[BILDER] Surly 1×1 "Vanessa" - Världens vackraste cykel?

Tobe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag verkar vara den enda här som inte är så himla
> impad av SS...

Ännu är vi några tappra kvar som inte har gått på SS-bluffen. :-)

Tack Pelle! =) Nu känns det bättre... =P Jag har ju lyckats kravla mig upp ur träsket.. Har insett att jag gillar farten som inte är möjlig med SS.

Funderar på om jag skulle gå över till semi-SS. Dvs. behålla växeln fram men skippa bak... Den där snö Surlyn är rätt ball!

Muerto Skrev:
> Funderar på om jag skulle gå över till semi-SS.
> Dvs. behålla växeln fram men skippa bak... Den där
> snö Surlyn är rätt ball!
>
Tycker det verkar smartare att behålla bakväxeln och strunta i framväxeln. Om du behåller framväxeln behöver du ändå en kedjespännare som kan ta så mycket kedja att den kommer att vara lika utsatt som en bakväxel...

Mytomspunnen: Glädjedödare! ;) Hmm, det där problemet måste lösas, helt enkelt något jag får tänka på. Men den typen av problemlösning är ju kul!

Hmm, vad kan ha fått dig på dom tankegångarna..?
Jag kan bara säga att efter dagens mekande håller jag med, jag var ytterst nära att konvertera cykeln till nio-växlat idag. Det hade garanterat varit enklare, och vore det inte för att det är så kul att cykla SS hade jag aldrig framhärdat med den där förbannade singulatorn.

mytomspunnen Skrev:
> Tycker det verkar smartare att behålla bakväxeln
> och strunta i framväxeln. Om du behåller
> framväxeln behöver du ändå en kedjespännare som
> kan ta så mycket kedja att den kommer att vara
> lika utsatt som en bakväxel...

Och just därför krängde jag iväg min ram med vertikala dropouts för att "gå hela vägen". Ingen återvändo. Inget mek. Inga växlar. Inga vajrar. Inga svordomar. Bara cykel.

/M

Håll tyst. Jag vill inte höra. Jag vet redan tillräckligt, när vi stod och mekade idag ( det är därför mytomspunnen säger det där om kedjespännare, för han var där) så sa jag högt och tydligt att det bästa vore en Surly 1x1med justerbara skivbromsfästen och att jag borde återföra Handjobhojen till XC-världen. Alltså blir kontentan av det hela att jag behöver en cykel till, för Handjobbet är den bästa cykeln jag nånsin hojat på och jag gör mig inte av med den.
Singular Skrev:
> Och just därför krängde jag iväg min ram

Jag tycker itne att det är så dumt tänkt med framväxel och SS bak. Framväxlen är mycket mindre strulbenägen och har man ett riktigt SS-baknav så har man ett symmetriskt och fint bakhjul som håller väldigt bra.

Två klingor fram (32/22) en optad kedjespännare och ett riktigt SSbakhjul kan nog bli en bra kombo. Jag skall nog testa för att kolla nån gång i vår.

/rikard

Jag funderade på en sak igår efter mitt uttalande: Hur viktigt är det att kedjan är spännd på undersidan, bara den ligger på plats?

Muerto Skrev:
> Hur viktigt är det att kedjan är spännd på undersidan, bara den ligger på plats?

Den ligger inte på plats om den inte är spänd, så man kan säga att det är lika viktigt att kedjan är spänd som du tycker det är viktigt att kedjan sitter där den ska ;)

Här har du lite läsning: http://www.surlybikes.com/spew3.html

Är den inte spänd på undersidan så kommer den att leva ett eget liv överallt utom på klingan och bakdrevet. Tro mig. Min TensionSeeker käkade upp en stor pinne på Bjäregrupprajden och JÄKLAR vad konstig drivlinan blev...

/M

Min Surly instigator får du plats med 3.0 däck om de är i 24 tum. Tror att det är samma med singulars 1x1.

spånk!

" Mr Hot dog mustard yello"

Lade märke till samma sak som Jilster säger när jag tog jungfruturen på Surlyn idag. Jäklar vad mycket plats det finns om man använder ett mindre bakhjul...och JÄKLAR vad skönt det är att köra stål! Zing-zing...styvheten finns inte där på samma sätt som i min aluhoj, men känslan...zing-zing!

Tuggnuten funkar så att den ligger platt mot sidan dropouten. På baksidan är det som ett "T" där den platta sidan trycker mot bakändan av dropouten och den vertikala "pinnen" i "T" är en gängad stång som justeras med en "thumb screw". På så sätt trycks hjulet bakåt när man skruvar in skruven och kedjan spänns. Dessutom förhindras hjulet att åka framåt när man tar i ordentligt. Funderar på att sätta en Tuggnut även på vänstersidan för att undvika att hjulet vrider sig snett.

/M

Senast redigerad av en moderator:
...och när jag stod och såsade på jobbet idag insåg jag; Surlyn har plats för ett 24×3"-bakdäck. Synd att man inte har ett 24"-hju...men vänta nu! Min kära Two-Four har ju 24"-hjul...och singlespeednav...och bred, fin fälg. Man kanske skulle...(och i detta ögonblick slog det mig)...fan, det har ju inget skivfäste. Suckade djupt, ryckte på axlarna och fortsatte flytta paket...

/M

Det va nåt med en galen manitouhoj med tjyfyrer i fetaste modeschang.. Förresten är du en vekling som är hemma nu mango. Baggy shorts huh!

det var en manitou project fs3, men med 26" och slicks.. inga 24"or på den..
och ja, jag kanske var vekling igår, men fan vad bra jag mår idag!!

Natt-apa-David - sluta vara upp på nätterna hela tiden annars kommer du att utveckla natt-apa-ögon:
nightmonkey1.jpg

fem poäng till erik!!
medans david springer på krogen köper jag cyklar...
den här är min om fyra timmar!! ska meckas ihop med en vacker motobecane till årets caférejser..
handbyggd av fåglum för de anställda på ricoh..
46-46649720746.jpg

Äh jag fixar ju mina hojjaffärer på krogen iaf.. Om apögonsyndromet börjar med rödsprängda ögon och sträv tunga så är jag på god väg.

apan.jpg

Tillbaka
Topp