billiga vs dyra kullager

Peter E

Aktiv medlem
billiga vs dyra kullager
får man vad man betalar för eller kan man lika gärna köpa de billiga lagren.
£3 i på nätet fråb England eller 125:- för ett lager med samma dimensioner i någon stockholmsförort. Inte så farligt om man ska köpa ett men om man vill byta ut alla i länkaget blir det ju lite mer.

billiga vs dyra kullager
Funderade över just detta innan, när min baksving tröttnar och börjar glappa lär det bli dyrt att köpa finlager rätt igenom.

Är det enda man kan förlora på billiga lager kort livslängd? Eller kan det rentav skada cykeln på något vis?

billiga vs dyra kullager
Ett lager är ingen dyr grej att tillverka idag. Priserna i Sverige är kraftigt missvisande vad avser kvalitet. De utländska priserna är bättre anpassade till den internationella marknaden än vad vi kan se här hemma. Mina lager till Coilern skulle kosta 800kr totalt i Sverige men på mtb-bearings.com fick jag en uppsättning med 8 st lager för 190kr inkl frakt. De monterades förra sommaren precis innan alp-resan och de är fräsha fortfarande.
Det är ganska ofta de Svenska priserna till konsument är fullständigt idiotiska. Se bra på prisskillnaden på cykeldelar i Sverige jämfört med t.ex Tyskland... Grosist-ledet gamar åt sig en del stålar till ingen nytta tyvärr

billiga vs dyra kullager
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ganska ofta de Svenska priserna till
> konsument är fullständigt idiotiska.

En kollega skulle hyra bil i sthlm i helgen. Då kollar han upp priset genom det tyska hyrbilsföretagets svenska hemsida. Kollegans kontorskompis som är tysk tycker att hyrpriset är väldigt högt. Då går kontorskompisen in på det tyska företagets tyska hemsida och hyr samma bil från samma utlämningsställe för mindre än halva priset...

Senast redigerad av en moderator:
billiga vs dyra kullager
Vi i Sverige är inte vana vid att pruta och kolla upp priser och det utnytjar såklart alla aktörer som får möjlighet att göra sig en hacka. Jag är inte förvånad ang hyrbilen.

billiga vs dyra kullager
Det är stor skillnad i livslängd mellan billigare lager och dyrare, men det beror ju lite på var lagret sitter om det har så stor betydelse. Många lager är ju ipressade på cykeln, ska man byta dem allt för ofta så kan det nog bli svårt att få lagren att sitta fast till slut.
Jag rekommenderar SKF, de håller genomgående hög standard på sina lager. Sen gäller det att lagret är ordentligt tätat så det inte kommer in smuts, det finns lite olika sorters tätning av lagren.
Vill man sen lyxa till det lite så kan man ha keramiska kulor i lagren, ger lite lägre friktion och har den fördelen att om det kommer in smuts så pressas den in i lagerbanan av den hårda kulan istället för att förstöra lager/lagerbana, så de får en längre livslängd.

billiga vs dyra kullager
Har jag förstått det rätt om keramiska lager att de är känsligare för smällar, stötar och större vibrationer? Således olämpliga i t.ex nav tänkta för downhill och liknande användningsområden? Eller är detta kanske bara en myt...

Man ser ju mest keramiska lager i landsvägs och långlopps-sammanhang....

billiga vs dyra kullager
mytomspunnen skrev:
> Hur är priserna, utbudet och kvalitén här
> t.ex?
> http://www.kullagergrossisten.se/

Kan bara kommentera priset och utbudet. Köpte lager därifrån till min Epic, passade utmärkt. Gjorde det rätt nyligen så jag kan inte säga nåt om kvaliteten än ... Snabb leverans vid förskottsbetalning, kom i ett kuvert.

Till Epicen var det iaf dessa:
6802 2RS 15x24x5 Gummitätat ABEC 5 för 13 kr/st
6800 2RS 10x19x5 Gummität ABEC 5 för 10 kr/st

Ett kit på Evalds kostade 1400kr *host*

/T

billiga vs dyra kullager
Jag skulle vilja dela upp det på billiga lager (typ biltema), medel dyra lager (sånna man beställer) och dyra lager (SKF). Jag startade fö. en tråd om detta för lite mer än ett år sedan då jag behövde lager till mitt Hope Pro II framnav, orginal lagren började må dåligt efter ett halvår. Här siktade jag mig in på biltema lager då de kostar ett par 10-or men stötte på problem då de inte fanns i rätt storlek. I samma veva fick jag ett erbjudade att köpa SKF lager för enbart frakt kostnad och detta erbjudande tog jag emot (du vet vem du är och jag är fortfarande tacksam).

Hittills har de fungerat klockrent och håller de året ut (dvs merän 2 år) utan service då skulle jag hävda att det är värt att sattsa på dyra lager, typ SKF. Kan man använda biltema lager så är ju detta ett intressant alt. om man orkar att underhålla dem. Men med dagen erfarenhets så är det nog säkrast att sattsa på mellen dyra lager typ sånna man skickar efter (kolla efter Leo:s vevlager uderhålls trådar).

Har fö. SKF lager i stället för Race Face lager i vevlagret och det verkar fungera väldigt bra hittills.

billiga vs dyra kullager
Jag gick till Momentum för att köpa lager till svingen på Enduron, tio stycken små. Prislappen tror jag hamnade på 2500 för alla tio. Fick förklarat för mig att anledningen till att det var så dyrt var att de där lagren var till för racingcyklar och då kunde man lägga på helt andra marginaler.

Jag köpte på försäljarens inrådan inga lager...

billiga vs dyra kullager
oxr skrev:
> Fick förklarat för mig att anledningen till att det
> var så dyrt var att de där lagren var till för
> racingcyklar och då kunde man lägga på helt
> andra marginaler.

Haha, "skulle dessa lager vara till räser-cyklar?".

Edit: Hade redan fått svar ifrån mtb-bearings såg jag nu, de hade inte ändrats något så de gamla Demo-kiten gällde fortfarande. Strax över 250kr går det på.

billiga vs dyra kullager
Till svinglager osv köper jag alltid billigare lager än SKF/FAG/INA etc. Detta för att det från början är tokigt att ha kullager där och de får ändå inte jobba som ett kullager bör göra (snurrar en halvgrad hit och dit, som mest kanske 20 grader mellan extremlägena). Det är inte lika lätt att känna om lagret är kasst på en sån applikation heller som på tex ett hjullager där man direkt märker/ser/hör att nåt är fel. Visst känner man ett rejält glapp i svinglagren, men lite skit i lagret märks mycket senare i svingen än i hjullagret.

Kollar runt de flesta kullagerbutiker när det ska inhandlas för svingbyte och prutar lite (brukar alltid gå, de har ofta hyggliga marginaler) och tar det billigaste. Tyvärr har nuvarande ramen speciallager med förlängda innerlagerbanor så det är original eller enduroforkseals som gäller. Hatar när de gör så... ;)

Hjullager brukar jag köpa INA/FAG/SKF. Kör faktiskt med biltemalager i pendlarens framhjul men i DH-bakhjulet höll det två turer sen var det SKROT!

Viktigare än kvalisort är hur man monterar lagren. Pressa/slå i på rätt sätt! Tryck på ytter OCH innerring är viktigt för att inte ge lagret nådastöten redan innan det används för det som det är tänkt för. :)

billiga vs dyra kullager
bjorre skrev:
> jaha.. ni betalar för era lager... Så kan man ju förstås oxå göra..

Eller så köper man ny ram innan det blir dags.

billiga vs dyra kullager
erik h skrev:
> bjorre skrev:
> > jaha.. ni betalar för era lager... Så kan man
> ju förstås oxå göra..
>
> Eller så köper man ny ram innan det blir dags.

Jag tror mer att i detta läget så handlar det om kontakter...;)

billiga vs dyra kullager
ni med finfina kontakter i kullagerbranchen kan väll skicka ett pm till mig med info var jag köper/får jyssta 61903-2RS lager, 2st räcker i nuläget ;)

billiga vs dyra kullager
Varför har man överhuvudtaget lager just där? Vad jag vet så är kullager utvecklade för att tåla extrem höga varvtal. Att man har kullager i nav, det kan jag förstå, men på en baksving som knappt roterar... Varför använder man inte vanliga bushings istället? Fördelar/nackdelar?

billiga vs dyra kullager
skier skrev:
> Det är stor skillnad i livslängd mellan
> billigare lager och dyrare, men det beror ju lite
> på var lagret sitter om det har så stor
> betydelse.

Priset på lager är mer en indikation på hur mycket säljarna tjänar. Stora företag har ofta 80-90 % rabatt.

SKF fick inte sålt lager till in-lines pga av att de var för billiga. Efter en fördubbling av priset så gick det att sälja. Så dumma är vi.

billiga vs dyra kullager
elmaco skrev:
> Varför använder man inte vanliga bushings istället?

Bra fråga.

Turner har glidbussningar med fettnipplar, bara att trycka i lite nytt fett ibland. Enda service jag behövt göra.

> Fördelar/nackdelar?

Jag ser bara fördelar med bussningar, vikt, underhåll, hållbarhet...

billiga vs dyra kullager
Jag inbillar mig att lagren slits därför att fettet lätt försvinner när man tvättar och kör i blöt terräng. Jag har börjat att peta in propelleraxel-fett från början och jag tycker lagren ser mycket fräschare ut.

billiga vs dyra kullager
the_TnT skrev:
> elmaco skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför använder man inte vanliga bushings
> istället?
>
> Bra fråga.
>
> Turner har glidbussningar med fettnipplar, bara
> att trycka i lite nytt fett ibland. Enda service
> jag behövt göra.
>
> > Fördelar/nackdelar?
>
> Jag ser bara fördelar med bussningar, vikt,
> underhåll, hållbarhet...

Tyckte väl det... Marknadsdravel och säljargument med kullager alltså.

billiga vs dyra kullager
Kullager är enkelt, billigt och färdigtätat. Plus att alla andra tillverkare gör så och "kullager" låter häftigare än "glidbussning" i allmänhetens öron skulle jag gissa på är anledningar till att de fortfarande används i de flesta länkage. Har även sett nållagrade bakdämpare smyga sej in på marknaden. Bättre än kullager men känns onödigt på de flesta länkage. Skönt att Turner fattat hur det ligger till iaf.

Tillbaka
Topp