Bilist/cyklist - olika beteenden?

Kostar mer att få bilen skadad än cykeln?
Cykeln är lättare att få stopp på och lättare att manuvrera än bilen?

Brukar tänka, " vad är det för skillnad på trianglarna och stopp-streck?"
Har både stopp-streck och trianglar på min färd till tåget när jag ska gå över vägar, vid stoppet stannar alltid folk, vid trianglar skiter dom fullständigt i det.
Båda är oövervakade korsningar / övergångsställen

RasmusOlofsson sa:
Kostar mer att få bilen skadad än cykeln?
Cykeln är lättare att få stopp på och lättare att manuvrera än bilen?

Brukar tänka, " vad är det för skillnad på trianglarna och stopp-streck?"
Har både stopp-streck och trianglar på min färd till tåget när jag ska gå över vägar, vid stoppet stannar alltid folk, vid trianglar skiter dom fullständigt i det.
Båda är oövervakade korsningar / övergångsställen

Jag har också ett par obevakade korsningar med hajtänder (väjningsplikt) för bilarna på min pendlinsväg. Många rullar bara rätt förbi markeringarna och ställer sig på cykelbanan/övergångsstället. Jag brukar cykla på i samma takt rakt emot deras dörr, bromsa precis innan kollision och sen glo på dom tills dom kör iväg med tanken att dom kanske kommer ihåg det till nästa gång. Inga tecken på att det fungerat... än.

Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
När det slår om till gul signal ska man stanna utan fara för andra.Då ska man inte öka hastigheten.
Det beror på vilken färg det var innan.

Nä!
Du får aldrig öka på gult,
inte heller när det går från rött till gult!

Jo!

Om det var gult innan det gula (dvs gult med blink) så får man visst öka kadensen, så länge man iakttar FÖRSIKTIGHET!

Ytterst tveksam.
Har du någon länk e.d om detta?

https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/864/

https://www.korkortskolan.se/korkor...-en-korsning-dar-trafikljusen-blinkar-gult-23

https://www.holmgrensbil.se/infocenter/Bilskola/trafiksignaler-och-trafikljus/

Ser dock inte i något av alternativen att det är ok att öka vid gult.....

Ser inte heller att det är förbjudet att öka kadensen (genom att växla ner) vid gult..............

Sant, men det var hastigheten vi talade om först innan du bytte till kadensen.
Lite svårt att erkänna att du har fel? ?

Men skit i det nu, nu njuter vi av påsken istället.

Nej jag har inte fel jag menade kadensen hela tiden, det var du som skrev fel, du skrev bara 'öka' och inte 'öka hastigheten'. Då var det fritt för tolkning. Att man inte bör öka hastigheten i en gul-blink-korsning är ju så självklart så det fann jag ingen anledning att kommentera och argumentera emot.
Glad påsk! :-)

Miss Lycka skrev hastigheten i sitt inlägg, detta har jag svarat på.

Det finns i en till situation som jag använder tutan och det är för gående som ofta är på väg ut i vägen trots att jag har grönt. Märkligt men detta kan man kalla för det riktiga stockholms-syndromet. Jag tror inte att man ser sånt beteende i New York ex-vis för då har du inga ben kvar när det kommer en sopbil.

Det är himla osvenskt av mig men den här metoden här jag lärt mig av UPS och den är faktiskt bra. Inte minste idag när de flesta drönar sig framåt antingen med en mobil i handen eller med nånting de lyssnar på i lurarna. Det är ett redskap för att rädda liv sedan vet jag att vissa människor vill utmåla en som mördare som åker prompt på framåt och för att kommentera något om det säger jag att alla kan inte älska en.

Att tutta på rödljus-körare så må jag tillägga att man kanske inte ska göra som jag där faktiskt eftersom en rödljus-körare mycket ofta är rent av kriminella folk ofta från en annan del av världen där man har växt upp i miljöer där folk lemlästas för nöjes skull. Alltså borde medel-svensson ska akta sig för att råka ut för en sån för de har inte ens hälften så mycket att förlora som en annan i det här livet.

1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
När det slår om till gul signal ska man stanna utan fara för andra.Då ska man inte öka hastigheten.

Nä!

Jo!

