Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Kan du ge en kort översättning för oss som inte pratar grodätarnas språk.
Onlineförsäljning av cyklar: Probikeshop slipper likvidation
De två uppköpserbjudandena från den franska ledaren inom cykelförsäljning online har validerats. De räddar 28 jobb

Probikeshop sattes i konkurs i mitten av november efter de allvarliga svårigheterna för sitt moderbolag (tyska InternetStores), och undgick rättslig likvidation. Handelsdomstolen i Lyon validerade på tisdagen de enda två kompletterande uppköpserbjudandena som presenterades.

Probikeshop sattes i konkurs i mitten av november efter de allvarliga svårigheterna för sitt moderbolag (tyska InternetStores), och undgick rättslig likvidation. Handelsdomstolen i Lyon validerade på tisdagen de enda två kompletterande uppköpserbjudandena som presenterades.

En utgång genom bakdörren, med tanke på bristen på entusiasm som till slut väckte, mot alla förväntningar, den som var den franska ledaren inom onlineförsäljning av cyklar (med som högst, 2021, en siffra på 150 miljoner euro och mer än 200 anställda), men en betydande utväg för de 28 anställda som tagits över (av de 80 som blev kvar).

Materiel-vélo.com tar över Biked
Huvuderbjudandet gäller tjugo anställda. Utgiven av det internationella handelsföretaget Troika International Ltd, baserat i Hongkong, tillhandahåller det en fortsättning av cykelförsäljningsaktiviteten online. Detta företag, nära Probikeshop, stöttade det i dess tidiga skeden av leverans i Asien.

En utgång genom bakdörren, med tanke på bristen på entusiasm som till slut väckte, mot alla förväntningar, den som var den franska ledaren inom onlineförsäljning av cyklar (med som högst, 2021, en siffra på 150 miljoner euro och mer än 200 anställda), men en betydande utväg för de 28 anställda som tagits över (av de 80 som blev kvar).

Huvuderbjudandet gäller tjugo anställda. Utgiven av det internationella handelsföretaget Troika International Ltd, baserat i Hongkong, tillhandahåller det en fortsättning av cykelförsäljningsaktiviteten online. Detta företag, nära Probikeshop, stöttade det i dess tidiga skeden av leverans i Asien.

Stéphanois Olivier Rochon (grundare av Probikeshop 2005, och VD sedan försäljningen av sitt företag till Migros-gruppen och sedan till InternetStores), borde fortsätta arbeta för företaget men utan en chefsposition. När Troika International Ltd kontaktades svarade inte på våra förfrågningar.

Det andra erbjudandet kommer från Materiel-vélo.com (35 miljoner euro omsättning och 100 anställda), baserat i Gleizé (Rhône). En konkurrent till Probikeshop, säljer cyklar, delar och tillbehör online men också inom sitt nätverk av fjorton butiker. Inte intresserad av att ta över Probikeshop i sin helhet, bedömd för riskabelt i ett spänt sammanhang, kommer det istället att ta över Biked-plattformen, lanserad av Probikeshop 2020 och fokuserad på privat försäljning av begagnade cyklar.

PRENUMERERA

Ekonomi
Affärsliv
Saint Etienne
Onlineförsäljning av cyklar: Probikeshop slipper likvidation
De två uppköpserbjudandena från den franska ledaren inom cykelförsäljning online har validerats. De räddar 28 jobb.

Stéphanie Gallo-Triouleyre - Igår kl. 18:34 | uppdaterad idag kl 12:42 - Lästid: 2 min
1
|
Sajten har nu bara 28 anställda. Foto Dan Zoubek
Sajten har nu bara 28 anställda. Foto Dan Zoubek

Stéphanois Olivier Rochon (grundare av Probikeshop 2005, och VD sedan försäljningen av sitt företag till Migros-gruppen och sedan till InternetStores), borde fortsätta arbeta för företaget men utan en chefsposition. När Troika International Ltd kontaktades svarade inte på våra förfrågningar.

Det andra erbjudandet kommer från Materiel-vélo.com (35 miljoner euro omsättning och 100 anställda), baserat i Gleizé (Rhône). En konkurrent till Probikeshop, säljer cyklar, delar och tillbehör online men också inom sitt nätverk av fjorton butiker. Inte intresserad av att ta över Probikeshop i sin helhet, bedömd för riskabelt i ett spänt sammanhang, kommer det istället att ta över Biked-plattformen, lanserad av Probikeshop 2020 och fokuserad på privat försäljning av begagnade cyklar.

MEDDELA

De fyra anställda som tilldelats denna verksamhet anställs. "Vi avser att utveckla den här plattformen genom att förlita oss på expertis från våra verkstäder", förklarar Denis Montard, chef för SME.

"Cyklarna som säljs är ganska avancerade cyklar, upp till 8 000 euro. Vi kommer att ge ett mervärde med en äkthetsintyg och en recension.”

Cykelplatsen, som för närvarande nästan står stilla, bör vara i drift igen i januari. En återgång till den tidigare aktivitetsnivån, det vill säga 10 000 årliga transaktioner, är målet från 2024, med en ökning till 25 000 inom två år.

Handelsdomstolen fastställde de nya ägarnas tillträde den 1 januari 2024 .

.

Bikester omstartar?
Can you give a short translation for those of us who don't speak the language of the frog eaters.
Open in chrome
Right-click on the page
Choose translate
Choose your preferred language
Not perfect but good enough

PS: very few French eat frog legs. Because it isn't cheap, takes forever to feel full and why eat frogs when snails are so much easier to catch ;)
PSS: I would eat frog legs and snails all day long (although the garlic content may impair my dating life somewhat) but that 1703232601966.jpeg

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
IMG_7422.jpeg

Oklart varför mitt returpaket är levererat och klart i segeltorp när retur-adressen på lappen var till internetstores c/o postnord i malmö?

Bikester omstartar?
Brukar vara så för mig med och jag bor i Malmö. Jag tror att de "c/o postnord" helt enkelt levereras till första bästa terminal. Sen hanteras dom internt

Bikester omstartar?
Beställde ett par skor från bikester och fick paketet på två dagar. De var dock för små så nu har jag beställt en storlek större och returnerat dem. Återkommer när returen går igenom.

Bikester omstartar?
Blev nåt liknande för mig vid senaste returen men fick svar från Bikester att returen var mottagen och registrerad.
Brukar vara så för mig med och jag bor i Malmö. Jag tror att de "c/o postnord" helt enkelt levereras till första bästa terminal. Sen hanteras dom internt
Okej, det låter rimligt :)

Får vi hoppas det kommer en retur framöver då!

Bikester omstartar?
Jag har ingen koll längre, hur går det för Bikester och deras ägare?
Senaste inläggen handlar bara om att beställningarna rullar in som vanligt.
Declaring insolvency does not mean that operation stop
But they are not refilling their stock and unless they are saved (NOT PURCHASED AS THIS WILL NOT BE AS AN ONGOING CONCERN) there will be no warranty or return once they are either shut down or sold to a new entity
My advise is order but think twice if you are not 100% you won't need to return it (other than for defect since that would be covered by the manufacturer and not the reseller for the first 12 months

Bikester omstartar?
Aldrig handlat på bikester förr. Behöver en "daily driver", tänkte mig en hardtail. Budget 2k. Finns ju lämpliga på hemsidan men vågar man handla? Vilka andra sidor kan ni rekommendera?

Bikester omstartar?
Bikester omstartar?
Kolla XXL. Ibland reas denna ut för 2-3kkr: https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-23-hybridcykel-herr-svart/p/1194783_1_Style

Annars får du kolla begagnat. Jag hade inte litat på en cykel som kostade 2kkr ny.
Tack för tipset, ska kika om något dyker upp under mellandagsrean.

Absolut, har lite koll på närområdena.. tanken var väl snarare 2k på rean, den jag kikat på är den här: https://www.bikester.se/serious-rockville-20-M1093367.html?vgid=G1614767#cgid=36898

Bikester omstartar?
Tack för tipset, ska kika om något dyker upp under mellandagsrean.

Absolut, har lite koll på närområdena.. tanken var väl snarare 2k på rean, den jag kikat på är den här: https://www.bikester.se/serious-rockville-20-M1093367.html?vgid=G1614767#cgid=36898
Den har ju kostat 4600 så det finns potential.
Men bara små storlekar kvar.
Den har 27.5 hjul dvs mindre än de flesta cyklar som är 28/29, men det kanske inte är en nackdel för dig?
Den har Tourney dvs enklaste komponentgruppen men är å andra sidan billig att uppgradera eller byta när något går sönder.
Men visst, du får mycket cykel för pengarna och den är lätt att uppgradera.
Ramen är säkert OK i kvalité.

Bikester omstartar?
Men bara små storlekar kvar.
Den har 27.5 hjul dvs mindre än de flesta cyklar som är 28/29, men det kanske inte är en nackdel för dig?
Den har Tourney dvs enklaste komponentgruppen men är å andra sidan billig att uppgradera eller byta när något går sönder.
Men visst, du får mycket cykel för pengarna och den är lätt att uppgradera.
Ramen är säkert OK i kvalité.
Jag är inte den längsta så för mig är det inga problem med en mindre modell. Tack för input!

Men frågan återstår, det är inga konstigheter att köpa från bikester? Tycker cykeln verkar bra för pengen, som du skriver.

Bikester omstartar?
Jag är inte den längsta så för mig är det inga problem med en mindre modell. Tack för input!

Men frågan återstår, det är inga konstigheter att köpa från bikester? Tycker cykeln verkar bra för pengen, som du skriver.

Ja, det kan finnas konstigheter.

Köp bara med kreditkort eller Klarna med faktura, då kan få pengarna tillbaka om Bikesters inte levererar.

Bikester omstartar?
Jag hade alla dagar valt nämnda XXL-cykel, även om den inte reas. Enklare växlar, strulfri gaffel, antagligen lägre vikt och enklare att få skärmar och ev pakethållare att sitta ordentligt.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?

Nej, 4600 är ett påhittat rek.pris av Bikester/Internetstores för deras *eget* märke.

Det nuvarande priset på 1900:- är mer rimligt för det där är mestadels skräp. Jämför med att köpa den absolut billigate Androidluren för 399:- till exempel. Knappt användbart. Har du mer pengar, lägg mer pengar, för att köpa den där är inte ekonomiskt smart över längre tid.

Tveksamt om den kommer överleva ens ett år av pendling.

Undvik för att spara på den här jordens resurser om möjligt.

Bikester omstartar?
Och en Force uppgraderingsgrupp för enkelklinga för 6 800 kronor. Handtag med tillhörande bromsok, bromskivor, växelförare, batteri och laddare.

Bikester omstartar?
Hej någon som provat returnera på sistone?

Jag har en nyss felköpt pryl från Bikester och en returfraktsedel som kom i paketet. Men känns tveksamt att de kommer återbetala om jag returnerar prylen.

Jag låter nog min säljannons på Happy ligga kvar ett tag till. Eller ???

Bikester omstartar?

Jag har en nyss felköpt pryl från Bikester och en returfraktsedel som kom i paketet. Men känns tveksamt att de kommer återbetala om jag returnerar prylen.

Jag har gjort ett par returer som återbetalats till klarna. Igår senaste.

Bikester omstartar?

Jag skickade tillbaka ett paket 18e, markerat som levererat 19e. Väntar fortfarande på uppdatering från bikester om återbetalning.

Bikester omstartar?
Så, ny uppföljning. La order under black week. Fick aldrig något paket, fick till slut besked att det sorterats fel och gått på autoretur. Betalning via Klarna 30 dagar, så betalade aldrig.

Beställde prylarna nu på nytt, 20% billigare än under black week.

Bikester omstartar?
Jag beställde en elcykel för att sen upptäcka att det satt fel shimano motor i den. Ringde Bikester dagen efter för att avbryta ordern. Men den var redan skickad. Inga problem att avbryta ändå enligt Bikester.

Bikester omstartar?
Köpte en skräpig pendlare 2022, en Fixie inc 8 speed. Jag fick mail från Bikester om återkallelse på ramen pga "nedre ramröret på din cykel eventuellt kan spricka och gå sönder " så fick en kartong hemskickad som jag skulle skicka tillbaka ramen i (komponenter fick jag behålla) samt pengarna tillbaka (~3500sek) eller 5000sek i presentkort. När jag är jag väl strippat ramen och efterfrågade fraktsedel uteblev återkopplingen. 24 november fick jag mail om att de nu inte kan hantera återkallelsen pga insolvens. Pissigt..

Bikester omstartar?
Köpte en skräpig pendlare 2022, en Fixie inc 8 speed. Jag fick mail från Bikester om återkallelse på ramen pga "nedre ramröret på din cykel eventuellt kan spricka och gå sönder " så fick en kartong hemskickad som jag skulle skicka tillbaka ramen i (komponenter fick jag behålla) samt pengarna tillbaka (~3500sek) eller 5000sek i presentkort. När jag är jag väl strippat ramen och efterfrågade fraktsedel uteblev återkopplingen. 24 november fick jag mail om att de nu inte kan hantera återkallelsen pga insolvens. Pissigt..
Kolla igen nu då?

Jag fick precis min retur jag skickade in innan jul återbetald via klarna

Bikester omstartar?
Ang returer...
Kan bara lägga till att jag gjorde en order på småplock, inga dyra saker men ganska många precis innan de gick ut med att de kursade.
Tanken med en del av grejerna var att testa vad som funkade till mitt bygge, och sen returnera det som inte kom till användning (jag brukar sällan jobba på det viset, men denna gången var det enklast.).

Var ganska säker på att jag skulle få sitta på mina grejer och inte kunna returnera. Jag mejlade dem och frågade, de bad mig att avvakta.
Och mycket riktigt återkom de några veckor senare och sa att det var ok att returnera.

Sakerna är tillbakaskickade och jag har fått igen mina pengar.

Bikester omstartar?
Jag har ju den där också. Som Pendlare och vinterhoj. Men det gäller bara Disc-versionen kanske? Jag har den med fälgbromsar
Ja precis, jag har skrivbroms.

Jag slänger ut infon jag har här infall någon skulle vara intresserad.
Återkallelse och uppmaning att omedelbart sluta cykla på "Fixie Inc. Floater Race Street 8S Disc"

Gäller modell: Fixie Inc. Floater Race Street 8S Disc
Gäller försäljningsår: 2020-2023
Gäller cykeldel: Cykelram
Möjlig defekt: Sprickor och brott på nedre ramröret

Kära kund,
Som en ansvarsfull tillverkare av kvalitetsprodukter är våra kunders säkerhet vår högsta prioritet. Vi har därför beslutat att återkalla cykelmodellen "Fixie Inc. Floater Race Street 8S Disc" till följd av vår marknadsövervakning.

Tyvärr upptäckte vi att nedre ramröret på din cykel eventuellt kan spricka och gå sönder. Vi uppmanar dig därför att sluta använda din cykel "Fixie Inc. Floater Race Street 8S Disc" med omedelbar verkan. Detta då tidigare nämnda defekt kan orsaka personskada.

Under förberedelserna för återkallelsen var Internetstores GmbH oväntat tvungen att ansöka om insolvens, vilket innebär att vi inte kan genomföra återkallelsen som ursprungligen var planerat.

Vi ber uttryckligen om ursäkt för besväret och tackar för din förståelse.

Samt:

GERLOFF ∙ LIEBLER ∙ Nymphenburger Str. 4 ∙ 80335 München
Kundinformation
06.11.2023
5-V-zk-Kundinformation
Sekretariat: Klaudia Zacher
Direktlinje: Telefon -154, Fax -157
Insolvensförfaranden mot Internetstores GmbH:s tillgångar.
Friedrichstraße 6, 70714 Stuttgart
Mål nummer: 6 IN 1385/23, distriktsdomstolen i Stuttgart

Till den det berör
Internetstores GmbH har ansökt om insolvens mot sina egna tillgångar vid Stuttgarts tingsrätt -
insolvensdomstolen - den 20.10.2023. Den 23.10.2023 tillkännagav Stuttgarts lokala domstol -
insolvensdomstolen - ett preliminärt insolvensförfarande och utsåg mig till preliminär
konkursförvaltare. Jag bifogar en kopia av domstolsbeslutet som referens.
I denna egenskap vill jag informera er om följande:

1. Affärsverksamheten fortsätter tills vidare under överinseende av den tillfälliga
konkursförvaltaren. Huvudfokus är att stabilisera affärsverksamheten. I det andra steget
kommer alternativ för omstrukturering och omorganisation, eventuellt med hjälp av
investerare, att undersökas. Efter samråd med den provisoriska borgenärskommittén har ett
öppet investerarförfarande redan inletts på kort sikt.

2. Betalning av skulder utan säkerhet som uppkommit före 23.10.2023 är inte tillåtet enligt
insolvenslagstiftningen.
Detta inkluderar, men är inte begränsat till, anspråk relaterade till köp av en "Fixie-cykel"
eller anspråk som härrör från en frivillig återkallelse.
I princip kan alla fordringar på varor eller tjänster som fastställts före den 23.10.2023 anmälas till
konkursförvaltaren efter det att insolvensförfarandet har inletts – preliminärt planerat till den 1
januari 2024. För detta ändamål kommer du att få ett motsvarande informationsbrev och ett
registreringsformulär i sinom tid. Ett beslut om fördelningen av och storleken på sådana fordringar
kommer att fastställas av insolvensdomstolen och kan för närvarande inte fastställas.

Högaktningsfullt
Dr. Christian Gerloff
Advokat
Preliminär konkursförvaltare

Punkt 2. är jag för dum för att förstå så om någon med huvudet på skaft kan förklara så vore det tacksamt.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Beställde en cykel som blev några dagar försenad pga mycket att göra i verkstaden vilket är helt förståeligt. Dock dök den upp med komponenter ur spec och saknade en del papper i lådan som man kan tycka bör kommit med. Har ett ärende med kundtjänst om detta. Får se hur det artar sig, fakturan är pausad hos Klarna i alla fall. Beställde några andra grejer innan cykeln för att känna av läget och dom paketen kom exemplariskt snabbt.

Uppdatering. Efter lång otålig väntan har rätt cykel mottagits. Inget krångel utan "bara" längre svars- och leveranstider.

Bikester omstartar?
Jag beställde lite reservdelar igår förmiddag och dom har inte skickats än . Brukar inte välja klarna 30 dagar faktura men nu när jag var osäker på om grejerna skulle komma fram så valde jag det.

Fortsättning följer

Bikester omstartar?
Beställde häromveckan och allt är levererat. Tog ca 1,5v innan allt kom (2st olika paket) men annars inget krångel. Valde ändå att betala med Klarna faktura pga osäkerheten...

Bikester omstartar?
Beställde hoj och den kom fram på 8dagar (som utlovat) . Nu gjort en reklamation/garanti ärende på bakdämparen som bara sa PANG! Även det gått fort med svar samma dag och nu 3-5dagar väntetid på vad lösningen blir.

Tillbaka
Topp