Billingeracet 2017

• Trådstartare Trådstartare alm
  • Start datum Start datum

alm

Medlem
Billingeracet 2017
Episk tur på banan idag.
Någon som har för avsikt att köra den 13:e maj?

Bilagor

• DSC04331.JPG
    DSC04331.JPG
    694.5 KB · Besök: 52
  • DSC04340.JPG
    DSC04340.JPG
    545.6 KB · Besök: 60
  • DSC04343.JPG
    DSC04343.JPG
    676.3 KB · Besök: 51
  • DSC04344.JPG
    DSC04344.JPG
    740.1 KB · Besök: 58
  • DSC04349.JPG
    DSC04349.JPG
    578 KB · Besök: 52
  • DSC04361.JPG
    DSC04361.JPG
    671.5 KB · Besök: 49
  • DSC04365.JPG
    DSC04365.JPG
    540.7 KB · Besök: 51
  • DSC04368.JPG
    DSC04368.JPG
    646 KB · Besök: 51
Billingeracet 2017
Fina bilder! känner igen några sträckor där.
Verkligen sett fram emot att detta men en elak mancold är inte att leka med, 0 träning senaste veckan hua...

Billingeracet 2017
Om banan håller sig så här fin som bilderna visar, vad kommer ni snabbare cyklister välja för däck till tävlingsdagen?

Billingeracet 2017
Uj uj... synd att både cykel och cykelben är demonterade och inne för service.... Får kanske slänga ihop den "gamle" skogsmoppen och ta en runda i veckan då det ska vara fortsatt solsken veckan ut.

Billingeracet 2017
Lite information från oss på Depåerna

Hej.
På 6 platser utefter banan kommer ni att träffa oss. Vi ska göra vårt bästa för att ni skall trivas så bra som möjligt.
Observera att utbudet på Depåerna inte är riktigt lika, så läs gärna nedanstående information. Den kanske kan vara till hjälp i er planering.
På tävlingens hemsida finns nedanstående i form av ett pdf-dokument under fliken Information

Depå Öglunda 26 km.
Efter c:a 26 km´s cykling Välkomnas ni till Depå Öglunda.
Här finns Enervit, Saft, Vatten, Kaffe, Bananer, Släta bullar, Saltgurka, Russin och Godis.

Vätske-depå Stadion 37 km.
Efter c:a 37 km´s cykling passeras Vätske-depå Stadion.
Här finns Enervit och Vatten.
Öglundarundan och Unga Billingeracet har Målgång på Stadion.

Depå Mokvarn 1 52 km.
Efter c:a 52 km´s cykling väntar Depå Mokvarn 1.
Här finns Enervit, Saft, Vatten, Kaffe, Bananer, Släta bullar, Saltgurka, Russin och Godis.

Vätske-depå Slättås 57 km.
Efter c:a 57 km´s cykling passeras Vätske-depå Slättås.
Här finns Enervit och Vatten.

Depå Mokvarn 2 68 km.
Efter c:a 68 km´s cykling väntar Depå Mokvarn 2.

Vätske-depå Sista Vilan 76 km.
Efter c:a 76 km´s cykling kommer ni till Vätske-depå Sista Vilan.
Här finns något att dricka inför sista backen mot MÅL.

MÅL 78 km.
Efter c:a 78 km´s cykling är det Målgång på Stadion.
För er som behöver snabb energi efter Målgång så är Depå´n öppen till 17.00.

Vi på Depåerna hälsar er VÄLKOMNA till oss och hoppas att ni får en fin tur runt berget.

Billingeracet 2017
Kollade på årets startlista och vilka fållor motionärerna valt. De flesta verkar ha valt fålla 5-6 (elitmotion/snabb, under 3:30/4:00). Kollade sedan föregående års resultat och ingen motionär har kört under 3:30. Endast fåtal har kört under 4:00. Överskattar folk sin förmåga eller har banan vart svårare/jävligare 2015/2016?

