Billig MTB
Jag har fastnat för lvg-cykling och cyklat en hel del detta år. Från början var jag väldigt bestämd med att n+1 absolut inte gäller mig... Nu står det en gammal citycykel som jag köpte innan jag visste bättre, en äldre lvg-cykel som jag köpte för att testa på för ett par tusenlappar och en kolfiber-lvg som har lagt många timmar på i sommar. Jag är fortfarande ganska övertygad om att det är lvg jag vill hålla på med i huvudsak, men inser att jag hade kunnat cykla flera långa rundor som nu inte blivit av om jag haft en mtb också... Problemet är att jag inte har en obegränsad ekonomi och att köpa ännu en 10k+ cykel är inget alternativ! Jag var därför inne på en lbs och frågade vad som var det billigaste man kunde få som ändå var "bra". Han plockade då fram en Crescent njord för drygt 6.000 kr. Stötdämparen är enligt honom i billigaste laget, men att det är Deore-växlar ansåg han var bra(!).
Nu ställer jag frågan till det kritiska och prylfixerade happy... Hur tror ni en cykel med de specifikationerna är att cykla på som vinterträning? Gissningsvis kommer jag cykla 10% asfalt 80% grusväg/traktorväg och 10% stig. betydligt mer höst/vinter än sommar.
Vad är skillnaden mellan denna växelgrupp/stötdämpare och de dyrare? Kvalitet/komfort/livslängd?
Ps. Vad gäller prislappen är det vad cykeln kostade hos lbs. Bestämmer jag mig för den kan det bli både andra märken och lägre prislapp... Det är främst de billiga komponenterna jag vill diskutera, inte att "Crescent är dyrt" eller "Billigare utomlands".
Nu ställer jag frågan till det kritiska och prylfixerade happy... Hur tror ni en cykel med de specifikationerna är att cykla på som vinterträning? Gissningsvis kommer jag cykla 10% asfalt 80% grusväg/traktorväg och 10% stig. betydligt mer höst/vinter än sommar.
Vad är skillnaden mellan denna växelgrupp/stötdämpare och de dyrare? Kvalitet/komfort/livslängd?
Ps. Vad gäller prislappen är det vad cykeln kostade hos lbs. Bestämmer jag mig för den kan det bli både andra märken och lägre prislapp... Det är främst de billiga komponenterna jag vill diskutera, inte att "Crescent är dyrt" eller "Billigare utomlands".