Billiga högprofil i carbon

• Trådstartare Trådstartare Högprofil älskare
  • Start datum Start datum
H

Högprofil älskare

Guest
Hej , har länge funderat på att inskaffa ett par högprofil carbon.
Men dom är ju så j*vla dyra.
Iaf i sverige.
Men satt och tänkte på att ni verkar ju vara duktiga på att hitta låga priser på olika saker.
Någon som kan hitta ett par billiga hjul?
Typ cosmic,zipp eller liknande.

Alternativ 2, Någon som vet om man kan köpa bara fälgen, dvs carbon fäljen och sätta på nav och ekrar ? går det att lösa och kan resultatet bli bra ?

tack på förhand

ZIPP fälgar kan köpas löst tror ja, i alla fall så har jag sett dem med massa olika nav. cosmic fälgarna är ja därmot tveksam till att de går att köpa löst, elelr det går de säkert, som reservdel, men de lär vara dyra.

vad menar du med "billigt"? de kostar väll lite mindre i utlandet, men det är fortfarande rätt dyrt, i alla fall i min mening.

Subito säljer Zipp i sverige. Riktigt billiga faktiskt. Runt 10000kr för ett par 404. De har även lösa fälgar, 330/360 fälg kostar 2700 styck.

Mavic Cosmic har jag hittat billigast på H&S Bike-Discount för 899€. I sverige verkar Allebike billigast med dryga 10000kr..

Edit: Så billiga Zipp-hjul har jag inte nån annan stans. Varken i Sverige eller utomlands. Priserna är visserligen för 2005..

Senast redigerad av en moderator:
www.fabin.dk säljer lösa Zipp-fälgar utan tjat.

Jag försökte köpa lösa fälgar från Subito, men de säljer bara till de som kan bygga hjul.
Det är oklart hur man bevisar sin kunnighet på området, jag lyckades inte utan fick
bara köpa kompletta hjul (som gick sönder efter en månad).

ad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag försökte köpa lösa fälgar från Subito, men de
> säljer bara till de som kan bygga hjul.
> Det är oklart hur man bevisar sin kunnighet på
> området, jag lyckades inte utan fick
> bara köpa kompletta hjul (som gick sönder efter en
> månad).

Så dina gick oxå sönder? Står i valet och kvalet mellan zipp och mavic men det låtar stakt åt mavic, trots ett halvt kilo extravikt, just för tillförlitligheten..

freddan skrev:
> Så dina gick oxå sönder? Står i valet och kvalet
> mellan zipp och mavic men det låtar stakt åt
> mavic, trots ett halvt kilo extravikt, just för
> tillförlitligheten..

Ja, alltså bara naven. Men detta var år 2000, Zipps nav
kanske är bättre nu.

Planet X-hjulen är ju sjukt prisvärda om de är bra! Lyckades med nöd och näppe hejda mig från ett spontaninköp. Är det någon som sett en test någonstans?

För övrigt, ni som har problem att motivera ett sådant köp för er själva, er flickvän eller andra som tycker sig ha med saken att göra: Be dem gå igenom sin garderob och dela upp alla kläder i sådant de köpt för att vara snygga och sådant de köpt för att inte frysa. Därefter ett snabbt överslag på vad de snygga kläderna kostat. Så var den diskussionen slut!

ett par HED är jag sugen på. bara ett problem. eftersom jag knappt tävlar på landsvägen så känns det väldigt jobbigt med tubdäck, men slänger jag ut pengar på ett par högprofil carbon för kanttråd så blir de så tunga, men prisskillnaden till de lättare tubhjulen är försumbar.

ska jag då köra ett par tyngre hjul bara för att jag inte ska tävla.. då kan jag lika gärna köra träningshjulen.

äsch..pedalogerna.com tar in HED med för övrigt.

ett par alps kanske? http://www.hedcycling.com/wheels/alps.php

ad skrev:
> Ja, alltså bara naven. Men detta var år 2000,
> Zipps nav
> kanske är bättre nu.

Det är fortfarande naven som ställer till en del bekymmer även om fälgarna inte heller är helt fläckfria. Synd för det är nog de snyggaste hjulen.. .

museew skrev:
> För övrigt, ni som har problem att motivera ett
> sådant köp för er själva, er flickvän eller andra
> som tycker sig ha med saken att göra: Be dem gå
> igenom sin garderob och dela upp alla kläder i
> sådant de köpt för att vara snygga och sådant de
> köpt för att inte frysa. Därefter ett snabbt
> överslag på vad de snygga kläderna kostat. Så var
> den diskussionen slut!

