Billig Univega på CRC

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Billig Univega på CRC
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=6073

Är det någon som vet nåt om den där? Kan det vara något att åka på för mig månne? Tycker det verkar jäkligt billigt för vad man får. Å andra sidan spelar det ju ingen roll att det är billigt om det är värsta skräpet. Grejen är den att jag har ju en hardtail nu och tycker den är lite obekväm. Får ont i huvudet av alla stötar som fortplantar sig upp genom ryggen. Tycker det där verkar vara ett billigt sätt att prova fulldämpat för mig som inte har så jättestort engagemang i det här med mtb att jag är benägen att spendera massa pengar. Verkar ju vara svårt att hitta en billig och bra fulldämpad, men den här är ju iaf tillräckligt billig. Och den är säkert bättre än biltemas cyklar iaf :) Eller vad säger ni som kan det här?

Billig Univega på CRC
Den är ju inte ny men inbicillt billig.
Verkar ju riktigt trevlig för det priset.
"Disc only" men så ser det inte ut på bilden...

Vad väger en sån, WW gav inget direkt...

Senast redigerad av en moderator:
Billig Univega på CRC
Mmm... vikten kan nästan kvitta för min del. Det jag undrar över mest är väl om det är någon som har något att säga om Univega i största allmänhet och just den här modellen i synnerhet. Följer ju med en Duke SL-gaffel också.

Billig Univega på CRC
man skulle ju vilja göra någto åt utseendet dock. Den var ju inte svinsnygg :)
Men åter till det viktiga, hur fungerar den ?
Är den värd pengarna/spottstyvern man får lägga för en heldämpad ram + gaffel. Där bara gaffel kostar ett par tusingar. Den ser ju mest XC/all mountainig ut men är det en gunhäst eller ej ?
Erfarenheter från bak-dämpare ram ?
Hittar knappt nåt alls på google...

Kolla vad de har skrivit om den på CRC, lite special features.
http://www.chainreactioncycles.com/Reviews.aspx?ModelID=6073

Billig Univega på CRC
le boucher skrev:
-------------------------------------------------------
> tror itne du hittar billigare än så här:

Det ser ju väldigt bra ut, men frågan är vad som tillkommer utöver priset på ramen. Ingår dämpare? Bara en sådan går ju annars loss på åtminstone ett par laxar om man ska ha en som är bra. Sedan åker man väl på att betala både tull och moms på grejerna när de ska in i Sverige, eftersom det är utanför EU?

Billig Univega på CRC
Om man kollar på univega sveriges sida så är ramen en -03 och den verkar vara en hyffsad ram då den specad med xt+psylo dämpare går på 30 000,sen att ramen verkar vara lagd åt freeride hållet mer än ren xc
race kan man väl leva med om man vill plocka ihop en skaplig fullgungare,jag menar på crc så får du både ram + en fin dämpare, som bara den går på 3-4tusen beroende var den innhandlas .

Billig Univega på CRC
smurfrox skrev:
Sedan åker
> man väl på att betala både tull och moms på
> grejerna när de ska in i Sverige, eftersom det är
> utanför EU?

Storbritanien är EU så tull och moms slipper man.

Billig Univega på CRC
smurfrox skrev:
. Sedan åker
> man väl på att betala både tull och moms på
> grejerna när de ska in i Sverige, eftersom det är
> utanför EU?

Och jag som alltid har trott att England ligger inom Eu............!=)

/Fredde

Billig Univega på CRC
Tjenare!!
Jag har kört en sådan apparat i två år, en Ram 950, -02. Inte olik den CC hade till vrakpris. Hade en Judu 100 till den och en billigare dämpare bak än den som du tittat på. Ramen fungerade finfint, fast storleken var stor. Hade 18 tum. men kändes större. Univega kör gärna racer-stuk på sina RAM-modeller, så du ska ligga någor mer över ramen än de andra märkena jag kört (Trek, GT, Nishiki, mm). Har ägt tre univega. Den första slutade att fungera i leden (heldämpad). Fick en 830 i stället. Där sprack en svetsfog. Fick efter hopplöst krångel och ett halvårsväntan en 950, som ram. Körde den i två år, sedan sprack ett rör i ramen. Idag kör jag inte Univega, fast gillar ändå deras cyklar. Bra priser, fina detaljer, sportig sittställning (som kan vara tröttande för den oerfarne) är plus. Tveksam kvalite plus att dekaler och färg inte har bästa hållbarhet är minus.
Hoppas det här kan hjälpa dig
Martin

