? Har de inget på lager längre?
Varför tror du att jag postade frågan?
Bolaget har grava ekonomiska problem, och framtiden för butiken känns ganska osäker.

Men visst. Grammatiskt har du rätt. Ingenting har hänt ännu. Jag ber ändå om alternativ då jag inte är speciellt sugen på att handla dyrare prylar från vare sig bikester.se eller butiken förrän jag vet mer om vad som händer.

Bikester omstartar?
Varför tror du att jag postade frågan?
Bolaget har grava ekonomiska problem, och framtiden för butiken känns ganska osäker.

Men visst. Grammatiskt har du rätt. Ingenting har hänt ännu. Jag ber ändå om alternativ då jag inte är speciellt sugen på att handla dyrare prylar från vare sig bikester.se eller butiken förrän jag vet mer om vad som händer.
Jag frågade bara för att jag var nyfiken. Det skulle inte förvåna mig om Bikester faktiskt stänger butiken så min fråga är högst relevant kan jag tycka. Speciellt om det låter som att butiken inte finns kvar.

Bikester omstartar?
Jag frågade bara för att jag var nyfiken. Det skulle inte förvåna mig om Bikester faktiskt stänger butiken så min fråga är högst relevant kan jag tycka. Speciellt om det låter som att butiken inte finns kvar.
Fine. Såvitt jag vet är den öppen. Finns säkert en del deals om man är ute efter enklare prylar. Men jag skulle inte lita på öppet köp eller att garanti blir lätt att hantera om SHTF.

Så...efter lite trams så upprepar jag min egentliga fråga:
Om man vill köpa gravity-orienterade tillbehör i butik - finns det alternativ runt City, helst söderöver? Tips? Tack!

(eller... breddar lite. Öst->syd är väl bäst. Nacka/Tyresö. TCM är ju en grym butik men har typ noll utförsintresse. Trailstore gillar jag, men har inget utbud egentligen - liten firma så helt förståeligt).

Bikester omstartar?
Fine. Såvitt jag vet är den öppen. Finns säkert en del deals om man är ute efter enklare prylar. Men jag skulle inte lita på öppet köp eller att garanti blir lätt att hantera om SHTF.

De hade också riktigt många hojar i butiken, men antar att de (ännu) inte har konka-deals.

(Jag vet inte om DH butiker i Stockholm)

Bikester omstartar?
Vart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-Discount ?
bike-discount är superbra. köpte alla mina
sram axs xx1 prylar där. Ger de toppberyg. Bike components är också bra och likaså så
Vart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-Discount ?
bike
Vart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-D

https://www.bike-discount.de/ har snabba leveranser speciellt om du köper något dyrt. Kläder skor tar längre tid än dyrare saker. Dyrare saker får annan snabbare prioritet. Det är i alla fall så jag upplevt det. Dyra komponenter 3-4 dagar(du beställer då på en söndag). Kläder skor billiga saker 5 dagar eller mer i leveranstid.

Bikester omstartar?
De hade också riktigt många hojar i butiken, men antar att de (ännu) inte har konka-deals.

(Jag vet inte om DH butiker i Stockholm)
Om man vågar köpa 1) från Bikester 2) Nukeproof så hade de iallafall förut en del riktigt vassa Enduro/DH-light-hojar i butiken. Risken är dock stor att man är körd vid behov av garanti / crash replacement.

Grejen med Bikester var ju att de fattade att det fanns ett sug efter DH-prylar även runt Stockholm. Verkade även ha bra omsättning på skor/hjälmar osv. så tror knappast att de ekonomiska problemen beror på detta.

Annars håller jag med @N_sandstrom : merparten av andra butiker verkar tro att MTB cyklas på platten iförd skrik-lycra. Så tips på butiker som förstår önskas fortfarande. :)

Bikester omstartar?
Om man vågar köpa 1) från Bikester 2) Nukeproof så hade de iallafall förut en del riktigt vassa Enduro/DH-light-hojar i butiken. Risken är dock stor att man är körd vid behov av garanti / crash replacement.