Om det var gult innan det gula (dvs gult med blink) så får man visst öka kadensen, så länge man iakttar FÖRSIKTIGHET!

Ytterst tveksam.

https://www.korkortskolan.se/korkor...-en-korsning-dar-trafikljusen-blinkar-gult-23

Ser inte heller att det är förbjudet att öka kadensen (genom att växla ner) vid gult..............

Nej jag har inte fel jag menade kadensen hela tiden, det var du som skrev fel, du skrev bara 'öka' och inte 'öka hastigheten'. Då var det fritt för tolkning. Att man inte bör öka hastigheten i en gul-blink-korsning är ju så självklart så det fann jag ingen anledning att kommentera och argumentera emot.

Jag kan inte läsa att det är förbjudet att öka hastigheten, så länge man iakttar försiktighet.

Tomcaten sa:
Det finns i en till situation som jag använder tutan och det är för gående som ofta är på väg ut i vägen trots att jag har grönt. Märkligt men detta kan man kalla för det riktiga stockholms-syndromet. Jag tror inte att man ser sånt beteende i New York ex-vis för då har du inga ben kvar när det kommer en sopbil.

Det är himla osvenskt av mig men den här metoden här jag lärt mig av UPS och den är faktiskt bra. Inte minste idag när de flesta drönar sig framåt antingen med en mobil i handen eller med nånting de lyssnar på i lurarna. Det är ett redskap för att rädda liv sedan vet jag att vissa människor vill utmåla en som mördare som åker prompt på framåt och för att kommentera något om det säger jag att alla kan inte älska en.

Att tutta på rödljus-körare så må jag tillägga att man kanske inte ska göra som jag där faktiskt eftersom en rödljus-körare mycket ofta är rent av kriminella folk ofta från en annan del av världen där man har växt upp i miljöer där folk lemlästas för nöjes skull. Alltså borde medel-svensson ska akta sig för att råka ut för en sån för de har inte ens hälften så mycket att förlora som en annan i det här livet.

Alltså - inte för att vara sådan - men... det heter tuta. Om man inte är IS-terrorist.
;P

Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nä!

Jo!

Ytterst tveksam.

Jag kan inte läsa att det är förbjudet att öka hastigheten, så länge man iakttar försiktighet.

Har nu sökt igenom halva internet och det står inte att det är förbjudet ordagrant, MEN! Att köra mot gult är detsamma som att köra mot rött om det hade gått att stanna utan fara. Att gasa kan bedömas som vårdslöshet, och PS! Jag talar om bilar. Nu skall jag njuta ?

Tomcaten sa:
Okej okej men om vi bortser ifrån det och ser till innehållet i det som jag skrev då?

Jajo det ligger väl nåt i det.
Kan tillägga att jag själv aldrig kör motordrivet fordon mot rött eller ens gult. Cykel, mer flytande där som sagt.

staine sa:
Tomcaten sa:
Okej okej men om vi bortser ifrån det och ser till innehållet i det som jag skrev då?

Kan tillägga att jag själv aldrig kör motordrivet fordon mot rött eller ens gult. Cykel, mer flytande där som sagt.

Garanterar att du ibland kör mot gult!
Ibland finns det inte en chans att stanna när det slår om ?

Konstapeln: Ajaj, det där var ju inte bra. Du körde mot rött där borta, är du medveten om det?
Bilist: Jaaääh men i princip kör jag aldrig mot rött så...

1888 sa:
staine sa:
Tomcaten sa:

Ölflaskorna förklarar dig.

Tomcaten sa:
1888 sa:
staine sa:
Tomcaten sa:

Ölflaskorna förklarar dig.

?
Finns ingen som kör bil som aldrig kör mot gult.
Om man inte bor på landet där det inte finns ljusreglering då möjligtvis

Sen är det sejdlar, inga flaskor ??

5 meter innan stolpen i 50 km/t och det slår över till gult, vem hinner stanna?
Pratar bil..
Ingen gissning, erfarenhet ??