Grymt! Tack så mycket! Ska jag droppa det idag på alla hjärtans dag eller bör jag vänta tills imorgon doktor?

micke s.. skrev:
> ett par HED är jag sugen på. bara ett problem.
> eftersom jag knappt tävlar på landsvägen så känns
> det väldigt jobbigt med tubdäck, men slänger jag
> ut pengar på ett par högprofil carbon för kanttråd
> så blir de så tunga,

Om du limmar tubdäcken med vanligt lvg-tublim så rullar de såpass mycket tyngre än de bästa kanttrådsdäcken att viktskillnaden mer än 'äts' upp.

Läs mer här:
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/rullmotst/roll_res_mo.jpg
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/rullmotst/rullmotst.htm
http://bike.terrymorse.com/rrdiscuss.html
http://www.analyticcycling.com/ForcesTire_TireRollingResistance.html
http://www.analyticcycling.com/ForcesTires_Page.html

Nyare däck finns i rullmotståndstestet här:
http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=10572
Men samma resultat; det bästa tubdäcket har 29% högre rullmotstånd.

/Håkan

japp.. men cykeln ska ju vara lätt på pappret också ;)

skönt att du övertygar mig lite.

HåkanC skrev:
>
> Om du limmar tubdäcken med vanligt lvg-tublim så
> rullar de såpass mycket tyngre än de bästa
> kanttrådsdäcken att viktskillnaden mer än 'äts'
> upp.
>

Vad menar du med "vanligt" lvg-tublim? Har kollat när t ex Euskatelmekarna limmar däck med ett helt vanligt lim, minns inte om det var Vittoria eller Conti men det är i alla fall sånt som man kan köpa på de flesta välsorterade cykelaffärer.

Känns ju väldigt skumt om dom kör på tub om det inte är det optimala.

Sen är jag lite nyfiken på hur dom gör de där testerna. Är det på ett helt slätt underlag eller är det sliten asfalt som man oftast kör på? Jag är övertygad om att ett tubdäck rullar bättre på vägar som är lite ruffiga, alltså som de flesta vägar tävlingarna i sverige går på.

Komforten är ju överlägsen om man kör tub, skulle bra mycket hellre tycka tvärtom för det är dyrt att punktera med tubisar :-)

Jag vet inte riktigt vad du anser vara billigt. De här hjulen från FSA med helcarbon fälg kommer att ligga runt 12000:- i sverige. 1450g paret väger de så de är ju inte superlätta men om du ska komma ner så att de märks så kostar det nog en slant mer, i sverige iaf.

flyimage.aspx

Edit: eller om de var de här. Blev så osäker på modelelrna:

flyimage.aspx

är inne på samma åsikt som "vonderhenk". varför skulle i princip alla proffs köra på tubdäck om de inte vore bäst. visst kan det finnas andra fördelar så som komfort, men skillnaden i rullmotstånd kan inte vara allt för stor. frågan är hur många sekunder det skulle göra på tex ett 50 km tempolopp om man använder kanttråd vs. tubdäck.

HåkanC skrev:
>
> Om du limmar tubdäcken med vanligt lvg-tublim så
> rullar de såpass mycket tyngre än de bästa
> kanttrådsdäcken att viktskillnaden mer än 'äts'
> upp.
>

vad är det för lim annars man skall använda om inte lvg lim?

det är ju en i valhall som försöker sälja sina cosmic carbon som han köpte in i höstas
tror han hade sänkt priset till 7500:- kanske vore nått om dom nu finns kvar??

akta dig wolf, snart kommer det ett tyskt test some visar att du har fel :-) (inget ont menat Håkan)

Det här med limmet har ju diskuterats mycket på olika racer forum runt om på webben. Meningarna verkar vara splitrade. Jag har själv svårt att förstå vad ett tublim skulle göra sämre en carlsonsklister. Jag menar för att försämra rullet måste: 1 Hjulet bli tyngre, 2 Däcket röra sig mot fälgen och försämra accelerationen, 3 vara så pass flexigt att de uppstår seghet dvs samma typ av friktion som uppstår när man cyklar med förlågt tryck i däcken.

Däcket rör sig inte, vikten kanske blir 1 eller 2gram mer med tubklister så det är försummbart. Jag tror snarare att det är gummiblandningen som utgör en skilnad. men jag menar vafan dra på dig en tightare tröja så kommer du att spara mer watt än vad du gör på ett däck som har 30% mindre CRR. För det bör ju påpekas att det är väldigt lite skilnad vi pratar om.

vonderhenk skrev:
> Vad menar du med "vanligt" lvg-tublim?
>
> Sen är jag lite nyfiken på hur dom gör de där
> testerna.

wolf skrev:
> frågan
> är hur många sekunder det skulle göra på tex ett
> 50 km tempolopp om man använder kanttråd vs.
> tubdäck.

Proffsen använder i 1a hand det de får betalt för att använda.
Vi som betalar med våra egna pengar kan vara mer kräsna.