Grejen med Bikester var ju att de fattade att det fanns ett sug efter DH-prylar även runt Stockholm. Verkade även ha bra omsättning på skor/hjälmar osv. så tror knappast att de ekonomiska problemen beror på detta.

Annars håller jag med @N_sandstrom : merparten av andra butiker verkar tro att MTB cyklas på platten iförd skrik-lycra. Så tips på butiker som förstår önskas fortfarande. :)

Garanti/crashreplacement går till tillverkaren när butiken inte finns längre.

Bikester omstartar?
F

Så...efter lite trams så upprepar jag min egentliga fråga:
Om man vill köpa gravity-orienterade tillbehör i butik - finns det alternativ runt City, helst söderöver? Tips? Tack!

(eller... breddar lite. Öst->syd är väl bäst. Nacka/Tyresö. TCM är ju en grym butik men har typ noll utförsintresse. Trailstore gillar jag, men har inget utbud egentligen - liten firma så helt förståeligt).
Rule 58 has some stuff and the owners are both gravity riders so they can be good advice if needed.
FL Cycling in Norsborg also has a good reputation and is active in Enduro racing etc... I do not know the owner well but he seems to also be in it for the right reasons, which is usually a good sign.

But more realistically, if you do not live somewhere with a lot of gravity riding happening, chances are the shop won't stock what you want.

Bikester omstartar?
Jag antar att man försöker sälja så många bolag som möjligt och då bör det gå vidare. Konkar man tex nukeproof och skapar nukeproof 2 så är det nog en annan femma

Bikester omstartar?
Nästan OnT:
Är det någon som har bra tips på onlinebutik liknande Addnature? Köpt ganska mycket frilufts- och klätterprylar på deras webb. Har alltid funkat kanon.

Bikester omstartar?
Bikester omstartar?
Kluven till Naturkompaniet. Bra att de har fysiska butiker, vilket jag rent principiellt vill stötta. Samtidigt ligger de konsekvent alltid högre i pris än andra. Moraliskt dilemma. :)

Bikester omstartar?
Jag tyckte Fenix Outdoor körde lite halvfult spel förut när det kändes som att de bara sålde sina egna varumärken (Fjällräven, Tierra, Hanwag, Primus) i sina egna butiker (Naturkompaniet) i Sverige utan att det var uppenbart för kunden. Ingen konkurrens = vilka priser som helst.

Inom den kategorin har jag lagt överlägset mest hos Addnature, som jag hoppas kommer finnas kvar.

Bikester omstartar?
Jag tyckte Fenix Outdoor körde lite halvfult spel förut när det kändes som att de bara sålde sina egna varumärken (Fjällräven, Tierra, Hanwag, Primus) i sina egna butiker (Naturkompaniet) i Sverige utan att det var uppenbart för kunden. Ingen konkurrens = vilka priser som helst.

Inom den kategorin har jag lagt överlägset mest hos Addnature, som jag hoppas kommer finnas kvar.
Varför skulle detta vara "halvfult spel"? Varje näringsidkare väljer ju själv vilka varor denne vill slutföra, och till vilket pris.

Bikester omstartar?
Tänkte för skojs skull jämföra min nyköpta order på R2 med priserna på Bikester.
Många av produkterna finns inte ens och samtliga som finns är dyrare än R2 även 2st Terra Speed med 22% på Bikester.
Sluta sörj?
Ingen tvingar dig att handla på Bikester heller ?

