Billig cykel för pendling

Bulgur

Medlem
Hej!
Är ute efter en bättre pendlingcykel.
Har begränsad budget. Men har landat i att ha en racer eller gravel cykel.
Pendlar 1.7mil tur&retur, har fin cykelväg hela vägen från hemmet till jobbet.

Just nu står det emellan de två cyklarna jag hittat på marketplace på FB.

Men är inte direkt kunnig i vad som. Är bra och inte, så hjälp eftersöker

Tack på förhand

Om du ska pendla på asfalt så skulle jag inte rekommendera gravel. Det är något nytt fenomen med gravel som jag själv inte förstått mig på. Ofta med jätteliten klinga fram. Det blir jobbigt på raksträckorna till och från jobbet, då kommer du vilja ligga i stora klingan och bara trycka som ett jävla ånglok, tro mig. Det blir mycket roligare. Får också en ordentlig mjölksyra av lilla klingan varje gång jag använder den men det kanske är handhavandefel/pga relativt otränad fortfarande.

Med det sagt, leta efter någon cykel i stål (om du letar begagnat/retro) eller aluminium (om du är sugen på något mer modernt), kolfiber är inte jättetåligt mot slag och sånt. Så om du ska upp och ned för trottoarkanter, slå i massa gropar då och då, som man gör på en vanlig pendlingstur i stadsmiljö så kommer metall att vara betydligt mindre huvudbry. Du kanske till och med kolliderar lätt med en bil någon gång och då är det bara att böja rätt om du har stålcykel och med aluminium har du kanske fortfarande en fungerande cykel ändå.

Sen skulle jag leta efter hydrauliska bromsar, inte mekaniska. Om du ska ha skivbroms alltså. Hade också letat efter en cykel som har större däck då det är mycket trevligare att rulla på 30-32 mm än 23-25 mm. Du kommer inte att känna av dålig asfalt på samma sätt med bredare däck. Du kanske också vill ha utrymme för stänkskärmar och dubbdäck om du inte bara ska pendla i solsken.

När det kommer till växelgrupper så är nog Shimano 105 det du är ute efter, men om det finns Tiagra och sådant med hydrauliska bromsar så kan det också funka. Kolla bara så du har nog med växlar för att kunna ta sig upp för jobbiga backar lätt. 11/34 bak hade jag satt som krav om jag var du. Då tar du dig upp för allt utan att tappa momentum.

Om du ska pendla på asfalt så skulle jag inte rekommendera gravel. Det är något nytt fenomen med gravel som jag själv inte förstått mig på. Ofta med jätteliten klinga fram. Det blir jobbigt på raksträckorna till och från jobbet, då kommer du vilja ligga i stora klingan och bara trycka som ett jävla ånglok, tro mig. Det blir mycket roligare. Får också en ordentlig mjölksyra av lilla klingan varje gång jag använder den men det kanske är handhavandefel/pga relativt otränad fortfarande.

Med det sagt, leta efter någon cykel i stål (om du letar begagnat/retro) eller aluminium (om du är sugen på något mer modernt), kolfiber är inte jättetåligt mot slag och sånt. Så om du ska upp och ned för trottoarkanter, slå i massa gropar då och då, som man gör på en vanlig pendlingstur i stadsmiljö så kommer metall att vara betydligt mindre huvudbry. Du kanske till och med kolliderar lätt med en bil någon gång och då är det bara att böja rätt om du har stålcykel och med aluminium har du kanske fortfarande en fungerande cykel ändå.

Sen skulle jag leta efter hydrauliska bromsar, inte mekaniska. Om du ska ha skivbroms alltså. Hade också letat efter en cykel som har större däck då det är mycket trevligare att rulla på 30-32 mm än 23-25 mm. Du kommer inte att känna av dålig asfalt på samma sätt med bredare däck. Du kanske också vill ha utrymme för stänkskärmar och dubbdäck om du inte bara ska pendla i solsken.