Billig Univega på CRC
Tack för infon Martin! Tack till ni andra som kommer med synpunkter också förresten! :)

Låter ju inte som Martins Univegor varit jätteroliga eftersom alla tre har havererat på ganska kort tid. Vet iofs inte vad som är normalt när man snackar hållbarhet på aluramar. Föreställer mig att sprickor ofta kommer efter en längre utmattning som beror mycket på hur mycket man kör på cykeln. Cyklade du väldigt långt på dina Univegor (i synnerhet 950) innan dom dog, Martin? Jag hör ju inte till eliten av mtb-entusiaster måste jag erkänna så jag kanske inte sliter utrustningen på samma sätt som ni som cyklar jättelångt och hårt varje dag. Är främst ute efter lite mer komfort än min hardtail som jag åker runt på nu. Den är verkligen ultrastyv och jobbig. Alla smällar åker rakt upp i häcken och sprids via ryggraden runt i hela kroppen och även upp huvudet. Förtar hela nöjet med att cykla på stötiga underlag.

Sen tänkte jag på det här med dämparfunktionen bak. Är ju jättesimpel singlepivot-konstruktion. Är det där helt stenålders och behäftat med jättemycket gung? Moderna singlepivot verkar ju ha leden långt fram och högt upp. Återigen kanske det där inte är nåt jätteproblem om man är i min sits. Har aldrig provat någon fulldämpad cykel så jag vet inte om det här med gung är något jag skulle störa mig på. Vid ganska lugn cykling på plan mark och lättare klättringar ska det väl inte vara några jätteproblem eller?

Om ni har andra bra tips på billiga och inte helt värdelösa fulldämpade hojar så vill jag gärna veta!

Billig Univega på CRC
Jag importerar Univega sedan 2003.

Problemen med heldampade ramar har varit stor under ett antal ar for manga leverantorer. Manga inklusive Univega har inte lamnat mer an 1 ars garanti pa ramarna. Det har hant mycket positivt de sista aren bade nar det galler funktion och hallbarhet. De nuvarande Ram och SL modellerna fungerar mycket bra och reklammationerna har varit obefintliga, ramgarantin ar nu 2 ar.

Hoppas detta tillfort en del till diskussionen.

Om man befinner sig i Skane ar mina egna cyklar tillgangliga for ett test.

Mvh Lenny

Billig Univega på CRC
JayJ, Fredde75 -> Alltså, Adrenaline Bikes håller till i USA, som faktiskt inte tillhör EU, i alla fall inte än så länge. ;-) Så varor som köps därifrån ska momsas och tullas. Med andra ord gäller det jag skrev fortfarande; även om ramen som le boucher tipsade om ser ut att ge väldigt mycket för pengarna kan det i slutänden bli dyrare än det är tänkt, eftersom moms och tull tillkommer.

Billig Univega på CRC
Du menar alltså att den ramen jag kollat på där är lite lurig med hållarbarheten, medan de nyare modellerna som du säljer är bättre? Förstår att du gärna vill sälja mig en ny fin cykel, men jag är bara ute efter nåt som verkar billigt och rejält prisvärt. Verkar ju som det där ram+gaffel-kitet är ordentligt nedsatt iaf, så det kan ju kanske uppfylla mina krav, eller så är det bara skräp. Iofs verkar det så billigt så jag skulle nästan kunna tänka mig att chansa. Kanske skulle kunna hålla ihop tills jag blir färdig med mina studier till kommande jul iaf.

Ang. det JN säger:
Hittade också det där med att den kostat 30000 kr färdigbyggd och med lite andra komponenter. Kan väl inte vara jättedålig då tycker man... Eller så är det därför den är så billig nu :)

[EDIT]
Här är länken till den fullkittade Univegan för 30 lax om någon vill titta och begrunda :)
http://www.univega.nu/2003/bike_ram_es_970.htm

Någon bland er som sysslat med mtb ett tag här på forumet borde väl ha erfarenheter av den här typen av stötdämpararrangemang. Tycker jag har sett någon liknande cykel på bild någonstans iaf, men kommer inte ihåg var och när. Jag har ju svårt att se hur en sån där cykel inte skulle bli gungig. Är ju inget superavancerat länkage, leden verkar inte vara optimalt placerad för en enkelled och den där RS-dämparen som sitter på är väl knappast SPV? Vad får man då om man inte har några gugnhämmande hjälpmedel? Blir det massa gung på varje tramptag även på plan mark eller är det lite grann irriterande bara i uppförsbackarna? Jag har ju ingen aning alls eftersom jag aldrig provat någon heldämpad cykel. Känns ju fel om man måste ha superhård dämpare för att slippa gung. Då kanske jag klarar mig lika bra med min stelbenare iaf.

