Billigt Reperationsställ/Stativ, fråga om hållbarhet.

Guolix

Medlem
Hejsan Happy!
Såg att Netto hade ett billigt stativ till salu nu denna veckan så slog till då jag inte har så mycket pengar över efter att ha fått min cykel stulen och det tydligen kostar pengar att införskaffa sig en ny.

Uppackad och halvt om halvt testad så verkar den hålla uppe en ram ok, men fästningarna för att hålla den på plats under meckstress kommer förmodligen hålla desto sämre.

Delarna mellan rören och själva ram klämmaren (Vet inte vad de olika delarna kallas.) är i huvudsak gjorda utav plast så kan inte förväntas allt för mycket av dem. Med mutter och skruv som trycker ihop plasten.

Min fråga är till er som äger eller har ägt ett billigare stativ av samma kvalitet, vad gav vika först och var kan man tänkas förstärka åbäket redan nu för att förlänga livslängden?

Ursäktar dåligt skriven post i förväg.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55 KB · Besök: 27
Likadana som Lidl och Harald Nyborg. Mitt har hållit sen i höstas and still going strong. Går självklart inte att jämföra med ett 32kg verkstadsställ men å andra sidan har jag inget sådant behov heller.

Jag köpte ett liknande på Lidl. Det enda som inte funkade var pinnen som håller i styret (den fick jag modda). Med tanke på att jag gav 300:- är jag mer än nöjd.

Ser ut som det jag köpte på Jula för ca 400:- i början på sommaren. Har fungerat bra för mig än så länge. Det har varit med om två cykelbyggen och diverse service.

Ända jag kan klaga på är att 90 graders plastbiten med röd ratt, glider trots jag spänt så hårt jag kan. Dock har jag bara detta problemet på en av cyklarna som inte går att montera med "jämnvikt" . Löste detta enkelt med att borra ett hål genom plast och övre rör och stack igenom en sprint.

Tycker överlag att det är ett ok mekställ för några få hundralappar.

Efter att ha testat det nu i bara någon dag har jag märkt att det övre fästet som kopplar det horisontella röret till det vertikala röret inte klämmer åt så mycket som jag skulle velat, samma som johak nämnde. Men det borde gå att fylla ut med en tunnare mässingbit eller kanske aluminiumfolie? Så man inte förlorar i mobilitet som de blir om man kör med sprint, som definitivt ska testas om det andra inte funkar.

Sen kanske något slags gummi att sätta i klämman där cykeln hålls för lite mer friktion, hårdplast mot ram/lack känns lite glatt.

Tillbaka
Topp