Billig XC-MTB till fru (163 cm)

Frugan önskar enklare cykel med fokus på konditionsträning på grusstigar i närliggande skog. Hon har provat min MB31 Recon i storlek M och tycker den är något för stor (och dyr). Närmaste Sportson har en Trek Marlin 4 i storlek S 27,5" som hon tycker är "skön" att cykla på. Men mekaniska bromsar och fjädre i framgaffeln är kanske inte så kul. Att gå upp till Marlin 6 spräcker budgeten.

Är jag dum i huvudet som föreslår följande till henne?

Andra förslag på max 8 000? Leta begagnat är inget alternativ, hon vill ha den nu, helst igår.

Det går väl bra på grus. 3mm kortare än vitus 26 byggd för 10åringar men även det funkar väl på grus. Kommer med 70mm stam och det räcker kanske

Tror motsvarande nivå på xxl har 2x så vill man ha 1x så det kanske så bra som det blir.

Det går väl bra på grus. 3mm kortare än vitus 26 byggd för 10åringar men även det funkar väl på grus. Kommer med 70mm stam och det räcker kanske

Tror motsvarande nivå på xxl har 2x så vill man ha 1x så det kanske så bra som det blir.
Har du något hos XXL som kan rekommenderas?

Ett tag var hon inne på XXLs gravel, men är rädd att den blir för stor för henne i small.

Jag köpte en White XC 275 comp alivio 3x9 till min fru som är 165cm lång. Men nu ett år senare har hon redan växt ur den och har börjat kolla på lite dyrare alternativ. Så ett tips är att inte vara för snål :)

Hon fick nys om en lokal cykelgrupp och fick massa tips. Nu är hon övertygad om att 1x växel samt 29" däck är ett måste då vi planerar att cykla vätternrundan. Hon hade bara kört damcykel innan så detta med 3x9 var svårbemästrat. Något vi även märkte är ett problem för henne som är lite kortare är att det är många HT cyklar som hon inte kan stå gränsle över när man står still, även om storleken är rekommenderad för hennes längd. Så bäst är att testcykla innan beställning så att ramen passar.

Senast ändrad:
Jag köpte en White XC 275 comp alivio 3x9 till min fru som är 165cm lång. Men nu ett år senare har hon redan växt ur den och har börjat kolla på lite dyrare alternativ. Så ett tips är att inte vara för snål :D

Hon fick nys om en lokal cykelgrupp och fick massa tips. Nu är hon övertygad om att 1x växel samt 29" däck är ett måste då vi planerar att cykla vätternrundan. Hon hade bara kört damcykel innan så detta med 3x9 var svårbemästrat. Något vi även märkte är ett problem för henne som är lite kortare är att det är många HT cyklar som hon inte kan stå gränsle över när man står still, även om storleken är rekommenderad för hennes längd. Så bäst är att testcykla innan beställning så att ramen passar.
Antar att du menar mtb-vättern? Annars är 3* bättre, om något på en mtb kan betraktas som bra på ett lvg-lopp.

Jag kan knappt själv stå grensle över min cykel. MTB köps på längden inte höjden. Å andra sidan sidan kan jag även växla 3x. Både standover och 1x är nog bra om man vill ha nöjda familjemedlemmar. Har redan varit uppe hos släkten och traskat ut en kedja från barnets 2x

Antar att du menar mtb-vättern? Annars är 3* bättre, om något på en mtb kan betraktas som bra på ett lvg-lopp.
Jag menar cykelvasan..... Blev fel där av någon anledning.

Jag kan knappt själv stå grensle över min cykel. MTB köps på längden inte höjden. Å andra sidan sidan kan jag även växla 3x. Både standover och 1x är nog bra om man vill ha nöjda familjemedlemmar. Har redan varit uppe hos släkten och traskat ut en kedja från barnets 2x
Jag har aldrig haft problem med att stå gränsle med någon cykel. Brukar kunna vila på övre röret. Men jag har 193 ståtliga cm att skryta med.

Marlin 5 är ett stort steg upp från 4an och ligger på 8k ordinarie. Bra alternativ skulle jag säga, men går såklart att hitta bättre för pengarna online (att handla lokalt kanske inte ska underskattas dock).

Tillbaka
Topp