Billig snabb och rolig sommarcykel=SS bygge.?

bigfish

Ny medlem
Söker en billig snabb och stilren sommar jobbcykel och funderar därför på att bygga en singlespeed racer. Har sufat runt i olika trådar för konkreta tips vid bygge men hittar tyvärr inte direkt vad jag söker. Är grön på området men vill gärna komma igång med det ett ev bygge så snart som möjligt.

Någon som vet vad man genrellt ska tänk på vid ramval och byggen bortsett från ramstorlek?

Har sökt runt lite på blocket, bortsett från strl och pris är detta riktigt bra utgångslägen eller är det skit?

http://195.149.144.149/images/96/9609727061.jpg
http://www.blocket.se/vi/11311416.htm?ca=23_6_s
http://www.blocket.se/vi/11304709.htm?ca=23_6_s
http://www.blocket.se/vi/11312140.htm?ca=23_6_s
http://www.blocket.se/vi/11195520.htm?ca=23_6_s

(maxpris för hela bygget ca 3000kr, 188 lång och enligt trådar behöver jag ram runt 60cm)

Mycket tacksam för lite hjälp!

Grym Crescent! Ring nu! Köp! Om du får den för 300:- så kan du med gott samvete lägga lite pengar på att byta däck (tubdäck=dåligt, kantråd=bra), köpa nya vajrar och höljen, en sadel (Brooks B17 kanske?), styrlinda och lås + hjälm + lite sköna cykekläder för resten.

Av alla du länkade till så tycker jag bara att Crescenten (pepita?) verkar vara ngt att ha. Dessutom till ett trevligt pris. ;)

Crescenten var tyvärr såld, och resten bara skit.?

Hade tänkt måla om ramen så färgen kvittar som sagt.
Något speciellt man kan tänka på, årgångar, märken osv?

Bra att Crescent var såld, Fashionline var bara skräp.

Edit: Hoppsan blandade ihop annonserna, Pepita(?) var ju en prestigemodell.

Senast redigerad av en moderator:
vilka j*vla överpriser på cyklarna förutom crescenten.....tror den hade varit för liten för dig, ser ut som en 56 eller 58, du ska ha en 60.

Nja, den sovjetiska touringhojen var väl kul men absolut inte värd 1800:-. Väger förmodligen bly också. Om jag var du skulle jag inte lägga en s p ä n n över tusenlappen på en så gammal racer. De finns i drivor och folk vill ha överpriser. Köparens marknad. Jag fick min Mercier för en femhundring och trots att den är hur fin som helst var den nog värd ungefär det.

Sök på Crescent och kolla efter fler pepitor. Fina hojar. Annars så finns det rätt många DBS (enklare och billigare) och klassiskt pistagegröna Bianchi-racers på andrahandsmarknaden.

Jag tycker att du tänker helt rätt annars. Billigt, snyggt, snabbt och roligt på väg till jobbet! Kulturgärning att köpa äldre hojar också. :)

Känns som ett skoj projekt det här,
En annan fråga som dök upp är ang. bromsarna. Många ser ut att endast behålla frambromsen, gillar det egentligen men känns samtidigt osäkert då min väg till jobbet bara är en lång backe.

Fotbroms känns spontant som en lösning, frågan är då om det överhuvudtaget är möjligt och framförallt realistiskt på en ss-racer?

/Johan

De cyklar du ser med endast en frambroms har med största sannolikhet fixerade baknav och bromsen som en säkerhetsgrej. Kör med farm/bakbromsar.
Premiärturade med min ss-räser idag, 45km i luuuugnt tempo, det var härligt!!

hej där kamrater.
det var jag som köpte cresenten. när jag såg hojjen fick jag så dåligt samvete att jag betalade gubben 500:- istället för 300.-. det var en Super Continental i helt ok skick, och med helt grymma campakomponenter. inget ont om omlackade fixies, men den här sparar jag som den är. handmålade pinstripes runt nervexmuffar slår vilken sprayburk som helst.

Johan:
Haha, världen är liten?, av en tillfällighet satt jag och tittade på din cykel på en annan sida precis före du skickade länken.
Ser mycket fin ut för pengarna måste jag säga!

Ser att du har 58 och 60cm ramar, får man fråga hur lång är du?

tackar! jag har inte mätt, men skulle nog gissa att den är runt 59 - 60 cc. Jag är 184 och tycker att det kändes rätt. är inte så kinkig dock, jag cyklade vättern runt på en 56 ram för en massa år sedan, och tyckte att det var helt ok.

bilder kommer när jag hunnit putsat lite...

187cm är jag med 91cm i grenmått. 58 är perfekt för mig som räser, fast jag har en 90mm stam på den eftersom det blir till att sträcka ut lite för mycket för min rygg, och Miyatan är 60cm, men det beror mer på att den var som den var. Köpte den av en f.d jobbarpolare för 500:-, då hade han pyntat 8.000:- för den 1986 och den har stått i ett garage sen 1987 oanvänd.
Körde den till jobbet idag btw, miyatan alltså, satan va gött det e med rätt utväxling, sopade gator och solen som värmer ryggen..

Tack för svaret, låter mycket skoj det där.
Jag är som sagt 188 med 93 i grenmått så det bekräftar vad jag tidigare läst om rätt rammått på ca 60cm.

Bianchi gjorde cyklar i alla möjliga sorters kvalite, jag vet ej hur denna är. Nishikin såg ok ut(låset går att ta bort), kanske en aning för stor 61/62cm men förmodligen 90-tal. Kvaliten på rören säger i stort sätt hur bra ramen är, Reynold och Columbus är säkra kort men det finns andra som även är bra, titta om det står något hurvida rören är reducerade.

ButtingDiagram.gif ht=348

Har du tittat på denna, kromade framgafflar brukar vara ett tecken på kvalitet.
http://www.blocket.se/vi/11419861.htm?ca=11_s

den grå crescenten såg trevlig ut men blev tyvärr såld, den senaste du tipsar om är det möjligtvis kanttrådsdäck på den?

stavar som en kratta..

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade en sån där ram hemma i våras, då jag snodde någon del från cykeln... Ramen är tung som stryk, men funkar väl. Storleken på den där såg stor ut dock, den jag hade var mindre i alla fall.

Crescent fashion line 316 tror jag att cykeln heter!

Tillbaka
Topp