[Bild] Problem med bakväxel (XT)

gbghenke

Ny medlem
Tjena

Gjorde en fin lite vurpa nerför getryggen och efter det så har bakväxel betett sig kasst. Jag vände uppochner på skiten nu för att kolla läget och cykeln funkar bra på typ växel 4-9 men 1-2-3 så typ "hoppar" växelarmen då och då till och det är ett huggande ljud.

Kollade upp det lite närmare och när jag kollar på första kugghjulet i armen (närmast kasetten) så ser jag att detta lilla kugghjul ligger mot kedjan lite snett (det ligger för högt upp) och jag tar tag i hela skiten och drar upp den lite så detta kugghjul inte kommer emot kasett och kedja så mycket blir det tyst.

Till en början var det mycket värre men jag böjde ut skiten litegranna så blev det bättre. Ska kolla imorrn om det går att cykla ordentligt...

Behöver jag köpa en ny bakväxel ?

//Henrik

Senast redigerad av en moderator:
Håller med scarpadi låter som ett knäckt växelöra. Hade samma problem och tog en ganska stor skiftnyckel och bröt försiktigt till det. Fungerade super efter det, behövde inte justera växlarna eller nåt.

//Jonas

Tog en bild:

xtshit.jpg ht=486

Det markerade kugghjulet borde vara längre till höger tycker jag?

Senast redigerad av en moderator:
Jo jag har provat en del med ändläget också, typ tagit av växelvajern och pressat upp växeln till 1:an och sen skruvat på skruvarna.

Ska prova lite mer imorrn, det är ju så jäkla dåligt ljus vid denna tiden på dygnet :)

/H

Jag hade likadant med min SRAM X9 (har fö. haft massa andra skummiteter). Jag skruvade skruvarna till mittläge, lossade wire:rn och justerade växelarmen så att den hamnade hyffsat bra. Sedan justerade jag in den med ändskruvarna. Nu verkar det funka hos mig iaf. hyffsat bra.

Har tagit isär allt och dom ni sa så var växelörat böjt. Jag försökte böja tillbaka det lite med en skiftnyckel och en tång men då råkade jag (klantig som man är) skada gängorna.

Aja hursomhelst så fick jag kontakt med tillverkaren och de skickar ett nytt växelöra till mig nu.

tills vidare gängade jag i och ur en bult i hålet och fick till slut fast skiten men den känns inte helt 100% just nu.

/Henrik

Jag har inget skruvstäd :)

Ja jag kan hålla med om att det var klantigt att skada gängorna, men jag hade först en polygrip och tänkte bända rätt den med, men jag råka komma förnära gängorna så yttersta raden av gänga klämdes in i 2:a raden = går inte att få på nått.

Var precis ute och testade allt nu efter allt slit, och nu känns cykeln som ny nästan, men jag gissar på att örat är typ försvagat samt att det är ju lite felgängat just nu så det håller väl inte lika bra som det gjorde från början.

Hursomhelst så får jag ett nytt öra på posten nu av dom trevliga snubbarna på blomson (be-one bikes)

/Henrik

oj, rikta växelörat när det sitter kvar i ramet är ju förbjudet... :-)
Växelöra är förbrukningsvara som man köper nytt, man kan ju testa att rikta det men inte på ett sätt så att man riskerar ramen. Men ramen verkar ju ha klarat sig, så allt blir nog bra.
Syftet med växelörat är ju att det ska gå av/böja sig istället för att ramen ska gå sönder när växeln får en smäll. Men böjer man växelörat med t ex en polygrip när det sitter kvar på cykeln så är det ju risk att man håller ihop växelörat över dess svagare del med tången så att växelörat håller och ramen skadas istället.

Tillbaka
Topp