biliga träningshjul

biliga träningshjul
Jag tänkte köpa ett par billiga träningshjul till min landsvägshoj, lite grövre och tyngre typ CX hjul med 30-31mm däck, frågan är nu vad som passar min hoj med SRAM Force bromsar.
På lvg-hjulen sitter SRAM Paceline centerlock, skivor.

Jag vill ha tips på:
  • Hur man vet vad som passar?
  • Billiga hjul som passar SRAM Paceline centerlock, 12x142 och 12x100 mm genomgående axel,
  • Bra 30-31mm breda däck för landsväg,

biliga träningshjul
Vilka 622-hjul som helst med den axelstandarden kommer funka. Eventuellt behöver du shimsa skivorna, eller centrera om oken. Sedan förstår jag inte varför man inte skulle vilja träna på finhjul.
Man kan träna på finhjul, men ibland regnar det, man kanske vill spara på finhjul/däck/lager tills man behöver all hjälp man kan få.
Om man vill cykla med svagare kompisar får man mindre träning med finhjul och aeroprylar. Ibland cyklar man över grus eller oljegrus, jag ser gladare ut med träningshjulen då.
Ibland vill jag köra rullar, jag åker av rullarna ibland, eftersom jag inte kört så mycket på dem. Det känns sjukt dyrt med finhjul. Jag reser ibland, när det inte är Corona. Vägarna utomlands är inte lika bra som hemma.
Jag kan nog lista mer anledningar, om jag får tänka lite.

Hela iden är ju att inte behöva centrera om oken. Jag vill kunna välja fulhjul/finhjul på samma sätt som jag kunde med fälgbroms.
Men om jag förstår dig rätt så kan jag alltså köpa ett par mtb hjul med 6 bolt och XD-body och sedan lägga brickor eller shims för att passa oaken?
Man kan väl inte shimsa centerlock?
passar 6-bolt även till sram centerlock?

Senast ändrad:
biliga träningshjul
Köpa (eller redan äga) fina hjul och sen inte använda dem är ju extremt synd. Vad har du för hjul på cykeln idag som inte skulle gå att träna på? Om man nu lagt 20k på ett par hjul kanske kanske kanske jag kan förstå att man inte vill använda dem till sen allra brötigaste cyklingen eller ren pendling eller så, men priset går ju upp extremt mycket ju mer sällan man använder hjul kan jag tycka.

Om man nu har hjul där man känner behov av att "spara lager" och att de inte tål regn osv så är det inga finhjul man har. Budgethjul med sämre lager osv är ju därtill upplagt för att strula om de rullar mycket. Lagerras och riktning osv kommer ju oftare om hjulen är dåliga, vilket åtminstone inte jag skulle orka hålla på med om man bara vill ut och cykla.

Om man nu ändå ska ha två hjulpar SKA två hjul med samma axelstandard stämma, men i praktiken har jag förstått att man som föregående talare säger kan behöva shimsa skivor, och att det kan vara lite kinkigt att få det att fungera till 100% utan att centrera om ok osv. Om man är lite påhittig skulle man kanske kunna låna till sig ett par hjul av samma sort som man tänkt köpa och prova dessa på son cykel innan köp..

biliga träningshjul
Men om jag förstår dig rätt så kan jag alltså köpa ett par mtb hjul med 6 bolt och XD-body och sedan lägga brickor eller shims för att passa oaken?
Har ett hjulpar med centerlock och resterande 6-bult. Som tur är, så är det 6-bultshjulen som behövt shimsas. XD-body har jag aldrig haft, men kan inte tänka mig att det skulle påverka.
Hjullager har jag bara behövt byta en gång under alla år och det var på hjul som gått mycket grus och åretruntpendling. Med skivbroms, så slipar man inte ner några bromsytor på fälgarna, så det är heller inget problem. Finkomponenter är sällan känsligare än billiga diton.

biliga träningshjul
Ett par mtb-hjul kommer med högsta sannolikhet *inte* passa, åtminstone inte utan lite handpåläggning.
Vad är det för standarder förutom att det är skivbroms och xd-body?
Standard är 12*100 fram och 12*142 bak, om det stämmer passar mtb-hjul bara med andra endcaps fram än normala original.

biliga träningshjul
Köpa (eller redan äga) fina hjul och sen inte använda dem är ju extremt synd. Vad har du för hjul på cykeln idag som inte skulle gå att träna på? Om man nu lagt 20k på ett par hjul kanske kanske kanske jag kan förstå att man inte vill använda dem till sen allra brötigaste cyklingen eller ren pendling eller så, men priset går ju upp extremt mycket ju mer sällan man använder hjul kan jag tycka.