Billingeracet 2017
Banan blev jobbigare 2015 eller 2016. Det lades till en stigning till på slutet. Kommer dock inte ihåg vilket år det infördes.

Billingeracet 2017
TS975 sa:
Om banan håller sig så här fin som bilderna visar, vad kommer ni snabbare cyklister välja för däck till tävlingsdagen?

Tidigare år har jag kört på Specialized Fast Trak Control 2.0 fram och Renegade 1.95 Control bak. Ungefär 1.6 bar lufttryck (slanglöst). I år ska jag testa köra Schwalbe Rocket Ron 2.1 Snakeskin fram och Thunderburt 2.1 Snakeskin bak. Även nu 1.6 bar, och naturligtvis slanglöst.

Billingeracet 2017
Så vad ska man ha på sig?
Smhi säger 10-12 grader och sol/mulet.

Långbyxor och kortärmat?
Kortbyxor och benvärmare?
Flossade kortbyxor och armvärmare?

Billingeracet 2017
Banan var fin, ingen väta men lite smådammigt. En rimlig fördelning av grus och stig. Otroligt vackert med alla vitsippor på sina ställen!
Bra arrangemang med bra skyltning och flaggvakter. Smidig nummerlappshantering och helt ok lasagne efteråt. Jag hoppade över alla depåer så dem kan jag inte säga nåt om.
Pga att jag ej kört några långlopp på 4 år fick jag starta långt ner, men det gjorde inte så mycket med tanke på att fältet spreds effektivt i startbacken. Kom i mål på 3.14 hyfsat nöjd.

Billingeracet 2017
Lite dåligt skyltat på två ställen i följd när man var nere och härjade innan strupen eller om det var innan klättringen som är innan strupen. I övrigt ett fantastiskt arrangemang och en riktigt bra bana!

Billingeracet 2017
Torr och fin bana som var ovanligt jämn och krattad tycker jag, det måste körts ut tonvis med grus för att fylla ut håligheter på sina håll.
För egen del vet jag att det alltid blir en påfrestning för kroppen. Har inte hunnit träna mycket i terrängen denna säsong, och backarna är svåra att simulera i Blekinge som ju är i det närmaste helt platt. I år blev lidandet extra påtagligt då krampen började infinna sig efter 5 hyfsat snabba mil. Därefter sjönk tempot rejält, då benen inte ville stå upp längre, och varje tekniskt parti blev en prövning. För att inte tala om dom avslutande 5km som mestadels går rakt upp. Avslutande Strupen var sannerligen en inre kamp mot kroppsdelar som vägrade vara med längre. Men det löste sig, och i mål kom vi, jag och mina ben. Var tvungen att ta bilen till duschen, då det knappt gick att gå på stolparna till ben.
Lasagnen och den varma duschen gjorde att livsandarna återvände igen. Färden hem tackar jag farthållaren för.
Upplevelserikt, tufft, vackert och ett välbehövligt uppvaknade inför säsongen. Nu är det bara att öka.

Billingeracet 2017
Mycket bra bilder ?? Kan man ge dig cred för bilderna om man delar dom på fejjan? Fotografens namn?

Chr sa:
Fotograferade åt Skövde CK under Billingeracet, bilderna (länk till album) kommer att finnas på Billingeracets hemsida, För er som inte hinner vänta så kan ni kolla dessa album först. (Fler bilder kommer att läggas till under dagen)

Från ca; 9 km in i banan (i nedförskörningen mot banvallen): https://goo.gl/photos/gDAmdv9Nph33AgE66

Från efter 1:a depån (ca: 25 km) innan Öglundabacken: https://goo.gl/photos/QubRuwuiADmrDHxE6

Övriga bilder: https://goo.gl/photos/U4qzF6T84uxhwdsk7

Billingeracet 2017
Torrt, härligt och snabbt men lika krävande som vanligt.

