Bilder på SantaCruz Nomad VPP (enduro/trail/light-fr chassi)

Synd att de inte hydroformade underröret också. Med krökt sånt och lite kurvigare sadelstag hade den sett kalasfin ut.

Uuuurgh! Jag har sett toalettkrökar som är snyggare. Liknar SC:s Jackal rätt mycket kring styrrör/överrör, och det är ingen komplimang. Men den är säkert gör go i skogen :-)

puke.jpg

Hyena-stajl! Santa och KHS gör gemensam sak i kampen för att spräcka så många bäckenben som möjligt. Santa är konsekventa och maximerar överrörshöjden på alla sina nya ramar. Det var ju synd. Undrar om hydroformsektionen är sådär stanniolfolie-tunn som på V10:an? Engångsram, typ.

Jag tror dessutom inte på lätta cyklar med mycket slag. Den dag jag har en sån får jag ladda på vikter på ramen när det blir Åre-dags.

Jag skulle trots fulheten kunna tänka mig att köpa en Nomad om det inte vore för att de maximerat topprörshöjden på främre halvan, samt att 95% av cykelfolket tycker den ser ut som skit så sälja den kan man ju glömma, så den ska bli bra billig för att man ska våga köpa spektaklet...

Den vita är faktiskt okej. Det är den.

Men ge mig rör-ramar. Ryska traktorer.

En sån jävla besvikelse... här har man gått o väntat sen rycktena började surra för nästan ett år sedan o så levererar SC denna motbjudande skapelse... usch o fy... jahaja då får man titta lite mer på Intense 6.6 istället... för jag måste säga att SC:s nya designkoncept är ett sånt stolpskott delux... första "valen" sen "gamen" o nu detta... suck...

Tjena!

Nu är det så att jag funderar på att sälja min super8 för jag vill fan inte ha ett skit att göra med ett företag som kebab-bajsar ut en sådan skapelse.. fy fan!!!!!! Dom har rökt alldelse för myck svart afghan på västkusten.. MONGON!!!

hmmm det sticker i ögonen... som att kolla på en brun ferrari enzo med bebisblå prickar och rosa inredning, paradoxalt på nåt sätt :P

Tycker det går lite inflation i nedvärderande omdömen här, lugna er lite.

Själv så tycker jag den var helt OK. Inte det snyggaste jag sett men absolut inte det fulaste.

Antar att den ska konkurrera bl a med Specialized Enduro SX Trail, kanske den läckraste mtb som gjorts.. hmm.

?

SM i Cykelhat här eller?

Håller verkligen med PatrikB här. Så överdjävligt spy-inducerande var den inte, men dess topprör måste man ju undra lite över... Böja den UPPÅT? Varför?

Senast redigerad av en moderator:
erol/frost skrev:
-------------------------------------------------------
> men dess topprör
> måste man ju undra lite över... Böja den UPPÅT?
> Varför?

Precis: Varför? Den hade varit betydligt snyggare utan böjt överrör...
Galet

Den vite var ju hyfsat snygg, men dän där som blänkte kunde de ju bara ta å dränka direkt.. Ful design när den är som bäst!

Äsch vad ni klagar, gillar rörknäcken som möter övre ledpunkten, men den svaga böjen närmast styrröret borde kanske ta en närmare väg. Annars verkar hojen helt rätt med tex XT vevpartiet istället för att tynga ner cykeln med bly-Saint. Lättviktsfetto är min stil.

Den stora polerade är sprutspya men det är ju heckler i xl och polerat åxå.. Den vita ser ju aningen bättre ut speciellt eftersom den är mindre och sadelröret inte är så djävulskt högt. Gissar på att den är en medium. Ska bli spännande att se vilken som är vad och vad det är för mått på dom..

Tjena!

Den vita är bättre men fortfarande i klass med kolera.. Intense 6.6 lär ju få högre försäljningssiffror iallalfall..

När chocken har lagt sig och jag tittat mycket på den vita så börjar jag gilla den. För som David så klokt skrev så är polerade XL-ramar fula i stort sett alltid. Kom igen, snälla, sälj den med DHX coil också.

Undrar hur det är med däckutrymmet. Ser inte ut att vara oceaner av plats. Intense 5.5:an får väl bara plats med caféräserdäck, hur är det med 6.6?

Den skulle ha haft ett svängt underrör. Då hade den blivit snyggare. Jag gillar det hydroformade toppröret, men inte i kombination med det underröret och resten av ramen.

Med raka rör så blev det den hoj vi väntat på... mkt mkt bättre... tyvärr lär inte SC ändra på nåt de lagt ner stora dollars på att bygga mallar o produktionsverktyg för... så Nomad:en är iaf helt körd för min del... o den är fortfarande lika ful i lackad variant... o varför en böj upp där man emmelanåt råkar placera paketet vid missar i skogen... verkar som om SC gått lite vilse i tanken att man ska designprofilera sitt utseende... min åsikt är att hojar ska skapas av ingenjörer inte designers efter de som oftast inte har funktion som viktigaste mål... o det ser vi ett klart exempel av nu med Nomad:en... synd eftersom jag har gillat SC i många åro verkligen varit sugen på en vpp-hoj med mer skogigt användningsområde... men om man ska byta hoj igen så får det bli en Intense 6.6... den är mkt snyggare o det spelar iaf roll för mig när man ska punga ut med surt förvärvade slantar...

Svart brukar ju tona ner former medan vit blir tvärt om dvs framhäver formen.
Tänk er Demo 9 i vitt. hugaliga.

Alla minns vi säker hur mycket fulare Volvo S80 blev i vitt.

Hmm jag tyckte s80 var gräslig när den kom.. Såg ut som den hade lösnäsa. Nu gillar jag den faktiskt. Nomaden kanske.. Nää..

Är detta inte lite som nya BMW formen. I och för sig så fick chef-designen gå och de slätatde ut formerna på 7-serien och gjorde en baklucka som gick att titta på...

Jag får väl sticka ut hakan och erkänna att jag tycker att den ser helt OK ut. Jag skulle med stor glädje äga också en blank sådan. Det är kul med lite annorlunda design, och det har den.

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, för en gångs skull var det exakt rätt
> beskrivning faktiskt. :-)

— tycker synd om den skulle lägga den korven

Per

Vid första ögonblicket jag gåg den gillade jag den. Skulle kunna tänka mig att äga en sån. Men kanske inte i blankpolerad alu då.

Hahaha... nu har den fått sitt smeknamn... om nya V10 är "Valen" o Jackal är "Gamen" så är Nomad nu döpt till "Kamelen" på andra sidan atlanten... hehehe... The new CamelCruz!

KHS har/hade en DH-ram med böjt topprör åt fel håll likt Nomad. Dominator eller något heter den. Säkert prisvärd ram men fulheten avskräcker.

Tillbaka
Topp