Om man nu har hjul där man känner behov av att "spara lager" och att de inte tål regn osv så är det inga finhjul man har. Budgethjul med sämre lager osv är ju därtill upplagt för att strula om de rullar mycket. Lagerras och riktning osv kommer ju oftare om hjulen är dåliga, vilket åtminstone inte jag skulle orka hålla på med om man bara vill ut och cykla.

Om man nu ändå ska ha två hjulpar SKA två hjul med samma axelstandard stämma, men i praktiken har jag förstått att man som föregående talare säger kan behöva shimsa skivor, och att det kan vara lite kinkigt att få det att fungera till 100% utan att centrera om ok osv. Om man är lite påhittig skulle man kanske kunna låna till sig ett par hjul av samma sort som man tänkt köpa och prova dessa på son cykel innan köp..

Klart det finns en poäng med tävlingshjul ändå, det är för att minimera risken för haveri.
Schimsa skivor har alltid gått enkelt för mig och varit problemfritt.

Sen tycker jag man ska både tävla och träna på fina hjul för livet är för kort för tråkiga hjul.

biliga träningshjul
Har ett par nya Notubes Crest MK3 med deras egna Neo-nav. Behövde bara komplettera med 12 mm end caps för framhjulet.
Stan's NoTubes ZTR Crest MK3 29 Inch Neo Wheelset - FW: 15x100mm | RW: 12x142mm - Shimano HG (bike24.com)
Finns även med XD-body.
Stan's NoTubes ZTR Crest MK3 29 Inch Neo Wheelset - FW: 15x100mm | RW: 12x142mm - SRAM XD (bike24.com)
End caps.
Stan's NoTubes 12mm FW Thru Axle End Caps for Neo/Neo Ultimate - ZH0774 (bike24.com)

Har även äldre Crest-hjul, fast med Hope-body. Funkat kanon i många år på crossarna och har körts med flera olika axelstandarder (QR, 15 mm, 12 mm).

biliga träningshjul
Har ett par nya Notubes Crest MK3 med deras egna Neo-nav. Behövde bara komplettera med 12 mm end caps för framhjulet.
Stan's NoTubes ZTR Crest MK3 29 Inch Neo Wheelset - FW: 15x100mm | RW: 12x142mm - Shimano HG (bike24.com)
Finns även med XD-body.
Stan's NoTubes ZTR Crest MK3 29 Inch Neo Wheelset - FW: 15x100mm | RW: 12x142mm - SRAM XD (bike24.com)
End caps.
Stan's NoTubes 12mm FW Thru Axle End Caps for Neo/Neo Ultimate - ZH0774 (bike24.com)

Har även äldre Crest-hjul, fast med Hope-body. Funkat kanon i många år på crossarna och har körts med flera olika axelstandarder (QR, 15 mm, 12 mm).
Jag hade nog tänkt mig under 2000kr för hjul och skivor, ju billigare desto bättre. Jag är tacksam för tipset. Ska se om någon har något bra på beg sidan, innan jag köper nytt.
går det att byta mellan 6 bolt skivor och Centerlock?

biliga träningshjul

Blir nog svårt att hitta nåt med rejälare innerbredd i det prisspannet. Fulcrum hjulen är ändå 19 ID.

biliga träningshjul
Ett par mtb-hjul kommer med högsta sannolikhet *inte* passa, åtminstone inte utan lite handpåläggning.
Vad är det för standarder förutom att det är skivbroms och xd-body?
Standard är 12*100 fram och 12*142 bak, om det stämmer passar mtb-hjul bara med andra endcaps fram än normala original.

Så här är det... jag har just klickat hem en sån här.

Så lvg prylar... vore supert om man kunde hitta ett par billiga mtb/gravelhjul med 30mm däck

Blandade känslor i köp, då jag mins balla killar satte coola stickers på sina skidor och knappt kunde åka. Mina hjältar åkte fort oavsett vad de stod på. Förra året blev jag avhängd av en kille med CX hoj när jag hade räser. för mig är det coolt.

För mig är det vansinniga pengar, skulle räcka till väldigt mycket hos fadderbarnen. Men det är väldigt roligt med fina saker... Tyvärr lägger VV oljegrus där jag bor. Ångesten växte kraftigt på klubbrundor med rasslet från vassa stenar mot dyra prylar förra året. När jag hade träningshjulen på log jag bara. Att kunna modifiera nya cykeln snabbt även med skivbromsar känns viktigt.

biliga träningshjul
Fin cykel. Du kan nog hitta några beggade hjul med dom där kriterierna. Men fan va tråkigt att hojja runt på :)

Hjulen måste även ta XDR hub för att kunna köra AXS, och det kanske inte är vanligt i sub 2k-prisklassen... Du "måste" även köpa en till kassett, som kostar minst 1.5k.

