Billingeracet 2013

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum

jbm

Ny medlem
Billingeracet 2013
Billingeracet 2013
Välkommen till säsongspremiär i Mitsubishi MTB Challenge och Billingeracet i Skövde, Lördag 11 maj!

Anmälan öppnar inom kort!
Vi jobbar på att öppna 1 feb...

Långa Billingeracet erbjuder en varierad blandning av stigar i skogen, grusväg och liten del asfalt på och runt platåberget Billingen som man totalt kör upp för tre gånger.

DSC_2636-Kopia-cut_kant.jpg

Första halvan på loppet, Strax före första depån kör man i det natursköna Öglunda.
Andra halvan körs i det som lokalt kallas "Stöpaskogen" med småkuperad terräng.
Här finner vi både "Rekord- och Endurostigen" som inbjuder till snabb åkning på "singeltrack". Avslutningen med "Strupen" brukar bli en snackis!

Varmt välkomna önskar Skövde CK och tävlingsledningen i Långa Billingeracet!

http://billingeracet.se/

Lägger in årets reklambild (och hoppas på överseende av web.red.)

BR_2013_PR.PNG

Senast ändrad:
Billingeracet 2013
peter233 skrev:
-------------------------------------------------------
> Meh, krockar ju med Gbg-girot :(.

Ja det blir ett jättesvårt val :P

Billingeracet 2013
Jo, tyvärr så är det så. Lite dum planering av GBG-girot där kan man tycka.
Själv kommer jag köra billingeracet och det kommer bli mitt första långlopp!
Ser fram emot det väldigt mycket!

Billingeracet 2013
Likebikes skrev:
> Hur många höjdmeter är det i långa
> billingeracet, man ska ju köra upp för berget 3
> gånger så det borde plocka på en del.

Är det samma bana tre varv eller tre olika banor?

Billingeracet 2013
Det är två olika loopar... men man hinner ändå med Billingen 3 gånger. Den första är lite mer kuperad än andra loopen.

Just nu är d ej cykelbart första loopen... va ute och testa igår. Men imorse va d 1 plus och stark vind så ja hoppas kunna testa till helgen igen.

Billingeracet 2013
Barmark på delar av banan ute i Stöpaskogen, snön smälter......

DSC_0239.JPG

Från Billingeracet 2010

DSC_0975.JPG

Från Billingeracet 2011

DSC_2698.JPG

DSC_2958.JPG

Från Billingeracet 2012

2013.jpg

Från Billingeracet 2013

Senast ändrad:
Billingeracet 2013
En teaser...
Inom kort kommer vi släppa 10 par handskar till, följaktligen de första 10 som anmäler sig i motion och kör för "team handsktillverkaren"...

Mvh Tävlingsledningen

Billingeracet 2013
Funderar lite kring de olika startplatserna Billingen och Arena Skövde.
Hur tar man sig från arena skövde till Billingen om man följt ungdomstävlingen.
Cykla tillbaks? Stor stigning? Hur långt?

Billingeracet 2013
I ungdomstävlingen är det endast start för 13-14 och 15-16 vid Arena Skövde.
Det åker "med" samma sträcka som seniorklasserna.
Deras tävlingsbana ligger sedan på Billingen.

Det är ca 140 höjdmeter och 2,5 km mellan Arena Skövde och Billingen stadion.

Mvh
JBm

Billingeracet 2013
VÄLKOMNA TILL BILLINGERACET
Lionsstartpersonal.jpg

Har Ni bråttom förbi Depån i Öglunda kan Ni bli serverad en banan utan att kliva av cykeln
Langningavbananeriglunda.jpg

Kanske Enervit passar bättre?
EnervitlangningiRyd.jpg

För Er som tycker det känns OK att kliva av cykeln på 4 platser utefter banan (75 km) finns möjlighet att bli serverad div. annat som påverkar humöret och prestationen i en positiv riktning.
SL272546.JPG

Ryforskola-2.png

Vi på Billingeracets Depåer väntar på Er. Vi vill vara en av alla ”kuggarna i maskineriet” som gör Er resa mot Målgången på Stadion så trevlig som möjligt.
VÄLKOMNA TILL OSS
DepMenybildtillHemsidan4.jpg

Billingeracets hemsida: http://billingeracet.se/index.php

Depå Billingeracet : http://billingeracet.se/doc/Depa_Billingeracet_2013.pdf
Depå Öglunda Motion: http://billingeracet.se/doc/Depa_Oglunda_Motion_2013.pdf
Depå Unga Billingerascet : http://billingeracet.se/doc/Depa_Unga_Billingeracet_2013.pdf
Depå Lilla- och Nybörjarracet: http://billingeracet.se/doc/Depa_Lilla_Billingeracet_2013.pdf

Billingeracet 2013
Snart går ordinarie anmälningstid ut...

Sista dag att anmäla sig till ordinarie anmälningsavgift är 2013-04-30.
Därefter gäller anmälan online mot en tilläggsavgift (ej ungdom/nybörjare) fram till 2013-05-05.

Betalningen måste vara registrerad senast dagen innan tävlingen.
Tänk på banken kräver upp till två dagar för detta...

Efter söndagen kan anmälan endast ske på plats fredag 10/5 kl. 16-19 och lördag från kl. 07.00.
OBS enbart kontant betalning på tävlingscentrum...

Varmt välkommen med din anmälan och en förhoppning om att vi ses den 11'e :D

//Tävlingsledningen Billingeracet

Billingeracet 2013
Hej
Det ska bli riktigt kul att testa Billinge! Jag funderar på däcksval och undrar vad det är för typ av underlag på banans olika delar. Är det relativt lättrullat och hårt till större delen eller är det mycket löst material och mjukt?

Hälsningar
Rickard

Billingeracet 2013
Det krattas, grävs, sågas och fixas på Billingen och Stöpaskogen, till och med snö har skottas bort på Billingen, allt för att ordna till banan inför tävlingen. Ett och annat blöthål finns men det har börjat torka upp på många ställen.

kurvanstrupen.jpg

Så här ser det ut nu - sista kurvan på "strupen".

sistadelenstrupen.jpg

cykla hela vägen upp!!!

Billingeracet 2013
Provcyklat Öglunda 35 idag, blev dryga 36 km och 630 höjdmeters klättring enligt GPS:en. Fortfarande några ställen där vinterns spår syns bl.a. på g:a järnvägsvallen efter ca: 10 km - relativt mjukt och spårigt. Likaså efter passagen av sjömossen vid ca: 30 km, där har avverkningarna satt sina TYDLIGA spår i vägen.
Skövde kommun gör sitt genom att laga vägarna uppe vid skidstadion efter ha grävt ner vattenledning i vinter.
Fortfarande konstsnö kvar på ett parti - passage av skidspår direkt efter första stigen, kommer det smälta eller inte?
Annars känns denna delen av banan mer eller mindra klar att ta emot alla cyklisterna. Ute i Öglunda, innan 1:a depån, sågs "morfar" gå omkring och ordna med banan.

Andra ställen är precis som förra året fast det är grönt och blått på marken istället.

Senast ändrad:
Billingeracet 2013
Idag stänger vi web-anmälan till loppet...
Därefter gäller efteranmälan på plats.

Vi har idag 600 föranmälda åkare vilket är rekord :D

Banorna torkar upp i allt snabbare takt, men vi har sparat några surhål.
Ingen riktig mtb utan lite lera på benen ;)

Varmt välkommen önskar tävlingsledningen och Skövde CK!

Billingeracet 2013
Vad kör ni för däck ni som ska köra?

Jag har Racing Ralph, Nobby Nic och Conti racesport att välja på.

Just nu sitter Nobby Nic på i fram och Racing Ralph i bak, ska jag orka stansa om? Hur har ni tänkt?

Billingeracet 2013
JWL skrev:
> Vad kör ni för däck ni som ska köra?
>
> Jag har Racing Ralph, Nobby Nic och Conti
> racesport att välja på.
>
> Just nu sitter Nobby Nic på i fram och Racing
> Ralph i bak, ska jag orka stansa om? Hur har ni
> tänkt?

Det är nog en bra kombo.
Cyklade valda delar igår med RR i fram och bak, vilket var alldeles perfekt. Och då det ska komma lite regn innan racet och att det ju blir lite uppkört, så är det nog inte helt korkat att ha NN (eller likvärdigt) monterat i fram.

FTWTysken: Du kommer nog få bekänna färg, Öglunda-slingan är en ganska bitig utmaning! :)

Senast ändrad:
Billingeracet 2013
Den eviga frågan, vilka däck ska man slänga på.. :)

Jag kommer köra på Specialized Sworks Fast Track både fram och bak på min 29", lågt rullmotstånd och mer än tillräckligt med grepp även för den novisa. Greppar typ som racing ralph men rullar bättre, har jag fått för mig även om det var ett år sen jag rullade på RR sist.

Annars föredrar jag att ligga på gränsen bak av vad jag klarar av att köra med, få lite krav på sig angående bra teknik med rundtramp, rätt växlar i, förbereda sig för att ha moment med sig in i problemzoner, jobba mer med hela kroppen/cykeln etc. Så egentligen funderar jag på att införskaffa mig ett renegade däck till bakre hjulet till sommaren torra och fina banor!

Tillbaka
Topp