1888 sa:
Ingen gissning, erfarenhet
Exakt. Din erfarenhet. I sammanhanget en gissning. Eller har du erfarenhet av varje enskild bilförare i världen? Jag både känner och har mött förare som är principerna förkroppsligade tillika självutnämnda regellydande vägriddare. Jag säger inte att jag själv hör dit. Jag kör mot gult ibland, det tänker jag inte gömma mig för. Men jag säger att det finns de som verkligen benhårt följer regler, eller av andra orsaker inte passar in i din kategorisering. Anledningen till detta varierar så klart mellan individer och situation. Det är inte alla som någonsin ens upplever situationen du beskriver. Det finns de som sniglar sig fram. Det finns de som tvärnitar. De finns de som alltid kör med (extra) marginal. Oavsett om det där och då är rätt eller fel - det finns de som faktiskt helt enkelt inte kör mot gult, det är jag säker på (min egen killgissning).

Edit: sen kanske erfarenhet och upplevelse i trafiken också varierar beroende på vilka sociala kretsar (familj, vänner, arbetsplats osv) man själv kommer från och är uppvuxen i.

Senast ändrad:
En meter kvar till stolpen och det slår om, 24 km/t. Hinner dom stanna?
Tror inte det.
Nu var detta inte så allvarligt menat, mest ett skämt mot staine.

Men jag är lik förbenat övertygad om att ingen som kör bil kan klara sej
utan att köra mot gult. Fysiologiskt omöjligt skulle jag säga.
En meter kvar så hinner ingen reagera, Glad Påsk nu så skiter vi i detta.

Goda nyheter

"Ett redan dyrt körkort riskerar bli flera tusenlappar dyrare när kraven stramas upp.

Bland annat väntar längre förarprov och fler obligatoriska övningar.

Men förhoppningen är att färre ska kuggas."

Tomcaten sa:
Goda nyheter

"Ett redan dyrt körkort riskerar bli flera tusenlappar dyrare när kraven stramas upp.

Det är nog bra. Sedan kan man ju undra om det inte borde införas nån typ av körkort för cykel också. Det är ändå ett fordon som får framföras i trafik där det finns en massa regler att förhålla sig till, och i dagsläget finns det ju inget som helst krav på utbildning eller prov för att visa att man har koll på dessa. Lite konstigt kan jag tycka.

Färre människor kommer att ta körkortet till följd av nya skärpningar. Inte minst i Stockholm för vi har en uppsjö av el-scootrar och sånt.

Tomcaten sa:
Goda nyheter

Det blir ju lite väl mkt en klassfråga med körkortet om det skal bli ännu dyrare. Detta borde kombineras med en utökad kontroll av körskolorna. De måste bli säkrare på att leverera för pengarna vi gödslar dem med. Har hört om alldeles för många exempel på hur de pumpar och pumpar kunden på pengar utan att verkligen agera för att man skall komma vidare.

På ett sätt är det lite lustigt att det är vänsterregeringen som driver på för att köra bil (och den frihet det innebär) ska bli en klassfråga. Dyrare att ta körkort, dyrare bilägande, förbud mot äldre bilar, osv.

ooms sa:
På ett sätt är det lite lustigt att det är vänsterregeringen som driver på för att köra bil (och den frihet det innebär) ska bli en klassfråga. Dyrare att ta körkort, dyrare bilägande, förbud mot äldre bilar, osv.

Ja jag tänker ungefär samma.

Jag svär nästan varje dag över folk som kör kass, men man får se lite praktiskt på saken och inte vara så svartvit i sitt tänkande. Det är nog ändå bra om det är möjligt för de flesta att ta körkort, så länge man inte är totalt obimdbar i körandets ädla konst.

Sen tror jag faktiskt att det största trafiksäkerhetsproblemete är brist på omdöme och fantasi. Det går nog att utbilda bort till viss del, men absolut inte fullt ut. Oförmågan att föreställa sig risksitutioner är nog ett enormt problem då det gäller olycksrisk. Hur får man folk att lära sig sånt? Attityd och erfarenhet skulle jag säga, inte primärt lektioner på en körskola, absolut inte!

Miss Lycka 2.0 sa:
Är det någon som har sagt att uppkörningspriset ska höjas?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/korkortet-kan-bli-tusentals-kronor-dyrare

"Dels handlar det om två så kallade vägledningstillfällen, till en beräknad extra kostnad på 1 100 kronor. Riskutbildning 2, som i dag inkluderar halkbanekörning, byggs ut. Extrakostnaden: 667 kronor, enligt Trafikverkets analys. Längre körkortsprov lär också leda till högre avgift. Dessutom kan själva körkortet bli dyrare, enligt myndigheten."

