Billigare underhåll av mtb

hele24

Medlem
Hej, funderar på att köpa ny mtb. Har i dagsläget en fin heldämpad mtb men cyklar mest enkla stigar (helst utan alltför mycket sten och rötter...)
Funderar på att köpa en hardtail för att komma ner i pris när det gäller service och underhåll. Tänker jag rätt eller fel? Borde vara billigare om man "bara" har en dämpare att serva... Eller?
Kommer jag tycka att jag har "för lite" dämpning med en ht?

Förutom dämpare så slipper du hålla koll på lager i baksvingen så visst blir det mindre underhåll rent teoretiskt.
Ett tips kan ju vara att du tittar på en modell som tar ett bredare bakdäck. Jag kör 29x2.6 xc- och traildäck på mina HT och tycker inte att de blir tunga och tråkiga av det.

Jag cyklar både och men tycker heldämpade är den roligaste sett över helheten. Men HT är också kul då det blir något annat vid cyklingen. Men hade jag bara fått välja en så hade jag behållit den heldämpade och tagit lite mer service som en av sakerna som hamnar på minussidan.

Jag cyklar både och men tycker heldämpade är den roligaste sett över helheten. Men HT är också kul då det blir något annat vid cyklingen. Men hade jag bara fått välja en så hade jag behållit den heldämpade och tagit lite mer service som en av sakerna som hamnar på minussidan.

Jag håller inte med. Jag har en heldämpad igen sedan lite mer än ett år. Det blir mycket för enkelt. Man kan köra över allt stök och känna nästan ingenting. Linjeval blir okritiskt. HT är bättre, helstel ännu bättre.

Men jag är väl undantaget ...

Jag håller inte med. Jag har en heldämpad igen sedan lite mer än ett år. Det blir mycket för enkelt. Man kan köra över allt stök och känna nästan ingenting. Linjeval blir okritiskt. HT är bättre, helstel ännu bättre.

Men jag är väl undantaget ...
Ja, vi tycker olika här helt enkelt :). Men det var ändå det jag var inne på att det är roligt med ht också. Men inte lika roligt. Men annorlunda. På ett bra sätt :)

Om du cyklar stig helst utan sten och rötter kommer en HT vara billigare, lättare, kräva mindre service, och även vara rappare på många stigar.

Man behöver absolut inte FS. Speciellt om man kör enklare stig så finns det ju inget behov alls.

Betydligt roligare cykling med hardtail i bröt också. Min yeti sb130 sammlar damm till förmån för min ARC.
Funderat många ggr på att sälja min FS, men roligt de få ggr per år man cyklar lite nerför på semestern.

Mindre underhåll är en fördel, en annan är den minskade risken för skador.

Jag cyklar helstelt, vissa tycker jag är knäpp, men jag tycker det är roligt. Cyklade tidigare på HT, men började en gång i tiden på helstelt så det kan ju ha med saken att göra.

En sak att ha i åtanke är om du cyklar med kompisar och isåfall vad dom har för cyklar. Cyklar man själv så är man mer anpassningsbar, det är bara att köra lite långsammare så löser det sig. I en grupp blir det däremot väldigt tydligt med små skillnader, det kan ändå vara OK beroende på gruppdynamiken men värt att tänka på.

Jag läste en glansig cykeltidning en gång, och i den sa den kunnige skribenten att dämpare är onödigt. Vi har något som heter leder, på strategiskska ställen i kroppen.
Så var det skrivet. Så får det bli.

Jag vet inte om det är så stor skillnad ändå. En del av service-kostnaden är gaffel, dämpare och lager, men en hel del är ju drivlina, däck mm och där är det ingen skillnad.
Du kan möjligen spara genom att tex inte ha den dyraste drivlinan (tex är 10-delat mycket billigare än 12). Du kan också spara genom att ha en enklare cykel du kör med när det är vintersäsong, tex en helststel hoj med lite enklare drivlina.

Du kan nog spara mest på att lära dig att meka själv (om man har förutsättning för det) och att löpande underhålla cykeln.

Blir enklare service, vilket gör att man kan göra mer själv och då blir det så klart billigare.
Jag har gått tillbaka från FS till HT och tycker inte att jag saknar bakdämpnigen speciellt ofta, cyklar stig i olika modeller inget tok-steningt men absolut med rötter. Saknar mest dämpningen när det går lite snabbt över hårdare gräspartier som är ojämna eller på ojämn grusväg. Får välja lite andra linjer än med FS, så cyklingen blir roligare och cykeln lite lättare och rappare. :-)
Har en Lapierre Prorace 8.9 där baktriangeln ska vara lite flexig (softail), vet inte om jag märker det precis.
Kör med 2,35 däck, lågt lufttryck och korv i bakhjulet. Då får däcken agera lite dämpning.

Bakdämpning har kostat 1000 kr + 50 timmar egen tid per år för mig.

Har snålat och bara skickat shock på helservice med runt 3 års mellanrum. Kostade 2000 kr sist, fast de bytte mer än packningar då, så blev 300 kr extra. Nu verkar det bli minst 2100 kr + frakt.

Gör sving och luftburk själv 2-3 gånger per år utan att byta något annat än olja + fett. Brukar bli med ca 75 timmars mellanrum.

Bakdämpning har kostat 1000 kr + 50 timmar egen tid per år för mig.

Har snålat och bara skickat shock på helservice med runt 3 års mellanrum. Kostade 2000 kr sist, fast de bytte mer än packningar då, så blev 300 kr extra. Nu verkar det bli minst 2100 kr + frakt.

Gör sving och luftburk själv 2-3 gånger per år utan att byta något annat än olja + fett. Brukar bli med ca 75 timmars mellanrum.
50h per år? Du snittar alltså en timme i veckan året runt på service av fjädring? Det låter extremt i mina öron! Jag gör dämparservice en gång per år (1-2 timmar) och känner över alla ramlager en gång (1-2 timmar till), that's it. Men jag är kanske ovanligt slarvig?

50h per år? Du snittar alltså en timme i veckan året runt på service av fjädring? Det låter extremt i mina öron! Jag gör dämparservice en gång per år (1-2 timmar) och känner över alla ramlager en gång (1-2 timmar till), that's it. Men jag är kanske ovanligt slarvig?

50 h var nog lite väl tilltaget, utgick från sista servicetid gånger tre. Tog ca 15 timmar sist, men då var det ovanligt många problem att lösa, så blir fel att utgå från den tiden. Shock var i stenhård stuck-down. Behövde söka info för att fixa och hitta lösning med smörjning som funkar bättre vid -10 grader. Även problem med bussningar som snurrade i ram, så fick klippa små tejpbitar för bättre press-fit.

Dina tider är nog ovanliga. Det tar nog 1-2 timmar bara att göra rent cykel noggrant, packa fram allt som behövs och städa upp efteråt. Ska jag ha en öppen luftburk på cykeln så behöver cykeln vara väldigt ren. Mekar i lägenhet, så har ingen optimerad "drive in"-verkstad.

All rengöring och krånglig montering tar tid. Byter fett i alla svinglager minst en gång per år. Har remote vajer som ska bytas och justeras. Mjuka gängor i ram som kräver att all gänglås skrapas bort noggrant för att känna om det drar snett. Har flex-stay-sving, så ett litet helvete att montera sadelstag utan att det drar snett.

Senast ändrad:
50 h var nog lite väl tilltaget, utgick från sista servicetid gånger tre. Tog ca 15 timmar sist, men då var det ovanligt många problem att lösa, så blir fel att utgå från den tiden. Shock var i stenhård stuck-down. Behövde söka info för att fixa och hitta lösning med smörjning som funkar bättre vid -10 grader. Även problem med bussningar som snurrade i ram, så fick klippa små tejpbitar för bättre press-fit.

Dina tider är nog ovanliga. Det tar nog 1-2 timmar bara att göra rent cykel noggrant, packa fram allt som behövs och städa upp efteråt. Ska jag ha en öppen luftburk på cykeln så behöver cykeln vara väldigt ren. Mekar i lägenhet, så har ingen optimerad "drive in"-verkstad.

All rengöring och krånglig montering tar tid. Byter fett i alla svinglager minst en gång per år. Har remote vajer som ska bytas och justeras. Mjuka gängor i ram som kräver att all gänglås skrapas bort noggrant för att känna om det drar snett. Har flex-stay-sving, så ett litet helvete att montera sadelstag utan att det drar snett.
Ja, vi har helt olika ambitionsnivå på servicen. Jag är nog mer av en "don't fix it if it ain't broken"-typ. Jag har även verkstad med alla verktyg framme och plats att jobba. Men att öppna upp alla ramlager och byta ut allt fett varje år låter overkill. Är det inte lättare att bara titta om de ser fräsha ut och byta ut lager som börjar bli dåliga?

Ja, vi har helt olika ambitionsnivå på servicen. Jag är nog mer av en "don't fix it if it ain't broken"-typ. Jag har även verkstad med alla verktyg framme och plats att jobba. Men att öppna upp alla ramlager och byta ut allt fett varje år låter overkill. Är det inte lättare att bara titta om de ser fräsha ut och byta ut lager som börjar bli dåliga?

Har inte verktyg och kunskap till att byta lager. Ska man ha proffsnivå på hemmaverkstad och kunskaper så går det tid på det också.

Min erfarenhet är att lager som är utsatta för vatten och smuts 2-4 gånger per vecka året om behöver nytt marinfett varje år. Brukar vara skitigt fett även om de verkar OK när man känner på dem.

Luftburk-service vid 75 h är nog gränsen för min cykling, sen ökar slitaget för mycket.

Tillbaka
Topp