Billig Univega på CRC
tkb skrev:
> Tycker jag har sett
> någon liknande cykel på bild någonstans iaf, men
> kommer inte ihåg var och när.

Biltema hade en för ett par år sedan... ;-) Vill minnas att det var deras "Big Oak" som hade en sådan ramkonstruktion. Men konstruktion är en sak, medan materialet (kvaliteten på detta) och kompetensen hos de som tillverkar ramarna är en annan. Håller med om att bakdämpen inte SER helt optimalt konstruerad ut, men jag tvivlar inte på att den funkar. Länkaget (eller dettas frånvaro) är bara en del av ramkonstruktionen som helhet. Just det där med att vilken skitdämpare som helst funkar om länkaget är bra liksom att ett dåligt länkage/single pivot aldrig funkar bra oavsett hur bra dämparen är lite av en myt... En fördel med den konstruktionen är bl a att kedjan inte spänns eller slaknar oavsett hur mycket bakhjulet skumpar omkring, eftersom avståndet mellan vevparti och baknav alltid förblir detsamma.

Billig Univega på CRC
smurfrox skrev:
> JayJ, Fredde75 -> Alltså, Adrenaline Bikes
> håller till i USA, !

Sorry,tänkte på crc!=)

/Fredde

Billig Univega på CRC
smurffox:
Fattar vad du säger. Klart att det handlar om kvalitet om det är bra prylar eller ej. Biltema har ju några cyklar med i mina ögon ganska raffinerade och moderna länkage som är samma koncept på många finare cyklar. Utgår från att den saken inte gör dom bra. Däremot är jag inte biltema-hatare så hade jag bara 4000 kr till en fulldämpad cykel kanske jag skulle chansa på en sån mest på skoj.

Grejen är den dock att jag undrar mest hur bra en sån här konstruktion som på Univegan *kan* vara. Låt oss säga att den där bakdämparen är jättebra. Är ju nån sorts RS Sid eller vad det står. Det är ju inte SPV i den och det är superenkel konstruktion på svingeriet. Iofs är det ju sådär det ser ut på min gamla cross som står och samlar damm i garaget och den har grymt bra dämp måste jag säga. Typ 30 cm fjädringsväg fram och bak ju och lite andra dimensioner än på cyklar :) Skillnaden är väl att crossen har lite mer krut i motorn än mina ben kan frambringa. Sen jobbar den ju med lite högre "kadens" också :) När jag står och bryter i en backe blir det ju ganska distinkta kraftpulser. Har inte riktigt greppat det där med rundtrampet även fast jag skaffat SPD. Ah... Allt det där är ju väldigt basic. Men frågan kvarstår: Hur mycket gung kan man räkna med från en sån där ramkonstruktion? Även om vi utgår från att dämparen är jättebra och alla vinklar är optimala så är det ju ändå en simpel konstruktion.

Måste säga att jag fortfarande är lite sugen på den hojen. Blir ganska billigt om jag bara kan få tag i ett skivbromshjul bak för en billig peng tills vidare. Vill inte köpa alla prylar på en gång nämligen. Lite mindre kännbart om man kan bryta ned utgifterna på ett par månader :) Får se hur jag gör.

Billig Univega på CRC
tkb skrev:
> Låt oss säga att den där bakdämparen är jättebra.
> Är ju nån sorts RS Sid eller vad det står. Det är
> ju inte SPV i den och det är superenkel
> konstruktion på svingeriet.

Kortfattat svar: Nej, det här är inte en gungig ram. Så länge dämparen funkar som den ska och är rätt inställd med lagom mycket tryck/sag och rätt hårdhet i rebounden är den ganska stabil.

Långt svar: När det kommer till kritan är det egentligen ingen skillnad mellan en ram med länkage mellan baksving och dämpare eller en ram med single pivot point-konstruktion, som den här. Ett länkage kan inte ta bort de här krafterna (var skulle de ta vägen?), annat än i den mån man att det blir en del flex i materialet i hävarmarna. I själva verket är spp-varianten i teorin mer effektiv, eftersom det inte finns någonting som bromsar upp fjädringen, eftersom kraften går direkt från upphoppande bakhjul till dämparen. I praktiken är det dock inte så stor skillnad, eftersom spp nästan alltid innebär att det blir en tyngre baksving, eftersom den måste vara helt formstyv i sig själv.