Läs vad som står under länkarna i mitt 1a inlägg där är det ni undrar över förklarat.
Här är lite tillägg bara
Tours senaste däckstest finns att tanka hem här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1687&nodeid=28&subnav=21
Kostar 2 € och där förklaras hur rullmotståndstestet går till

Ett exempel på hur en beräkning på vilken skillnad rullmotståndet kan göra finns i 2a länken i mitt 1a inlägg i den här tråden:
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/rullmotst/rullmotst.htm
Du kan oxå prova direkt i analyticcycling.com
http://www.analyticcycling.com/ForcesTires_Page.html

Ok?

/Håkan

Men t ex Lance Armstrong använder(de) precis det han vill, likaså Ullrich, Pettachi, Cipo. Och alla dom använder mig vetligen tubisar.

Skulle Lance köra på tubisar om det inte var det snabbaste?? I think NOT!

jag tror skillnaden är minimal, därmed väljer det vad de tycker är skönast. sen så har de ju inte nackdelarna emd problem vid punka då de direkt får ett nytt hjul bara.

vonderhenk skrev:
> Skulle Lance köra på tubisar om det inte var det
> snabbaste?? I think NOT!

Han kanske inte har läst däckstestet i Tour ?

GurraG

GurraG skrev:
> vonderhenk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle Lance köra på tubisar om det inte var
> det
> > snabbaste?? I think NOT!
>
> Han kanske inte har läst däckstestet i Tour ?
>
> GurraG

Haha, nä det har du nog rätt i, han litar nog inte på de där lättmutade tyskarna.

> Planet X-hjulen är ju sjukt prisvärda om de är bra! Lyckades med nöd och näppe hejda mig från
> ett spontaninköp. Är det någon som sett en test någonstans?

I Cycling Plus 178 från december förra året testades de. De fick omdömet "The Carbon 50s offer amazing value and are quick to fit", 9 av 10 i betyg och best buy-stämpel. Att det är standardekrar tycker jag verkar vara en stor fördel.

klistrar inte proffsen med ett styvare hårdare lim då. det elliminerar ju den hemska segheten mellan däck och fälg? eller är det bara som jag fått för mig att det är?

micke s.. skrev:
> klistrar inte proffsen med ett styvare hårdare lim
> då. det elliminerar ju den hemska segheten mellan
> däck och fälg? eller är det bara som jag fått för
> mig att det är?

ja, det skulle ju inte förvåna mig :D ja menar, va har de på att förlora på det, de kan ju ta god tid på sig att byta däck efter loppet, då de under lopper bara byter hjulet. är vll nån stackare som får sitta o slita den :D

micke s.. skrev:
> klistrar inte proffsen med ett styvare hårdare lim
> då. det elliminerar ju den hemska segheten mellan
> däck och fälg?

Jag tror som du.

/Håkan

Skulle tippa på att om man har starkare lim så följer väl väven med när man tar av däcket.

Jag har limmat rätt många olika däck och jag har märkt stora skillnader på hur lätt man får på vissa däck och hur svåra en del är att få på. Så det är väl dom som är svårast att få på som ska vara bäst om jag fattat allt rätt.

kentkreitler skrev:
> Allt detta kommer ju att lösa sig nu när shimano
> släpper hjul gjorda för tubeless!

Har inte Mavic gjort sådana hjul redan?
Jag har för mig att jag läste om det på cyclingnews.com för ngt år sedan?

/Håkan

Ang Mavic och slanglöst: De hade prototyper vet jag. Deras Ksyrium har ju samma infästning i fälgen som CrossMax så Ksyruium-hjulen har ju redan täta fälgar. Men så vitt jag vet så blev det ingen produktion av det hela.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Ang Mavic och slanglöst: De hade prototyper vet
> jag. Deras Ksyrium har ju samma infästning i
> fälgen som CrossMax så Ksyruium-hjulen har ju
> redan täta fälgar. Men så vitt jag vet så blev det
> ingen produktion av det hela.
>
> Stalle

jo, de har väll dock inte själva "hocken" på fälgkanten som skulle kunna hålla fast tubeless däck. dock så borde man kunna sätta dit ust ventil, o vanligt däck o sen mes notubes liknande system, problemet är att notubes systemen, med flytande vätska som tätar, inte gillar högt tryck, vilket man har på racer.

vet inte, har aldrig prövat på racer :D har sprängt av däck av vanlig fälg dock. o då var eju inte i närheten av de 7-8 kg/bar som man har i racerdäck.

men kolla dessa http://www.tubelesskit.com/2005/ENGLISH.html de verkar ha nått för just racerdäck, men vet inte om det är riktiga tubeless, tror det är som en slang, som man sen har i gegga i för att få en del fördelar.

kolla http://www.tubelesskit.com/media/srten.pdf

men man får ju betala för det genom högre vikt.

Då HåkanCs skanner endast verkar acceptera tyska tidningar så får jag väl lov att rycka in:).
/j

Bilagor

• x-carbon.jpg
    x-carbon.jpg
    63 KB · Besök: 26
Tillbaka
Topp