Billiga(re) aero-ekrar?

• Trådstartare Trådstartare ft
  • Start datum Start datum

ft

Ny medlem
Billiga(re) aero-ekrar?
Jag är ny på det här med aero-ekrar, så jag måste fråga...

Varför verkar alla bygga sina hjul med Sapim CX-Ray för 24 :- styck, eller DT Aero Light för 32 :- styck (priser från Cyclecomponents) istället för de i jämförelse billiga DT Aero speed som kostar ca 12 :- styck om man köper 72 stycken från http://www.bike-discount.de/shop/k454/a7914/dt-aero-speed-silber-18-12.html ?

Man måste ju såklart ha avsättning för 72 ekrar för att det ska funka, men om man nu har det - finns det några andra anledningar till att köpa de dyrare?

Tacksam för edra insikter i ämnet.

/Fredrik

Billiga(re) aero-ekrar?
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> DT aero speed har en inte riktigt lika
> aerodynamisk utformining som DT aerolite/Sapim CX
> Ray, därför är den väl oxå billigare att
> tillverka.

Hur menar du då? Är Aerospeed inte eliptisk, utan mer "löparbana"?

Billiga(re) aero-ekrar?
Jo jag har också förstått att Aerospeed är något fetare, men det förklarar inte skilnaden i pris mot Aerolite. Det var därför som jag undrade om Aerospeed har en annan form som är mindre aerodynamisk men billigare att tillverka?

Så här alltså (aerospped till vänster, aerolite till höger)

ekerform.JPG ht=14

Hittar inte den infon någon stans, men jag misstänker att det kan vara så eftersom aerolite kallas "oval" och aerospeed refereras till som "bladed".

Billiga(re) aero-ekrar?
Joakim Quensel skrev:
> Förhållandet Sapim CX vs CX-ray verkar vara
> samma sak. CX något fetare och mycket billigare.
> Men enligt Sapims uppgifter så är CX-ray, trots
> att de är tunnare, fortfarande starkare!
>
> CX:
> http://www.sapim.be/index.php?st=products&sub=spok
> es&category=3959&id=3388&detail=aero
>
> CX-ray:
> http://www.sapim.be/index.php?st=products&sub=spok
> es&category=3959&id=3340&detail=aero
>
> Snälla förklara någon!

jo, även DT revolution är starkare än dt comp, fast revolution är mycket tunnare. men det är ju i ren dragkraft

Billiga(re) aero-ekrar?
Vad är det här för forum egentligen?
Hur länge ska man behöva vänta på svar på en simpel ekerfråga?
Har HåkanC:s sökrobot tagit semester eller vad är det frågan om?

Billiga(re) aero-ekrar?
Miss Lycka skrev:
> Vad är skillnaden i material och därmed i
> tillverkning.
> ex. Ti 6/4 kontra 3/2.5

Beteckningen på titan är vilken legering som används. 6/4 betyder att det är 6% aluminium och 4% vanadium och 90% titan, medan 3/2.5 betyder att det är 3% aluminium och 2,5% vanadium och 94,5% titan.

Jag har just fått lära mig att 6/4 titan är svårarbetat och går inte att dra till rör, så för att få till rör så valsar man plåt som sedan rullas och svetsas. Därför används 6/4 nästan bara till delar medan ramar fortfarande görs i det "svagare" 3/2.5

Billiga(re) aero-ekrar?
HåkanC skrev:
> aero speed är styvare (och då även en aning
> tyngre), vilket gör att den kan vara ett utmärkt
> val för höger sida bak istf aerolite/CX Ray.

Jag ska beställa ett par hjul, men innan jag Innan jag bestämmer mig för att köra Aero Speed på drivsidan så vill jag vara säker på att Aero Speed verkligen är styvare än Aerolite. Håkan, är du helt säker på att Aero speed är styvare?

Jag försöker hitta info om vad som skiljer dessa ekrar förutom tjockleken och priset (aerolite är 3 ggr dyrare). Det verkar som att Aerolite är smidda ("cold forged") och att det gör dom starkare.