När det kommer till växelgrupper så är nog Shimano 105 det du är ute efter, men om det finns Tiagra och sådant med hydrauliska bromsar så kan det också funka. Kolla bara så du har nog med växlar för att kunna ta sig upp för jobbiga backar lätt. 11/34 bak hade jag satt som krav om jag var du. Då tar du dig upp för allt utan att tappa momentum.
Tack för svar!
Vad menar du med 11/34 bak?

Tack för svar!
Vad menar du med 11/34 bak?
Utväxlingen på kassetten. Det minsta är 11 taggar stort, och det största är 34.

Så det bör se ut ungefär såhär:
IMG_7920.webp

Och inte såhär:
IMG_7919.webp

Ju ”större” den största växeln bak är rent fysiskt desto lättare är det att trampa. Det är det som är den lägsta växeln så att säga. Då kan du trampa dig uppför större backar utan problem även om det går lite långsammare.

Samma fast tvärt om gäller klingorna fram. På gravelcyklar är det vanligt att bara ha en klinga istället för två växlar, en stor och en liten. Så du är fast på ”lilla” hela tiden. Fram så är liten lättrampad och stor är trögare. Stor fram och liten bak = snabb som fan på raksträckor. Liten fram och stor bak = långsam och lättrampad, bra för backar och att tex ta sig över rötter och annat man hittar i skogen och på ”gravel”-stigar.

Så en gravel ser ofta ut såhär:
IMG_7924.webp

Men det jag tror du vill och bör ha är något sånt här:
IMG_7923.webp

Då får du det bästa av båda världar. Snabb på raksträckor och du kan fortfarande klättra lätt upp för backar och sånt.

Ska också tillägga att geometrin på cykeln spelar roll. En racer kan vara riktigt aggressiv i geometrin och det tvingar din kropp in i en mer ”aerodynamisk” position som kan vara jobbig om man inte är van. Skulle därför kolla efter det cykelbutikerna brukar kalla ”allround”-racer eller ”endurance”-racer.

Det är ibland svårt att se skillnad med nakna ögat och man behöver mäta och jämföra, dock är det i prisklassen ”billig” svårt att inte hamna med en allround eller endurance-racer. Det brukar vara lite skönare att sitta på en sån längre stunder och bättre för nybörjare helt enkelt. Samt lite lättare att styra. Jag själv har inte känt så stor skillnad dock.

Det viktigaste med ramen är som sagt att få plats med lite större däck och det brukar dom flesta modernare ramar klara!

Som skrivits ovan så är det viktigt att man sitter bekvämt. Det är inte så viktigt om tillverkaren kallar det för en Gravel eller Endurance racer. Det finns överlapp mellan olika beteckningar. Det är snarare möjlighet till bredare däck som avgör om en cykel är bättre på grus än en annan.
Gravel behöver absolut inte ha enkelklinga fram. Det verkar dock var hyfsat populärt av någon outgrundlig anledning.

Jag skulle också rekommendera 2x fram. Det är nästan alltid överlägset*. Tätare steg mellan växlarna gör det enklare att hitta en som passar för stunden. Skönare att cykla helt enkelt. Med 50/34 fram och 11-34 bak har man stort omfång också. Själv kör jag 12-28 bak och det räcker gott det med.

Helst också breda däck. Vad som anses brett är såklart lite personligt men jag pendlar på 43 mm Semi slick. Skönt på såväl grusvägar som gropig asfalt. Landsvägs-/racercyklar kan ibland ha lite tight ram för att få in ordentliga däck. 32 mm kanske funkar på fin asfalt men bredare är skönare. Det är här begreppet gravel kommer in.

TLDR;
Gravelram med plats för breda däck, 2-delat fram och nåt som du sitter bekvämt på.
Och så ska den helst vara snygg också. Det blir roligare då.

* Åsikt

Och så ska den se förjävligt ut om man inte kan parkera den hyggligt säkert...

Anledningen till att många gruscyklar har 1* är för att antyda , rätt eller fel, att just den ramen har plats för mtb-feta bakdäck.

Och vad är det för jäkla åkomma som folk har att skriva t o r-sträcka.när detär fråga om pendlingscylkong? Ingen jävel skulle komma på att säga att jag har 1,7 mil till jobbet, t o r. när detär fråga om bilpendling eller kollektivtrafiks-pendling.

