Billiga skivbromsar och bakväxel

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Funderar på att byta upp mig till skivor, och även köpa ny bakväxel och reglage.

Plånboken tillåter Magura Julies eller Avids ball bearing mechanicals. Någon som har erfarenheter? Kör bara XC.

Eftersom jag troligen kommer byta ram så ska jag även sätta ihop en slit och släng cykel av de komponenterna jag har nu, så jag ser mig om efter en ny bakväxel och reglage.
Vad funkar bäst, XT eller SRAM x-7? Plånboken vill ju helst ha XT men det kan ju vara intressant att prova SRAM.
Likaså när det gäller reglagen, Shimanos eller SRAM Attack eller X-7?

Ni som har erfarenheter från några av dessa produkter får gärna hojta till om vad ni tror och tycker!

// Viktor

XT-växeln funkar bättre än X.7. X.7 är visserligen inte dålig på något sätt men XT-växeln har aldrig varit några problem med.

Den stora designmissen med Sramväxeln är att den inte böjjer sig som shimanoväxeln och det blir en pina att sätta tillbaka bakhjulet pga av det.

Nästa uppgradering på trailhojjen blir en återgång till shimanoväxlar.

/rikard

rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> XT-växeln funkar bättre än X.7.

Grundat på vad?

Hi!
Avid! - lätta att montera, justera och meka med och funkar enligt egen erfarenhet bra i förhållande till priset...
/leif

MickeS Skrev:
> rikard Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > XT-växeln funkar bättre än X.7.
>
> Grundat på vad?

På att jag har haft mindre problem med XT-växeln än X.7. Jag har bägge. De växlar ungefär lika, men XT-växeln glappar mindre efter 500 mil än X.7-växeln gjorde ny och XT-växeln är inte aktivt jobbig när man monterar på hjulet. Shimano = yey, Sram = boo.

/rikard

rikard Skrev:

>
> Den stora designmissen med Sramväxeln är att den
> inte böjjer sig som shimanoväxeln och det blir en
> pina att sätta tillbaka bakhjulet pga av det.
>

>
> /rikard
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> He put the eep in creepy

hehe, vilken motiverig till att avstå från en växel :D:D speciellt när det inte ligger allt för mycket sanning i det. handlar snarare om teknik. skulle säga att det inte är en designmiss, det är precis som det borde vara på alla växlar. man får en växel som inte slänger o far när det är stökigt.

XT är en bra växel och väldigt prisvärd. Många som kör med den här. Vilket du än väljer kommer du bli nöjd tippar jag. Skulle själv sattsa på XT, pga av pris.

När det gäller skivbromsar så är valet själv klart! Magura Julie är super-prisvärda hydraliska bromsar, medans Avids mekaniska (dom jag har provat iaf) inte har samma sköna känsla!

Jag kör med X.7 just nu men hade XT M760 tidigare. Hade gärna bytt mot en XT M760 bakväxel om
det inte vore för att jag måste byta växelreglage i samma veva vilket blir onödigt dyrt. Nu har man
köpt fast sig i SRAM-träsket. ;)

Mina 2 korvören:

SRAM X.7
- Krånglig montering av bakhjul pga. växelns stelhet i sidled
- Småglappig från början, låg finnish
+ Bra wiredragning
+ Växlar bra och wobblar troligtvis mindre i sidled under färd (märker man den skillnaden i sadeln?)
+ 1:1 wiredragning och twisterreglage

XT M760
+ Bra finnish och gediget intryck
+ Lätt att montera bakhjulet
+ Växlar bra ...
- ...men är mer rörlig i sidled under färd?
- Dålig wiredragning (ordnas med Avid Rollamajig)
(går att få med SRAMs twisterreglage men då med 1:2 wiredragning)

=)

Senast ändrad:
Baltazar Skrev:

> hehe, vilken motiverig till att avstå från en
> växel :D:D speciellt när det inte ligger allt för
> mycket sanning i det. handlar snarare om teknik.

Äger du en X.*-bakväxel? Om du har nåt gyllenen monteringsknep som gör att både växeln och skivan hamnar rätt direkt får du gärna dela med dig. Om det krävs en speciell teknik för att X.7-an skall bli lika monteringsvänlig som XT så är det ju defacto lättare att montera ett hjul med en XT-växel på ramen än en SRAM.