Om man tittar på Sapims motsvarande ekrar så anger dom styrkan i N/mm2.
CX-ray (liknar DT Aerolite) 0,9 x 2,3mm har 1600 N/mm2
CX (liknar DT Aero speed) 1,2 x 2,3mm har 1200 N/mm2

Hela skillnaden i tjocklek kompenseras av att CX-ray är starkare per kvadratmillimeter.
Jag misstänker att det är liknande samband mellan Aerolite och Aerospeed. Och i så fall så tjänar man ju inget (förutom lite pengar) på att köra Aero Speed på drivsidan.

Billiga(re) aero-ekrar?
Joakim Quensel skrev:
> Håkan, är du helt säker på att Aero speed är styvare?

Ja.

Du blandar ihop styrka med styvhet.

Styrkan hos olika stållegeringar skiljer en hel del medan styvheten bara skiljer några få % (om ens det, för de stål-legeringar som används i ekrar)
Därför är styvheten hos en eker direkt proportionerlig mot dess vikt (En 10% tyngre eker är 10% styvare)

/Håkan

Billiga(re) aero-ekrar?
OK!
Men vad är det som förklarar att Aerolite och CX-ray är ca 3ggr dyrare än Aerospeed och CX?
Och vad har styrkan för praktisk betydelse?

Om jag nu väljer att köra med de tunnare aerolite-ekrarna (28 st, 2x resp radial) så får jag alltså ett mindre styvt hjul. Det kan alltså flexa lite i uppförbackarna tex. Men blir hjulet också mindre hållbart?

Vad gäller flexet så resonerar jag så att om proffsen som tex kör med tex Zipp som har 24 CX-ray bak så borde väl det inte vara någon fara för lilla klena jag som dessutom tänkte köra med 28 ekrar. Om det nu är så att proffsen med standard-hjul eller kan det vara så att dom tex kör med tex andra ekrar än original?

EDIT:

En sak till. När det gäller styvheten hos en eker, skiljer den sig inte beroende på vilket håll som man böjer ekern? En platt eker måste ju flexa mycket mer i sidled än en rund med samma area. Eller tänker jag fel igen?

Senast redigerad av en moderator:
Billiga(re) aero-ekrar?
Ja, platta ekrar flexar mer i sidled och mindre i längsled, jämfört med runda ekrar. Helt ovetenskapligt från min sida, men dock av egen erfarenhet av att ha haft aero-ekrar (från Marwi) och klämt på dem innan hjulen byggdes ihop. Mycket svajiga i sidled, men otroligt styva i längsled - så det skiljer rätt rejält där mot runda ekrar.

Billiga(re) aero-ekrar?
Det här verkar mkt konstigt. Bör det inte vara så här:

Styvhet = hur mycket (lite) ekern förlängs vid belastning.
Styrka = hur mycket belastning ekern tål innan brott.

Eller är vi inne på det där med att hjulet står på ekrarna igen;)

Billiga(re) aero-ekrar?
hgrd skrev:
> Styvhet = hur mycket (lite) ekern förlängs vid
> belastning.

Vad är i så fall måttet på hur mycket ekern böjs vid en given kraft? För de måste väl vara det som avgör hur mycket fälgen flexar i sidled.

EDIT:
Eller vad är det som händer med ekrarna egentligen när hjulet flexar?
Jag har tidigare tänkt mig att de böjer sig, och att det är det som avgör styvheten på hjulet.
Men när jag tänker efter så måste ju vissa ekrar förlängas för att navet ska kunna flytta på sig i förhållande till fälgen. Är det det som avgör styvheten hos hjulet? I så fall så är ju dragkraften högst intressant!

Senast redigerad av en moderator:
Billiga(re) aero-ekrar?
Enda betydelsen en ekers "böjmotstånd" har, är hur tåliga den är mot skador från yttre påverkan. Dvs. mot grenar, käppar, smådjur osv..

Men det kanske inte gäller om navet står på ekrarna? :)

Tillbaka
Topp