Edit. jagt skulle även rekommendera skyddsplast på cykeln. Jag tror att oljegruset har en tendens att stänka lika mycket på ram som på fälgar.

biliga träningshjul
Ha, ha. Radialekrat på skivsidan...
(Edit: Fast enligt bilderna är det inte så.)
Spokes:
  • Front 24 (2-cross)
  • Rear 24 (12 left radial + 12 right 2-cross)

biliga träningshjul
Ha, ha. Radialekrat på skivsidan...
(Edit: Fast enligt bilderna är det inte så.)
Spokes:
  • Front 24 (2-cross)
  • Rear 24 (12 left radial + 12 right 2-cross)

Fälgbromsversionen är rdialekrad (enlig bilder). Har haft såna (Disc) själv, tunga, tråkiga och billiga men de höll bra den tid jag hade dem.

biliga träningshjul
köp ett par lågprofil kinakokoshjul för några tusen, så har du två bra men lite olika hjul. Zipp-hjulen är ju bojsänken.

biliga träningshjul
Lite det som är grejen, bäst vore kanske med en gravelhoj med samma geometri för långsammare blötare smutsigare turer... Men då är det så där 20 kokosnötter till, utöver de 73 bananerna som redan börjar bli bruna
Varför måste det vara en ny cykel för 20' eller hjul för 2'? Varför inte ett par hjul för 4' då? Ex ett par Hunt eller andra aluhjul som många ändå verkar vara nöjda med även som enda hjulset.

biliga träningshjul
Eh? Weight 1820g

För att utveckla fakta - inte sagt att det är nåt fel på dom, men dom är bojsänken ju = tunga.
Då till nästa fråga...
Vad skulle du köpa för hjul då?
Även om det är roterande vikt spelar inte vikt så mycket roll i Västmanland, platt sen istiden.
Jag tränar knappt 10h/v (förutom i vabruari), jag gillar mat och öl och är nog inte på nivå att 10sek snabbare per timma/40km förändrar livet för mig. Men det är klart, kul med bling bling.

biliga träningshjul
Varför måste det vara en ny cykel för 20' eller hjul för 2'? Varför inte ett par hjul för 4' då? Ex ett par Hunt eller andra aluhjul som många ändå verkar vara nöjda med även som enda hjulset.
För att cykeln kommer med ”solskenshjul”
Jag gillar känslan av att ta farm finhjulen och åka 2-3km/h snabbare med samma watt.
ger en väldig vårkänsla.

biliga träningshjul
Då till nästa fråga...
Vad skulle du köpa för hjul då?
Även om det är roterande vikt spelar inte vikt så mycket roll i Västmanland, platt sen istiden.
Jag tränar knappt 10h/v (förutom i vabruari), jag gillar mat och öl och är nog inte på nivå att 10sek snabbare per timma/40km förändrar livet för mig. Men det är klart, kul med bling bling.
Det klingar lite illa med att du köpte en cykel för 80tusen :D Vi vill alla ha gains! Inget fel med att köpa en fläskig cykel, eller hjul. Zipp-hjulen är säkert superbra, populära. Om jag hade köpt "finhjul" hade jag köpt typ Farsports eller liknande, men det är för jag "litar på dom", inte alla som gillar typ Kina-hjul. Farsports Feeder 45mm djupa med deras nav väger runt 1200g.

biliga träningshjul
Det klingar lite illa med att du köpte en cykel för 80tusen :D Vi vill alla ha gains! Inget fel med att köpa en fläskig cykel, eller hjul. Zipp-hjulen är säkert superbra, populära. Om jag hade köpt "finhjul" hade jag köpt typ Farsports eller liknande, men det är för jag "litar på dom", inte alla som gillar typ Kina-hjul. Farsports Feeder 45mm djupa med deras nav väger runt 1200g.
Jag väger 95. 8000g finns att spara i minskad öl utgift. Googlade lite, hittade inget pris på dem. Nog inget för mig, men tacksam för svar.

biliga träningshjul
Köp ett par fulhjul med 30mm däck (som tål lite mer än GP5000). Det är hur vettigt som helst och det kommer vara skoj att cykla på också. Inte känna sig illa till mods på stökiga rundor eller rundor där 404 inte "behövs". Du har mitt stöd.
(Sen om de kostar 2000kr, 4000kr eller hittas i källaren är skitsamma. Så länge de lättar samvetet är det bra)

En klubbträning eller busrunda med gött folk och skyltspurter blir inte tråkig pga ett par hjul bara kostar 2000kr istället för 25000kr..

Tillbaka
Topp