> skulle säga att det inte är en designmiss, det är
> precis som det borde vara på alla växlar. man får
> en växel som inte slänger o far när det är
> stökigt.

XT-växeln slår nog mer än X.*, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Hone/saint däremot har en extra justeringsskruv som styr hur långt den får röra sig när det är stökigt, så de kan nog tom slå mindre än X.*.

Själv märker jag ingen skillnad på den fronten, bägge växlarna skramlar lika mycket.

/rikard

cal Skrev:
> Mina 2 korvören:
> + Växlar bra och wobblar troligtvis mindre i
> sidled under färd (märker man den skillnaden i
> sadeln?)

> - ...men är mer rörlig i sidled under färd?

Jag har nog alldrig märkt någon sidledsrörelse öht med någon av växlarna (vurpor undantaget). Det var en videosnutt som cirkulerade här för ett tag sedan men den visade bara den längsgående rörelsen hos växeln.

Den borde man dessutom kunna styra upp om man spänner fjädern i XT-växeln lite.

/rikard

SRAM's växelns nackdel borde väl vara att den belastar växelörat mer vid en smäll.
Som tur är slår jag inte i växeln så ofta, men det är väl bara en tidsfråga.

rikard Skrev:
> Den stora designmissen med Sramväxeln är att den
> inte böjjer sig som shimanoväxeln och det blir en
> pina att sätta tillbaka bakhjulet pga av det.

Håller väl inte med om att det är detaljmiss utan tvärtom en förbättrad detalj jmfrt med Shimanos:-)
Föredrar Sram eftersom den inte fladdrar/studsar som Shimanoväxlarna när man kör.
Att det är LITE krångligare att ta loss/sätta dit bakhjulet med Sram håller jag med om, men de 3 sekundrarna extra det tar köper jag lätt då funktionen är så mycket bättre i övrigt.
Shimano
Sram:
+studsar/fladdrar inte
+lindar mer kedja runt kassetten
+framväxeln kan "finjusteras" med reglaget

Shimano:
+?

Har du skivbroms blir det inte 3 sekunder extra. När man vant sig blir det 30.

Sramreglaget gillar jag skarpt, förmodligen blir det ett sådant till min nästa shimanoväxel.

Att den lindar mer kedja runt kassetten var nåt nytt. Har du nån bild som visar att den gör det? Med korrekt B-spänning borde det inte bli så stor skillnad. Har det nån positiv effekt?

Shimano:
+ Billig och lättillgänglig
+ Bra finnish
+ Glappar inte (när den är ny iaf)
+ Är inte ivägen när man monterar hjulet
+ Belastar bakväxelörat mindre

/rikard

> rikard Skrev:
>
> Har du skivbroms blir det inte 3 sekunder extra. När man vant sig blir det 30.

Där håller jag med till 100%. Lägg gärna till 8" skiva bak så kanske vi är uppe i 60 sek. :)

> Sramreglaget gillar jag skarpt, förmodligen blir det ett sådant till min nästa shimanoväxel.

Jag med. Jag skulle vilja ha det i kombination med en Saint-bakväxel, men jag avskyr det faktum
att Shimano bygger växlar som kräver shimano-nav. Egentligen lika dumt som att SRAMs växlar
kräver SRAM-reglage osv. men det är väl ett sätt för dem att sälja mer prylar.

> Att den lindar mer kedja runt kassetten var nåt nytt.

Man kan ändra ställskruven så att den lindar maximal mängd kedja runt kasetten om man vill.
Jag upplever dock att den växlar lite sämre om man justerar den så.

rikard Skrev:
> Har du skivbroms blir det inte 3 sekunder extra.
> När man vant sig blir det 30.

Med Shimano växlar man ned till minsta drevet bak för att underlätta av-/påtagandet av hjul.
Med Sram funkar det bättre för mig iaf om man har kedjan på nån av mittendreven, stå bakom cykeln, vik "undan" bakväxeln och ut/in med hjulet - tar minst 3 sekunder extra jämfört med Sh men ej 30 ;-)

> Att den lindar mer kedja runt kassetten var nåt nytt. Har du nån bild som visar att den gör det?
> Med korrekt B-spänning borde det inte bli så stor skillnad. Har det nån positiv effekt?
Nej, ingen bild så du får lite på min väl underbyggda empiriska slutsats:-)
Positiv effekt? Det ser bättre ut?!?