Ja, jävlar vilken misär. De lär ändå inte ha råd med drivmedel när de hamnar på fattigauktion på grund av någon tusenlapp mer för körkortet.

Miss Lycka 2.0 sa:
Ja, jävlar vilken misär. De lär ändå inte ha råd med drivmedel när de hamnar på fattigauktion på grund av någon tusenlapp mer för körkortet.

Man kan alltid höja avgifter och skatter lite till, och lite till, och lite till. Frågan är om det är ett självändamål, ett sätt att få bort fattiga från vägarna? Jag är mycket starkt för trafiksäkerhetsarbete, men jag är inte bilfientlig.

ooms sa:
Det är bra att det blir dyrare, så man slipper allt fattigt folk som korkar igen vägarna :-)

Det önskar vi att det var så men det är inte så. Smitningar ifrån olyckor är ett växande problem och riktigt folk drabbas.

När jag prickar hastigheten på strecket för max tillåtna på Uppsala-vägen blir jag omkörd av alla verkligen och höger som vänster det är ju djurens lag.

Men för att bukta problemet behövs det fler trafikpoliser och där vill jag se större resurser till. För får man bort buset från vägarna minskar också många andra brott för det är inte så att kriminella gillar att åka kollektivt utan det ska vara i en Merca eller Bmw.

Angående att tuta med biltutan när någon annan gör fel....ok, jag gör inte det. Jag motionerar tutan för sällan, oftast för att påminna framförvarande bilist om att denne kan köra. Händer oftast när högersvängande körfält får grönt ljus och bilisten sover bakom ratten. Hå kan det bli ett litet tut.
Däremot plingar jag med min plingklocka på cykeln när jag kommer ikapp folk på GC-banan...intressant att se hur de beter sig och flyttar på sig...brukar vara som yra hönor. Självklart tackar jag när jag cyklar förbi.
Som cyklist är det lätt att bli lagbrytare, speciellt om det stopp-plikt i ett villaområde med lite trafik. Som bilist stannar man. Som cyklist...eh...gör man det? Är alla alltid laglydiga?

Jag ser dagligen bilister som inte använder blinkers, felaktig belysning, stannar inte vid heldraget, då är inte majoriteten med som inte håller hastighetsgränserna. Det dras för få körkort!

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag ser dagligen bilister som inte använder blinkers, felaktig belysning, stannar inte vid heldraget, då är inte majoriteten med som inte håller hastighetsgränserna. Det dras för få körkort!
Polisen i det här landet har fullt upp med annat, det finns inga trafikpoliser längre.

Om man utgår från rödljuskörande cyklister, så verkar det ok att även som bilist köra mot rött, så länge man sänker farten/stannar och kollar att kusten är fri.
Väldigt få bilister beter sig så.

Fältprästen sa:
Om man utgår från rödljuskörande cyklister, så verkar det ok att även som bilist köra mot rött, så länge man sänker farten/stannar och kollar att kusten är fri.
Väldigt få bilister beter sig så.

I en perfekt värld så hade fungerat så.
Tyvärr klarar inte fordonsförare av korsningar, andra trafikanter och knepiga vägdragningar lika bra som cyklister så vi har tvingats sätta upp trafikljus och anpassa vägnätet så att biltrafiken skall kunna flyta på någorlunda smidigt och säkert.

//j

Miss Lycka 2.0 sa:

Det kan jag hålla med om. För lite kontroller av verkligt idoitbeteende! Folk som lägger sig 2 meter bakom och trycker trots att man håller hastigheten + 5, minst. Samma idoiter som sedan kör om vi det minst lämpliga tillfället. Osv.

Men hur kommer man åt detta? Jo genom övervakning och hårda straff. Det finns inget annat sätt. Man brukar säga att man får ett ont samhälle om man utgår från att alla är goda och ett gott samhälle om man utgår från att alla är onda, typ så. Detta gäller inte minst vårt trafikbeteende.

Tillbaka
Topp