Vad länkaget gör är att det fungerar som en slags "växel" eller "hävstång" (känns som den mest passande benämningen) som gör två saker:

1. Det leder om kraften som går från bakaxel till dämpare och gör att man (dvs konstruktören av ramen) på så vis lättare kan styra vilken del av den främre delen av ramen som ska ta emot kraften. Detta gör också att man kan konstruera en starkare ram med lägre vikt, eftersom det inte nödvändigtvis krävs en massa extra material för att göra den hållbar.

2. Länkaget gör att man inte behöver ha samma slaglängd på själva dämparen som den sträcka fästpunkten mellan baksving och länkage ska röra sig. Om du har t ex 10 cm i slag i bak kan du lika gärna ha en mjuk dämpare med långt slag som en hårdare dämpare med kort slag, men ändå få ut samma faktiska slaglängd för bakaxeln.

Det finns för övrigt många single pivot-varianter som räknas som väldigt bra. Om du kollar på t ex Specializeds Epic-ram (vissas våta dröm) så ser du att den är av en slags spp-konstruktion, det länkage som finns har som uppgift att göra kedjestagen/baksvingen vridstyv. I övrigt är det raka spåret, dämparen tar upp all kraft utan att den tar någon omväg. Kolla lite närmare på bilden nedan, så ser du.

epic.jpg

Billig Univega på CRC
"Aside from the high-pivot designs, the low pivot unifieds have a tendency to bob more while pedaling than most other suspension designs on the market." -titusti.com

Bekräftar väl lite vad jag misstänkte. Superbra länk för övrigt kevlar! Sen tycker jag att smurfrox ger en ganska vettig bild också. I slutändan är det nog ingen katastrof oavsett vilken ram man väljer. Denna billiga Univega kanske kan vara vad jag behöver just i nuläget. Även om det är den minst optimala konstruktionen med tanke på trampgung så går det säkert att hitta en fungerande setup. Sen får jag väl lära mig att ha en jämnare trampteknik med mer rundtramp kanske om jag köper en sån där. Är inte riktigt benägen att lägga 10 lax på en ram och sen 5 på gaffel och xx antal tusen på resten.

Det som stör mig mest är att jag måste ha skivbromsar och passande nav eftersom det är disc only. Någon som vet om det även gäller framgaffeln? Duke SL okänd årgång... Skulle vilja göra billigaste möjliga konvertering från min hårda ram till en sån där och då känns det jobbigt att lägga ~4 kkr på bromsar och nya hjul just nu. Jag vill ju ha skivbromsar nån dag iaf men jobbigt att punga ut alla pengar samma månad. Kanske funkar om man kan köpa nåt halvkasst beg. bakhjul av någon och sätta på en mekanisk biltemabroms eller nåt så länge :) Sen ha vanlig v-broms fram om det finns fästen.

Tackar så mycket för feedback!

Billig Univega på CRC
tkd -> Kollade just på sidan som kevlar länkade till. Skulle just dra det om hur höjden på "leden" påverkar gunget (i och med att en led som sitter lågt får bakhjulet att röra sig snett framåt och uppåt, och att ramen därför liksom vill "vika ihop" sig när man trampar), men då behövs det inte. Men en sammanfattning i alla fall - Ju längre ner leden sitter, desto gungigare blir cykeln. Men på univegan sitter den faktiskt hyfsat högt, betydligt högre än den på min gamla ram gjorde (som ändå inte var särskilt gungig, tack vare en ganska bra bakdämpare som är att jämföra med Sid:en på univegan), så du borde inte ha allt för mycket att oroa dig för i fråga om gung.

Kort sagt, det är inget snack om att du får valuta för pengarna om du köper den ramen och gaffeln. ;-)

Billig Univega på CRC
Bumpar upp min gamla univega-tråd lite... Är lite mer i stånd att köpa nåt nytt nu och den där univegan verkar ju som en osedvanligt billig fullgungare. Men eftersom jag absolut inte har bestämt något så skulle jag gärna höra om någon har ett bättre förslag. Ska alltså vara fullgung till budgetpris. Järnhästen som le boucher länkade till var ju iofs tuff, men jag är lite skeptisk till att beställa från usa.

En sak som jag tycker är lite skum är att den minsta ramen dom har är 17,5" och sen har dom två större storlekar. På en sån där typ av cykel borde man väl sträva efter att hellre välja en lite mindre ram än en lite större om man står och velar? Jag är ca 178 cm och kör nu på en 19" Scott. Tycker den är lite för stor för mig ibland. Iaf när det blir knixigt. Så om jag ska köpa nytt lär det ju bli 17,5"-18" tänkte jag.

Tillbaka
Topp