> + Glappar inte (när den är ny iaf)
Grundat på en (1 st) X.7:a?

OK då, jag är väl lite antiSh :-)

/MickeS - köper hellre Max än McD, Hyundai än Volvo, Santa Cruz än Trek, Sram än Shimano
Och Ja, jag har skivbromsar

Som ägare av cyklar med både Shimano och SRAM X.7 bakväxlar (skivbromsar på båda hojarna, 160mm skivor) kan jag bara säga: Va?!? På vilket vis är det svårare att montera bakhjulet med X växel? Upplys mig ty jag har inte upplevt det :-)

Jag håller med Micke. Jag har inte upplevt det som svårare. Jag har 8" skivor. Tar väl 20 sekunder kanske.

Och även om det nu skulle vara svårare för vissa :-) så är det väl inte direkt varje dag man tar av hjulet.

Kanske ska ta och svara på originalfrågan också :-)

Skivbromsar: Shimano Deore 555. Kostar exakt lika som Avid Mech men är trevligare imho. Eftersom du ändå ska byta reglage kommer det inte kosta dig något extra om du i dagsläget har integrerade växel/bromsreglage.
Vad gäller bakväxel samt reglage är det jämnt skägg mellan XT eller X.7. Om du inte har en fulldämpad FSR ram, då är X.7 bättre eftersom du slipper att bakväxeln sakta men säkert hammrar sönder din ram :-)

Glappandet är grundat på 2 st X.7 or (cals och min).

Med XTväxeln så använder jag skivan som guide för att få hjulet att hamna rätt och hjulmonteringen går fortare än om jag inte hade haft nån skivbroms.

Med X.7växeln är det ett evigt pillande att inte få skivan att träffa snett och ta i oket.

Sen råkar jag ha ett bakväxelöra som förmodligen spelar in negativt också, men det är en av de grejjerna som jag tänkte lösa med att gå till(baka) till shimano.

/rikard

Förstår inte heller problemet med att montera bakhjulet, har visserligen X.9 men i detta avseendet är det ingen skillnad mot X.7.
Lite annan teknik mot Shimano-växel kanske men när man väl fåt in snittsen så är det inga problem.

Senast redigerad av en moderator:
Min känsla är att helhetsintrycket hos en X.7-växel är lägre än hos en XT pga. de olika "smådetaljer" som nämnts (sämre finnish, lite småglappt, speciell teknik vid bakhjulsmontering som känns lite bökigare). Samma pris som XT, bättre på vissa punkter men sämre på andra.

Jag skulle hellre någon av dessa sittandes i bakväxelörat/navet, med twister-reglage förstås.
Men tyvärr har jag inte ett baknav som de passar på vilket gör det hela ganska inaktuellt.
...så jag biter i min sura X.7:a och cyklar vidare. ;)

SHHO03-SGS_1.jpg

SHSA06_1.jpg

Senast ändrad:
Nu är kriget igång ;) Jag kör Datorer med AMD processorer och Cyklar med SRAM bara för att de är bäst :P
Intel och Shimano är skit muhaha

Pajkastning alltid lika skrattretande *ASG*

EDIT:
By the way, Min farsa är bättre än din och min hund är mycket bättre och snyggare än din.

ps. Har V-Powa bromsar på min iaf ;)

Riktit ner till pajkastningsstadiet har vi inte kommit, men nästa gång jag springer på nån med X.*-bakväxel och skivbroms så vill jag se en snabb bakhjulsmontering. =)

/rikard

intressant att se hela sram-gänget kliva upp på barrikaderna direkt när någon kritiserar den. :D

mickeS:
/MickeS - köper hellre Max än McD, Hyundai än Volvo, Santa Cruz än Trek, Sram än Shimano

men santa cruz är ju mer mainstream än trek numera?

mattel Skrev:
> intressant att se hela sram-gänget kliva upp på
> barrikaderna direkt när någon kritiserar den. :D
>
> mickeS:
> /MickeS - köper hellre Max än McD, Hyundai än
> Volvo, Santa Cruz än Trek, Sram än Shimano
>
> men santa cruz är ju mer mainstream än trek
> numera?
>
> _______________________________
> Team Whatthefuckiswrongwithyou?

typiskt att mattel skulle hinna först på den där..

Får man komma med personangrepp på sidan 1? Trodde det var först på sidan 3...

Fast det vore kul att ta tid på X.7 vs XT bakhjulssättadit process. Vi får väl ta något sådant när någon X.7:a är med? Kanske en feature för nästa happyride? Vem tar loss/sätter dit bakhjulet snabbast.

Hmmm, trist att behöva leka polis men kan ingen svara på min fråga? X.7 vs XT verkar mer vara en smak&kostnadsfråga så jag får se vilket det blir.

Den andra frågan, vad ska jag skaffa för skivbromsar?

VH Skrev:

> Den andra frågan, vad ska jag skaffa för skivbromsar?

Jag skulle ha valt hydrauliskt framför mekaniskt. Magura Julie eller Shimano Deore är väl
de alternativ som borde passa budgeten bäst. Inga dåliga bromsar någon utav dem för
cross-country.

Det finns flera här på forumet som kör Magura Julie och ett antal som kör Deore (oxr tex).

rikard Skrev:
> Baltazar Skrev:
> -----
>
> > hehe, vilken motiverig till att avstå från
> en
> > växel :D:D speciellt när det inte ligger allt
> för
> > mycket sanning i det. handlar snarare om
> teknik.
>
> Äger du en X.*-bakväxel? Om du har nåt gyllenen
> monteringsknep som gör att både växeln och skivan
> hamnar rätt direkt får du gärna dela med dig. Om
> det krävs en speciell teknik för att X.7-an skall
> bli lika monteringsvänlig som XT så är det ju
> defacto lättare att montera ett hjul med en
> XT-växel på ramen än en SRAM.
>
> > skulle säga att det inte är en designmiss,
> det är
> > precis som det borde vara på alla växlar. man
> får
> > en växel som inte slänger o far när det är
> > stökigt.
>
> XT-växeln slår nog mer än X.*, men det är inte
> nödvändigtvis dåligt. Hone/saint däremot har en
> extra justeringsskruv som styr hur långt den får
> röra sig när det är stökigt, så de kan nog tom slå
> mindre än X.*.
>
> Själv märker jag ingen skillnad på den fronten,
> bägge växlarna skramlar lika mycket.
>
> /rikard
>

Har en X.0, monteringsknep? ja t.ex. vika bak växeln när hjulet ska i, svårt att beskriva, men svårt kan man knappast säga att det är, tar väl 5-10 sek att få dit hjulet från att det ligger bredvid.

säger inte att XT är dåligt, det är en mycket bra växel. och om det står mellan XT och X.7 så visst, då kan ja hålla med om att XT nog är det bättre valet. men med x.9 så hade jag tagit den alla gånger över XT. Har innan jag bytte till x.0 kört med xtr i 4 år, den slog bra mycket mer, för att inte tala om det klassiska klonkandet när bakväxeln slår i ramen :D:D

en till skillnad som jag märkt är hur lite justering man behöver med sram, i alla fall jag. smorde inga vajrar nämvärt mycket (hade dem i stort sett orörda o obytta i 2 år), justerade inte växlarna på 2 år. varför? jo för att de funkade exakt lika bra efter 2 år som när de var nya :D sen kanske jag har haft tur, va vet jag.

mattel Skrev:
> intressant att se hela sram-gänget kliva upp på
> barrikaderna direkt när någon kritiserar den. :D
>
> mickeS:
> /MickeS - köper hellre Max än McD, Hyundai än
> Volvo, Santa Cruz än Trek, Sram än Shimano
>
> men santa cruz är ju mer mainstream än trek
> numera?
>
> _______________________________
> Team Whatthefuckiswrongwithyou?

hehe, klätra upp på barikaderna :D tycker ja inte, men när nån säger att det tar 30 sekunder att få dit ett hjul med sram växel o skivbroms undrar man ju lite hur man lyckas? på 3 sekunder har man ju tagit av o satt på både framhjul o bakhjul. visst blir det krångligare med skivbroms än utan, men inte mer krångligt än va det är med shimano. det är snarare skivbromsen som skulle göra det svårare att ta av ett hjul än att det är sramväxeln

VH: svar på din fråga, köp hydraliska skivbromsar.

angående bakväxeln, gå på känsla båda är bra. men ta även en tittpå X.9 då den inte direkt är HEMSKT mycket dyrare än XT.

Under sådana här diskussioner (vilken bakväxel är bäst?) önskar man att man hade en SS-hojj. ;)

Baltazar Skrev:
>
> Har en X.0, monteringsknep? ja t.ex. vika bak
> växeln när hjulet ska i, svårt att beskriva, men
> svårt kan man knappast säga att det är, tar väl
> 5-10 sek att få dit hjulet från att det ligger
> bredvid.

Du skall få prova med min hoj nångång....

> säger inte att XT är dåligt, det är en mycket bra
> växel. och om det står mellan XT och X.7 så visst,
> då kan ja hålla med om att XT nog är det bättre
> valet. men med x.9 så hade jag tagit den alla
> gånger över XT.

Och skillnaderna mellan X.7 och X.9 är???? Färgen på lacken och trissorna? Fler vet inte jag om iaf.

/rikard

> rikard Skrev:
>
> Och skillnaderna mellan X.7 och X.9 är???? Färgen på lacken och trissorna? Fler vet inte jag om iaf.

SRAM bemödade sig fraktiskt med att ta fram två olika stansverktyg till plåtbitarna som utgör korgen!
Det är faktiskt en himla skillnad på de plåtbitarna. Även om de bygger på samma teknologi. ;)

ESP = Egentligen Skit-o-Praktisk !!

sram9jt.jpg

Senast ändrad:
Är du säker på att du jämför rätt korglängder =)

Ang SS så råkar jag veta att X.7an funkar ypperligt som kedjesträckare. =)

/rikard

rikard Skrev:
> Baltazar Skrev:
> -----
> >
> > Har en X.0, monteringsknep? ja t.ex. vika
> bak
> > växeln när hjulet ska i, svårt att beskriva,
> men
> > svårt kan man knappast säga att det är, tar
> väl
> > 5-10 sek att få dit hjulet från att det
> ligger
> > bredvid.
>
> Du skall få prova med min hoj nångång....
>
> > säger inte att XT är dåligt, det är en mycket
> bra
> > växel. och om det står mellan XT och X.7 så
> visst,
> > då kan ja hålla med om att XT nog är det
> bättre
> > valet. men med x.9 så hade jag tagit den
> alla
> > gånger över XT.
>
> Och skillnaderna mellan X.7 och X.9 är???? Färgen
> på lacken och trissorna? Fler vet inte jag om
> iaf.
>
> /rikard
>
>
>
>

ja pröva, o träna. det är likadant me att byta däck på tävling, de som är ruskigt snabba på att laga punka på tävlingar är det ju inte på grund av någon talan utan att de övat.

ja vet inte exakt va skillnaderna är, tror dock att det säkert kan vara saker man inte ser. har då aldrig haft nå som helst problem med min x.0, i och för sig kostar den mycket mer, men designen är ju densamma så den borde ju ha nått av problemed du nämner, men ja hittar inget. har för mig att jag sett nån tysk butik sälja ut x.0 bakväxel o reglage för 1400 kr eller något.men var kanske bara ett erbjudande som fanns då.

Jamen titta! De gör vita också. Är 9.0 föregångaren till X.9 eller?

Fettspruta och allt, kanske rent utav sitter små lager i den där eftersom de skickar med fett. :)

Hörre du du 9.0 SL om jag får be :P

Nej det ingår ingen Jonnisnot fettspruta, det får man köpa själv :)

2000-2002 fanns de att köpa i butik men dessa är sparelist components ;)

hehee, de finns faktiskt i vartex katalog fortfarande, dock är ja mycket tveksam till att man kan få tag i dem längre :D

Tillbaka
Topp