Att pendla med en renodlad racer kan man naturligtvis göra. Men för mig så är en pendlare ett något annat djur. Möjlighet till bredare däck, skärmar, dubbdäck etc plus att iallafall jag vill ha en något mer avslappnad sittställning. En "gravel" vinner i mitt tycke alltid över en racer när det gäller pendling. Alltid.

Se till att du sitter bra och att du får tillräckligt höga och låga växlar. 1x funkar alldeles utmärkt på en pendlare tycker jag. Det är sällan kritiskt om det är lite längre steg mellan växlarna då. Hydrauliska bromsar är om inte ett krav så åtminstone ett starkt önskemål.

Stort tack för alla åsikter och er kunskap! 😁

Väldigt värdefullt, Har fått lite mer hum på vad jag letar efter nu och vad jag ska tänka på/ kolla efter

Tänk också på att ju dyrare (och finare) komponenter du har på cykeln, desto dyrare blir slitdelarna att ersätta. Och på en pendlingshoj som används dagligen kanske det slits extra. Det beror på hur noggrann du är såklart. Torkar du av den och håller smutsen borta efter varje tur så kommer både kassetten och kedjan att hålla längre. Det blir då billigare att ersätta en kassett för Shimano 105 än Shimano Ultegra eller Dura-Ace. Men med en hoj man använder varje dag så kanske man inte orkar att vara inne och torka med en mikrofiberduk mellan klingorna varje tur.. och då slits det mer!

Prisexempel
105 kassett, 529 kr

Ultegra kassett, 939 kr

Dura Ace kassett, 2807 kr

Och det är med rabatter (rekommenderat pris visas överstruket bredvid). Nu kommer du kanske inte att behöva byta ens varje år om du är hyfsat noga och tvättar cykeln någon gång per vecka/varannan vecka, men finare delar är inte värt det för en pendlare! Dock ska du heller inte satsa på sämre delar i onödan för att få det billigare, 105 är ett bra mellanting i mitt tycke.

Har ingen erfarenhet av mekaniska skivbromsar men tydligen ska hydrauliska hålla bättre i minusgrader och på vintern, samt om det underhålls och luftas vid service en/två gånger per år (beroende på hur hårt du cyklar) så kan det också hålla bättre, eftersom det är hydraulik och vätska och ett slutet system. En mekanisk broms använder en metallvajer som över tid slits ut och behöver spännas och bytas efter ett tag. Lite mer meckigt än hydraulik. Bromsbelägg är en annan grej du kommer behöva byta då och då, men det är billigt och lätt att göra själv.

Skulle heller inte rekommendera fina dyra kolfiberhjul utan att du kör på aluminiumhjul. Detta pga slagtåligheten jag pratade om i tidigare inlägg. Lättare och (många, många tusenlappar) billigare att byta om det skulle bli en krasch eller hård asfaltskant under turerna.

Fastnar du för cyklingen i övrigt kan det vara värt att ha en fincykel med créme de la créme-delar, det blir lättare att bry sig mer om den och underhålla också om du bara tar finturer då och då. Men inte på en pendlarhoj.

Nu kanske du ändå inte var ute efter en cykel med Dura Ace-gruppo och kolfiberhjul men tänkte ändå slänga in en brasklapp om du skulle hitta något begagnat med dessa delar på. Blir lite som att köpa en billig begagnad BMW/Mercedes. Det kanske är ett billigt pris men över tid kan det bli en dyr historia om något går sönder, även om bilen är 20 år gammal.

Håller inte med om kolfiber vs aluminium. Kolfiber håller minst lika bra som alu. Skillnaden är att skadad kolfiber går att laga, men skadad alu är skrot. (Sedan kan förstås priset skilja en del.)

Håller inte med om kolfiber vs aluminium. Kolfiber håller minst lika bra som alu. Skillnaden är att skadad kolfiber går att laga, men skadad alu är skrot. (Sedan kan förstås priset skilja en del.)
Även kolfiber i kategori ”billig”? Som jag förstått det är det stor skillnad på kolfiber och kolfiber, tillverkare osv.

Tillbaka
Topp