Billiga 12-delade kassetter? (Lvg, AXS)

marten_larsson

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns 12-delade kassetter (kompatibelt med SRAM AXS) som är billigare än SRAMs och kanske inte kräver XDR-body? Cykeln får givetvis XDR och en SRAM-kassett men på trainern tänke jag man kanske kunde komma undan lite billigare. Force-kassetten ligger på 1400kr.

Rotor och KCNC har kassetter för HG body som sägs fungera bra. Inte provat pga när jag tittade för någon månad sedan var dom dyrare än SRAM.

Köp en begnad vrakcykel med 9-delat och trassligt bakhjul. Den får du för vad en 12-delat kassett kostar och du slipper slita på fincykeln.

Beror nog på vilken trainer man har. På min tar det flera sekunder att göra stora hopp till rätt effektnivå, vilket gör korta intervaller märkliga.

d_anders sa:
Beror nog på vilken trainer man har. På min tar det flera sekunder att göra stora hopp till rätt effektnivå, vilket gör korta intervaller märkliga.
Ok, på min kickr funkar det kanonbra. Kanske nån sekunds fördröjning när den byter effekt, men det spelar ju ingen roll, intervallen blir bara förskjuten jämfört med vad som visas på skärmen.

Går säkert utmärkt på de flesta. På min är det också skönast/bäst att bara fortsätta hålla samma kadens. Möjligtvis går det dock lite snabbare uppåt om man precis vid omslaget sänker kadensen rejält. Jag upplever att det tar något längre tid upp än ner och att det dessutom dröjer lite innan det är stabilt igen. Därför kör jag inte kortare än 20 sek och förlänger intervallerna med några sekunder. Föredrar dock ändå erg-läge då det inte kräver samma fokus.

Jag kör med powermatch (från min Quarq-vev) och det introducerar någon sekunds fördröjning. Dessutom resulterar det obevekligen i overshoot så jag får pressa 600+ i någon sekund innan den sjunker ner under mål-effekt för att slutligen stabilisera sig lagom till intervallen är slut. När vilan sen kommer är dröjer det någon sekund innan den släpper och då är vilan i princip slut...

marten_larsson sa:
Jag kör med powermatch (från min Quarq-vev) och det introducerar någon sekunds fördröjning. Dessutom resulterar det obevekligen i overshoot så jag får pressa 600+ i någon sekund innan den sjunker ner under mål-effekt för att slutligen stabilisera sig lagom till intervallen är slut. När vilan sen kommer är dröjer det någon sekund innan den släpper och då är vilan i princip slut...

Vill inte spåra ur din tråd mer, men måste ändå fråga:
Vilken app?

Jag kör Quarq + Kickr och det funkar fint med 40/20 i Zwift samt Xert Player på iPhone. Som Lingon skriver blir det fördröjning både i början och slutet på intervallen så det går på ett ut.
Nyckeln är dock att inte försöka ”hjälpa till” med växlingar eller kadensändringar.

Lingon sa:
d_anders sa:
Ok, på min kickr funkar det kanonbra. Kanske nån sekunds fördröjning när den byter effekt, men det spelar ju ingen roll, intervallen blir bara förskjuten jämfört med vad som visas på skärmen.
Tacx flux s så händer det snabbt på skärmen, men irl så tar det kanske 5 sekunder att få fullt motstånd, men den "klipper" fortfarande på typ 29 om intervallen är 30 sekunder lång. Störigt sa Bull.

emilh sa:
marten_larsson sa:

Vill inte spåra ur din tråd mer, men måste ändå fråga:
Vilken app?

Jag kör Quarq + Kickr och det funkar fint med 40/20 i Zwift samt Xert Player på iPhone. Som Lingon skriver blir det fördröjning både i början och slutet på intervallen så det går på ett ut.
Nyckeln är dock att inte försöka ”hjälpa till” med växlingar eller kadensändringar.

Kör Xert i Edgen och TR på datorn. Har Xerts app på mobilen men används inte så mkt pga dåligt batteri och att man i den måste köra ERG. Jag har försökt olika sätt att få appen/trainern att lira bättre med öka kadens/minska kadens/samma kadens men tycker inte riktigt det når ända fram. Kanske är någon inställning med Power match som gör att det blir så, har inte pillat på det.

Sen är jag lagd åt det hållet att jag måste nå det specificerade målet, gärna överträffa, och det gör man sällan med ERG... Har också märkt att det är lättare att köra hårt om man går ut stenhårt första 10-15s och sen "myser" in de sista 25 (med mysa menar jag ligga över målet med ett par W).

Xert i edgen är f.ö. riktigt bra - när den startar. Hälften av gångerna loggar den inte in och en fjärdedel av gångerna ungefär får jag byta till mobil/dator för det inte funkar. Störigt sa Bill.

Kom ni fram till om det finns någon landsvägskassett som är 12-pet som passar på gammal hederlig shimanobody?
Är sugen på att bygga en 2x12 trådlöst men behålla hjul, vev som det är.

Mig veterligen finns inga andra kassetter med exakt samma spacing som SRAM för flat-top kedja. En del säger att det fungerar tillräckligt bra med kassetter egentligen ämnade för Campagnolo, Rotor eller Sensah men det har jag inte provat.

Beställde dock en kassett från kinesiska Sunshine som är tänkt att användas med mekanisk SRAM modifierad för 12-delat. Finns också kassetter från Sroad och ZTTO. Allt på AliExpress.

Tillbaka
Topp