[Bilder] Var har du hjälmen, Oskar?

Roger

Aktiv medlem
Idag körde vi en liten spontan Happy-street-ride i Olofström. Eller rättare sagt, vi rekade inför eventuell Happy-street-ride. Fast vi kom nog överens att det inte fanns så mycket att köra på. Inte som jag känner till i alla fall…

Här är några bilder från sista halvtimmen:
148_4836.jpg

Oskar droppar en mur

148_4894.jpg

Rickard, Zebon, Oskar, Robert och min cykel…

148_4848.jpg

Picknick bord fungerar tydligen utmärkt att cykla på också…

148_4860.jpg

Rickard på blomlådekanten

148_4862.jpg

Se upp för busschauffören!

148_4868.jpg

Hmm…

148_4874.jpg

Den här killen kan åka på bakhjulet hur långt som helst… Tills han tröttnar.

148_4891.jpg

Mer blomlåde misshandel.

148_4859.jpg

Sprätt i blomlåda..

148_4897.jpg

En staty.

149_4904.jpg

Footplant barspin, typ…

Det här var trevlig. Det gör vi om, nån gång, va?

/mvh
Roger

Grummt...
Glöm inte att lägga tillbaka blomjorden i krukan grabbar. ;D
Kul att se den berycktade Bijanki Oscar på cykeln för en gångs skull...

Bianchi oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> den tanten är min mor ditt as!!!!!!!!!

Hahaha! Först Friskis blinddate-tråd och nu detta... jag pallar snart inte mer! Härligt, ikväll är det roligt med Happy!

Bianchi oskar skrev:
> den tanten är min mor ditt as!!!!!!!!!

ASG! Hahaha, kungligt! :D

Mr.Skalman skrev:
> Bromsa nu min son så du åker över styret så tar
> jag emot dig så slipper du ha hjälm när du
> rammlar.....
>
> .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
> Att ha en cykel under 20kg är för veklingar...

tror snarare hon sa "bromsa nu annars får du stryck när du kommer hem, ingen hjälm, ajabajja" :D:D

tröttnar ni aldrig? fattar ni inte att jag tycker den bilden ser lika mongig ut som ni tycker? o lixom stoopie är det sättet jag bromsar på! dooohh!!

Mathias skrev:
> Här är vad som egentligen hände.
>
>
>
> ----------------------------------------------
> "Lingonsylt känns nästan som mat!"

hmmm, jag bara väntade på den.. :D

Frågan kvarstår: Var är hjälmen, Oskar?

F.ö är det där en typ av cykling jag gärna skulle prova på, men jag har en känsla av att det gör ont?

Erik

Inte undra på att man stannar fort som attan om man blir hotad med en sådan ficklampa..... Underbart Mathias!

Måste torka mina tårar!

Erol skrev:
> F.ö är det där en typ av cykling jag gärna skulle
> prova på, men jag har en känsla av att det gör
> ont?

Den här typen av cykling kan faktisk precis alla prova på.
Se bild nr.2.

Faktum är det var mest Oskar och Rickard som cykla på allt,
och alla. Vi andra stod mest och hängde... :)

Hjälm kommentaren var ett skämt. Lite svårt att tolka text,
ibland. Ville bara förtydliga det...

Ok, jättekul och bra bilder men:

1) En del är rädda för hundar (jag), andra är rädda för cyklar. Kör inte rakt emot folk utan att de är med på spelets regler. Det känns nedvärderande att kalla någon för "tant" i det sammanhang det gjorts här. För övrigt är "tanten" i min ålder.
2) Varför cykla utan hjälm? Heldumt. Alla som cyklar vet att man vurpar förr eller senare och att pannbenet är lika tjockt som ett äggskal när det händer.
3) Det är planteringstid. Kommunen eller bostadsbolaget har planterat något (eller är på väg att plantera något..) i en allmän blomkruka. Det arbetet är förstört genom cykling i blomkrukan. Heltokigt.

Annars är det kul att leka med cykel men jag säger som min dotter: "Tänka först, göra sen!"

Tillägg till Johans S kloka ord ovan:

Det där bordet ni körde över vad tror ni någon som kommer och ska äta sin lunch/fika/glass ute i det fria tänker/känner när dem ser hjulspår på deras matbord, tror ni att det ger många pluspoäng till oss cyklister?!!

Det var ovanligt korkat gjort att köra på det, om ni nu vill köra på matbord så använd erat eget köksbord åtminstone!!

Avsaknaden av hjälm är så uppenbart dum att jag inte ids göra någon mera kommentar än så!

Bosse

Johan S skrev:
> Ok, jättekul och bra bilder men:
>
> 2) Varför cykla utan hjälm? Heldumt. Alla som
> cyklar vet att man vurpar förr eller senare och
> att pannbenet är lika tjockt som ett äggskal när
> det händer.

Blev faktiskt helt konfunderad när jag igår på sista turen inför VR kom i fatt en herre i tajta kläder på en fin racer i en svag uppförsbacke. Karln hade ingen hjälm på sig! Funderade allvarligt på att fråga om han inte hade nåt i skallen som var värt mer än de hundralappar en billig hjälm kostar.

/Anders

En parkbänk är väl inget matbord? Alla ytor som fåglar skiter på är ok att cykla på men inte att äta ifrån.

/rikard

rikard skrev:
En parkbänk är väl inget matbord?

Nej men på bild tre syns det klart och tydligt att körningen sker på det som är ämnat som bordsyta, bänkarna är dem lägre sakerna på sidan av själva bordet!!

Bosse

Får sälla mig till den tråkiga vuxna skaran ...

... när det gäller hjälm använder jag det alltid även om jag tycker att var och en själv bör få avgöra om de vill riskera hjärnan.

När det gäller att uppföra sig som cyklist så är jag larvigt laglydig i trafiken eftersom jag upplever att många är jätterädda för cyklar och hamnar dessa jätterädda personer i positioner där de får inflytande (till exempel i någon kommunal planeringsnämnd) så blir förhållandena för cyklister i allmännhet inte direkt bättre.

Förtroende tar tid att bygga upp och är lätt att rasera. Därför är det viktigt att vi uppför oss om vi vill ha kvar cykelbanor och möjligheten att cykla i (vissa) skogar.

Redigerat: alltför många negationer i samma mening.

Senast redigerad av en moderator:
Lonewolf skrev:
> Nej men på bild tre syns det klart och tydligt att
> körningen sker på det som är ämnat som bordsyta,
> bänkarna är dem lägre sakerna på sidan av själva
> bordet!!

Parkbord är en klassisk cykelgrej, bunnyhop upp, manual över och drop ner. Det är nog vanligare än att folk lägger mat på de ytorna. Eftersom bordet ser ut att vara kraftigt överdimensionerat (så det tål vikten av oskar), så ser jag inget fel med att oskar cyklar över den ytan.

Att oskar borde ha hjälm vet han redan så det behöver vi inte älta mer i den här tråden.

>Att oskar borde ha hjälm vet han redan så det behöver vi inte älta mer i den här tråden.

Inte ens ironiskt? Buhuuuu!

Jag har en kompis som krossade ansiktet när han droppade en lastkaj. De fick bygga ihop benen bakom med ståltråd. Jag såg aldrig honom när han precis gjort det men tydligen kunde man flytta runt ansiketet som på en lergubbe.

Visst är det spännande att cykla utan hjälm...

/Jan

Ps. just det, han bröt en kota i nacken också

Förvisso lär fåglarna ställa till det också men dem tillhör liksom naturen och alla räknar med att dem gör så, vi däremot är människor och förmodas kunna tänka lite bättre än fåglar och sunt förnuft säger att man inte kör på ett matbord även om det står utomhus och är utsatt för fågelattacker, det är därför kommunerna har folk som åker runt och rengör såna bord från fåglarnas anfall!

Nästa orsak till att inte göra så där är att "uppkörningen" på bordet sannolikt sker från gaveln och då finns det risk att klingorna eller ev bash lämnar märken/jack i trät vilket inte är lätt att få bort och ser väldigt illa ut, jo jag vet at vissa roar sig med att tälja i såna bord, vilket också lämnar märken men det är en annan sak!!
Kan någon koppla märken i borden till oss cyklister så ökar riskerna för hårdare tag mot oss och fler restriktioner för cyklande, vill vi ha mera sånt eller ??

Jag trodde vi hade enats om att försöka samla pluspoäng för cyklister och att samarbeta för att öka våra möjligheter att utöva våran sport även i framtiden, då bör vi undvika att dra på oss mera negativ kritik/uppmärksamhet och bli ännu mera jämställda med hulliganer och oönskade personer, för det är sånt som dylikt uppträdande leder till!

Bosse

Hade det varit ett matbord hade jag hållt med. Men nu är det inte det. Att cykla på parkbord gör vissa upprörda och andra intresserade. Jag tror de positiva effekterna överväger de negativa. De som blir upprörda skulle ha blivit upprörda ändå.

Jag är inte heller enig om att samla pluspoäng jämt. cykling är ingen messport.

/rikard (som ser fram emot resten av den här tråden)

Lonewolf skrev:
> Kan någon koppla märken i borden till oss
> cyklister så ökar riskerna för hårdare tag mot oss
> och fler restriktioner för cyklande, vill vi ha
> mera sånt eller ??
>
Nu börjar tom jag tycka att assosiationerna om vad som kan få som konsekvens i form av restriktioner för cyklister börjar gå för långt.
Jag skulle bli mycket förvånad om cyklingen gjorde det där bordet nämnvärt skitigare eller nämnvärt skabbigare. (förmodligen blir det renare då vi vet vilken putsb*g oskar är:-))
Nån måtta på begränsningarna får det väl ändå vara?
Jag tror det är väldigt få som ser ett sådant bord som något som till varje pris måste bevaras...
Om man fortsätter tjata om petitesser tar ingen en på allvar när man klagar på något som verkligen bör klagas på!

JLarsson skrev:
Bosse, säg att du bara är avundsjuk, eller?

/Jonas

Nej jag kan inte säga det för då ljuger jag vilket jag av princip aldrig gör!

Ok så om varken sunt förnuft eller risk för negativ kritik är godtagbara skäl så återstår bara den ekonomiska aspekten, detta bord är betalt med kommunala skattepengar och till för allas trevnad/användning då är det inte rätt att några få missbrukar dess användningsområde med risk för skador och kostnader som följd, samma sak gäller blomlådetricket också heldumt vilket redan påpekats!

mytospunnen skrev:
Jag tror det är väldigt få som ser ett sådant bord som något som till varje pris måste bevaras...

Där har du problemet i ett nötskal slit och släng mentaliteten, det är inte mitt så då kan jag göra vad jag vill och vem bryr sig om några andra blir lidande!!

Prova att tänka utanför cykelkretsarna en stund och försök sätta dig in i hur ickecyklister tänker, då blir det en annan sak, och dem människorna är många fler än oss samt sitter ofta på beslutande positioner i samhället och är väldigt lyhörda för den sortens klagomål från potentiella väljare!!

Det är möjligt att ingen sitter och äter vid ett sånt bord men många som slår sig ner för att vila benen, sola, läsa tidningen eller något annat, vad tror du/ni dem tycker om kommunen drar in alla såna bord pga att vissa vandaliserar dem hela tiden?!?!

Snacket om att cykling på bordet inte gör någon skada pga av välputsad hoj är ju löjeväckande, det blir spår och märken inget att fundera på ens!!

En bra lösning skulle kunna vara att fråga den egna kommunen om man kan få några såna uttjänta bord och ställa dem på en lämplig plats och tala om att dessa är till speciellt för cykeltrixande, då är det inget snack längre och ingen behöver bli sur!

Bosse

Tillbaka
Topp