[Bildreportage] -> Tokyo Bikes

Aron

Inventarie
Just hemkommen från en Tokyoresa tänkte jag dela med mig av lite japansk cykelkultur.

98 % av alla cyklar man ser är Mama-Charis (ungefärlig översättning: damcyklar). Dessa ska helst framföras med sadeln i botten, vilket är på tok för lågt för de flesta. Det ser faktiskt rätt roligt ut när man ser farbröder i kostym komma cyklande med knäna i navelhöjd.

Damcyklar ser ungefär likadana ut över hela planeten. Men med entusiastcyklarna är det en helt annan femma. I Japan verkar det inte finnas någon bortre gräns för hur mycket man kan pimpa sin hoj. Fixiekulturen är väl utbredd och hojarna smyckas med annodiserat i regnbågens alla färger och massor med känsla för detaljer.

För den som vill ha mer finns fler bilder på: http://www.traces.se/index.php?x=browse&category=3

tokyo_bikes-14.jpg

Snyggt styre på fixie i Kyotonatten.

tokyo_bikes-9.jpg

Bling var ordet. Det här är från cykelavdelningen på ett helt vanligt varuhus. Tänk Domus.

tokyo_bikes-10.jpg

Skum ram på den cykeln.

tokyo_bikes-19.jpg

tokyo_bikes-1.jpg

Heldämpad historia i miniformat. Gatorna var i toppskick så fråga mig inte varför.

tokyo_bikes-2.jpg

Färgglad sak.

tokyo_bikes-4.jpg

Färglös sak.

tokyo_bikes-3.jpg

Poliscyklar. Jag _tror_ att röret på framgafeln är till för att transportera ett paraply?

tokyo_bikes-5.jpg

Det fanns ganska många eldrivna Mama-Charis.

tokyo_bikes-6.jpg

Dämpad styrstam med BMX styre på en gammal trackram pryd med svastikor. (Hela cykeln finns på bild på traces.se)

tokyo_bikes-8.jpg

Headbadge och matchande lås.

tokyo_bikes-11.jpg

Bling.

tokyo_bikes-16.jpg

En annan hoj med mer guld

tokyo_bikes-12.jpg

Japansk version av cykelrikshaw. Självklart hightec och utrustad med GPS.

tokyo_bikes-7.jpg

Felparkerade cyklar...

tokyo_bikes-15.jpg

...hamnar här om man har otur

tokyo_bikes-13.jpg

Hur man smidigast transporterar sitt paraply. Om det regnar går det bra att cykla med det uppfällt.

tokyo_bikes-17.jpg

BMX-kille

tokyo_bikes-18.jpg

Kombinerad cykelkorg och barnstol. Man byter användningsområde med ett enkelt handgrepp.

tokyo_bikes-20.jpg

Uppenbarligen en sk fakenger. De riktiga cykelbuden var nämligen de enda i stan som hade hjälm.

tokyo_bikes-21.jpg

Lite ärbar titan lojt parkerad mitt i nöjesdistriktet kl två på natten

tokyo_bikes-22.jpg

Korsande cykelbana

tokyo_bikes-23.jpg

Det fanns ganska många hopfälbara cyklar. Såg dock aldrig någon bära på en. Notera sadelhöjden.

tokyo_bikes-24.jpg

Med ett tryggt grepp om Mamma-San

tokyo_bikes-25.jpg

Stiliga hojar

tokyo_bikes-26.jpg

Den enda anständiga MTB jag såg. Förhoppningsvis får den rastas utanför parken då och då.

tokyo_bikes-27.jpg

En alldeles vanlig söndag i parken intill Haradjuku...

tokyo_bikes-28.jpg

En boll och en cykel

tokyo_bikes-29.jpg

Smala styren är grejen. Har man bredare styre än skostorlek är man en mes.

tokyo_bikes-30.jpg

MTB-manga med snygga barends

tokyo_bikes-31.jpg

Tokyobikes. Populärt märke. Dessutom fanns det massor av Bianchis.

tokyo_bikes-32.jpg

Skumt styre. Snygg ram.

Senast redigerad av en moderator:
Fina bilder Aron.
Det härliga med Japan är faktiskt ärligheten, skulle man låsa en 20k cykel så som Japanerna gör så skulle den vara väck på 3 röda.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Dämpad styrstam med BMX styre på en gammal
> trackram pryd med svastikor. (Hela cykeln finns
> på bild på traces.se)

Stammen är väl en Alsop va?

Stalle

Snyggt!! Min första tanke var hur fan får de ha cyklarna kvar men sen kom jag på att alla folkslag kanske inte är riktigt lika korrumperade som svenskar verkar vara när det kommer till cyklar.

Grymt snygga bilder. Ibland är det surt att man bor på landet. Jag hade lätt skaffat en Fixie eller SS om jag bott i stan. Så grymt snygga hojar.

Riktigt balla cyklar! Jag skulle gärna se lite mer av den typen av cykelkultur i sverige.

TokyoBike-cyklarna var ju störtsköna. Tokyo Sport9 kostar 58.000 yen vilket blir ca 4600kr, SS-varianten kostar 48.000 yen / 3800kr. Skulle klippa till direkt om de fanns här...

nltopbrown.jpg

Japan is really cool with some cult bikes hidden about, but seriously, you should have taken the bullet train north west to the mountains, stunningly beautiful out there.

Me taking lunch 4 weeks ago doing the Mitsumine tour with the guys from MTB Japan:

pbpic4290316.jpg

unwanted skrev:
> Det är en ram från ett företag som heter
> Starfuckers.

Bara den vetskapen får mig att vilja ha en fixi igen. Måste nog köpa mig en starfucker i vår :o)

Upup skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggt!
> >
> > Om ngn läggger upp en länk hit på Fixedgear
> så
> > blir det väl skott i brallan.
>
>
> Dom är ju bortskämda med såhär bra trådar:
>
> http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=

Haha... Pinku Cranku!

Väldigt fina bilder, och cyklar.

Sen tycker jag sponsorn av cykelrikshawn, Takarashuzo hade en intressant produktlinje:

"Takara boasts a broad spectrum of businesses encompassing alcoholic beverages, seasonings and beverages,
and raw alcohol."

Tillbaka
Topp