Billingeleden varierar väldigt mycket beroende på vilka spår du väljer. Det finns ju ett antal alternativa spår utefter dess sträckning.
Har inte riktigt cyklat alla delar av leden, men stor del av och har en favoritdel som är med på "standardrundan", och det är delen från billingehus och norrut mot asfaltsverket, via ryds ängar och till rånna egendom. De delar som går högre upp på berget efter rånna är inte särksilt roliga, 75% bära cykel ungefär. Och eftersom jag utgår från Stöpen cyklar jag ner vid Rånna.
Andra sidan berget, dvs bergssluttningen västra sidan mot eggby/lerdala och allt vad det heter testades i fjol. Och de delar jag/vi cyklade var ingen höjdare, men det värsta var väl att det var såpass dåligt uppmärkt att vi kom ifrånb leden och kom ut på ett riktigt surt äventyr med lera, träsk, koskit osv osv....
En outforskad del för mej är leden från herrekvarn (simsjö/häggum-hållet) och till Billingehus, samt kanske då ta rundan från billingehus mot simsjön. För då har man ju även pilgrimsleden till varnhem, som för min del också är outforskad terräng.
Jag ropade mej hes i fjol här på happy efter skövde-happyiter utan framgång, kanske kan vi slå oss samman och utforska leden över en heldag? Jag har ju tvingat på 2 st kamrater att börja med skogscykla, så vi är tre som utgår från stöpen med fetto-ambitioner!
JPL