När jag skulle köpa en ny kedja senast spöade TCMs fysiska butik skiten ur tyskarna (inklusive Bikester) både prismässigt och snabbhet. Nu när jag kollar upp vad kedjan (ICNHG90111116Q) kostar hos R2 är TCM fortfarande brutalt mycket billigare än R2... och snabbare för mig som bor i närheten. 449 kr hos TCM och långt över 600 kr hos R2 med den billigaste frakten. Nu handlar jag nästan alla mina slitagedelar från Tyskland ändå, men det lönar sig att jämföra pris innan så man inte går på myten om att tyskarna alltid är billigast, snabbast och bäst.

https://www.tcmcykel.se/p/drivlina-1/kedjor/shimano-dura-ace-xtr-cn-hg901-11-vxl-116-lankar-kedja
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Dura-Ace-Chain-CN-HG901-11-speed-116-links-with-Chain-Connector

Bikester omstartar?
Ingen tvingar dig att handla på Bikester heller ?

När jag skulle köpa en ny kedja senast spöade TCMs fysiska butik skiten ur tyskarna (inklusive Bikester) både prismässigt och snabbhet. Nu när jag kollar upp vad kedjan (ICNHG90111116Q) kostar hos R2 är TCM fortfarande brutalt mycket billigare än R2... och snabbare för mig som bor i närheten. 449 kr hos TCM och långt över 600 kr hos R2 med den billigaste frakten. Nu handlar jag nästan alla mina slitagedelar från Tyskland ändå, men det lönar sig att jämföra pris innan så man inte går på myten om att tyskarna alltid är billigast, snabbast och bäst.

https://www.tcmcykel.se/p/drivlina-1/kedjor/shimano-dura-ace-xtr-cn-hg901-11-vxl-116-lankar-kedja
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Dura-Ace-Chain-CN-HG901-11-speed-116-links-with-Chain-Connector
Om man är någorlunda begåvad så slås frakten ut på flera produkter och blir närmast försumbar?

Bikester omstartar?
Vet att det diskuterats LBS vs svenska nätbutiker vs tysken tidigare i tråden (med anekdoter om lanthandel osv.).
Jag har rätt nära till TCM och handlar absolut helst hos LBS. Håller med om både snabbhet och pris.
MEN, problemet är att utbudet är sådär hos normala LBS, och specialprylar kan man glömma. I den mån de kan få tag på den där speciella pedalen eller styret man så gärna vill ha så tar det år och dar att få hem det. Och oftast kan de inte ens lösa det då de har X antal distributörer som de handlar allt från.

Entré för stora näthandlar och "tysken". Bikester var en riktigt bra kompromiss: lokal butik, svenskt lager för mycket, gigantiskt lager i tyskland. Bra priser, snabbt och enkelt.

För min del blir det jäkligt svårt att ersätta detta med någon annan butik. Tyskbutikerna är bökigare att handla från (vid reklamationer / byten etc.) och varken TCM eller någon annan butik kommer (av förklarliga skäl) att kunna vara lika snabba och flexibla med det jag vill köpa.

Så, därför sörjer jag lite det som förmodligen händer inom kort. Men bevisligen höll inte affärsmodellen. Trist.

Bikester omstartar?
Om man är någorlunda begåvad så slås frakten ut på flera produkter och blir närmast försumbar?
Nu jämför du äpplen med päron. Med det resonemanget blir den där enda produkten jag behövde ha snabbt helt plötsligt väldigt dyr. Eller så får jag vänta tills jag har behov av andra eller dyrare produkter vilket känns rätt korkat om det innebär att jag inte kan cykla under en lång period.

Jag köper att det blir billigare om man handlar mycket, men tyskarna är som sagt långt ifrån alltid billigast i alla lägen. I fallet med kedjan från TCM är TCM fortfarande oerhört mycket billigare än R2 även efter att man har trollat bort, gömt undan, ignorerat eller blundat för fraktkostnaden.

Bikester omstartar?
Så om man bor granne med TCM och vägrar köpa mer än en grej i taget så finns det en produkt som är billigare att köpa lokalt?

Nu är det ute med tysken!

Edit. Däremot har prissättning tippat lite iom med valutan. Jag har sett att bikester blivit billigare jämfört med de bra tyskarna eftersom de prisar i sek och inte hängt med vad det verkar.
vi får väl se vad agenturerna gör med prissättningen framåt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp