Bikesters paket och emballage

stigfinnare

Aktiv medlem
För ett tag sen beställde jag fram- och bakskärm från AssSavers. Alltså såna helt platta plastbitar man viker och sätter fast med buntband. De hade lätt fått plats i ett vadderat kuvert, men Bikester skickar inte 1 utan 2 enorma kartonger. Den ena verkar ha funnits i lager i Sverige men inte den andra.

Nu behövde jag skärmar till barnen också och beställde 2 set. Samma beställning, olika paket - och olika ombud! Så idag på lunchen åkte jag en mil och hämtade följande kartong:

B40BC1A2-67F8-40F3-B56A-F738C3E946CF.jpeg

Jag förstår att det säkert kan vara ekonomiskt lönsamt med några få standardstorlekar på kartonger, och just detta exemplet är inte lika galet som när det var helt platta AssSavers. Men av nån anledning verkar just Bikester vara experter på otympliga emballage och att dela upp ordrar i flera paket? Hade båda paren åtminstone legat i samma enorma låda och inte varsin!
😡

Karl-Luis

Aktiv medlem
Har varit väldigt nöjd hittils av det jag beställt från bikster hellre en för stor kartong än en trasig 😊 man får vara noga o se i sin inkorg om varorna finns för snabb leverans eller inte kan skilja mellan färgerna på något tex

darkforce

Aktiv medlem
anledningen till asssavers kommer i kartong är enkel postmord har nämligen två olika system vad gäller paket o brev om du är företag o hämtas av olika bilar samt sorteras på olika platser... därav har de flesta webbutiker enbart pakethantering numera

ooms

Aktiv medlem
anledningen till asssavers kommer i kartong är enkel postmord har nämligen två olika system vad gäller paket o brev om du är företag o hämtas av olika bilar samt sorteras på olika platser... därav har de flesta webbutiker enbart pakethantering numera
Men Postnord är ju bra på att platta till paket, så då borde de väl klara av att hantera ”paket” som lämnas in platta fr början också :-)
Mer allvarligt, de har väl ingen minimi-tjocklek på paketen?

Lindahl195

Aktiv medlem
Men Postnord är ju bra på att platta till paket, så då borde de väl klara av att hantera ”paket” som lämnas in platta fr början också :-)
Mer allvarligt, de har väl ingen minimi-tjocklek på paketen?

Jo. Det har dom faktiskt. Kolla postnords "skicka lätt " så finns det en "minsta tjocklek/höjd" angiven..

salle

Aktiv medlem
Exemplariskt dåligt, har samma erfarenhet av Bikester. Men Coop kvalade in förra veckan också...pappkassen blev liksom dyrare än innehållet.

Bilagor

• 1DDC786A-A6B9-4204-BE43-E12EFAE6625A.jpeg
    1DDC786A-A6B9-4204-BE43-E12EFAE6625A.jpeg
    565.2 KB · Besök: 213

Sarvi

Aktiv medlem
Köpte två däck (29”) en gång, missade slarvigt nog att det var den ej vikbara varianten. Kändes inte helt transportekonomiskt med en kubikmeter luft i pappkartong.

Grogu

Medlem
Jag beställde en Leatt skyddsjacka från Bikester som levererades i en allt för stor kartong med massa papp i.. Och 50% av skydden var av på mitten så ingen tittade ens på varan innan den packades. Blir MTB store för framtida köp

jarek996

Aktiv medlem
Mitt paket kom också i "två delar". I första färgad vexelvajerset ( ganska OK kartong ) ,och igår fick jag bromsklossar i ENORM kartong ( från Tyskland ? ) !
De kunde stoppa det i bubbelpåse ( 10 x 10 x 1 cm ) !

bigmollo

Aktiv medlem
Jag får alltid två paket från Bikester. Förra gången så la jag till en billig baklampa för att komma upp till fraktfritt. Den lampan kom dagen efter den första leveransen i ett eget paket. Nyligen beställde jag två par byxor av samma märke, de kom i två paket med en dags mellanrum. Så länge jag får grejerna så blir jag nöjd. Hellre att de ligger i stora kartonger än att de är dåligt packade.

Berk

Aktiv medlem
Jag får alltid två paket från Bikester. Förra gången så la jag till en billig baklampa för att komma upp till fraktfritt. Den lampan kom dagen efter den första leveransen i ett eget paket. Nyligen beställde jag två par byxor av samma märke, de kom i två paket med en dags mellanrum. Så länge jag får grejerna så blir jag nöjd. Hellre att de ligger i stora kartonger än att de är dåligt packade.

Man får två pakket får att Bikster har några saker på lager i Helsingborg och andra kommer från fahrrad.de.

moros

Aktiv medlem
Sällan att Bikester skickar två paket från samma plats däremot. Det är oftast "snabbleverans" från sverige + Tyskland när det blir så. Jag beställde en laddning grejer (12 artiklar) där de mesta kom från sverigelagret men ett av två styren (samma modell olika bredd) kom från Tyskland tillsammans med två andra smågrejer.

Jag försöker numera vara lite strategisk (om det går) om man beställer saker som man tror skall provas och eventuellt returneras. Eftersom man måste returnera till respektive lager trots samma order. Det är också lättare att returnera till sverigelagret (fraktsedel medföljer)

Gissar på att styret bara passade i en kartong som var 85cm lång :)
1618554298512.png

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Jag tror att de är lika goda kålsupare, men spontant så är tyskarna något värre skulle jag säga. Smågrejer är de kassa på. Jag tror att de har en "minsta-storlek" och punkt slut. Jag skulle vilja hävda att kartongen ovan ser ut som det minsta jag fått från Bikester, vilket är en storlek strax under skokartong.

Rico

Medlem
Det är PostNord TPL i Helsingborg som hanterar Bikesters svenska leveranser så i dessa fall är det PostNord som är dåliga på att packa effektivt. Bikester borde dock bli bättre kravställare men det är som några varit inne på en balans mellan effektiva/slimmade förpackningar och risk för förstört innehåll.

Laan84

Aktiv medlem
jag har aldrig haft det problemet, brukar sällan behöva något akut utan samlar på mig lite saker... har även ibland bytt till liknande produkter för att bara få en leverans istället för två.

Berk

Aktiv medlem
Det är PostNord TPL i Helsingborg som hanterar Bikesters svenska leveranser så i dessa fall är det PostNord som är dåliga på att packa effektivt. Bikester borde dock bli bättre kravställare men det är som några varit inne på en balans mellan effektiva/slimmade förpackningar och risk för förstört innehåll.

Men antar att delar från tyska lager lags i paket som går till kunden redan i Tyskland, eller?

Berk

Aktiv medlem
jag har aldrig haft det problemet, brukar sällan behöva något akut utan samlar på mig lite saker... har även ibland bytt till liknande produkter för att bara få en leverans istället för två.

Samma här.
Men nu är jag i exceptionella situationen att jag verka ha färdigshoppat och behöver bara en PM adapter.

moros

Aktiv medlem
Samma här.
Men nu är jag i exceptionella situationen att jag verka ha färdigshoppat och behöver bara en PM adapter.
Beställer du en PM adapter från Bikester, så tror jag, oavsett om den skickas från Helsingborg eller Tyskland, att du får den i en kartong som är lite mindre än en skokartong

MrSpock

Aktiv medlem
Köpte handskar från Bikester och de kom i en mjuk påse, så de har annat än kartonger. Men som sagt ovan, det gäller att varan överlever transporten också.

stigfinnare

Aktiv medlem
Tycker generellt att det borde finnas fler alternativ - ibland spelar det ingen större roll om leveransen tar 2 veckor, då hade Bikester kunnat köra upp en optimalt packad lastpall med mina och andras grejer till Helsingborg och sen slängt i mina grejor i samma paket och skickat. Istället för att köra 100 paket med 95% luft.

-Andy-

Aktiv medlem
Tycker generellt att det borde finnas fler alternativ - ibland spelar det ingen större roll om leveransen tar 2 veckor, då hade Bikester kunnat köra upp en optimalt packad lastpall med mina och andras grejer till Helsingborg och sen slängt i mina grejor i samma paket och skickat. Istället för att köra 100 paket med 95% luft.
Instämmer. Ett stort problemet verkar vara hur fraktbolagen tar betalt. Om fraktbolagens prismodeller såg annorlunda ut och premierade mindre paket skulle Bikester spara/tjäna mer pengar på att ha fler storlekar på sina paket och att hela tiden försöka välja minsta möjliga.

Nu verkar det inte finnas något större incitament för avsändaren att finoptimera paketstorleken. Nu vet jag att beräkning av fraktbärandevikt snabbt blir väldigt komplext och att vidareutveckla den modellen är allt annat än enkelt. Vi får hoppas att NASA eller några andra smarthuvuden kan ta det ett steg till.

Laan84

Aktiv medlem
beställde två prylar som båda inte hade ”snabb” leverans, trodde att det skulle bli en försändelse, men det verkar ha blivit två ändå??? Lite märkligt faktiskt.

MTBemil

Aktiv medlem
Känns som att det är ekonomiskt möjligt att skicka saker på en dag, eller att packa dem ordentligt, men inte samtidigt. Kan bara hoppas att det inte är lagerarbetarna som får betala för det.

Lazy_eye

Aktiv medlem
men på vilket sätt gör en större kartong innehållet mer stötåligt? En stor kartong tappas lättare och är inte direkt hållbarare än en liten

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer