Billigt och bra hjulpar, tips?

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Vill ha ett extra hjulpar till vinterdäcken. Var hittar man något billigt men ändå funkis? 29 tum vanlig qr, tror det är 100mm fram och 135mm bak. Sitter 10-delat på cykeln nu så det ska funka för det också. Centerlock eller 6-bult kvittar för mig. Shimano mt500 tex, funkar det att hoja på över vintern i Göteborg med allt vad det kan innebära? Både stig och grusvägar blir det! Om någon råkar har ett hjulpar ståendes för vettig peng runt gbg kan det vara intressant!

Jag kan ju absolut förstå varför man vill ha ett billigare hjulset, man kanske är nöjd med det man har, eller tycker att det är onödigt att köra på vintern med tunga dubbdäck osv.

Billigare än Mt500 blir det väl knappast. Har Shimano Deore-nav till pendling i sthlm och de har fungerat ett år utan problem. Dock 99% asfalt och jag vet inte hur de funkar till stigcykling...

Tack för svar hittills! Tanken är ny cykel när jag får tummen ur och det finns att köpa, därför är jag inte så sugen på dyrare lösningar. Velar fram och tillbaka men nu lutar det åt att kränga på ice spiker på befintliga hjul och köra in dom så får vi se vad vädret har att erbjuda framöver!

Nu vet man ju så klart inte hur den här vintern blir, men förra vintern var det ju knappt minus-grader... Närmaste 10 dagarna ska det vara plus-grader så jag skulle väntat några veckor med dubbdäcken..

Tillbaka
Topp