Stort tack till arrangörerna Skövde Ck och alla frivilliga, utan er hade det aldrig blivit av.

Billingeracet 2017
aland33 sa:
Mikeee sa:
Torr och fin bana som var ovanligt jämn och krattad tycker jag, det måste körts ut tonvis med grus för att fylla ut håligheter på sina håll.

Klassas detta som grusvägslopp eller mtb/xc? Menar inte kritisera, jag undrar bara?

Helt klart Mtb/XC. Det var nog förmodligen dom värsta dynghålen som fyllt igen, men det är fortfarande ett riktigt tufft och kuperat lopp

Billingeracet 2017
Billingeracet 2017
Fulkinesen sa:
aland33 sa:
Mikeee sa:

Klassas detta som grusvägslopp eller mtb/xc? Menar inte kritisera, jag undrar bara?

Den klass av lopp heter XCM. Mer att läsa här: https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-country_cycling

Okej tack för svar. Jag misstänker att xcm-loppen i Finland är lite mer tekniska då eliten håller medelfart omkring och under 24km/h och vanligt dödliga ligger omkring 20km/h och under. Istället för att fylla upp gropar så drar man rutterna till ännu stenigare partier :-)
Distansen bör också vara över 60km för att klassas som ett xcm (maraton), iaf i grannlandet.

Senast ändrad:
Billingeracet 2017
aland33 sa:
Okej tack för svar. Jag misstänker att xcm-loppen i Finland är lite mer tekniska då eliten håller medelfart omkring och under 24km/h och vanligt dödliga ligger omkring 20km/h och under. Istället för att fylla upp gropar så drar man rutterna till ännu stenigare partier :-)
Distansen bör också vara över 60km för att klassas som ett xcm (maraton), iaf i grannlandet.

Jag har aldrig kört långlopp (XCM) i Finland, dock så har jag tävlat i Danmark, Polen, Österrike, Tyskland, Slovenien, Spanien... och Thailand... och jag skulle säga att de flesta loppen i Svenska Långloppscupen nog ligger någonstans mitt-i-mellan rent teknikmäsigt. Jag körde ett maraton i Thailand som var 99% grusväg och asfalt. Likaså tyska lopp såsom Trans Scharzwald och Black Forest Ultra Marathon ligger på ca 90-95% vägar. Naturligtvis så är det så att länder som har berg (Alper) har tekniskt svåra nerfarter och på grund av att man ska upp till toppen av berget först (nästan alltid på asfalt- eller grusväg) så blir medelhastigheten lägre.

XCM ska typiskt kunna köras av "alla" och därmed kan man inte dra spåren genom för svår terräng.

Kanske är Finland speciellt :)

Billingeracet 2017
Fulkinesen sa:
Kanske är Finland speciellt :)

Hade inte avsikt att jämföra mot Tyskland, Slovenien, Polen, Thailand, Danmark eller till och med Brasilien.

Min ursprungliga fråga var till vilken typ av lopp Billingeracet klassades då det fanns "gropar som var fyllda med grus och något parti var krattat".
Inget fel med det med, säkert jättebra!

Eftersom jag har "bara" har kört xcm i Finland, där man huvudsakligen kör på stigar, så var min fråga säkert befogad.

Alla lopp har väl sin egen charm.

Senast ändrad:
Billingeracet 2017
Lite OT här nu men det här förklarar säkert till en del varför Långloppen är så mycket populärare i Sverige än xcm i Finland.
Med tekniskt mindre krävande lopp sänker man tröskeln för många som gärna vill prova på eller får blodad tand och vill köra igen.

Billingeracet 2017
För nått åt sen när jag funderade på en sm-bana i xcm hitta jag inga egna krav på banan utan kom nog fram till att det var samma som i xco , dvs mestadels ska gå i skog och på stig och max 15 % på ska gå på väg. Förutom att den ska va minst 60km lång och ingen varvbana ...men så verkar det inte vara när man ser banorna som körs .

Tillbaka
Topp